Skrevet av Emne: Hovedårsaker til høyt blodtrykk  (Lest 7533 ganger)

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« : 20. februar 2009, 01:41 »
Jeg har lenge forundret meg over en ting, nemlig det at leger sier at man i 90 % av tilfellene ikke vet hva som forårsaker høyt blodtrykk. I ca 10% av tilfellene derimot ligger det en sykdomstilstand i nyrene etc bak det høye blodtrykket.

Det er nemlig to årsaker som tilsammen vil kunne stå for veeeldig mange tilfeller av høyt blodtrykk uten at det snakkes noe særlig om det.......og det er insulinresistens og kronisk munnpusting/feilpusting

                                     
                                Insulinresistens/forhøyede insulinnivåer

Det er altså i Norge regnet med at over 30% av befolkningen er insulinresistente i større eller mindre grad...noe som øker faren for diabetes og hjerte kar sykdommer drastisk. Av de med høyt blodtrykk er nærmere 60% insulinresistente, og de høye insulinverdiene regnes da ofte via påvirkning på nyrene å stå for det økte/høye blodtrykket. I og med at så mange med høyt blodtrykk har det pga insulinresisten/høye insulinivåer er det merkelig at dette ikke kommer mer frem i søkelyset. De beste tiltakene for å få ned insulinverdiene og dermed også det høye blodtrykket er å gå ned i vekt ( redusere bukfettet ), å trene styrketrening som gjør cellene mer insulinfølsomme samt en karbohydratfattig diett. Å gå ned i vekt hører man jo alltid men sjelden man hører en lege si at styrketrening og karbohydratrestriksjon vil få ned insulinnivåene og dermed ofte også det forhøyede blodtrykket.

Så har du høyt blodtrykk burde du kanskje ta en såkalt c-peptid test som måler insulinnivåene dine. De skal ligge på 3-400. Vær klar over at normalnivåene går helt opp til 1400 men at man er innenfor normalområder betyr ikke at det er bra. Tidligere gikk normalområdet til 700 men etter studier på hjertesyke middelaldrende menn i vestfold så ble normalområdet justert opp til 1400.....studier på hjertesyke fikk altså opp dette normalnivået så kraftig...tro det eller ei. Uansett mange regner c-peptidnivåer over 700 som insulinresistent og over 1000 som betydelig insulinresistens


 
                                          Kronisk munnpusting/feilpusting

En annen årsak til høyt blodtrykk om enn ikke så hyppig som insulinresistens...er kronisk munnpusting/feilpusting. . Mange puster altså om natten med munnen istedetfor nesen, dette vil kunne skape uballanser som vil kunne føre til blant annet økt blodtrykk. Ved noe så enkelt som å teipe igjen munnen om natten slik at man blir tvunget til å puste med nesen samt følge et pusteteknikk program så er det mange med høyt blodtrykk som er blitt bedre

Så her har man altså to tilstander som tilsammen vil stå for veldig mange av tilfellene med høyt blodtrykk hvorpå mange må gå på medisiner.....og legen nevner lite om at enkle grep kan normalisere blodtrykket for kanskje de aller fleste av dem


En syredannende livstil med for mye sur mat og for lite basisk ( råkost ) vil selvfølgelig være en hovedårsak da dette er med på å skape mer betennelser i kropp og blodårer enn kroppen klarer å reparere og løsningen blir midlertidige plaster ( forkalkninger) i blodårene, noe som også vil føre til høyt blodtrykk. Mindre syredannende mat/drikke og røyking som skaper grobunn for betennelser og mer basisk og betennelsesdempende næring som omega 3..sitrusfrukter etc etc vil hjelpe betraktelig på høyt blodtrykk grunnet forkalkninger. Den syredannende livstil er jo i tilegg med på å skape insulinresistens også

Utlogget RattenTatten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 156

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #1 : 20. februar 2009, 02:02 »
Honnør  2thumbsup
Mål:

Kroppsvekt i Benkpress - 80kg
1,5x kroppsvekt i Knebøy - 120kg
2x kroppsvekt i Markløft - 180kg

Langt å gå! Men noen mål må man jo ha!

Min treningslogg, ta en titt da for svarte!! Tongue

Utlogget Walter

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 22
  • Honnør: 6
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 22

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #2 : 20. februar 2009, 13:50 »
Et meget bra og interesant innlegg av v.m....honnør for det.  2thumbsup

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #3 : 29. mars 2009, 00:21 »
Ja og nå har jeg selv testet lav karb dietten med stor suksess. Jeg har i over et år hatt høyt blodtrykk såpass at jeg har måtet bruke blodtrykksmedisin. Noen blodtrykksmålinger visste veldig høyt blodtrykk, mens 24 t måling viste snitt på 149/98. Etter å ha fått snusen i insulinresistens og høye insulinverdiers effekt på blodtrykket bestemte jeg meg for noen uker siden selv å ta en såkalt c-peptid prøve. Legen skjønte ikke poenget men jeg fikk nå truet det til meg. Resultatet var over 1200 på c-peptid prøven..mens optimalt er 3-400. Jeg hadde insulinverdier som var minst tredobbelt av hva det burde. Jeg begynte derfor for to uker siden med en lavkarbodiett samtidig som jeg kuttet blodtrykksmedisinen, og tok en ny blodtrykksmåling igår fredag. Og..utrolig nok blodtrykket var for første gang på lang tid perfekt...120/80.

Derfor.... har du høyt blodtrykk så er mitt tips å ta en c-peptid prøve. Viser den høye insulinverdier så er det også stor mulighet at det er nettopp dette som opprettholder det høye blodtrykket....og isåfall vil du med enkle grep veldig raskt kunne få ned blodtrykket  Smiley

Utlogget ruhl85

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 297
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 297

  • sulten
Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #4 : 29. mars 2009, 00:26 »
dette hørtes veldig intresant ut, har slitt med høyt blodtrykk i  to år nå, går på medisiner for det men det kommer fortsatt ikke ned til det normale, skal ta dette opp med doktoren på neste måling,     honør
Meldlem av kristiansand Strongteam

7 plass showlift 2010 Smiley
7 plass showlift 2011 :/
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=108172.msg1758783;topicseen#new

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #5 : 29. mars 2009, 00:45 »
dette hørtes veldig intresant ut, har slitt med høyt blodtrykk i  to år nå, går på medisiner for det men det kommer fortsatt ikke ned til det normale, skal ta dette opp med doktoren på neste måling,     honør

Bare vær klar over at ikke alle leger enda ser den sammenhengen der....og at de i tilegg opererer med verdier helt opp til 1400 som normalområde. Men ikke gi deg hvis legen blir vanskelig med henhold til å ta prøven. Legen som jeg fikk tipset fra sier at det er enkelt å behandle høyt blodtrykk uten medisin hvis det er grunnet høye insulinverdier..noe som altså over 30 % av oss har i varierende grad. Jeg så selv en studie på ni normalvektige personer som alle gikk betraktelig ned i blodtrykksverdier på en lavkarb kost...og det på bare 10 dager. Og selv klarte jeg det på 14 dager.  Så som sagt få tatt den c-peptid prøven uansett hva legen din måtte mene om det  Smiley

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #6 : 29. mars 2009, 00:55 »
Bare vær klar over at ikke alle leger enda ser den sammenhengen der....og at de i tilegg opererer med verdier helt opp til 1400 som normalområde.

Er det leger som opererer med normalverdier på C-peptid heilt opp til 1400? what
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #7 : 29. mars 2009, 03:10 »
Er det leger som opererer med normalverdier på C-peptid heilt opp til 1400? what

Regner med at du skjønte hva jeg mente her  Wink.....Normalområdet ble for bare få år siden regnet oppad til 700...mens det etter studier på middelaldrende hjertesyke menn ble oppjustert til 1400. Dette er jo litt snålt for å si det mildt. Men uansett hva som er det "rette " normalområdet så er det forskjell på optimalt og normalt, noe som betyr at mange kan få store problemer som høyt blodtrykk av høye insulinverdier selv om de er innenfor normalområdet.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #8 : 29. mars 2009, 12:43 »
Regner med at du skjønte hva jeg mente her  Wink.....Normalområdet ble for bare få år siden regnet oppad til 700...mens det etter studier på middelaldrende hjertesyke menn ble oppjustert til 1400. Dette er jo litt snålt for å si det mildt. Men uansett hva som er det "rette " normalområdet så er det forskjell på optimalt og normalt, noe som betyr at mange kan få store problemer som høyt blodtrykk av høye insulinverdier selv om de er innenfor normalområdet.
Sjølvsagt Smiley
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #9 : 29. mars 2009, 13:14 »
Jeg har nevnt vektreduksjon, lavkarb og styrketrening som de tre viktigste faktorene til å få ned høye insulinverdier og dermed også et forhøyet blodtrykk. I tilegg vil det i dietten være enkelte ting som vil kunne hjelpe til med å få ned insulinnivåene.

sitron Hvis du får i deg litt sitronvann rett før et måltid skal det vistnok være med på å senke hastigheten karbohydratene blir tatt opp på...og derved bidra til å senke insulinverdiene og blodtrykk

kanel Dette krydderet blir sagt å kunne "etterligne" insulin og skal vistnok få ned blodsukker/høye insulinverdier

løk Å spise masse løk skal også kunne hjelpe litt på insulinverdier/blodtrykk


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #10 : 29. mars 2009, 22:56 »
Når det gjelder vektreduksjon så vil det jo også være en stor fordel å vite om man har forhøyede insulinverdier. Det å slanke seg med høye insulinverdier kan sammenlignes med å kjøre bil med handbrekket på. Derfor vil diett med forholdsvis mye karbohydrater i denne gruppen gjøre alt mye vanskeligere. Og insulinresistensen er kanskje nøkkelen på hvorfor folk reagerer ulikt på forskjellige dietter. For personer med høye insuliverdier vil man gå mye raskere/lettere ned i vekt med lavkarb diett....noe som er ganske logisk da høye insulinnivåer hemmer fettforbrenningen. Mens derimot personer som ikke er insulinresistente og derfor tåler karbinntak bedre  vistnok skal gå langt raskere ned i vekt med mer karbohydrater i dietten.

Kan også si at insulinresistens/høye insulinverdier kan stå bak masse forskjellige kroppslige plager...i tilegg vil det ofte påvirke blodtrykket negativt, gi en dårligere kolesterolprofil, og gi høyere nivå av triglyserider etc. Fastende blodsukker vil som regel være normalt selv med skyhøye insulinverdier


Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #11 : 09. april 2009, 06:33 »
                                             Feil pustemønster

Veldig mange med høyt blodtrykk kan ha det pga høye insulinnivåer. Siden dette blodtrykket da oftest veldig lett kan normaliseres med enkle grep uten medisiner....er det smått utrolig at de fleste legene ikke anbefaler folk å ta en c-peptid prøve. Å vite om man har høye insulinnivåer burde jo være veldig vikig da det øker hjerte og karsykdommer samt er forløperen til diabetes. Men istedet for å vite om vi er i faren for diabetes slik at man får muligheten til å endre på ting....tar legen blodsukkerprøver for å se om vi allerede har utviklet diabetes. Flott  what

Og hva med pustemønsteret vårt. Hvorfor iallverden er ikke legene opptatt av om vi puster riktig. Er det ikke logisk at man ved kronisk feilbehandling av det mest essensielle i livet, nemlig oksygen, vil kunne få forskjellige helseproblemer. Feil pusteteknikk kan være meget syredannende for kroppen noe som igjen vil redusere immunforsvaret kraftig og derved øke mulighetene for alle sykdommer...Ved å få riktig pusteteknikk er det mange som har blitt friske/bedre fra astma, søvnapne, høyt blodtrykk etc. Rett pusteteknikk vil også være mer oppbyggende på styrke og muskelmasse.

                                        Litt om forskjellige feilaktige pustemetoder

1 Munnpusting Dette er noe mange gjør, spesielt om natten. Det blir da en uballanse mellom oksygen og karbondioksyd som over tid kan føre til mange problemer..feks høyt blodtrykk. Dessuten er det pusting via nesen som regulerer flere prosseser som feks tempratur slik at munnpusting lettere fører til lungebetennelser etc

2 Øvre toraks pusting Det vanligste gale pustemønstret er tendensen til å puste i øvre toraks. Dette kjennetegnes ved mangel på abdominal bevegelse. Ved pusting i øvre toraks, som noen ganger kalles paradoksal eller reversert pust, blir den tverrgående abdominale diameteren redusert eller uforandret under innpusting og/eller øker under utpusting.

3 Korte og raske pust Man skal egentlig trekke pusten godt ned i magen, men når man barer drar kort ned kompenserer kroppen med kortere intervaller. Dette er ikke bra. Man ser ofte at astmatikere har intervall på 15-20 utpustninger pr minutt, mens optimalt burde være 6-8 pr minutt. Å trene seg til færre utpustninger samt unngå munnpusting har hjulpet mange astmatikere blant annet til å bli bedre

4 Andre varianter av feilpusting Det finnes også andre varianter av feilpust som feks å holde pusten samt gisping

 
De vanligste symptomer på feil pusting er åndenød, tretthet, irritasjon, spenning i øvre toraks (skuldre og nakke), redusert fysisk stabilitet og økt anstrengelse ved innpusting for å få inn mer luft. Og i tilegg vil det kunne øke blodtrykk, forverre astma og redusere imunforsvaret kraftig

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #12 : 09. april 2009, 08:03 »
For mye karbohydrater er knyttet opp til utrolig mange sykdommer. Det er skandaløst at ikke flere leger nevner noe om det.

Utlogget V.M

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 276
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 276

Sv: Hovedårsaker til høyt blodtrykk
« #13 : 09. april 2009, 14:33 »
Yepp...det er sant  Smiley

I forhold til hvordan det burde vært gir dagens livstil to negative effekter på kroppen som trolig er medvirkende årsak til veldig mye helseplager, og det er effekter på

                  syre/base ballansen og insulinnivåer

Vi tyller idag i oss mat og drikke som har en enorm negativ påvirkning på syre/base ballansen. Feks cola med en ph på bare litt over 2 som er utrolig surt. Det finnes ingen naturlige næringsemner som er i nærheten av dette. Den veldig unaturlige syredannende dietten pluss at luften også er mer syredannende ( har mindre oksygen) enn tidligere er forhold vi ikke er skapt for.

Dagens livstil påvirker også blodsukker og insulinnivåer på en helt unaturlig måte. Selv om man før kunne spise endel karb i form av blant annet bær og frukt så vil mange av dagens raffinerte karbohydratkilder gi en ekstrem forandring i insulinnivåer og blodsukker som for kroppen er helt unaturlig. Unaturlig høy insulinproduksjon vil over tid kunne ha en negativ dominoeffekt i forhold til andre hormoner, og hele hormonballansen vil kunne gå i stå med masse negative kroppslige reaksjoner

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!