Skrevet av Emne: Nybegynner håper på litt hjelp  (Lest 640 ganger)

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Nybegynner håper på litt hjelp
« : 04. mars 2009, 22:44 »
Hei!

Jeg har nettopp begynt å trene (3. uka nå) og har lurer på et par ting, håper noen her kan svare.

Hovedgrunnen til at jeg trener er for å gå ned i vekt (jeg har også lagt om kostholdet en del).

Jeg trener 3-4 ganger i uken, først 10-15 km på sykkel (inne), så 5 minutter på romaskin før jeg trener på apparater. Det første apparatet er for triceps, her klarer jeg ikke mer en 20 stk (2x10) foreløpig (eller kanskje jeg bare ikke pusher meg selv hardt nok?), neste apparat husker jeg dessverre ikke hva heter men det er det hvor jeg drar håndtakene ned fra over hodet, jeg tar 5x10 på dette apparatet. Etter dette tar jeg to apparater som skal styrke innsiden og utsiden av lårene. 5x10 på hver av disse også. I tillegg til dette går jeg til treningssenteret, ca 15 min. hver vei.

Det jeg lurer på er om dette opplegget har noe for seg. Er 5x10 for mye/lite for meg som nybegynner? Burde jeg ha flere øvelser? Hvor mye bør man presse seg når man er ny? Skal man merke det godt i musklene ved hvert tak man tar? Så langt har jeg ikke merket noe stølhet i armene, bortsett fra litt i triceps. Innsiden av lårene har jeg også merket litt.

Bør nevne at jeg er jente og ikke interessert i å bygge store muskler men mer å stramme opp etterhvert som jeg går litt ned i vekt, og å bli sterkere.

Håper på noen svar her  Smile
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Nybegynner håper på litt hjelp
« #1 : 04. mars 2009, 23:40 »
1.

Du trenger IKKE være redd for å bygge store muskler.
Å bygge muskler er utrolig vanskelig og krever mye dedikasjon over lang tid. Hadde det vært så lett som du tror hadde alle vært bodybuildere. Bare å trene hardt og stå på. Du vil ikke bli bulkete og muskuløs sålenge du ikke begynner å ligge i kcal overskudd og trener beinhardt over mange mange år.

2.

For å gå ned i vekt er det IKKE nødvendig å trene styrke.
Viss du uansett velger å gjøre det bør du gjøre om på både øvelser og sett/repetisjoner.

Du trener tricepsen, som er en liten fillemuskel men ikke kroppens store muskler?
Du forstår sikkert at dette ikke er lurt eller logisk Wink

Fokuser på de store muskelgruppene og de store øvelsene.
Knebøy, Markløft, Benkpress, Nedtrekk (som du allerede tar) og stangroing (ikke romaskin).

Les punkt 1 om igjen nå!.

Hva du ligger på i SXR (sett x reps), så kan du gå mye ned.
3x8 er rimelig standard, men det beste er å variere i perioder. Noen måneder med mye reps og mange set, og så noen styrkeperioder med få reps og få set. (da med tyngre vekter selvfølgelig).

Lykke til.

learn to love muscles on girls.
we do.



logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget froggy

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 538
  • Honnør: 99
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 538

Sv: Nybegynner håper på litt hjelp
« #2 : 05. mars 2009, 00:33 »
Takk for svar!

Jeg trener egentlig triceps for å prøve å unngå litt slappe underarmer når jeg går ned i vekt... eller jeg håper hvertfall at dette kan hjelpe på det, men jeg tar kanskje feil?

Med fare for å virke litt dum, hva er stangroing? Cheesy
Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=99008.0

"Whether you think you can or whether you think you can't, you're right."

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Nybegynner håper på litt hjelp
« #3 : 05. mars 2009, 10:02 »
stangroing er en øvelse hvor du holder en stang og så prøver du å ro, helst i vann.

Eller gå på youtube og søk på barebellrows SmileyWinkWinkSmiley
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!