Skrevet av Emne: noen som har noen tips ang. kosthold, hva inneholder hva??  (Lest 793 ganger)

Utlogget boiltn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

noen som kan hjelpe meg å sette opp et kostholdsprogram?
23år
173cm
95kg
benk 110kg
mark 120kg
knebøy 110kg
PÅ SLANKERN!

Utlogget narnia

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 307

Dett er det sikkert noen som kan, men det er litt lettere om du forteller litt om utgangspunktet ditt, målene dine og hvordan du trener.

Ser du har ført opp litt fakta om deg selv.
- Hvor mye ønsker du å ta av? Evt hvor mye har du å ta av?
- Hvordan trener du?
- Hvordan spiser du nå?
- Hva slags mat er du glad i? Er jo ikke slik at alt som er godt er usunt, så hva liker du og kunne du tenkt deg å ha i denne kostholdsplanen din?

Min erfaring er at man kommer til å slite med et sunt kosthold, om man bare bygger det opp rundt ting man ikke liker.
I firmly believe that any man's finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious. - Vince Lombardi

Utlogget boiltn

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 2
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2

jeg liker vel egentlig alt. nå spiser jeg vel 3 ganger daglig 10-15 brødskiver til frokost og kvelds pluss middag. som regel kjøttdeigmat. trente veldig mye før, svømming å fotball da hadde jeg en matchvekt på ca 78kg og var ganske ripped. hadde vært kjekt å komme dit igjen.akkurat nå trener jeg ikke vekter men sykler litt på ergo-sykkel. noen forslag til hvor man skal begynne? Huh
23år
173cm
95kg
benk 110kg
mark 120kg
knebøy 110kg
PÅ SLANKERN!

Utlogget narnia

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 307
  • Honnør: 27
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 307

Jeg mener det er en del å ta tak i her, og håper noen med litt mer peiling enn meg kan komme med litt mer utdypende svar.

Det første jeg vil anbefale deg er å lese. Sitt deg ned og les rundt på diverse "stickys" her på forumet om næring og kosthold. Om du lærer det selv, så vil det være mye lettere å skjønne hvorfor folk forteller deg hva du bør og ikke bør spise.

Den viktigste muskelen å trene om du skal gå ned i vekt er hjernen din.

10-15 brødskiver hver dag syntes jeg høres mye ut, og fryktelig monotont. Bytt ut litt av disse brødskivene med noe annet. Knekkebrød eller en god kornblanding er eksempler på noe av det jeg spiste (og fortsatt spiser), mens jeg prøver å gå ned i vekt.

Skal du spise noen skiver, så bør du sørge for at det du har på er et sunt alternativ. Vekk med syltetøy og fårepølse, på med litt egg eller skinke. Det kan virke som små endringer, men de vil på sikt gi store resultater.

Brødmat er ofte veldig lite mettende, samtidig som at det ikke gir deg så himla mye. Et godt tips om du slanker deg er at du skal spise deg mett, men du må spise lurt. Et eksempel på dette (og jeg setter det gjerne litt på spissen nå):
Du kan fylle kaloribehovet ved å spise 2 store Melkesjokolader en dag. Eller du kan spise en skål med frokostblanding, en salat, to kyllingbryst med ris, og 4 knekkebrød med hvitost. Hva tror du vil være best for kroppen din, gi deg mest energi gjennom hele dagen og holde deg mett?

Du må få i deg nok kalorier i løpet av en dag til å fungere, men du må gjøre det på en smart måte. Ved å erstatte litt av det du spiser nå med sunnere alternativer, så kan du gjerne spise mer og oftere. Er det mye brus, snop, chips etc i kosten din? Eller holder du deg helt unna dette?

Jeg er selv en stor tilhenger av kjøttdeig. Bruker det altfor mye selv. Men et tips her er også å se på litt sunnere alternativer. Karbonadedeig f.eks. Smaker stort sett det samme, men er et bedre alternativ. I tillegg er det viktig å få i seg litt rent kjøtt og gjerne litt fisk. Prøv å balanser ut uken. Rene kjøttstykker fra okse og gris noen dager i uken, gjerne kyllingbryst en annen dag, litt feit fisk innimellom osv. Krever ikke så mye mer av deg å lage dette, enn det gjør å slenge kjøttdeig i en gryterett.

Så er det viktig å fokusere litt på hva du spiser til denne maten du lager. I stede for 2 porsjoner ris, eller 3 poteter, så kan du halvere dette og spise litt salat i tillegg. Høres kanskje veldig enkelt ut, men det har en effekt.

Bra at du trener, men det er vanskelig å bedømme hvor mye du gjør ut i fra beskrivelsen du gir.

Hold deg aktiv. Er du aktiv, så brenner du kalorier. Gå deg en tur, eller gå på butikken fremfor å kjøre om du har mulighet til det. Sett deg på ergometersykkelen, men ta deg litt ut også. Å sitte i 15 minutter i sluntrefart vil ikke gjøre så mye. Men klarer du 30-45 minutter i bra tempo 3-4 ganger i uken, så vil det gjøre underverker. Trenger ikke være vanskelig. Bare sørg for at du er litt svett etter hver økt, og ikke "hviler" deg igjennom treningen, som veldig mange har en tendens til å gjøre.

Har du vilje, så kan du helt klart nå målet ditt. Men du må bestemme deg. Jeg bestemte meg for snart ett år siden, og resultatet er at jeg har gått ned 27 kg ved å følge det opplegget jeg har skrevet altfor mye om nå.

- 4-5 sunne måltider hver dag
- 30 min til 1 time med kardio 3 ganger i uken (+styrketrening)
- Ikke noe form for brus, sjokolade, chips eller lignende på annet enn bursdager og i julen.

Stå på. Dette klarer du om du vil!
I firmly believe that any man's finest hour, the greatest fulfillment of all that he holds dear, is that moment when he has worked his heart out in a good cause and lies exhausted on the field of battle - victorious. - Vince Lombardi

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!