Skrevet av Emne: Knebøy-krangel  (Lest 7936 ganger)

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Knebøy-krangel
« : 02. mars 2009, 20:59 »
Heihei ..

Er ganske så irritert nå. Kommer rett fra treningssenteret der jeg hadde en heftig diskusjon med tre av de som trente der om hvordan knebøy skulle øtføres.

Jeg startet med å ta 10 dype reps m/stop i knebøy, så når jeg var ferdig spurte den ene hvorfor jeg gikk så langt ned, og hvorfor stoppet du? Du skal jo bare ta til bena dine er ca. 90 grader .. Jeg sa "Jeg gjør det for å få mest mulig løftebane og kontak, jeg føler også at knær'ne mine blir mindre belastet med dype løft dersom jeg spenner ryggen og magen samt ser opp i taket".
Så sa han (alle de tre var enige med ham), "du belaster jo knær'ne mye mere når du går så langt ned. En venn av meg skadet seg i knærne når han gjikk så langt med. Jeg mener og at man skal ta løftet slik man føler for er best, og jeg mener at ca. 90 grader er slik man skal gjøre det".
Så sa jeg til slutt før jeg gjikk, "Ja jeg føler for å løfte benkpress med 3 centimeter løftebane, for det er best" (ironi alstså).

Hvordan SKAL knebøy utføres? Gidder ikke å lete ......... Få svar fra noen som har drevet med dette i en stund, ikke "wannabe-arnold" eller noe sånt, no offence ...
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
Sv: Knebøy-krangel
« #1 : 02. mars 2009, 21:06 »
rett å galt? tja, er du bygger, er du styrkeløfter, er du hobby løfter? er jo ikke noe fasit på HVA som ER riktig. men skal det gokjennes i eks styrkeløft, må hofte ledet ditt være lavere enn kne ledet, den 90 graders regelen er typis 3T veileder tips, men detter er langt fra dypt nok til å få d godkjent i eks styrkeløft. men tar du så dypt at du ikke får føttene lenger sammen, øker risikoen for skader ved tunge vekter da belastningen på ledd å kne blir enorm Smiley håper d besvarte noe av d du lurte på...
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Knebøy-krangel
« #2 : 02. mars 2009, 21:11 »
For å få godkjent på styrkeløft-stevner skal hofta være lavere enn kneet. Gå så langt ned som du overhodet klarer! Ingen vits i å ta kvartbøy når man kan kjøre "Ass to the grass". Ved å gå dypt ned får man bedre treningsutbytte, faren for skader blir også mindre. Stopper man når f.eks. kneet er 90 grader vil presset på leddbånd/sener osv. bli mye større fordi man går direkte over fra en eksentrisk fase, til en konsentrisk.
Går du helt ned vil sener, leddbånd osv. få "hvile" før de begynner på den konsentriske fasen. Derfor blir det mindre stress.

Gå for "Ass to the grass" og dritt langt F i hva andre sier. Jeg ser altfor mange som kjører neiebøy, kvartbøy osv. Jeg blir rett og slett illsint når jeg ser slikt! Wink
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Knebøy-krangel
« #3 : 02. mars 2009, 21:16 »
Såg nokre luringar som kjørte halvbøy då når eg var innom Aktiven på fredag... Berre kjør A2G du som har evna til det Smiley
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget ZooR

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 659
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 659

  • Spiser fordi jeg MÅ, ikke fordi jeg er sulten!
Sv: Knebøy-krangel
« #4 : 02. mars 2009, 21:16 »
Men det er jo kult å legge på masse vekter, drit i teknikk og dybde!  
Benkpress: 1x150kg
Militærpress/smith: 5x5x92.5kg
Markløft: 4x170kg (2 år siden)
Knebøy: 1x205kg (1 år siden) Jumpers knee
Chins: 13

22 år.



Loggen
[url=http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=73091.msg1018843#msg1018843

Bildeprofil

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Knebøy-krangel
« #5 : 02. mars 2009, 21:18 »
Er så forbannet akkurat nå!!! De satt der når jeg gikk der ifra og sier til hverandre liksom "faen til en tosk, tror han er expert og hvel alt. Han har ikke peiling". Ok, var ikke akkurat sånn da, men tror heller ikke de roset meg akkurat ...
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Knebøy-krangel
« #6 : 02. mars 2009, 21:19 »
Såg nokre luringar som kjørte halvbøy då når eg var innom Aktiven på fredag... Berre kjør A2G du som har evna til det Smiley

eni javs ... trur dei må ta sej en tur innom treningsforum!! Smiley
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Sv: Knebøy-krangel
« #7 : 02. mars 2009, 21:23 »
Tips dei då veit du Wink Evt heng opp en plakat (har ein liggande som du kan få imorgon Smiley )
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: Knebøy-krangel
« #8 : 02. mars 2009, 21:23 »
Hadde selv en diskjusjon med en på 3t forrige tirsdag, han sto å viste frem knebøy til en som jikk på tå hver gang han var på tur opp. Så spurte jeg, er det slik du lærer bort bøy? ja sa han å sa satt jeg i gang en diskusjon, å han gidde seg faan ikke.. blir så irritert på slikt.. gidder ikke bry meg lenger på 3t.

DENNE MANNEN VAR INTRUKTØR PÅ 3T  Undecided
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Knebøy-krangel
« #9 : 02. mars 2009, 21:25 »
Hadde selv en diskjusjon med en på 3t forrige tirsdag, han sto å viste frem knebøy til en som jikk på tå hver gang han var på tur opp. Så spurte jeg, er det slik du lærer bort bøy? ja sa han å sa satt jeg i gang en diskusjon, å han gidde seg faan ikke.. blir så irritert på slikt.. gidder ikke bry meg lenger på 3t.

DENNE MANNEN VAR INTRUKTØR PÅ 3T  Undecided

er verre når de er flere ... og den ene av de var eiger av senteret
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Knebøy-krangel
« #10 : 02. mars 2009, 21:28 »
rett å galt? tja, er du bygger, er du styrkeløfter, er du hobby løfter? er jo ikke noe fasit på HVA som ER riktig. men skal det gokjennes i eks styrkeløft, må hofte ledet ditt være lavere enn kne ledet, den 90 graders regelen er typis 3T veileder tips, men detter er langt fra dypt nok til å få d godkjent i eks styrkeløft. men tar du så dypt at du ikke får føttene lenger sammen, øker risikoen for skader ved tunge vekter da belastningen på ledd å kne blir enorm Smiley håper d besvarte noe av d du lurte på...

Enig her... Min personlige erfaring er også at veldig dype knebøy gir meg smerter i knærne. Derfor kjører jeg nå til låra er ca paralelle med gulvet, litt over hva som er "godkjent". Dette har ikke gitt meg smerter så da holder jeg meg til det. Jeg har "forsket" på dette flere ganger og fått samme resultat med vonde knær ved dype knebøy. En annen ting med dype knebøy er at det også krever at man er mjukere i hofte og sete partiet slik at ikke nedre del av ryggen krummes i bunn av knebøyen. Dette er noe jeg ser på 90% av alle som kjører dype knebøy. Jeg vet "Stallion" her på forumet skrev et bra innlegg om det med lumbalfleksjon ved utførelse av knebøy. Skal se om jeg finner det.

Men det er jo ikke dermed sagt at du vil få vonde knær av dype knebøy. Har du ingen smerter og kroppen takler dype knebøy så er det vel bare å kjøre på da. Også må du jo ta forbehold om hva du vil oppnå, er det store lår eller satser du kun på løfte tungt. Jeg har fundert mye på dette selv og sett på mange som trener og leser jo støtt og stadig at det å kjøre dype knebøy gir best resultater både for masse og styrke samt har mindre skaderisiko, men hvorfor ser jeg da flere av de største gutta på gymmet, folk som har lår og kropp langt over normalen, kjøre neie/kvartbøy?? for morro skyld?? tviler på at en som er ute etter å bygge kropp og perfeksjonere kroppen sin er så veldig opptatt av hvor mye han løfter så lenge kroppen vokser...
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Knebøy-krangel
« #11 : 02. mars 2009, 21:31 »
Trente på 3T pirbadet en gang.. EN gang under oppkjøringen min til NM 2007... og bad tilslutt om å få pengene tilbake.

Instruktøren der irettesatte meg fordi jeg gikk alt for dypt i bøy og at jeg sto i fare for å skade meg.. og at de ikke ville ha slik farlig trening der...


Jeg hadde noen få sett med 3 reps på 170 ATG.. *ler*

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Knebøy-krangel
« #12 : 02. mars 2009, 21:32 »
er faktisk uenig med madass. Får du vondt, GREIT. Men er vedkommende medium mjuk i hoftepartiet og ikke stiv som en stokk, gå dypt. Jeg personlig øker mye bedre og vokser mye bedre og vil fortsette å gjøre det.
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Sv: Knebøy-krangel
« #13 : 02. mars 2009, 21:41 »
Tja, hør med folk som Birger Caspersen, han har alltid tatt dyp bøy men har ikke akkurat dårlige knær for det. Alle dybder er jo farlige hvis teknikken ikke sitter og det er dette som er det største problemet for mange (i min mening).
Er nok mange forståsegpåere som mener at å gå dypt er "dårlig teknikk", dessverre.
Nå har jeg veldig liten erfaring med knebøy men det lille jeg har peker mot at dype fungerer mye bedre også for meg og hvis en trener/instruktør noen gang kritiserer dybden så ber jeg dem om å enten skjerpe seg eller finne seg ny jobb.

Eiendomsmegleren; "Ja! Nå er den perfekte tiden å selge boligen din, midt oppi finanskrisa!"
Skjønner man ikke de enkleste prinsipper i jobben sin kan man vel bare slutte mener nå jeg, er alt for mye dårlige instruktører/trenere på mange gym rundt om i landet. (Tenkte først og fremst på Håkon's eksempel her da).

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Knebøy-krangel
« #14 : 02. mars 2009, 22:06 »
er faktisk uenig med madass. Får du vondt, GREIT. Men er vedkommende medium mjuk i hoftepartiet og ikke stiv som en stokk, gå dypt. Jeg personlig øker mye bedre og vokser mye bedre og vil fortsette å gjøre det.

Misforstå meg ikke, jeg også er av den oppfatningen av at å kjøre full ROM er det som er mest effektivt, men akkurat når det gjelder knebøy så har dype knebøy gang på gang gitt meg smerter i kneet derfor kjører jeg ikke veldig dype knebøy lenger. Men jeg kjører heller ikke neie bøy, kjører så dypt jeg kan uten å få smerter. Det har gitt meg bra økning i styrke i de periodene jeg har kjørt knebøy, har også økt 4-5 cm i omkrets fra litt litt før jul og fram til nå, så har økt greit i masse også. Du kan kjøre dype bøy uten problemer og da mener jeg også at du bare skal fortsette med det. Poenget mitt er bare det at vi er forskjellige alle mann og har forskjellige utgangspunkt og det det derfor i mine øyne blir feil å si at kun det og det er riktig. Smiley
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!