Skrevet av Emne: Styrke - hvor ofte?  (Lest 5115 ganger)

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Styrke - hvor ofte?
« : 03. mars 2004, 11:33 »
Jeg går/sykler/svømmer 1time. 5-6ganger i uka, trente styrke 3 ganger i uka før, men har kutta det ned til en gang i uka nå.. Ble litt lei rett og slett.. Jeg orka heller ikke å trene like mye kardio som jeg gjør nå.

Ettersom målet mitt er å bli tynnere vil jeg prioritere kardion først, men har ikke tenkt til å kutte ut styrketreninga helt forde.. vil jo gjerne ha litt muskler og!
Bør jeg trene styrke mer enn en gang i uka ? (pleier å kjøre et helkroppsopplegg, bruker litt over en time på det)


Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:Styrke - hvor ofte?
« #1 : 04. mars 2004, 10:24 »
Du burde trene styrke minimum 2 ganger i uka i så fall. Den ene økta kjører du overkropp og på den andre økta kjører du underkropp. Du kan også kanksje splitte opp overkroppen og kjøre f.eks. skuldre på underkropp økta dersom du synes det blir mye overkropp trening. Hvor ofte kjører du kardio? Når på dagen?
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Styrke - hvor ofte?
« #2 : 04. mars 2004, 12:01 »
Trener kardio mellom 4 og 6 timer hver uke.. Trener på ettermiddagen eller kvelden, har desverre ikke tid til morgen-kardio =/ (da måtte jeg ha stått opp kl.4..og det er uaktuelt:) )

Kan svømming erstatte den ene styrkeøkta? Har lett for å få muskler og har ganske kratig benbyggning, målet mitt er å bli mindre så jeg er litt 'redd' for å trene for mye styrke :p

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Styrke - hvor ofte?
« #3 : 05. mars 2004, 11:52 »
BabyLunah: Dette har vi snakket om før - denne fobien mot å få muskler er bare tull! Det er ikke slik at man får bodybuildermuskler swosh av å trene styrke to ganger i uka - mange faktorer som spiller inn her. Dessuten - hva er galt med muskler? Mer muskler - ser strammere ut = setr slankere ut  Wink Dessuten med så mye kardiotrening vil du bli "mindre" så sant du spiser riktig i tillegg.
Er litt uenig med Number one - du trenger ikke dele opp programmet - kan hvis du vil selvsagt, men det er ikke noe problem å kjøre et fullkroppsprogram 2 ganger i uka - bare du har pause i mellom ( 1-2 dager). Men 2 ganger i uken minst bør du trene styrke. Hvis det er helt uaktuelt er likevel en gang i uka bedre enn ingen...bare det at det tar lengre tid før resultateene kommer.
Syns det er fryktelig dumt at folk har så fobi for styrketrening pga at de er redd for å få " ååå sjempe store stygge skumle muskler". Å ha et godt utviklet muskel- sene apparat er viktig ( og nei man trenger nødvendigvis ikke ha bulemuskler av den grunn) - det er tross alt det som gjør at vi kan bevege oss Wink I tillegg kan MANGE plager unngås hvis man trener styrke og har god kontakt med / kontroll på musklene sine f.eks ryggproblemer er noe som kan unngås om man har god styrke i rygg OG magemuskler og det er godt samspill mellom disse. Styrketrening  styrker også hjertet ( muskulaturen rundt hjerte blir tykkere-> bedre evne til kontraksjon -> bedre pumpeevne) og det kan forebygge skjelettplager som osteoporose ( styrkende for skjelettet -> bra effekt selv for gamle damer over overgabngsalderen)
osv osv.
så bare få denne fikse ideen din om at styrketrening er skumle saker ut av hodet ditt. Du får heller trene med mange reps og lette vekter så får du ikke den store muskelveksten. Men husk nå på det at en muskuløskropp ser mer fit, veltrent og " slanker" ut ( selv om man blir "slank" trenger man ikke å se veltrent ut Wink)

Svømming er veldig bra trening! Men ville heller tatt det som et suppliment til styrketreningen enn som erstatning;)

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Styrke - hvor ofte?
« #4 : 05. mars 2004, 14:39 »
Jeg pleier å trene hele kroppen.. Bruker ca.en time på det, er det litt kort? Har hørt fullkroppsprogram skal vare lengre enn en time...men får det liksom ikke til:P

Pleier ihvertfall å bruke disse apparatene:

-Benpress, 90kg. 4x14
-Apparatet hvor man har en liten pute bak det ene kneet og skyver beinet bakover( trener bakside lår+ rumpe)
-Innside + utside lår maskinen
-Apparat hvor man skal dytte oppover(med armene)mens man sitter
-Apparatet hvor man sitter og drar to stenger til seg(en slags roing)
+et par andre apparater som jeg ikke kan navnet på/klarer ikke å beskirve Tongue

 Blir vel litt lite trening med frivekter (meget sjelden, skal begynne mer med det) Trener sjelden mage og rygg.. Hater det å trene det av en eller annen grunn!

Hvis det mangler noe i treninga mi ( hvis dere skjønte de beskrivelsene av apparatene dah..Tongue) så er det bare å komme med forslag! Smiley
Har noen et bedre program enn det jeg driver med nu hadde det vært sempe supert ;P

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Styrke - hvor ofte?
« #5 : 05. mars 2004, 21:35 »
Jeg må si at jeg ikke ble så veldig imponert over det helkroppsprogrammet ditt, men men...det er min mening. Hvem har satt det opp for deg?
Kunne kanskje hjulpet deg med et bedre program - send meg en pm hvis du er interessert. Mage og rygg MÅ du trene!! Uten god muskulatur i mage rygg kan du få mye ryggplager og også plager andre steder ( nakke f.eks) for belastningsskader kan forplante seg. Vet det er drittkjedelig med  3*20 situps klarer du per trening og 3 * 8-12 rygghev per trening. Ryggen min har iallefall blitt ganske mye sterkere siden jeg begynte med rygghev etter jul ( sammen med markløft).

Syns 1 time er veldig lite på et helkroppsprogram - minst 1,5t når du inkluderer  oppvarming og lett strech etter trening / under trening. Du husker vel å ta pauser mellom settene? 1/2 - 1 min mellom hvert sett og litt lenger pause når du går over på ny øvelse Wink

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Styrke - hvor ofte?
« #6 : 08. mars 2004, 11:02 »
Satt det opp selv, det er ikke no fast program egentlig.. det blir mer eller mindre tilfeldig, men prøver å få trent de stedene jeg er slappest (bakside arm, rumpe og lår)

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Styrke - hvor ofte?
« #7 : 08. mars 2004, 11:06 »
Trodde forresten ikke sit-ups var noe spesielt effektiv mage-trening? Er først og fremst de nedre magemusklene mine som trenger trening, de øvre er ikke så værst.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Styrke - hvor ofte?
« #8 : 08. mars 2004, 12:35 »
Baby lunah - vet ikke helt hvem som har fortalt deg det at sit up ikke er effektive? Så lenge du får tak i musklene og jobbet effektivt med disse så har det jo sin intenderte effekt. En annen ting - man kan godt ha sterke magemuskler selv om dette ikke synes Wink Magetreninge er veldig viktig får å få god støtte til ryggen og gjøre den mer stabil - også viktig å få trent de dype magemusklene og mage"korsettet" ( veldig veldi veldig viktig for å stabilisere ryggen). I den forbindelse kan jeg avsløre en liten "hemmelighet" for deg - det er mange toppidrettsutøvere som man skulle tro hadde veldig god dup stabilisering i mage rygg, men mange av de - til tross for god fysikk- sliter faktisk med ryggproblemer nettopp fordi de mangler denne stabiliseringen. At de klarer seg så bra likevel er fordi øvrig muskulatur er så godt trent og de kompenserer med "denne". Når de får trent opp å bruke den dype stabiliteten viser det seg imidlertid at prestasjonene deres kan bedres og en god del av ryggplagene forsvinner ( trenger mest sansynleig  ikke å jobbe så hardt med anne muskulatur i tillegg når dette er på plass). De dype magemusklene er ikke så sterke, men ganske utholdende. Vet om en  veldig sterk mann - strongman fyr hvis jeg ikke husker feil- som klarer å løfte på tunge svære steiner og lignende, men når han skulle stelle sitt eget barn fikk store problemer pga smerter i ryggen....dette fordi han ikke klarte å bruke stabiliseringsmuskulaturen sin effektivt nok.

 Nedre magemuskler brukes også ved vanlig sit ups- men de er vanskeligere å få frem enn de øvre. Disse kan også trenes "spesiellt" med hangups ( henger i ribbevegg og trekker beina til deg) eller omvendt situps ( samme opplegg som hangups, men ligger på matte på rygg istedet). Det er også flere øvelser man kan ta.

Jaja - iallefall den som innbiller deg at å trene mage/ har god styrke i magemusklene ikke er så viktig kan jeg garantere deg ikke har mye peiling på verken mage eller rygg - og hvilke plager dårlig fungerende bukmuskulatur ( mage) kan medføre.... så fortsett å tren mage du.
Selv det å ligge på rygg oh bare "trekke! magemusklene sammen ( Ikke situps men  ligger på rygg og strammer magemusklene) kan være nyttig.

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re:Styrke - hvor ofte?
« #9 : 08. mars 2004, 15:46 »
oookidoki! =) da får jeg vel begynne med magetreninga igjen dah :>

Utlogget lita

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 12

Re:Styrke - hvor ofte?
« #10 : 09. mars 2004, 23:15 »
Burde trene styrke minst 2-3 ganger i uka. Husk at muskler øker forbrenningen, og gjør det derfor lettere å kvitte seg med fett. Annen kaloriforbrennende trening blir mer effektiv.
Peace!

Utlogget iceknight

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 255
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 255

  • In too deep..
Re:Styrke - hvor ofte?
« #11 : 18. mars 2004, 14:32 »
Babylunah, du får masse gode råd her. Det høyrest ut som om du leser/høyrer mykje rart andre stader.

Tabbe nummer 1 folk gjer når dei skal ned i vekt er å redusere kaloriinntaket masse. Visst går du ned i vekt, men mykje av vekttapet er tap av muskelmasse. Dette gjer at en fort legger på seg fett igjen etter dietten.

Tabbe nummer 2 er å bare trene kardio, og ikkje vekter.
Dette er bedre enn tabbe nr 1, men blir litt av det samme. ->Redusert muskelmasse

Ikkje vær redd for å bli muskuløs. Har du ikkje sett alle dei tynne karane som trener i år etter år og aldri blir større? Du skal vite kva du gjer, og gå inn for det om du skal blir "stor".
No Risk, No Fun!
Live your life in the Fast Lane!
Pain is weakness leaving your body!

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
Re: Styrke - hvor ofte?
« #12 : 21. mars 2004, 01:23 »
BabyLunah: Jeg skjønner hva du mener, og jeg er helt enig med Mytique når hun sier at ditt og datt er tull og sånt, men poenget tror jeg er at, så fort du ser at du evnt. ikke "krymper" mister du motivasjonen, fordi det går ikke den veien du vil. Dette er naturlig. Har slitt masse med det selv. Jeg har blitt feilrådet i forhold til målene mine, men nå jhar jeg prøvet og feilet en del også da!
Selv skal jeg trene fullkropp nå, men jeg skal ha helt oppe i 20 repetisjoner (jeg har trent en stund lenger enn deg og da) men allikevel.

Men. Det jeg skal fram til, er at jeg tror ikke, uansett hvotr mye Mystique prøver og prøver, at du vil høre på det hun sier, n år hun sier at jenter kan ikke bli store, jenter kan ikke ditten jenter blir ikke datten, det blir sånn og sånn.
Jenter kan føle seg store hvis de ikke når målet de skal ha, men evnt. går andre veien pga økt muskelmasse, alle har sine egne ideal mål. Personlig mener jeg dine er litt vel tynne Babt Lunah, men det får være din sak.
Når man sier at jenter ikke kan bli store, så mener man at man ikke kan bli så "buldrete" og store i omkrets, men gutter har halvparten så få fettceller som jenter, og de er høyere, noe som gir en slankere look. Så i praksis så er jenter mindre enn gutter uansett, men når man ser ei normal jente på 160 så kan ikke det sammenlignes med en normal gutt på 180+...


Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Re: Styrke - hvor ofte?
« #13 : 21. mars 2004, 21:25 »
Endelig en som skjønner hva jeg mener Smiley
At jenter ikke kan bli store sammenlignet med gutter er jeg klar over, men at jenter som trener mye styrke kan bli større enn jenter som ikke gjør det, det tror jeg.

Jenter med mye muskler (spesielt i skuldre og armer) har lett for å se maskuline ut.. det er ihvertfall min mening.. Sier nødvendvis ikke at muskler er galt forde.. de som trener mye vekter får jo super fine rumper og lår..men for mye/for definerte muskler vil jeg ikke ha..Jeg vil selvfølgelig ikke miste alle musklene mine, vil jo ikke bli helt slapp i fisken eller, men heller for lite enn for mye..

At jeg mister motivasjonen når jeg ikke blir mindre er helt riktig :/  Kunne ønske jeg var en av de med super-motivasjon, men sånn er det desverre ikke. Når jeg ser at kroppen ikke blir mindre og lettere, så hjelper det ikke at jeg vet med meg selv at jeg har blitt sterkere og evt. sunnere. Har lett for å gi opp når jeg ikke ser resultatene på vekta...

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
SV: Styrke - hvor ofte?
« #14 : 24. mars 2004, 22:43 »
heisann ja. Du må minske fettprosenten for å bli for muskuløs. og sånns om du beskrver deg selv, så virker det som at du er et stykke unna. IKKE MISFORSTÅ jeg sier på ingen måte at du er stor, sier bare at jenter på lavere ned enn guttene, vi har generelt høyere fp, og vi har dobbelt så mange fettceller på kroppen, derfor må jenter trå til dobbelt så mye som gutta for å bli like deffa.
Hvis du trener styrketrening med 12-15 repetisjoner KOMMER DU IKKE IL Å BLI MUSKULØS! du vil få utholdne muskler, ikke like klumpete, og kroppen din vil bli fast. du vil få lite volum, hvis du holder deg unna beinpressen iallefall Grin
For guds skyld, jeg håper du tar opp rådet til Mystique, la henne sette opp et program til deg, jeg likte heller ikke det programmet ditt noe særlig. hold deg til fri vekter, da får du trent støttemuskler,  noe som gir musklene en penere fasong, enn alle de faste maskinene som banen er fast, dette fører til (misforstå meg rett) "firkantede" muskler...
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!