Skrevet av Emne: Professor i ernæring og lege svarer om kosttilskudd  (Lest 4453 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Men en ernæringsekspert skal jo kunne belære hvilken som helst idrettsutøver om kosthold uansett sjanger, fordi han/hun kan ( eller i alle fall burde kunne) teorien. Feilen er vel at mange ernæringseksperter ikke er  så veldig eksperter på trening-kosthold, og faktisk lider av gammeldags tankegang.
Sa brura

Utlogget Matthew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Hev ikke du i deg opp til 600g proteiner per dag en stund UaC?

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Jepp, jeg gjorde det - og for all del, jeg vokste også meget bra da. Jeg trente bra, og lærte kroppen å kjenne hvordan det er å få i seg såpass med protein. MEN, hadde jeg vokst noe mindre på 400 gram/dag? 200 gram?

Seriøst vet jeg jo ikke, for det er umulig å teste, men min erfaring i ettertid så er det ikke akkurat antallet proteiner som er avgjørende - men det skal legges til at en såpass stor mengde protein hver dag setter kostholdet i et veldig fokus og kosten blir nesten "tvunget" til å være hensiktsmessig og bra. Man vokser neppe noe mindre på mye protein, men om det virkelig er nødvendig er jeg altså i tvil om.

Min eneste form for empiri er, dog, kun meg selv. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Matthew

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 18
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 18

Nei, det spørs jo hva som bare er nødvendig og hva som er optimalt.
Forestiller meg at en får mer igjen for høyt proteininntak når en går i kcal underskudd, enn hvis en går i overskudd. Ellers har jo Lyle skrevet Proteinboken som det står mye interessant i.

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Enig i at effekten av protein er overvurdert til de grader av mange som trener vekter, spesielt unge. Nå blir jo JanB ett eksempel også da.. Jeg så i loggen hans at denne inbody-testen han har tatt sannsynligvis ikke har gitt ham helt riktige tall hele veien. ( Se på siste måling, i forhold til den første og andre). Dessuten har jeg ment å lese at han får i seg omag 1,4-1,6gram proteiner pr kg kroppsvekt? Det er jo omtrent optimalt for han skulle man tro. Jeg vet ikke helt hvordan han trener, eller hvilken intensistet han har. Og det kan jo godt hende han hadde hatt enda litt bedre fremgang med noe mer proteiner.

De 14 ukene jeg var på "bulk" så telte jeg ikke kalorier eller proteiner. Jeg spiste vegetarkost uten kjøtt/fisk/egg, spiste noe melkeprodukter (brød med ost + ett eller to glass melk) til lunch og kanskje ett måltid til, og tok 2 erteproteinisolatshaker pr dag (80 gram protein). Ut i fra dette estimerer jeg at jeg lå på mellom 120 og 150 gram protein. Gikk fra 80-90 kg, så da blir det alt fra 1,3-1,8g pr kg kroppsvekt. Altså ikke lavt inntak, men lavt i forhold til det veldig mange spiser.

Treningsopplegget var GVT 10x10 reps og 10x6 reps 3-4 ganger i uka.

Før jeg startet å trene med vekter igjen hadde jeg levd på vegetarkosthold uten tilskudd, og jeg har regnet ut at jeg gjennomsnittlig lå på rundt 50-60 gram protein pr dag. Det hadde vært interessant å ta en lang treningspause som jeg gjorde nå sist, så begynne å trene igjen med 50-60 gram protein pr dag i kalorioverskudd og sa hva som hadde skjedd.

Nå på diett så har jeg øket proteininntaket til ca 200 gram pr dag.
Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Hardrock_ram

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 463
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 463

  • verdens beste ting er kake
Jeg slutta helt med alle former for kosttilskudd for ca 2 år siden. bare gått oppover etter det, til tross for at treninga er så som så ...

Det er latterlig når alle smågutta her buer og bråker over at det finnes folk som tør å påstå at kostilskudd ikke er nødvendig. For det er jo selvfølgelig det som står i Flex som er riktig ....

Og til dere som snakker om at det er umulig å få i seg nok sunn mat uten tilskudd; det finnes flere fullgode erstatninger enn bare biff og kylling. Et eple, en flaske vann, en boks tunfisk og en liten boksåpner er ikke mye å drasse rundt på. De fleste har vel mulighet til å sette seg ned et sted i 3 min for å åpne boksen og hive den i seg ...

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Jeg slutta helt med alle former for kosttilskudd for ca 2 år siden. bare gått oppover etter det, til tross for at treninga er så som så ...

Det er latterlig når alle smågutta her buer og bråker over at det finnes folk som tør å påstå at kostilskudd ikke er nødvendig. For det er jo selvfølgelig det som står i Flex som er riktig ....

Og til dere som snakker om at det er umulig å få i seg nok sunn mat uten tilskudd; det finnes flere fullgode erstatninger enn bare biff og kylling. Et eple, en flaske vann, en boks tunfisk og en liten boksåpner er ikke mye å drasse rundt på. De fleste har vel mulighet til å sette seg ned et sted i 3 min for å åpne boksen og hive den i seg ...

Nå er det jo ikke så mye proteiner i epler og vann da..Men for øvrig har du rett i at de fleste kaster bort utrolig mye penger på ubrukelig kosttilskudd. Proteiner er IKKE ett av de tilskuddene som er ubrukelige ( sammen med kreatin og vitamin og olje-tilskudd), men overdreven bruk, og dermed penger ut vinduet, forekommer ofte.
Sa brura

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Fullt mulig å trene seriøst og spise bra uten protispulver spør du meg. Jeg drakk mye proteinpulver i flere år, men opplevde at jeg ble mye kvalm og uggen i magen. Hakke tatt en eneste shake på flere måneder nå, har faktisk droppet alt av melkeprodukter og får å være ærlig så synes jeg faktisk kroppen MIN fungerer mye bedre uten. Har ikkemerket noe forskjell på resultatene og jeg spiser fortsatt samme mengde protein som før 3 g + ++ per kg, men selvfølgelig har du ikke plager med det så er det jo bare å kjøre på. For mye av disse ernæringsfysiologene og såkalte ekspertene som ikke har peiling på hva de snakker om.  Det er kun DU selv som kan finne ut hvor mye protein din kropp trenger. Prøv selv å spise en diett på samme mengde kalori men den ene med f eks 1,5 g protein pr kg og den andre 3 g protein per kg. Jeg merker ihvertfall stor forskjell på restutisjon jo mer protein jeg spiser, selvom kalori inntaket er likt.


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Det er forskning som finner ut hvor mye proteiner mennesker trenger. Akuratt på feltet " kroppsbyggere/styrkeløftere og protein" finnes det ikke så veldig mye forskning, men den forskningen som er der, foreslår 1,5 til litt i overkant av 2 gram proteiner. Man blir ikke skadet av å spise litt mer, men det er ingen forskning som har vist at 3-4 gram proteiner skulle fungere noe bedre enn 2. Det er også selvsagt at hver enkelt må prøve seg frem, da det er vansklig å sammenlikne forskning med hvor hardt en selv trener. Kanskje min treningsmengde tilsier at jeg trenger bare 1,5gram, mens du trener mye hardere og bedre og trenger 2 gram, eller omvendt ( sannsynligvis omvendt).
Hvis du skal basere alt på din egen subjektive oppfatning så er du pr definisjon en fanatiker, og kan like gjerne begynne å tro på alt mulig new age bullcrap. Forskning eksisterer av en grunn, og et er for å bevise hva som funker og hva som ikke funker. Det er såklart mange ernæringsfysiologer og eksperter som ikke engang er det de påstår at de er, med manglende kunnskaper, og det finnes også mange fysiologer som ikke er oppdatert siden da de gikk på skole for 20 år siden. Så du har både litt rett, og litt feil i det du sier.
Sa brura

Utlogget proteingutn

  • V.I.P
  • *******
  • Innlegg: 7 210
  • Honnør: 973
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 210

  • jeje
Jeg merker ihvertfall stor forskjell på restutisjon jo mer protein jeg spiser, selvom kalori inntaket er likt.
Signerer denne opp og i mente. Har den siste tiden ligget veldig høyt på inntaket (kjøtt til _alle_ måltider etc), og jeg merker veldig godt at jeg takler treningsmengden bedre når jeg gjør det. En fin 'bivirkning' jeg også har hatt er nedgang i fettprosent og økning i kroppsvekt.. Smiley
Vil faktisk påstå jeg spiste flere kalorier før jeg begynte med dette, men økte ikke på langt nær like bra. Er vel også verdt å ta med at jeg den siste tiden har kuttet ut proteinpulver fullstendig.
The only way to keep your health is to eat what you don't want, drink what you don't like, and do what you'd rather not.
-Mark Twain
datagjenoppretting

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Seriøst spørsmål: hvor mange av dere har forsøkt over tid å trene uten proteintilskudd og kun med bra mat, for å sammenligne resultatene dere får?

Jeg har kun forsøkt å trene uten proteintilskudd og med et brukbart kosthold, og jeg syns resultatene har blitt brukbare. Har tatt noen shaker før stevner hvis vekta er noe høy, men da snakker vi kun en ukes tid før stevne og det skjedde igrunn ganske sjeldent. Som student har jeg funnet ut at jeg ikke ønsker å prioritere tilskudd, men heller bruke pengene på ok mat, noe som ser ut til å fungere. Nå vet jeg jo ikke hvordan situasjonen hadde blitt hvis jeg hadde brukt proteintilskudd, men jeg kan ikke tro det ville gjort enorme utslag.

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; altfor mange bruker altfor mye tid på tilskudd istedet for å finne optimale treningsprogram. Hvis flere av norges beste styrkeløftere kan komme meget langt uten å hive inn på fryktelig mye tilskudd kan vel nybegynnere også klare det?

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!