Skrevet av Emne: Styrke - hvor ofte?  (Lest 5087 ganger)

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Styrke - hvor ofte?
« #15 : 25. mars 2004, 17:41 »
Kommet nettopp hjem fra en styrkeøkt på sats nå..trente med ca.13 reps i alle øvelsene. Trente på apparatene, frivektene på sats er alltid opptatt av "de store gutta", så vi andre må pent holde oss til apparatene.
Prøver å trene minst 30min kardio hver ukedag (lørdag og søndag er det treningsfri) Håper jeg merker forskjell snart.. Hvis ikke frykter jeg at motivasjonen svikter ...

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
SV: Styrke - hvor ofte?
« #16 : 25. mars 2004, 23:29 »
Ting Tar Tid! Du får ikke vekk mer enn ca 0.5kg fett i uka, uansett, så ikke stress.
Husk at hvis du ligger for lavt på kval inntaket så kommer ud ikke til åmerke stort til forskjell da heller.
Hvis ud ligger veldig langt nede, slutter kroppen og forbrenne, og du synker ikke, så få i deg nok mat, iog ikke tenk " et par hundre mindre skader da ikke" for det gjør det!
hold deg til 3-500 regelen.
That's it!

hva treningen angår. Gutta syns det er kult med jenter som trener, og alle er vel ikke opptatt hver gang. det er bare snakk om prioriteringer på øvelsene, og om du spør pent om de er ferdig med noen hantler/stenger, så tror jeg ikke de prøver å hugge hodet av deg og glefser deg vekk!;)
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Styrke - hvor ofte?
« #17 : 26. mars 2004, 13:14 »
Roachezz/ Baby Lunah: det er ikke det at jeg ikke har skjønnt hva baby lunha vil frem til for jeg skjønner veldig godt hva hun mener med at hun er redd for å bli alt for muskuløs - og da har jeg også lat vær å sammenligne i forhold til "gutta" for det blir helt absurd. det jeg har prøvd å komme til livs derimot er alle disse tullete myetene om at "huffa - nei jenter må ikke trene for mye vekter for da blir de store og klumpete og muskuløse" - dette er jo bare svade og vås fra ende til annen og jeg blir så in i hampen oppgitt av det. Det er nemlig INGEN fare for at det vil skje med moderat trening - dette krever hardt hardt arbeid over lang tid for å oppnå ( DESSVERRE!). Så å skulke unna jevnlig styrketrening pga av den slags fyrkt er og blir irrasjonellt - og spesiellt med tanke på hvor viktig det faktisk er å ha et godt utviklet muskelapparat - det er tross alt kroppens støtteverk og det som gjeør at vi kan bevege oss - i tillegg kan god og riktig styrketrening forbygge mange mange helseproblemer ( beinskjørhet, ryggproblematikk osv osv). Jeg har også prøvd å komme til livs denne opphengtheten i å komme ned i så og så mange kg og "jeg vil bli så og så tynn " - opplegget. Jeg VET hvor lett det er å hige etter den slags, og prøver ikke å legge skjul på at jeg har et slikt mål selv, men dette kommer sekundært til det å komme i form/ bli sterkere. Men det er utrolig farlig å bli for opphengt i den slags - kan fort bære galt av sted - spesiellt når man ser at resultatene ikke blir slik man vil med den innsatsen man gjør. Men da er det viktig å huske at rom ikke ble bygget på en dag og det blir ikke en fit og veltrent kropp heller!

Så Baby Lunah : Det er kjipt å si det, men hvis du vil få en sånn eller slik idealkropp som du stadig spør etter finnes det bare EN utvei: DU MÅ JOBBE HARDT og bli kvitt frykten for å legge  på deg muskler. Ikke "verre" enn det....cold hard facts...

Jeg skulle jublet høyt jeg om jeg kunne fått like definerte muskler som "gutta" og like lett...men akk sånn er det ikke så man får bare gjøre det beste ut av det Wink

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Styrke - hvor ofte?
« #18 : 26. mars 2004, 14:23 »
Prøver stadig å overbevise meg selv om akkurat det samme som du sier...
Prøver å trene to styrkeøkter i uka, motivasjonen er nemlig alt annet enn på topp for tiden. Begynte på diett om mandagen (kcal inntak pr.dag er litt over 1700) Har trena èn styrkeøkt og ca4 timer kardio tilsammen i løpet av de 5 dagene jeg har gått på diett. Veide meg i stad og fant ut at jeg har gått opp ca.en kg!!! *kjenne panikken komme snikende*
 Cry

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Styrke - hvor ofte?
« #19 : 26. mars 2004, 15:18 »
Skjerp deg B.L!!! Nytter ikke å få panikk! Jeg vet hvordan det er..men et lite tips - når du blir så opprørt over vekta SLUTT å vei deg! Det var laaange perioder jeg ikke kunne gå på vekta for jeg ble så deprimert ( flere år faktisk), men nå klarer jeg faktisk å gå jevnlig på vekta uten den store panikken...er blitt veldig flink faktisk om jeg skal si det selv. Men klart - noen ganger kommer jo den gamle panikken tilbake, men da må man bare være ekstra streng mot seg selv og si "SKJERP deg - nå tenker du tullete tanker og det VET du." så kommer man seg igjennom Wink

Men det er altså ikke noe man får gratis- man må jobbe seg igjennom det. Uten å skulle være belærende så believe me - jeg vet hva dette dreier seg om og vet at det er tøft - har endel års "erfaring" med det. Det er ikke noe som går over av seg selv, men jo før du tar tak i denne negative holdningen til kroppen din og denne besettelsen av hva vektnåla viser jo bedre! Det går trott i begynnelsen, men etterhvert ser man små "lyspunkter" til tross for at ting går i bølgedaler. En ting er sikkert du må begynne å trives med den du er nå ellers kommer du aldri noen vei og vil heller aldri bli fornøyd Sad Velger man å skyve problemet under teppet blir det bare større og større og en dag sier det da pang. Det tok veeeldig lang tid før jeg klarte å innrømme dette for meg selv...men jeg klarte det til slutt  og det hjalp! Må fremdeles jobbe med selvtillit og "vektangst" - nytter ikke å ligge på latsiden, men sakte men sikkert går det fremover  Cheesy

Når det gjelder at du har gått opp en kg - prøv å ikke få panikk. Når veide du deg? Hvis du absolutt MÅ veie deg gjør det en fast dag i uka til samme tidspunkt ( helst om morgenen) - så har du et mer fast holdepunkt. Du må nelig huske på det at vekten kan variere noe fra dag til dag pga væskeansamling o.l og også i løpet av dagen pga av maten man spiser. I tilleg må du huske på at når du begynner å trene vekter vil du gjerne gå opp i vekt etter en liten stund pga mer muskelmasse ( veier mer enn fett vet du) samtidig som fettforbrenningen egentlig ikke har kommet ordentlig i gang ( da tar både fett og muskler opp plass ).

Men vær så snill ikke bli lei deg og oppgitt - det hjelper absolutt ingenting! Jobb jevnt og trutt og spis ordentlig så kommer resultatene etterhvert.  Ikke prøv "lettvinte" løsninger ...det straffer seg alltid på et vis.
Hørte forresten på extreme makeover at negative tanker, slike panikanfall o.l bare virket negativt inn om man skulle komme i form/ slanke seg....senket fettforbrenningen eller noe. SÅ prøv å tenke positivt!

Hva skal jeg si da? har gått opp igjen 1,5kg jeg på ca 1 mnd...skal jeg liksom la hele verden min gå i grus for noen ekstra kg og sette meg ned og grine av den grunn? Hva hjelper det da?  Kommer jeg noen vei med det? NEI! Ikke tale om! Da er det bare å forsette med å jobbe jevnt og trutt mot målene sine.
Hvis man lar vektnåla styre livet sitt og hele sin oppfattning av seg selv og hva en er verdt har man et problem - og det bør taes hånd om snarest mulig!

Håper jeg har kjeftet litt fornuft inn i deg nå Wink , men hvis du føler at dette ikke hjelper, eller at ting går trott en dag og panikke brer seg så må du gjerne sende meg en pm så kan vi snakke om det der. Men please please please ikke finn på noe tull eller begynne å lure deg selv med som sagt lettvinte løsninger!

NÅ får du ta helgen og kose deg masse - finn på noe gøy og ikke gå rundt å bekymre deg over ting som ikke er verdt å bekymre seg over Smiley Styr unna ting som kan "trigge" panikfølelsen ( som å veie deg, spise for mye digg osv). Bare gjør ting som får deg i godt humør ! biggrin

Klem fra meg!

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Styrke - hvor ofte?
« #20 : 26. mars 2004, 15:43 »
Hehe..takker for det der Cheesy Trenger en oppstramming i ny og ne!

Skal slutte å veie meg så ofte som jeg gjør! Har bestemt meg for at lørdags morgen skal være "veie-tidspunktet" mitt. Da har jeg spisedagen min foran meg og har mulighet til å påvirke hvordan dagen skal gå..Har jeg gått ned, ser jeg at jeg er på riktig vei og tar det kanskje litt mer med ro på matfronten, (lørdag pleier nemlig å bety matfrotsing), har jeg gått opp blir jeg sint på meg selv og prøver kanskje å skjerpe meg litt og ikke døtte innpå like mye som jeg pleier..

Når det gjelder det å gjøre ting som får meg i godt humør: Det er vel kanskje her problemet ligger, MAT er noe av det som gjør meg gladest! Helgene er værst; kan ikke forestille meg en kinotur, fest, kosekveld hjemme el. uten å ha god mat (-usunn- mat) med i bildet.

Det ska ikke være lett eller liksom...*sukk*

Utlogget Mystique

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 918
  • Honnør: 126
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 918

SV: Styrke - hvor ofte?
« #21 : 26. mars 2004, 16:30 »
Nei det er ikke lett.....men selv om man skulle ønske at ting var LITT lettere enkelte ganger - tenk så kjedelig det hadde blitt om alt var like lett og livet ikke ga oss noen utfordringer?

Vet ikke helt hva du mener med at mat gjør deg glad, men hvis tankene dine kretser veldig mye om mat og ditt forhold til det kan det være et " faresignal"...Men hvis du blir oppriktig glad av mat ( og det ikke er trøstespising) så syns jeg du skal ta vare på denne gleden, men selvsakt spise sundt og som sagt holde deg unna situasjoner ( frotsing f.eks) som gir deg "panikk" etterpå.

En liten "erfaring" som jeg har gjort meg opp igjennom er at hvis jeg skal få dårlig samvittighet  de gangene jeg spiser noe godt så får jeg enten la være å spise det eller slutte å ha dårlig samvittighet - for spist er spist.
Men man må altså gjøre et  valg...dårlig samvittighet leder ingen vei.

Selv har jeg slitt med et svært dårlig forhold til mat lenge...er glad i mat, men før var det ofte slik at jeg fikk dårlig samvittighet uansett hva jeg puttet i munnen. Men etter at jeg bestemte meg for at enten får jeg la være å spise det jeg får dårlig samvittighet av eller så  får jeg spise det og samtidig kose meg med det jeg putter i meg, så har dette bedret seg. Et sunnere kosthold har også hjulpet + mange andre ting...men selvsagt - kan få tilbakefall jeg også, men hehe da setter jeg meg i en krok og venter til anfallet går over Grin ( det blir kjedelig i lengden så anfallet varer ikke så lenge ::biggrin:Smiley

En annen ting...man må også etterhvert kunne venne seg til tanken at man kan faktisk klare seg en lørdagskveld eller en kinotur uten junk....når man godtar dette blir det lettere å gjøre forandringer og samtidig blir det lettere og ha god samvittighet når man i ny og ne unner seg noe godt Smiley For ikke å snakke om at ting smaker bedre da Grin
Og det beste av alt - det tar ikke så utrolig lang tid for å venne seg til noe nytt Wink

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Styrke - hvor ofte?
« #22 : 26. mars 2004, 19:43 »
Skal prøve å venne meg av med at alt morsomt/koselig/gøy er nødt til å bli fulgt av masse,fet, god mat. Kommer nok til å føle at det mangler noe meget vesentlig første gang jeg drar på kino uten å handle en stor pose godteri!
Jeg blir glad når jeg f.eks kommer opp fra kantina på skolen med to svære kanelboller, selv om det er midt i uka, selv om jeg VET at jeg kommer til å angre som bare f*** etterpå og selv om jeg vet at det er med på å ødelegge slankinga.. de minuttene bollene/muffinsen/sjokoladen el. varer er jeg glad og tenker ikke på hvordan jeg kommer til å føle meg etterpå.
Gir jeg meg selv den minste unskyldning til å kjøpe noe sånt, snur humøret fra å være sånn midt på treet til strålende glad den lille stunden maten varer, og så er det tilbake til det "vanlige" humøret.
Det høres kanskje rart ut, men det er ihvertfall sånn jeg er...

Utlogget TornBlackRaven

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 1 489

  • Burning Angel
SV: Styrke - hvor ofte?
« #23 : 30. mars 2004, 14:27 »
Men... Nå er du satt på diett. og baser deg på å følge den! og om det ikke går. goms på et eple. Ha et eple tilgjengelig i skolesekken så du kan ta opp det og tygge det leeeenge mens du har lyst på de kanelbollene.... Går ikke dette. Begrens deg... Ta èn ikke to, og kan du velge selv, ta den minste....

Dette kino= godteri opplegget....
Ta med deg tørlet frukt eller noe annet som smaker godt. Selv er jeg veldig glad i tørket mango... Det er ikke kalorifattig (litt over 200kcal pr 100g) men det er så og si fett fritt, og laangt bedre enn sjokolade og annet veldig usunn mat. dessuten. smaker det det samme som "fersken" godteriet. Bare mye bedre og ikke "plastikk"Wink

Hva vekten gjelder. Bra du har hørt på Mystique der..
Hvorfor vekten din gikk opp en kg på så kort tid er antakeligvis at når du har trent så mye så har du jo antakeligvis fått i deg en del væske. Spiser du mye salt? Dette binder væske...

altså: vekten kan varierer pga; væske, fyll i tarmene,  ufordøyd mat i magen, det faktum at du har trent en del! når du dagen du veier deg osv....

Og for guds skyld. Denne gangen; ta virkelig det Mystique sier i betraktning, for her kom det MANGE gode råd!
Har man mål, oppnår man dem, alt annet er sløsing

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
SV: Styrke - hvor ofte?
« #24 : 30. mars 2004, 17:37 »
Skal prøve å venne meg av med at alt morsomt/koselig/gøy er nødt til å bli fulgt av masse,fet, god mat. Kommer nok til å føle at det mangler noe meget vesentlig første gang jeg drar på kino uten å handle en stor pose godteri!
Jeg blir glad når jeg f.eks kommer opp fra kantina på skolen med to svære kanelboller, selv om det er midt i uka, selv om jeg VET at jeg kommer til å angre som bare f*** etterpå og selv om jeg vet at det er med på å ødelegge slankinga.. de minuttene bollene/muffinsen/sjokoladen el. varer er jeg glad og tenker ikke på hvordan jeg kommer til å føle meg etterpå.
Gir jeg meg selv den minste unskyldning til å kjøpe noe sånt, snur humøret fra å være sånn midt på treet til strålende glad den lille stunden maten varer, og så er det tilbake til det "vanlige" humøret.
Det høres kanskje rart ut, men det er ihvertfall sånn jeg er...

Det er helt naturlig. Måltider med mye sukker/karbohydrater gir deg en slaks lykkefølelse gjennom forandring i nevrontransmitternivå i hjernen.
Dette er en av grunnene til at du bør ha en fridag/spisedag. Den hjelper deg med å holde motivasjonen oppe, og har også gunstige fysiologiske effekter i tillegg til de psykologiske.

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Styrke - hvor ofte?
« #25 : 30. mars 2004, 20:06 »
Spisedager er fint ja   Smiley Det er nok spisedagen min som har æren for at jeg 'holder ut'... På lørdager spiser jeg alt jeg har sikla etter hele uken.. Spiser ofte til jeg blir skikkli,skikkli overmett, nesten kvalm  Tongue  Food Men det er min måte å holde motet oppe på.

Utlogget small

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 757
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 757

  • Livet er hardt, men jeg er hardere""
SV: Re:Styrke - hvor ofte?
« #26 : 02. april 2004, 13:17 »
Trodde forresten ikke sit-ups var noe spesielt effektiv mage-trening? Er først og fremst de nedre magemusklene mine som trenger trening, de øvre er ikke så værst.
buttrock hey babylunah, crunches er bra eller ben hev, hengende fra stang. Du bør kjøre styrke 2ganger i uka. Trenger ikke bli større av den grunn, husk muskler veier mer enn fett, so be happy
chapow.(nobody messes with a strongman) BP
107kg 175cm

Utlogget BabyLunah

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

SV: Styrke - hvor ofte?
« #27 : 02. april 2004, 17:58 »
Trener styrke to ganger i uka jah  Smiley Hater sit-ups... bra det finnes alternativer!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!