Skrevet av Emne: Tørr hud etter dusj  (Lest 3622 ganger)

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
Tørr hud etter dusj
« : 08. mars 2004, 11:45 »
Hei

På vinteren har jeg et lite "problem". Etter hver gang jeg dusjer, så blir huden på ryggen utrolig tørr, blir omtrent som sandpapir, og det kan ha en tendens til å svi til tider. Må bruke maaasse fuktighetskrem etter hver dusj. Det jeg lurer på da, hvorfor blir det sånn? Er aldri sånn på sommeren, bare vinter.
Spurte moren min om hun visste noe, hun trodde det kunne være at huden produserte for lite "fett" som beskytter, ellernoe sånt?
Kanskje litt uklart forklart, men noen som har vært borti dette? Og vet hva som kanskje hjelper?
Har vært hos legen med det og, fikk en sinnsyk fettkrem på resept, men den funker bare like hva som hvilken som helst feit fuktighetskrem.

Takker for alle svar! Smiley

Andreas
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Tørr hud etter dusj
« #1 : 08. mars 2004, 11:49 »
Helt vanlig problem det der. Lufta er tørrere om vinteren, enkelt og greit. Derfor blir huden også tørrere.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
Re:Tørr hud etter dusj
« #2 : 08. mars 2004, 11:55 »
Okai. Så det er ikke noe værre enn tørr luft? Merkelig det der. Var plutselig en vinter jeg ble sånn. Da etter dusj hver morning og kveld i 3 år. Trodde kanskje overdrevet dusjing hadde noe med det å gjøre..
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Tørr hud etter dusj
« #3 : 08. mars 2004, 12:17 »
overdreven dusjong kan jo ha noe med det å gjøre da..særlig hvis man bruker såpe hver gang man dusjer. Tror ikke at huden produserer mindre fett om vinteren...ville heller tro mere ettersom huden skal virke som isolasjon bl.a for andre organer. Kan hende at den tørre huden skyldes at man muligens får litt nedsatt sirkulasjon om vinteren pga av kulde - mindre blod til huden og mer til indre/ underliggende organer. Men dette er bare litt filosofering/ resonnering fra min side i forhold til det jeg har lært om sirkulasjon. Ikke sikkert det stemmer. Kanskje har du fått eksem av noe?
Men overdreven dusjing er ikke bra -2 ganger for dagen er faktisk ganske mye. Ikke bare tørrer du ut huden din, men du risikerer også å få nedsatt immunforsvar fordi du dreper noe av den naturlige bakterieflraen som skal være på huden din for å beskytte mot andre mikroorganismer som IKKE skal være der.
Når det gjelder hudkremer - hvis du har sensitiv hud ( men gjelder også generelt) unngå hudkremer med for mye parfyme i.

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
Re:Tørr hud etter dusj
« #4 : 08. mars 2004, 13:25 »
Jepp, er klar over all dusjingen, og dusjer ikke 2 ganger om dagen lenger, etter at det ble ørken på ryggen min. Er rart det der, er bare på ryggen også.. Noen tips for hva som evt kan gjøre det bedre? Eller må jeg bare fortsette å smøre meg?
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Tørr hud etter dusj
« #5 : 08. mars 2004, 13:29 »
overdreven dusjong kan jo ha noe med det å gjøre da..særlig hvis man bruker såpe hver gang man dusjer. Tror ikke at huden produserer mindre fett om vinteren...ville heller tro mere ettersom huden skal virke som isolasjon bl.a for andre organer. Kan hende at den tørre huden skyldes at man muligens får litt nedsatt sirkulasjon om vinteren pga av kulde - mindre blod til huden og mer til indre/ underliggende organer. Men dette er bare litt filosofering/ resonnering fra min side i forhold til det jeg har lært om sirkulasjon. Ikke sikkert det stemmer. Kanskje har du fått eksem av noe?
Men overdreven dusjing er ikke bra -2 ganger for dagen er faktisk ganske mye. Ikke bare tørrer du ut huden din, men du risikerer også å få nedsatt immunforsvar fordi du dreper noe av den naturlige bakterieflraen som skal være på huden din for å beskytte mot andre mikroorganismer som IKKE skal være der.
Når det gjelder hudkremer - hvis du har sensitiv hud ( men gjelder også generelt) unngå hudkremer med for mye parfyme i.

Skal ikke se bort i fra tørr luft altså!! Fyring innedørs er ikke akkurat bare bra for hud nei. Kjenner problemet godt jeg....  Undecided.

Men dusjing er helt klart et problem. Men finn deg en god såpe. Det hjelper også godt. Koster litt mer, men de hjelper!
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Tørr hud etter dusj
« #6 : 08. mars 2004, 16:24 »
uap: hehe jeg mente da ikke at man skulle se bort ifra tørr luft som en årsak heller.

rage: ja gjør som uap sier - skapp deg en god dusj gel/ såpe ( den nye til doktorgreve er kanskje god for huden?) ellers må du forsette å smøre deg - med gode fuktighetskremer ( bodyshop har mange gode særlig i bodybutter serien). Uhm...du kan jo prøve å bruke olje - enten dusjolje eller olje i stedet for bodylotion. Disse her natusan baby produktene syns jeg iallefall også er gode. Pass også på at du får i deg nok vann - hvis du drikker for lite vil dette naturlig nok også gå ut over huden sammen med andre ting.
Ellers har jeg dessverre ingen flere gode råd på lager akkurat nå...

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Re:Tørr hud etter dusj
« #7 : 08. mars 2004, 17:32 »
Støtter Bodybutter !!! De er GODE og hjelper veldig!! Krever litt jobb for å smøre ut, men kan være koselig det og...  Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Rage

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 258
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 258

  • Outrageous!
Re:Tørr hud etter dusj
« #8 : 09. mars 2004, 10:20 »
uap: hehe jeg mente da ikke at man skulle se bort ifra tørr luft som en årsak heller.

rage: ja gjør som uap sier - skapp deg en god dusj gel/ såpe ( den nye til doktorgreve er kanskje god for huden?) ellers må du forsette å smøre deg - med gode fuktighetskremer ( bodyshop har mange gode særlig i bodybutter serien). Uhm...du kan jo prøve å bruke olje - enten dusjolje eller olje i stedet for bodylotion. Disse her natusan baby produktene syns jeg iallefall også er gode. Pass også på at du får i deg nok vann - hvis du drikker for lite vil dette naturlig nok også gå ut over huden sammen med andre ting.
Ellers har jeg dessverre ingen flere gode råd på lager akkurat nå...


Vann får jeg i meg noen liter av om dagen, så det er ikke problemet!
Skal ta en tur på BodyShopen her og sjekke hva jeg finner, takk for tipset Mystique og UAC Smiley
Alder: 19år - Høyde: 180cm - Vekt: 98KG

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Tørr hud etter dusj
« #9 : 09. mars 2004, 12:56 »
feil ende å begynne i... prøv å spise mere fett... kokos/ fisk/ oliven/ linfrø etc...

question everything

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

Re:Tørr hud etter dusj
« #10 : 09. mars 2004, 18:00 »
Jens mulla : vil ikke si at det å bruke bodylotion o.l er å begynne i feil ende om man har tørr hud det hjelper jo  nesten med en gang Smiley Men det ene trenger jo ikke å utelukke det andre heller. Kan godt spise linfrø fisk osv også Cheesy
Men har en følelse av at  de to tingene vil virke inn på to forskjellige måter.
Dessuten er det ikke noe unaturlig sånn sett at huden blir tør - huden er skapt for å tåle store "ytre" påvirkninger som vær og vinn osv osv da er det jo naturlig at den preges ut av det...det er også naturlig at hudceller dør og skiftes ut og det ytterste hudcellelaget ( nå snakker jeg om et tynt tynt lag altså) er jo faktisk døde hudeller som skal vekk.
En annen ting som kan være bra for å få en myk og smidig hud er å bruke slike bodyscrub greier ( kan lage selv også av olivenolje og grovt havsalt) - da får man skrubbet bort døde hudceller, bedret sirkulansjon til huden  og også få smørt huden pga av oljene som er i slike scrubbe cremer. Hvis man gjør sirkulerende / masserende bevegelser når man bruker disse scrub- produktene ( også massasje generellt) hjelper dette også på på sirkulasjonen.

Utlogget jens-mulla

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 786
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 786

  • nice guys finish last
Re:Tørr hud etter dusj
« #11 : 09. mars 2004, 20:29 »
Klart det virker... det gjør f.eks Ibuprofen også om du har skada benet litt... men du fikser benet istedenfor å kjøpe en pakke Ibux på rema resten av året.

poenget mitt er at man må fikse årsaken til problemet, og ikke bare symptomene. Vi tar en tab for det og krem for det, når mye kan rettes opp ved å få hele systemet i balanse.

min tankegang iallefall  Smiley
question everything

Utlogget Zoria

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 597
  • Honnør: 266
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 4 597

  • Mens sana in corpore sano
Re:Tørr hud etter dusj
« #12 : 09. mars 2004, 21:36 »
Pass på å ikke dusj for ofte. Bruk en såpefri hudvask som f.eks. lactacyd. Avslutt gjerne dusjen med litt babyolje eller babyolje gel. Pass også på å ikke bruke en shampoo som huden reagerer på.
Books just wanna be FREE! See what I mean at:
http://bookcrossing.com/friend/Tuttasb

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!