Skrevet av Emne: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?  (Lest 2577 ganger)

Utlogget neXurN

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 53
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 53

Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #15 : 08. mars 2009, 09:45 »
Forbrenningen din kan jo ha gått opp etter januar, selv om ikke muskelmassen har økt nevneverdig. Den øker jo som kjent med trening.
Uansett, hvis du føler du spiser mye - men likevel ikke blir mett - ligger det nok mest i hva slags mat du spiser (ikke spiser). Om du legger vekt på proteinrik og feit mat (fortrinnsvis fra dyreriket), så vil dette gjøre deg raskere mett. Spesielt viktig er det å legge vekt på fettet. Dette skyldes en bedre sammensetning av essensielle amino- og fettsyrer i animalsk mat, sammenliknet med planteføde.
Legg også vekt på langsomme karbohydrater i form av grønnsaker, grovere kornprodukter samt frukt. En hamburger som i stor grad består av siktet hvetemel er ikke mat for byggere.

Får du i deg 4-5 Tunfiskbokser rett etter hverandre uten og bli mett burde du oppsøke lege.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #16 : 08. mars 2009, 13:33 »
Ok, men du ba om det!: Når man spiser mye raske karbohydrater få man ofte høyt blodsukker. Hvis ikke energien blir brukt til noe da, f,x restitusjon etter trening eller trening sjøl.

Etterpå dropper blodsukkeret på grunn av en mekanisme jeg ikke husker hva var. Og når det skjer blir du sulten selv om du kanskje har fått i deg mer kalorier enn du trenger.

Men alt dette avhenger av mange faktorer som mengde, insulinsensetivitet osv. Blodsukkeret blir ikke nødvendigvis ustabilt i det hele tatt.

Uansett så er dette bare en teori jeg har funnet på da.
Denne teorien stemmer uansett med virkeligheten Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #17 : 08. mars 2009, 13:46 »
Nei, den gjør nok ikke det på generellt grunnlag. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #18 : 08. mars 2009, 13:48 »
Han sier jo at det å ha lavt blodsukker automatisk gjør en sulten. Det er vel ikke nødvendigvis tilfelle?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #19 : 08. mars 2009, 14:42 »
Han sier jo at det å ha lavt blodsukker automatisk gjør en sulten. Det er vel ikke nødvendigvis tilfelle?
Det er forskjell på sult og sug, men det kan lett forveksles. Sug oppstår når blodsukkeret er lavt (gjerne som en følge av insulinproduksjon etter et karbohydratrikt måltid), og kroppen streber etter å få det opp igjen. Sug kan også oppstå som en følge av ubalanser i hjernen, f. eks. knyttet til lave nivåer av signalstoffet serotinin (som kan gi depresjon).
Sult er noe annet. Dette er kroppens varsel om at den går tom for næring. Det vil si de essensielle stoffene som den trenger til bygging og vedlikehold. Derfor kan man ikke - når man er sulten - spise seg mett på en hel del karbohydrater, samt lite av essensielle fettsyrer og proteiner. Kroppen vil ikke svare med noen ekte metthetsfølelse ganske enkelt fordi den ikke har fått de stoffene den trenger. Mye fastfood er gode eksempler på mat som ikke metter særlig lenge, ettersom dem mangler mye næringsstoffer.

Jeg er altså helt enig med det wannabe-arnold har lagt ut om her. Klassiske hamburgere må ut, og næringsrik og feit animalsk føde må inn.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #20 : 08. mars 2009, 14:48 »
Helt ærlig, jeg tror ikke det er "feit animalsk føde" Wannabe-Arnold har i tankene når han snakker om "sunn mat" som et snitt av forumoppfatningen.... Grin
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #21 : 08. mars 2009, 14:58 »
Helt ærlig, jeg tror ikke det er "feit animalsk føde" Wannabe-Arnold har i tankene når han snakker om "sunn mat" som et snitt av forumoppfatningen.... Grin
Hehe, sannsynligvis ikke Wink

Men jeg siktet altså til svar #13 i denne tråden, der wannabe-arnold treffer på noe viktig, nemlig flølelse av sult etter et måltid pga fall i blodsukker. Dette blodsukkerfallet skyldes altså stor produksjon av insulin som følge av et karbohydratrikt måltid, dermed ligger mye av løsningen i å redusere karbohydratene!

*MB7 koser seg med lammekoteletter med en skikkelig fettrand på* Cheesy

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #22 : 08. mars 2009, 15:06 »
Akkurat det kan vi tildels være enig i, men et karbohydratrikt måltid kan også være meget fett og proteinrikt, noe som da vil forandre nettopp dette du beskriver.

Selv skal jeg ned å innta 2 brødskiver med et godt lag seterrømme på akkurat nå... Cheesy
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Høyt matinntak over tid, konsekvenser?
« #23 : 08. mars 2009, 16:15 »
EDIT: Skal lese side 2 før jeg svarer.

EDIT 2: Folk er jo enige med meg.. Jaja, orker ikke å presisere hva jeg mener i større grad nå.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!