Japanske biler har kortere levetid en mercedes, volvo, bmw, saab og audi, oppskryte biler som lever godt på lur statestikk som er basert på alder og ikke km-stand.
Den japanske bilen som lever lengst er faktisk Mazda, ca 18år.
Mange trodde vel at toyota levde lengst.... nesten alle toyotaer jeg ser som er 15-20år er full av rust ved dører og dørk, i tilegg så er de ikke særlig komfortable.......
Dette var kanskje sant på 70 tallet men i dag så innrømmer til og med tyskerne selv at deres biler ikke er like holdbare og solide som japanske. Per i dag er faktisk Opel den beste tyske bilen kvalitetsmessig, nest etter den kommer Porsche og deretter kommer den dyre rekka som BMW, Mercedes og Audi, som viser seg å være mindre solid desto dyrere de er (større motor = mer slitasje og tull). For ikke å snakke om at delene til tyske biler er svindyre.
Har selv hatt både Saab og Volvo også (900i og en 850 turbo) og disse bilene var det mer enn nok problemer med, det kan jeg garantere.
Mazda er per i dag verdensledende på kvalitet ja, tett etterfulgt av de fleste andre Japanske bilmerkene, kvaliteten og kvalitetskontrollen til tyskerne (og europeere for øvrig) kan ikke sammenlignes med disse, de fleste kjøper tysk fordi "det er dyrt så det må være bra", eller "de er komfortable og ser bra ut" (hvilket jeg er helt enig i, i alle fall komfort, moderne bildesign har jeg ingenting til overs for) eller de er godt voksne og husker at Tyskland var verdensledende innen ingeniørteknikk og bil fra 30 tallet til langt innpå 70 tallet.
Minner meg litt om faren min, satt og diskuterte med han og onkelen min i flere år om dette her, hvem som bygger de beste bilene, ble nødt til å grave frem statistikk og tall på nett etter hvert, der så og si hver eneste kilde kunne meddele at Japansk rett og slett er mer solid (unntatt ViMenn da, de tar ikke i en Japansk bil av prinsipp).
Det finnes naturligvis noen tyskere som hevder seg godt i kvalitet, som Audi A4 diesel utgaver, VW Polo fra 97 og opp og Mercedes C-klasse, men når det er snakk om fabrikanten som en helhet og hele modellrekka rakner dette bildet.
Finn meg en mer hatet bil/firmabil enn Mercedes Vito (eller Mercedes Sprinter for den del), noe som står mer på verksted enn en BMW 5 serie eller Audi A2, A3 og A6 f.eks.
Det finnes så klart råtne epler i den Japanske kurven også men sett under ett er de nok rett og slett bedre bygd (Honda hadde kunne f.eks rapportere i 2005 at de hadde produsert 35 millioner V-TEC motorer uten at en eneste en hadde eller hadde fått store feil eller problemer).
Gammel Toyota ruster? Hvilke gamle biler ruster ikke? 15-20 år, da er man nede i 80 tallet, før techtyl og rustskavende lakk, alt fra 80 tallet ruster, det er universalt.
Motorene i Saab 900, Volvo PV, Audi 80 og 90 og Mercedes C eller E klasse er solide ja, går til du ikke gidder mer, det stemmer godt, men de er unntaket som bekrefter regelen og disse bilene er uansett ikke så solide i dag (både Saab og Volvo ligger veldig langt ned på holdbarhetsstatistikk, spesielt XC-70 og 90 og Saab 9-5 Vector, Estate og sedan utgaven).