Skrevet av Emne: Knebøy-krangel  (Lest 7942 ganger)

Utlogget Drillers Method

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Knebøy-krangel
« #15 : 02. mars 2009, 22:06 »
Enig her... Min personlige erfaring er også at veldig dype knebøy gir meg smerter i knærne. Derfor kjører jeg nå til låra er ca paralelle med gulvet, litt over hva som er "godkjent". Dette har ikke gitt meg smerter så da holder jeg meg til det. Jeg har "forsket" på dette flere ganger og fått samme resultat med vonde knær ved dype knebøy. En annen ting med dype knebøy er at det også krever at man er mjukere i hofte og sete partiet slik at ikke nedre del av ryggen krummes i bunn av knebøyen. Dette er noe jeg ser på 90% av alle som kjører dype knebøy. Jeg vet "Stallion" her på forumet skrev et bra innlegg om det med lumbalfleksjon ved utførelse av knebøy. Skal se om jeg finner det.

Litt av et sammentreff, jeg ble også kontaktet av en kar på gymmet i dag angående at nedre del av ryggen min krummet seg i bunn av bøyen. Og jeg tar knebøy så dypt det går. Har aldri sett meg selv fra siden under øvelsen, så jeg hadde jo en mistanke om det. Tror jeg har fint spenn i resten av banen. Noen rygg- eller kneproblemer har jeg ikke hatt så langt (ikke det at jeg løfter voldsomme vekter). Han anbefalte at jeg satte en fjøl under hælene. Nå slet jeg litt med at hælene løftet seg opp fra gulvet da jeg startet opp i fjor høst, men ble kvitt det etter hvert. Takket han uansett for at han sa fra, greit med tilbakemelding.

Da jeg kom hjem sjekket jeg ut en del videoer av folk som gjør "full squats" på youtube. Og det er mange som krummer nedre del av ryggen. Til og med Squat-RX-fyren når han demonstrerer full squat. Så det jeg lurer på nå, er om det nesten er fysisk umulig å holde nedre del av ryggen "riktig" når man kommer ned i en hvis dybde?

Ellers kjører vel bortimot 90% av de på gymmet neiebøy eller kvartbøy. Overhørte til og med en kar som sa at man ikke skulle gå ned til 90 grader. Samme med benkpress: "hør her karer, et skikkelig triks hvis det er tungt er å løfte rumpa". Menmen, det bryr nå ikke meg.


Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Knebøy-krangel
« #16 : 02. mars 2009, 22:11 »


Da jeg kom hjem sjekket jeg ut en del videoer av folk som gjør "full squats" på youtube. Og det er mange som krummer nedre del av ryggen. Til og med Squat-RX-fyren når han demonstrerer full squat. Så det jeg lurer på nå, er om det nesten er fysisk umulig å holde nedre del av ryggen "riktig" når man kommer ned i en hvis dybde?





Han i squat-rx videoene poengterer jo også at man skal unngå krumning i nedre del av ryggen, han viser jo også forskjellige øvelser man kan gjøre for å nettopp unngå det... Men som du så, så også jeg at selv han har en liten krumning når han setter seg helt ned. Min konklusjon av det blir at man bør strebe etter å gjøre denne krumningen så liten som mulig Smiley
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget Hakono

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 913
  • Honnør: 39
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 913

Sv: Knebøy-krangel
« #17 : 02. mars 2009, 22:20 »

Skjønner man ikke de enkleste prinsipper i jobben sin kan man vel bare slutte mener nå jeg, er alt for mye dårlige instruktører/trenere på mange gym rundt om i landet. (Tenkte først og fremst på Håkon's eksempel her da).

Denne fyren hadde også planer om å stille på nm i fitness i fjor. han har vel blitt diska i chins for at han begynner med vanlig pull ups.. haha
Gymløft (raw) :   Bøy: 145kg, Benk: 125kg, Mark: 3x160kg

Stevnepers:        Bøy: 140kg, Benk: 120kg, Mark: 200kg


17år, 182+cm over bakken.

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=64997.0
Min logg Smiley

Utlogget Drillers Method

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Knebøy-krangel
« #18 : 02. mars 2009, 22:31 »
Han i squat-rx videoene poengterer jo også at man skal unngå krumning i nedre del av ryggen, han viser jo også forskjellige øvelser man kan gjøre for å nettopp unngå det... Men som du så, så også jeg at selv han har en liten krumning når han setter seg helt ned.


Nettopp hehe.

Min konklusjon av det blir at man bør strebe etter å gjøre denne krumningen så liten som mulig Smiley

Enig i det, og for så vidt det jeg ville frem til. At det nesten er uungåelig.

Utlogget Bighush

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 242
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 242

Sv: Knebøy-krangel
« #19 : 03. mars 2009, 00:02 »
Det vil i de aller fleste tilfeller være mindre belastende for sener og ledd i kne om man gjør dype bøy, 90 grader kalles dødens posisjon og har tatt mange knær.

Men som det poengteres her største grunnen til å ikke gå dypt er fleksjon i den lumbare regionen pga tigthe hams osv osv. Så klarer du å beholde en nøytral rygg så gå dypt.

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Knebøy-krangel
« #20 : 03. mars 2009, 08:33 »
Det vil i de aller fleste tilfeller være mindre belastende for sener og ledd i kne om man gjør dype bøy, 90 grader kalles dødens posisjon og har tatt mange knær.

Men som det poengteres her største grunnen til å ikke gå dypt er fleksjon i den lumbare regionen pga tigthe hams osv osv. Så klarer du å beholde en nøytral rygg så gå dypt.

Det første utsagnet stemmer ikke helt. Man kan trene bøy med flere forskjellige leddutslag, uten det er "farlig". Dårlig teknikk som innoverføring av knær, overrotert tibia og overdreven fremoverføring av knær er farlig for knærne.

Dype bøy belaster også knærne mer enn kvartbøy, da kontaktflaten mellom femur og tibia mindskes. Patellasenen blir også utsatt for mer belastning, da den strekkes mer. Men det er her mange misforstår, da de setter likhetstegn mellom belastning og skade. Hadde ikke kneet tålt belastning, hadde vi vært rimelig screwed. Med trening som knebøy og andre benøvelser, styrkes muskulaturen rundt leddet og selve leddet styrkes, da det er en naturlig respons på belastning.

Derfor kan alle gå dybt i bøy, såfremt man klarer og holde en nøytral rygg, og ellers ha en god teknikk.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget Udrugn

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 029
  • Honnør: 176
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 029

Sv: Knebøy-krangel
« #21 : 03. mars 2009, 09:49 »
Crifte sier det meste her. Dessutten vil vektene reduserers drastisk fra en halv bøy til bøy slik at kompresjonskreftene avtar grunnet det alene.

taraquin

  • Gjest
Sv: Knebøy-krangel
« #22 : 03. mars 2009, 09:57 »
Crifte sier det meste her. Dessutten vil vektene reduserers drastisk fra en halv bøy til bøy slik at kompresjonskreftene avtar grunnet det alene.
Et veldig godt poeng som jeg tror mange glemmer Wink Du kan fort gjøre knærne dine en bjørnetjeneste ved å kjøre 200 kg i kvartbøy mot å kjøre 120 kg i dyp bøy (forutsatt at teknikken er god da).

Utlogget VonZu

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 26
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 26

Sv: Knebøy-krangel
« #23 : 03. mars 2009, 10:11 »
Det første utsagnet stemmer ikke helt. Man kan trene bøy med flere forskjellige leddutslag, uten det er "farlig". Dårlig teknikk som innoverføring av knær, overrotert tibia og overdreven fremoverføring av knær er farlig for knærne.

Dype bøy belaster også knærne mer enn kvartbøy, da kontaktflaten mellom femur og tibia mindskes. Patellasenen blir også utsatt for mer belastning, da den strekkes mer. Men det er her mange misforstår, da de setter likhetstegn mellom belastning og skade. Hadde ikke kneet tålt belastning, hadde vi vært rimelig screwed. Med trening som knebøy og andre benøvelser, styrkes muskulaturen rundt leddet og selve leddet styrkes, da det er en naturlig respons på belastning.

Derfor kan alle gå dybt i bøy, såfremt man klarer og holde en nøytral rygg, og ellers ha en god teknikk.

Jeg har nok en anelse svakere knær enn gjennomsnittet. Jeg liker knebøy veldig godt, men er redd for belastningsskader. Derfor forsøker jeg å fokusere så mye jeg bare kan på teknikk, samt at jeg bruker vekter noe under hva jeg maksimalt klarer. Jeg liker definitivt best dype knebøy. Det føles på en måte veldig mye riktigere.

Jeg har lett og sett litt rundt om, men har ikke følelsen av at jeg helt forstår teknikken. Opplever at det fins en del forskjellige meninger om dette.
Før i tiden trente jeg sammen med vektløftere, og husker noe derfra. Jeg lurer også på om det vil være fornuftig for meg å trene med vektløftersko.

Jeg merker veldig fort i høyre kne hvis vekta kommer for langt fram på fotbladet. Ryggen har jeg ikke merket smerter i pga. knebøy, men er ofte spent som en bue i overkroppen etter knebøy.

Har du en link eller noe som du mener viser en perfekt utført knebøy?
Hadde også satt stor pris på om du kunne kommentert litt hvorfor det er en perfekt knebøy.
Måteholdent måtehold er best. Umåtelig måtehold skader bare måteholdsaken.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82635.msg1176704;topicseen#new

Utlogget xxSilverbackxx

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: Knebøy-krangel
« #24 : 03. mars 2009, 10:19 »
Heihei ..

Er ganske så irritert nå. Kommer rett fra treningssenteret der jeg hadde en heftig diskusjon med tre av de som trente der om hvordan knebøy skulle øtføres.

Jeg startet med å ta 10 dype reps m/stop i knebøy, så når jeg var ferdig spurte den ene hvorfor jeg gikk så langt ned, og hvorfor stoppet du? Du skal jo bare ta til bena dine er ca. 90 grader .. Jeg sa "Jeg gjør det for å få mest mulig løftebane og kontak, jeg føler også at knær'ne mine blir mindre belastet med dype løft dersom jeg spenner ryggen og magen samt ser opp i taket".
Så sa han (alle de tre var enige med ham), "du belaster jo knær'ne mye mere når du går så langt ned. En venn av meg skadet seg i knærne når han gjikk så langt med. Jeg mener og at man skal ta løftet slik man føler for er best, og jeg mener at ca. 90 grader er slik man skal gjøre det".
Så sa jeg til slutt før jeg gjikk, "Ja jeg føler for å løfte benkpress med 3 centimeter løftebane, for det er best" (ironi alstså).

Hvordan SKAL knebøy utføres? Gidder ikke å lete ......... Få svar fra noen som har drevet med dette i en stund, ikke "wannabe-arnold" eller noe sånt, no offence ...


Du kan Seie til dem at jeg har min måte dere har deres måte
eller du kan seie at det er så mange måter å gjøre det på at jeg gir fan

for min del hører jeg aldri på sånnere folk om hvordan det skal gjøres...
med mindre jeg er enig med dem

du kan også be dem la deg være i fred fordi det er så mange forskjellige meninger om dette og at du ikke gidder å bruke tid på denne dumme diskusjonen =)

eller be dem pent og holde kjeft=)
Vekt: 91kg.
Rekorder uten noe som helst utstyr:
Benk 150kg / Knebøy 180kg/ Markløft 240kg.


http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=101694.new#new

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Knebøy-krangel
« #25 : 03. mars 2009, 11:00 »
Om man har rett teknikk, er myk nok i hoftene og har rett proposjonert kropp, så er dyp styrkeløfknebøy ufarlig for knær og korsrygg.
De aller fleste derimot, har dårlige forutsettninger for å kunne utføre knebøy korrekt. Jeg mener det først og fremst kommer av dårlig instruksjon og oppfølging.

Sett fra de store sentrenes ståsted, så er det lett å forstå hvorfor de instruerer sine klienter i å utføre kvartbøy:
det krever mindre instruksjon, og det er lettere å mestre.

Så svaret på spørsmålet om hva som er "best", vil variere.
Om man er fri for skader og problemer er det utvilsomt mer lønnsomt å trene med stort leddutslag, på samme måte som det er lønnsomt i andre øvelser.

Om man overfører argumentet om att det er skadeforebyggende å trene med lite leddutslag til å gjelde andre øvelser som f eks benkpress eller bicepscurl, så ser man hvor meningsløst det er.

Lærdommen er den att det er bare å drite i hva alle andre gjør, ha Ipoden på høyt volum, og ha skylappene på, så slipper man å havne i ordvekslinger når man heller burde ha trent.

Men jeg må innrømme att det er godt for egoet mitt å kjøre dype knebøy m stopp uten belte ved siden av gymmrottene som kjører kvartbøy med belte på mindre vekter. Ikke att jeg sier noe, og ikke att jeg i det hele tatt vedkjenner med deres eksitens, men det varmer Wink
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget Hellin08

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 90
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 90

Sv: Knebøy-krangel
« #26 : 03. mars 2009, 12:33 »
Knebøy er en vanskelig øvelse.. virkelig! Begynte å trene ordentlig knebøy tidlig i høst, og leste og så et par filmer og brukte høsten til å få inn teknikk før jeg kjøre på 5x5 programmet mitt. Da jeg startet tok jeg 90 i kvartbøy , det var det jeg trente ca 5x5 med. (som dere sier). Merka fort at jeg ikke gikk dypt nok, og aldri hatt noen videre problemer med knær, så hvorfor ikke gå dypere hvis det er bedre? plutselig tok jeg 15kg mindre når jeg gikk over på helbøy. Det var et stort setback.. men brukte vinteren nå og er nesten oppe i 90 (87,5)kg igjen i helbøy ATG (tilnærmet).

alikevel..
..teknikk is a bitch!
Power - squat  - rått

Utlogget elmis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Knebøy-krangel
« #27 : 03. mars 2009, 14:13 »
Jeg prøver å ta knebøyen helt ned, har aldri blitt irettesatt på 3T, men har nesten aldri vært noen som ser ut som de tar knebøy (av instruktørene der) på jobb når jeg trener heller.

Når jeg prøver på max løft (en gang i uka), er det ofte at jeg ikke tør / ikke klarer å gå helt ned føler på meg at da blir beina til å klappe sammen. Får jeg mer ut av å gjøre flere reps helt ned med en lavere vekt, eller burde jeg hele tiden prøve å øke maksen dog som en halvbøy?

(Snakker her om en maks på 100 KG, mot reps på 80-85)

Utlogget DanielF

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 168
  • Honnør: 198
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 168

Sv: Knebøy-krangel
« #28 : 03. mars 2009, 14:31 »
Maksløft èn gang i uka, har ikke noe for seg.

Følg et program hvor du progressivt øker vektene, og avslutt treningsprogrammet med en maks, hvor du kan avtale med noen at de spotter deg.
Self improvement has always been a passion of mine. - Homer Simpson

Utlogget elmis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Knebøy-krangel
« #29 : 03. mars 2009, 14:35 »
Det jeg kjører (5x5) men selv med noen som spotter har jeg vanskeligheter med å kjøre den helt ned når jeg drar i med maksen på fredager. Smiley Får heller bare bite tennene sammen å satse på at treningskompisen min fanger meg hvis jeg skulle klappe sammen!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!