Skrevet av Emne: Myte om magetrening.  (Lest 3709 ganger)

taraquin

  • Gjest
Sv: Myte om magetrening.
« #15 : 17. februar 2009, 12:14 »
En muskel er ikke en muskel nei, vi har tre forskjellig typer muskler (glatt, hjerte og skjelett),i tillegg til ulike former for muskelfibre.
Ikke at det har noe med denne diskusjonen å gjøre, ville bare ha frem att en muskel ikke er en muskel Wink

Om man har bedre utbytte av dynamisk trening for magemusklene når man har volum som mål vet jeg ikke, men sett i ett skadeforebyggende perspektiv så er det langt mer hensiktsmessig å utføre statiske øvelser for magemusklene.
Magemusklene har til oppgave å stabilisere korsryggen under belasting, så da mener jeg att de best trenes gjennom å utføre den oppgaven de er til for nemlig å motvirke bevegelse, ikke skape bevegelse.

Sett i lyset av att mange har korsryggsmerter som en følge av gjenntatt overbelastning, så kan jeg ikke se noen fordeler med att man skal gjøre treningsøvelser som skaper bevegelse i disse delene av ryggen.

En annen ting er vel att de færreste av oss har noe behov for å få magen til å se større ut  Smiley
Enig!

Noe jeg har lagt merke til er at endel turnere som trener mye statisk har meget imponerende magemuskler. Samtidig ser man jo at ryggmusklene vokser som f... hos folk som kjører markløft og der skal jo ryggen være mest mulig strak\statisk så det e jo mulig å bygge muskler med statisk trening og Wink

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Myte om magetrening.
« #16 : 17. februar 2009, 16:38 »
Har du noen kilder\studier ift dette? Jeg lurer litt på det samme selv. Flere av magemusklenes utforming skiller seg jo markant i oppbygning fra de fleste andre musklene i kroppen, samt at deres hovedfunksjon er å stabilisere korsryggen.
http://www.tn.no/artikler.aspx?id=188

"[...] Dynamiske øvelser med belastning både eksentrisk og konsentrisk har vist større effekt på hypertrofi enn statisk styrketrening (uten bevegelse). [...]"

taraquin

  • Gjest
Sv: Myte om magetrening.
« #17 : 17. februar 2009, 17:45 »
Vet da det og det gjelder for de fleste muskler i kroppen Wink Det jeg lurte på var hvordan dynamisk\statisk trening var ift magemusklene da disse musklene ikke har som primærfunksjon å bevege ledd (korsryggen), men å stabilisere\jobbe statisk, samtidig som flere av de har en utforming\oppbygning (eks rectus abdominis hvor de tverrstripede delene er delt opp i 8 segmenter, mens de fleste muskler bare har et segment) som skiller seg veldig fra f.eks bicepsmusklene som er laget for å bøye i albuen og rotere underarmen utover.

Utlogget -Johan-

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 750
  • Honnør: 40
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 750

Sv: Myte om magetrening.
« #18 : 17. februar 2009, 18:12 »
En muskel er ikke en muskel nei, vi har tre forskjellig typer muskler (glatt, hjerte og skjelett),i tillegg til ulike former for muskelfibre.
Ikke at det har noe med denne diskusjonen å gjøre, ville bare ha frem att en muskel ikke er en muskel Wink

Om man har bedre utbytte av dynamisk trening for magemusklene når man har volum som mål vet jeg ikke, men sett i ett skadeforebyggende perspektiv så er det langt mer hensiktsmessig å utføre statiske øvelser for magemusklene.
Magemusklene har til oppgave å stabilisere korsryggen under belasting, så da mener jeg at de best trenes gjennom å utføre den oppgaven de er til for nemlig å motvirke bevegelse, ikke skape bevegelse.

Sett i lyset av att mange har korsryggsmerter som en følge av gjenntatt overbelastning, så kan jeg ikke se noen fordeler med att man skal gjøre treningsøvelser som skaper bevegelse i disse delene av ryggen.

En annen ting er vel att de færreste av oss har noe behov for å få magen til å se større ut  Smiley

Har jo ingenting med saken og gjøre, da magemusklene ikke er verken skjelett eller glattmusklatur, men skjønner deg forde;)

Er forøvrig enig med resten av innlegget, at magen stabiliserer. Så statisk trening vil hvertfall utifra et skadeforebyggende sted være det beste. For da unngår vi jo fleksjonen:)


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Myte om magetrening.
« #19 : 17. februar 2009, 23:28 »
Har jo ingenting med saken og gjøre, da magemusklene ikke er verken skjelett eller glattmusklatur, men skjønner deg forde;)

Selvfølgelig er magemusklene skjelettmusklatur da de fester i skjelettet og er under voluntær kontroll!

"flisespikkemodus av".

Interessant problemstilling ang statsisk vs dynamisk trening for volum..

Jeg tror dette har ulik effekt på ulike muskelgrupper.
Eksempelvis så vokser erector spinae og traps veldig bra av primært statsik trening (markløft).

Men jeg mener problemstillingen ang magetrening er mest hypotetisk fordi magens utseende er mer avhengig av fettprosent enn av noe annet.
Det er vel som nevnt tidligere heller ikke mange av oss som har ett reelt behov for å bygge magen større.
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

taraquin

  • Gjest
Sv: Myte om magetrening.
« #20 : 18. februar 2009, 10:25 »
Spesielt interessant det du sier ift rygg. Jeg trente føere år møkkaøvelser som rygghev med rulle opp, liggende rygghev med vekt etc og den helt store ryggstørrelsen uteble. Etter at jeg begynte å trene mark hvor jeg holder ryggen statisk hele tiden har spesielt korsryggstrekkerne vokst mye. Er jo på en måte logisk at muskler skulle respondere best på den type trening som samsvarer med deres funksjon Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!