Skrevet av Emne: Raskere av tåhev?  (Lest 37946 ganger)

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Raskere av tåhev?
« #15 : 03. mars 2011, 22:31 »
Spørsmålet var om du blir raskere av tåhev, svaret er nei. Tung knebøy, vendinger, rykk, plyometrics og spurter. Der har du oppskriften på å bli rask i korte trekk. Sier ikke at det er totalt unødvendig i alle situasjoner, bra som rehabilitering og i bodybuilding. Wink

Øvelsene du nevner er fantastisk gode. Men dersom du skal bli virkelig rask, har tåhev en innvirkning. Usain Bolt kjører tunge tåhev 3 ganger i uka. Hadde det ikke hatt noen innvirkning, kan jeg  love  deg at han ikke hadde gjort det. Han sier selv at han er lat . . .

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Raskere av tåhev?
« #16 : 03. mars 2011, 23:59 »
Øvelsene du nevner er fantastisk gode. Men dersom du skal bli virkelig rask, har tåhev en innvirkning. Usain Bolt kjører tunge tåhev 3 ganger i uka. Hadde det ikke hatt noen innvirkning, kan jeg  love  deg at han ikke hadde gjort det. Han sier selv at han er lat . . .
Hmm.. Interessant. Har du noen kilder på det?

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Raskere av tåhev?
« #17 : 04. mars 2011, 08:47 »
Øvelsene du nevner er fantastisk gode. Men dersom du skal bli virkelig rask, har tåhev en innvirkning. Usain Bolt kjører tunge tåhev 3 ganger i uka. Hadde det ikke hatt noen innvirkning, kan jeg  love  deg at han ikke hadde gjort det. Han sier selv at han er lat . . .

Hadde vel vært verre om andre hadde sagt at han hadde vært lat? Wink
Smiley

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Raskere av tåhev?
« #18 : 04. mars 2011, 10:40 »
Hmm.. Interessant. Har du noen kilder på det?

Jep, flere sprintere som har kontakt med ham, som også trener i samme gruppe som han på Jamaica. Han kjører vekttrening 4 ganger i uka. Han gjør det på morgenen før han trener på banen. Treneren hans mener at det store løftet ikke kom før han ble serriøs på vektrommet.

En typisk trening:
Ulike varianter av utfall, med tunge vekter.
Tåhev på ett og 2 bein
Kabel-spark
Eksplosive step-ups
Harehopp
Bokshopp

Ankelstyrke
Drill-øvelser
Stigningsløp.



Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Raskere av tåhev?
« #19 : 04. mars 2011, 19:58 »
Han trener da bøy? Leste et intervju med han hvor han sa at han hata knebøy, men at det var noe man måtte gjøre. Og når jeg sier kilder så mener jeg ikke hva dine venner fra Jamaica sa til deg..

Her forklares bruken av kilder: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bruk_av_kilder

Utlogget Krabbatten

Sv: Raskere av tåhev?
« #20 : 04. mars 2011, 20:10 »
Man blir nok raskere av tåhev. Men trener man ikke hele beina og bare tåhev, slik at leggene blir 5kg tyngre, blir man nok heller tregere.
Man kan trene bra og likevel ha dårlig fremgang. Da er det matmengden som er for lav, for maten er ikke like viktig, men enda viktigere enn treningen! Smiley

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Raskere av tåhev?
« #21 : 04. mars 2011, 20:59 »
Han trener da bøy? Leste et intervju med han hvor han sa at han hata knebøy, men at det var noe man måtte gjøre. Og når jeg sier kilder så mener jeg ikke hva dine venner fra Jamaica sa til deg..

Her forklares bruken av kilder: http://no.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Bruk_av_kilder

Niks, han trener ikke bøy i det hele tatt. Han har en medfødt feil i ryggen.
Jeg vet GODT hvordan man bruker kilder, hvis du var usikker på det! Men alt står ikke på nettet vettø..

Utlogget curlingpants

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 221
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 221

Sv: Raskere av tåhev?
« #22 : 04. mars 2011, 21:00 »
Man blir nok raskere av tåhev. Men trener man ikke hele beina og bare tåhev, slik at leggene blir 5kg tyngre, blir man nok heller tregere.

Man blir ikke raskere av tåhev alene, men kombinert med styrke for resten av beina og spensttrening blir man raskere.

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Raskere av tåhev?
« #23 : 04. mars 2011, 21:11 »
Som nevnt tidigere så er ikke tåhev det beste å gjøre for å bli raskere. Ja, kanskje du kan bli ørlite raskere av tåhev. men øvelser som trener ræva og fremside og bakside lår vil være overlegne. Av den grunn at de produserer mest kraft i løping.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget Andre

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 672
  • Honnør: 300
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 672

Sv: Raskere av tåhev?
« #24 : 04. mars 2011, 21:14 »
Niks, han trener ikke bøy i det hele tatt. Han har en medfødt feil i ryggen.
Jeg vet GODT hvordan man bruker kilder, hvis du var usikker på det! Men alt står ikke på nettet vettø..

Han var på et amerikansk talkshow for et år siden, og han sa der at han trente knebøy (knebøy for en friidrettsutøver kan imidlertid være alt mulig). Mulig han løy, men hvorfor skulle han gjøre det?

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Raskere av tåhev?
« #25 : 04. mars 2011, 23:10 »
Han var på et amerikansk talkshow for et år siden, og han sa der at han trente knebøy (knebøy for en friidrettsutøver kan imidlertid være alt mulig). Mulig han løy, men hvorfor skulle han gjøre det?
http://stronglifts.com/usain-bolt-squat-lessons/

Står om det her. Blir litt som påstand mot påstand dette. Men jeg stoler mer på hva Usain Bolt sier enn hva som blir synset på nettet. Enda en link:

http://www.motleyhealth.com/celeb/usain-bolt-cruises-into-the-mens-200m-final-plus-his-workouts-and-diet

Enda en kilde, dog mindre pålitelig:

http://www.chacha.com/question/how-much-can-usain-bolt-bench-and-squat

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: Raskere av tåhev?
« #26 : 05. mars 2011, 19:07 »
stoler faktisk ikke på noen av disse kildene. Og squats kan være så mye. speed squats med moderat vekt, jump squats. eller virkelig tunge squats.
Tror usain trener mindre styrke enn vi tror. Benkpress tror jeg han trener svært lite av. Grunnen er at en sprinter vil være spesifikk i øvelsene han gjør.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget StenDA

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 230
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 230

Sv: Raskere av tåhev?
« #27 : 05. mars 2011, 19:27 »
stoler faktisk ikke på noen av disse kildene. Og squats kan være så mye. speed squats med moderat vekt, jump squats. eller virkelig tunge squats.
Tror usain trener mindre styrke enn vi tror. Benkpress tror jeg han trener svært lite av. Grunnen er at en sprinter vil være spesifikk i øvelsene han gjør.
Sier ikke du må det, men noe som fremstilles som fakta på papir er lettere å tro på en hva en har hørt at en annen har hørt om noen på Jamaica. Du mener moralen i historien er; slutt å kjør knebøy da eller? Selv om han ikke benker jevnt og trutt tror jeg han skulle klart 100 kg for moro skyld, han er jevnt over godt trent.

Utlogget HardCoreBakken

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 190
  • Honnør: 169
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 190

Sv: Raskere av tåhev?
« #28 : 05. mars 2011, 21:18 »
Selv om han ikke benker jevnt og trutt tror jeg han skulle klart 100 kg for moro skyld, han er jevnt over godt trent.

Aldri i livet om den flisa klarer 100 i benk. 90 maks.... Tyson Gay derimot.
18 somre gammel
178 lav
68 lett ----> Litt tyngre nå

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Raskere av tåhev?
« #29 : 05. mars 2011, 21:19 »
Aldri i livet om den flisa klarer 100 i benk. 90 maks.... Tyson Gay derimot.

Er det SÅ stor forskjell mellom 90 og 100 kg altså?
Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!