Skrevet av Emne: Jogging - oppgitt  (Lest 781 ganger)

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Jogging - oppgitt
« : 04. mars 2009, 20:23 »
Jeg elsker å jogge, men hører så mye om at man IKKE må jogge på asfalt. Har også merket at jeg ofte får skader når jeg gjør det. Men hvor i huleste skal jeg jogge henn da?
Folk sier grusveier og skogsstier. Men jeg flyttet for 1/2 år siden, og har ennå ikke klart å finne annet enn blind(skogs)veier og hauger med asfalt. Mølle er altfor kjedelig til langturer. Hva skal jeg gjøre? what
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Utlogget bjørn`

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 11 408
  • Honnør: 562
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 11 408

Sv: Jogging - oppgitt
« #1 : 04. mars 2009, 20:25 »
Gjør all kardio-treninga som intervaller.
Smiley

Utlogget rullegardin

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 10
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 10

Sv: Jogging - oppgitt
« #2 : 04. mars 2009, 20:35 »
Sitat
Intervalltrening stimulerer produksjon av stresshormonene
adrenalin og noradrenalin. Dette har en mobiliserende
virkning på fettreservene, og det er først når nivåene av
disse går ned til normalt at de frie fettsyrene kan forbrennes
av muskulaturen. Det er altså etter intervalltrening at fettet
forbrennes, siden hovedparten av drivstoffet under treninga
hentes fra glykogenreservene. Moderat-intensitet kardio vil i hovedsak forbrenne de frie
fettsyrene i blodomløpet

Sitert fra RYP heftet.

Utlogget Axis

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 220
  • Honnør: 105
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 220

  • I can accept failure,but I can't accept not trying
Sv: Jogging - oppgitt
« #3 : 04. mars 2009, 20:39 »
Mykje av det her med å jogge på asfalt er ein myte. Er ikkje så mykje forskjell om ein jogger på asfalt eller grus, iallefall ikkje om ein har skikkelig sko og at ein i utgangspunktet ikkje har skader og er overvektig (er man overvektig så kan man sjølvsagt få overbelastninger i rygg, hofte, knær etc). No har eg sjølvsagt ikkje nokke vitenskaplig dokumentasjon å vise til, bare eigen erfaring.
du kan jo jogge på ulike tartandekker, eller friidrettsbaner. Dei aller fleste er sikkert snødekte om vinteren, så då er det tredemøller eg anbefaler. Høyr på musikk, sjå tv eller liknande når du løper på mølle så ordner det seg nok.

Gjør all kardio-treninga som intervaller.
Kvifor skal ein gjere all kardio trening som intervaller?

Sitert fra RYP heftet.
No er jo det slik at det ikkje er alle som ønsker å kun kvitte seg med fett sjølv om dei skal drive kardio trening. Kan jo hende at det primære målet er å få ein bedre utholdenhet
If your arms are bigger than your legs than you have to think about doings some squats.

Min logg

Utlogget scant

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 6
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6

Sv: Jogging - oppgitt
« #4 : 04. mars 2009, 22:03 »
Det aller beste er jo å jogge på ujevnt terreng.
Men så lenge du har neon ordentlige sko så kan du fint jogge på asfalt uten å få problemer

Jeg har selv jogget veldig mye på asfalt, og jeg har ikke fått noen problemer i etterkant eller under joggingen

Utlogget Pusipusjenta

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 186
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 186

Sv: Jogging - oppgitt
« #5 : 05. mars 2009, 00:15 »
Mykje av det her med å jogge på asfalt er ein myte. Er ikkje så mykje forskjell om ein jogger på asfalt eller grus, iallefall ikkje om ein har skikkelig sko og at ein i utgangspunktet ikkje har skader og er overvektig (er man overvektig så kan man sjølvsagt få overbelastninger i rygg, hofte, knær etc). No har eg sjølvsagt ikkje nokke vitenskaplig dokumentasjon å vise til, bare eigen erfaring.
du kan jo jogge på ulike tartandekker, eller friidrettsbaner. Dei aller fleste er sikkert snødekte om vinteren, så då er det tredemøller eg anbefaler. Høyr på musikk, sjå tv eller liknande når du løper på mølle så ordner det seg nok.
Kvifor skal ein gjere all kardio trening som intervaller?
No er jo det slik at det ikkje er alle som ønsker å kun kvitte seg med fett sjølv om dei skal drive kardio trening. Kan jo hende at det primære målet er å få ein bedre utholdenhet

Tusen takk for flott svar Smiley Det er som du sier, at jeg er ikke bare ute etter å brenne fett, men føler at løping utendørs gjør godt for psyken. Men det er mulig at det er kroppen min som er svak, og at det ikke nødvendigvis er asfalten sin skyld. For jeg har fått smerter etter kun løp på mølle også. Hmm.. Har prøvd akupunktur mot smertene, men dessverre uten særlig hell
Hvor vil du være om 1 år?
Uten forandringer, er du der du er i dag.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!