Skrevet av Emne: skråbenk, stang eller manual?  (Lest 5722 ganger)

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #15 : 09. februar 2009, 05:40 »
Poenget er da å aktivere den aktuelle muskelen så mye som mulig, eller få god "kontakt", som du sier.
http://www.miotec.com.br/pdf/ISEK2008_0242.pdf
Sitat
It was concluded that IDP exercise presents
the greater activation for all muscles
analyzed. However, further studies should
be carried out with a greater number of
significant samples for more faithful results.
(IDP=Inclined Dumbbell Press)

Liten studie, og den hadde bare med 3 øvelser og 4 personer, men den viser jo uansett at IDP er bedre enn flyes (ikke at du har argumentert i mot det; det finnes i allefall én annen studie som jeg vet om som viste akkurat det samme. Kunne typisk ikke finne den nå.)

Hvorfor skal man ville kjøre feks flyes når studier viser at andre øvelser aktiverer bedre?
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #16 : 09. februar 2009, 06:29 »
Som sagt så er jeg helt enig i at base og flerleddsøvelser aktiverer musklene bedre, og da spesielt med hensyn til aktivsering av nervesystemet. Derfor burde dette være prioriterte øvelser for både folk som ønsker økt styrke og økt muskelmasse. Allikevel er isolerende øvelser godt brukt som et supplement blant mange byggere, fordi ved å isolere en spesifik muskel kan mengden energi man legger i øvelsen fordeles på èn muskel fremfor flere. Bedre "kontakt" betyr jo bare at man i større grad isolerer en muskelgruppe fremfor andre.


Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #17 : 09. februar 2009, 06:38 »
Som sagt så er jeg helt enig i at base og flerleddsøvelser aktiverer musklene bedre, og da spesielt med hensyn til aktivsering av nervesystemet. Derfor burde dette være prioriterte øvelser for både folk som ønsker økt styrke og økt muskelmasse. Allikevel er isolerende øvelser godt brukt som et supplement blant mange byggere, fordi ved å isolere en spesifik muskel kan mengden energi man legger i øvelsen fordeles på èn muskel fremfor flere. Bedre "kontakt" betyr jo bare at man i større grad isolerer en muskelgruppe fremfor andre.



Det er noe annet som også er godt brukt som supplement blant byggere. Ser dog ikke at du nevner det.

Regner også med du vet at det ikke går ann å isoliere èn muskel.

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #18 : 09. februar 2009, 06:46 »
Det er noe annet som også er godt brukt som supplement blant byggere. Ser dog ikke at du nevner det.

Regner også med du vet at det ikke går ann å isoliere èn muskel.

Første delen var bare usakelig og totalt irrelevant for diskusjonen.

Og hvorvidt det går an å isolere èn muskel eller ikke, er jo selvsagt innlysende. Bare ved å sitte stille er ganske mange muskler aktivert. Det samme er det selvsagt når man løfter en vekt. Forskjellen er at i tradisjonell benkpress, så aktiviserer man flere muskelgrupper i større grad, enn om man feks benytter seg av en pecdec. Og jeg er absolutt ingen tilhenger av isolerende øvelser. Selv har jeg kun base og flerleddsøvelser, samt noen skadeforebyggende øvelser i programmet mitt. Jeg følger filosofien om at skal man bruke ti minutter på en øvelse, burde man effektivisere ved å benytte seg av øvelser som aktiverer flest mulig muskler, på mest effektivt vis, på en gang.

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #19 : 09. februar 2009, 09:51 »
er det egentlig usaklig?

jeg føler jeg ser på byggefilmer at folk trener helt wierd øvelser med enda wierdere utførelse (halve reps osv). virker som om viss du er på AAS then anything goes ?

Utlogget "terje"

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 21

Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #20 : 16. februar 2009, 18:54 »
Som sagt så er jeg helt enig i at base og flerleddsøvelser aktiverer musklene bedre, og da spesielt med hensyn til aktivsering av nervesystemet. Derfor burde dette være prioriterte øvelser for både folk som ønsker økt styrke og økt muskelmasse. Allikevel er isolerende øvelser godt brukt som et supplement blant mange byggere, fordi ved å isolere en spesifik muskel kan mengden energi man legger i øvelsen fordeles på èn muskel fremfor flere. Bedre "kontakt" betyr jo bare at man i større grad isolerer en muskelgruppe fremfor andre.


Veldig bra sagt (synd det retards som enten skal kverulere på alt eller vinkle alt over på AAS). Min erfaring av brysttrening har egentlig bare lært meg at variasjon er viktig. Anbefaler manualer, som det er blitt sagt så kommer man mye dypere. Bryst i smith har jeg aldri likt..blir alt for låst, men er jo grei hvis man ikke har noen å sikre seg.

Utlogget Gerry

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 312
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 312

Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #21 : 16. februar 2009, 19:59 »
Smith apparatet e kun brukandes som klesstativ! Grin

Eit måte eg har brukt:
Trena vanlig benk og so trena skrå med manualer.
kvar tredje/fjerde brysttrening bytte eg om.
Sånn at eg trene først Skrå benk med Stong og so flat benk med manualer.
all flyes i cable eller med manualer, pec dec, der du koble triceps mest mulig ut meine eg e suplement øvelsa for å slita ut brystmusklane itte du e ferdig med baseøvelsane! Smiley
Once upon a time, a guy asked a girl "Will you marry me?" The girl said, "NO!" And the guy lived happily ever after and went fishing and hunting alot and drank beer whenever he wanted.

THE END

Utlogget toxic

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 665
  • Honnør: 122
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 665

Sv: skråbenk, stang eller manual?
« #22 : 21. februar 2009, 01:20 »
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82167.0

Her er en link til en tråd som berører temaet i denne tråden. Dette er diskusjonstråden under artikkelen: Hvordan bygge bedre bryst, og her omfavner Fred Koch alternative øvelser mange ville sett på som unødvendige isolasjonsøvelser. Dette er ikke øvelser jeg ville benyttet meg av - i hovedsak - men denne type isolering kan gavne de som har andre mål enn meg selv. En av de bedre argumentene for isolasjonsøvelser, er nettopp dette at ved feks benkpress, så er potensialet i kontakt med brystet i en viss grad redusert til potensialet i de andre og svakere muskelgruppene i løftet, nemlig triceps og skuldre. Det skal dog sies at dette ikke har noe særlig med kraftutvikling eller funksjonalitet, men med økenede kontakt med en muskelgruppe for bedre vekst.

Konklusjonen min er: Base og flerleddsøvelser burde utgjøre grunnlaget, samt at det er tilstrekkelig for de fleste mål som vil oppnåes, men som et supplement kan også visse isolasjonsøvelser gi et positivt resultat på ønsket muskelgruppe - også i forhold til tiden og energien man investerer i øvelsen.


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!