Skrevet av Emne: Professor i ernæring og lege svarer om kosttilskudd  (Lest 4452 ganger)

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1851

Sikkert mange som har en del spørsmål de lurer på. Smiley

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
For en fjaseladd! Hva skjer med at ALLE "eksperter" og ernæringsfolk fraråder kosttilskudd for en hver pris? "Spis norsk kost, dropp alle kosttilskudd osv osv".
Greit! Får man i seg alt man trenger av proteiner gjennom vanlig kost er jo det det beste, men hvor mye lettere er det ikke å ta noen proteinshaker daglig/etter trening istedenfor å lage kylling osv?

Selv trener jeg 8 ganger i uka (4 ganger styrke og 4 ganger fotball) og da kan det til tider være vanskelig å få i seg alt man trenger av næringstoffer. Da er det veldig enkelt å ta en shake etter trening. I tillegg er det mye billigere.
De er så jævlig kritiske til proteiner, gainere osv., men fakta er at dette er konsentrerte næringsstoffer. I praksis vil det egentlig si at om proteinpulver er "farlig" er også kylling, egg, laks osv "farlig".

En del kosttilskudd har også dokumentert effekt. Som f.eks. kreatin. Hvis dette kan hjelpe noen til å ta dem et steg videre, hvorfor ikke da benytte seg av det?!

Og til dere såkalte eksperter: Kan ikke dere komme med dokumentasjon på at proteinpulver i akseptable mengder er farlig for nyrene?
Og det samme gjelder kreatin: Kom med dokumentasjon på at kreatin i moderate mengder er farlig for friske mennesker!
Sliter dere? Skjønner dere godt... fordi det finnes nemlig ingen dokumentasjon på det!

Jeg blir pist off av alle Grete Roede-folk!

ENOUGH SAID!
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

"Hei, jeg trener styrke 4-5 dager i uka og bruker proteintillskudd, har det noe for seg? i tillegg spiser jeg en del kylling og egg. har hørt at man trenger mellom 1,2 -2,2 gram pr kilo kroppsvekt med proteiner om dagen stemmer det? bruker i tillegg både kreatin og karbo tillskudd, hva mener du om det?"
        
Hei, Spis vanlig sunn, nork kost. Da får du mer enn nok av det du trenger. Du kan kutte ut alle de kosttilskuddene du nevner. Hilsen Christian A. Drevon"


For å klargjøre littegran.. Som BEISTET!(!!!!) sier, så blir jeg også irritert over at "fagfolk" som vanligvis blir kontaktet av media skal absolutt "disse" kosttilskudd. Jeg hadde personlig ikke orket å lage 3 retter med kjøtt per dag, har ikke tid til det. Men jeg gidder derimot å slenge i meg en proteinshake.

 furious furious furious
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Om det har effekt for alle kan sikkert diskuteres, men jeg innbiller meg at proteinpulver hjelper meg i treningen, og så lenge jeg tror det har det strengt tatt en effekt. Skal ikke undervurdere placeboeffekten.

Dårlig formulert, men dere skjønner hva jeg mener:P

Utlogget heisebeis

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Dårlig formulert, men dere skjønner hva jeg mener:P

Nei!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Seriøst spørsmål: hvor mange av dere har forsøkt over tid å trene uten proteintilskudd og kun med bra mat, for å sammenligne resultatene dere får?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
[Jeg hadde personlig ikke orket å lage 3 retter med kjøtt per dag, har ikke tid til det. Men jeg gidder derimot å slenge i meg en proteinshake.

Nå er det neppe det som er i tankene hans heller? Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget heisebeis

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 39
  • Honnør: 10
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 39

Seriøst spørsmål: hvor mange av dere har forsøkt over tid å trene uten proteintilskudd og kun med bra mat, for å sammenligne resultatene dere får?

Jeg har prøvd. Gikk ned 20kg i benken i løpet av 2 uker uten proteintilskudd!

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Jeg har prøvd. Gikk ned 20kg i benken i løpet av 2 uker uten proteintilskudd!

Ja da... helt sikkert...
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Knut M

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 709
  • Honnør: 180
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 709

Seriøst spørsmål: hvor mange av dere har forsøkt over tid å trene uten proteintilskudd og kun med bra mat, for å sammenligne resultatene dere får?

Jeg har vel prøvd å trene uten tilskudd en periode. Merket lite forskjell for å være ærlig. Smiley

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Jeg har vel prøvd å trene uten tilskudd en periode. Merket lite forskjell for å være ærlig. Smiley

Jeg kan også signere på det. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Maevar

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 676
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 676

Seriøst spørsmål: hvor mange av dere har forsøkt over tid å trene uten proteintilskudd og kun med bra mat, for å sammenligne resultatene dere får?

Jeg merker ingen forskjell på når jeg bruker proteinpulver og når jeg ikke gjør det, men da jeg brukte gainer var det stor forskjell.

Er vel egentlig bare godfølelsen av å ha drukket en shake jeg liker. Tongue

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Jeg kan også signere på det. Smiley

Ja da... helt sikkert...

Aldri si aldri! Jeg droppet en 30-40 kilo i benken da jeg sluttet å bruke noen sånne multivitaminer!
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Ja ja.... men det var sikkert bare litt ustabilt blodsukker på grunn av litt usunn mat det... Wink
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!