Skrevet av Emne: Fallskjermjeger kommandoen  (Lest 17362 ganger)

Utlogget moddy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #75 : 10. mars 2009, 21:10 »
Du får ett stort pluss i boka får HVU, du kan mye mer grunnleggende ting og det sitter bedre da.
Du lærer bedre og skyte, og du lærer mye grunnleggende slik at det sitter bedre, samt mye blir lettere. Like greit og være godt forberedt enn og lære alt fra skratsj i læretiden i militæret.

Kan ikke tro at FJK eller HJK finner noe negativt ved at du har hatt tid i HVU. Vil heller tro at du får ett lite pluss i boka, og at du får enn litt høyre prioritet enn andre.

Utlogget moddy

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 4
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #76 : 10. mars 2009, 21:20 »
Jeg har hørt fra mil-forumet at FJK ønsker deg helt uten peiling på hvordan du gjør det som drives med i HVU. Hvorfor? Fordi da finner de ut mer om din progresjon på de forskjellige områdene, men en kan alltids gå HVU, komme inn og si at du ikke har gått i HVU. De blir sikkert imponert med progresjonen da Wink. Så lenge du gjør alt gjennomsnittlig første gang du prøver, noe som er litt vanskelig.

Bare en liten mening en på mil-forumet hadde(ikke ordrett skrevet).

Punktene dine, moddy, inneholder ikke "forebyggende trening mot belastningskader", noe som er viktigere enn alle de andre punktene dine.

Ja belastningsskader er sant, har selv ikke hatt problemer med belastningsskader, men tror det varierer av din fysiske form. Og hvordan du trener. Springer du 15 km på hard asfalt kan du like godt bruke overdose av sportstape osv. Men har du det inne i blodet og har gode friluftsområder i nærheten og holder deg til turstier osv går det greit, eller at du springer på vinteren da det er snø.

Du kan jo selvsagt ikke presse deg hver gang du trener, men en og annen gang er det godt og teste din fysiske grense for så og teste senere for om du har fremgang. Jo tidligere du begynner jo bedre er det. Og alt det med de psykiske tingene som og ikke nøle bygger du opp og litt slutt sitter det som en vanesak i kroppen at du handler der og da og ikke begynner og nøle.

Som sagt du skal ikke ta det 100% seriøst det jeg har sagt. Men mye av dette hjelper deg godt på veien.

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #77 : 10. mars 2009, 21:41 »
Ja belastningsskader er sant, har selv ikke hatt problemer med belastningsskader, men tror det varierer av din fysiske form. Og hvordan du trener. Springer du 15 km på hard asfalt kan du like godt bruke overdose av sportstape osv. Men har du det inne i blodet og har gode friluftsområder i nærheten og holder deg til turstier osv går det greit, eller at du springer på vinteren da det er snø.

Du kan jo selvsagt ikke presse deg hver gang du trener, men en og annen gang er det godt og teste din fysiske grense for så og teste senere for om du har fremgang. Jo tidligere du begynner jo bedre er det. Og alt det med de psykiske tingene som og ikke nøle bygger du opp og litt slutt sitter det som en vanesak i kroppen at du handler der og da og ikke begynner og nøle.

Som sagt du skal ikke ta det 100% seriøst det jeg har sagt. Men mye av dette hjelper deg godt på veien.
Du vil mest sannsynlig få belastningskader under opptaket av en eller annen sort. Opp til ~80% ryker pga. belastningsskader som de pådrar seg under opptaket.

Du kan presse deg hver trening, så lenge det er innenfor rammene der du ikke blir skadet. Må huske å nevne alfa m-77, de er et gnagsårhelvete i starten om du ikke bruker sportsteip, ikke så gale med derimot.Er du supertrent, godt skadeforbygga, og stiller med sko som ikke er inngådd vil du gnage beina av deg under opptaket. Men finnes alltid unntak der ute, folk som ikke får gnagsår.
Blablabla

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #78 : 27. mars 2009, 00:43 »
Her kommer eg med et tips som er verdt gull så bare til å sende meg et lass med en gang !!

Dere som leser dette og gjennomfører dette vil være de eneste som stiller med denne fordelen. Ja hva er det da !! jaja slapp av eg kommer til det Wink
Se hva eg fant Smiley denne kan dere trene med og kansje "snike" med dere til opptaket, men! ikkje mod. for mye, den må jo se ut som den er som alle andres. Men det beste dere kan gjøre er å bare bli vant til den.

JA !! hva er det da for helvete!!?!?     sorry!! da sjekk linken !!

Det er den sekken H JØDD K setter størst pris på av alle Tongue :S

http://www.forsvarsbrukt.no/shopdisplayproducts.asp?id=64&cat=SEKKER%2DRYGGSEKK

gull eller ?! Bare til å begynne å belønne så kansje eg finner mer som er verdt tilnærmet gull


De som brukes på opptaket er slitt (ser ihvertfall brukt ut), vanskelig å beskrive nøyaktig, men det er ihvertfall en trenings verdi i de Wink

Denne ser neste "sånn" ut; http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=161

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #79 : 28. mars 2009, 16:58 »
Got it already ;9 men super bør skaffe den. Koster ikke mye heller. 100lappen.
Blablabla

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #80 : 28. mars 2009, 17:41 »
Mange gode råd her, men ikke heng deg opp i for mye. Mye skjer med deg og kroppen din fra den alderen du har nå til du skal på ett evt. opptak. Hvis du skal trene etter de fysiske kravene i all den tid blir du fort lei og umotivert. Generell trening er mer enn bra nok, den siste biten kan du finpusse 6-10 mnd før ett opptak. Jeg ser andre har nevnt tur med sekk, beste investeringen du gjør. Det gjør det bedre rustet mot belastningsskader i rygg og bein. I løpet av den tiden du har foran deg så vil du nok helt sikkert gå opp i vekt, så ikke stress med å gjøre noe med det. De aller fleste som møter til opptak har normal/over snittet trent kroppsbygning. Hvis motivasjonen er der, og du er vandt til å gå mye, gå fort og gå langt så klarer du fint å bære sekken. Ikke prøv å skaffe mest mulig informasjon om opptaket, det virker mot sin hensikt fordi du da vil gå å vente på at disse tingene skal skje, det er nok stress som det er om man ikke skal måtte ha det i tillegg. Synes det er bedre å forbrede seg mentalt på å tenke på hvordan det er å være fallskjermjeger, les på nettet, se på bilder, drøm om den vinrøde bereten.....hva nå en som måtte passe for å bygge opp din motivasjon. Det er nemlig den som testes under opptaket.....og det som er ditt verktøy når motbakkene er store;-) Bortsett fra å komme seg godt innenfor minstekravene hva gjelder styrke/utholdenhet, og ett lass med motivasjon så er det ikke så mye annet man skal bruke tid på under forbredelsene. Opptaksnemda vet AKKURAT hva de ser etter, og HVORDAN de skal teste deg for å se om du har det. Og du trenger ikke å ha sett en uniform eller sjuduk før, du lærer absolutt alt du skal kunne under opptak og utdanningsåret.

Løkke tel!
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget stef

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 61

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #81 : 28. mars 2009, 22:49 »
Hadde selv tenkt å prøve meg på dette, men kom ikke inn pga syn.
Før jeg visste dette, hadde jeg snakket med en i HJK.

Han sier at de fleste henger seg så opp i kondis. "Å du må ha helt syk kondis" osv. Feil.
Generell god kondis er bra nok, trenger ikke trene mye dette området(lett å finpusse 3-4 mnd før opptak uansett, isteden får å holde det vedlike så lenge)

Det han sa er den/de største grunnen(e) til at folk gir seg er;
1. Problemer med ryggen; Han sier at ryggen er noe du MÅ ha trent godt i forveien.  Nytter ikke å ha kjørt lette rygg øvelser 1 år i forveien engang. Kjør CORE rygg øvelser som markløft godt i forveien.
2. SEIGHET; Du må være utrolig seig. Mange går ut når de skal slå opp telt, kalde, våte.... og ha i bakhuet at neste dag skal de gå flere mil til.


Gå mange turer i SKOG og MARK. Simuler masse av det du skal ut på.

Lykke til!

Stefan Ødegård - 21 år.
Status - SOMMERDEFFING:
87kg @ 8.23 fett%.

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #82 : 28. mars 2009, 23:21 »
Hadde selv tenkt å prøve meg på dette, men kom ikke inn pga syn.
Før jeg visste dette, hadde jeg snakket med en i HJK.

Han sier at de fleste henger seg så opp i kondis. "Å du må ha helt syk kondis" osv. Feil.
Generell god kondis er bra nok, trenger ikke trene mye dette området(lett å finpusse 3-4 mnd før opptak uansett, isteden får å holde det vedlike så lenge)

Det han sa er den/de største grunnen(e) til at folk gir seg er;
1. Problemer med ryggen; Han sier at ryggen er noe du MÅ ha trent godt i forveien.  Nytter ikke å ha kjørt lette rygg øvelser 1 år i forveien engang. Kjør CORE rygg øvelser som markløft godt i forveien.
2. SEIGHET; Du må være utrolig seig. Mange går ut når de skal slå opp telt, kalde, våte.... og ha i bakhuet at neste dag skal de gå flere mil til.


Gå mange turer i SKOG og MARK. Simuler masse av det du skal ut på.

Lykke til!



Har du lest hele tråden ?

Utlogget stef

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 61
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 61

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #83 : 29. mars 2009, 10:05 »
Har du lest hele tråden ?

Negative...
Stefan Ødegård - 21 år.
Status - SOMMERDEFFING:
87kg @ 8.23 fett%.

Utlogget cas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #84 : 04. april 2009, 09:01 »
Et tips jeg fikk i Forsvaret mot gnagsår var å ta på seg strømper under sokkene.
Selvsagt fikk jeg ikke tipset før etter rekruttskolen, så jeg har aldri prøvd det i praksis.

Skal du videre, kan dykkererfaring hjelpe deg på veien. Som 16åring har du lov til å ta dykkersertifikat. Ta det, og dykk. Ser på reklamevideoene at føtter med split-finner er i bruk, så det kan være en fordel å få noe erfaring med disse, da de ikke inngår i "standardutstyret" til en hobbydykker.

Med standardutstyr mener jeg det som oftest blir anbefalt. svømmeføtter er en smakssak.

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #85 : 04. april 2009, 14:08 »
Et tips jeg fikk i Forsvaret mot gnagsår var å ta på seg strømper under sokkene.
Selvsagt fikk jeg ikke tipset før etter rekruttskolen, så jeg har aldri prøvd det i praksis.

Skal du videre, kan dykkererfaring hjelpe deg på veien. Som 16åring har du lov til å ta dykkersertifikat. Ta det, og dykk. Ser på reklamevideoene at føtter med split-finner er i bruk, så det kan være en fordel å få noe erfaring med disse, da de ikke inngår i "standardutstyret" til en hobbydykker.

Med standardutstyr mener jeg det som oftest blir anbefalt. svømmeføtter er en smakssak.

Dette med dykking er bortkastet tid om du tror du vil bli testet på dette i opptaket. Opptaket bør være første pri! Alt man skulle møte på etter opptaket vil man få nok tid til å drille på.


Sokke tipset er ikkje dumt. Dobbel sokk er noe som hjelper maange.

Utlogget cas

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #86 : 04. april 2009, 15:02 »
Det med dykkingen tenkte jeg helst erfaringsmessig om man vil prøve seg som marinejeger eller i jegerkommandoen, men man får nok den opplæringen man trenger, ja.

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Fallskjermjeger kommandoen
« #87 : 04. april 2009, 23:19 »
Det med dykkingen tenkte jeg helst erfaringsmessig om man vil prøve seg som marinejeger eller i jegerkommandoen, men man får nok den opplæringen man trenger, ja.

Joda, Erfaringsmessig så er dette fint å ha. Kommer mye godt ut av dykking med og uten luft.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!