Skrevet av Emne: Professor i ernæring og lege svarer om kosttilskudd  (Lest 4450 ganger)

Utlogget JohnAmund

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 893
  • Honnør: 124
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 893

Eller nok eit forsøk på å letterleggjære EvenTrener Tongue
Min logg
▪██─────██▪
"There is no point in being alive if you cannot do the deadlift"
- Jón Páll Sigmarsson

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Eller nok eit forsøk på å letterleggjære EvenTrener Tongue

nei nei..
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget xXUnknownXx

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 620
  • Honnør: 154
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 620

  • Drømmekroppen?
Gjør det nå.
Før brukte jeg gainer, proteinpulver, karbopuvler og kreatin.
Nå bruker jeg faktisk kreatin bare, og bare de gangene jeg husker/rekker å ta det, ellers er det ofte at jeg ikke tar det alltid.

For å være ærlig jeg og, så har jeg ikke merket noen forkskjell, gikk opp i vekt med kosttilkudd og det samme gjorde jeg med mat.

Men det skal være sagt at jeg bare har trent i 1,5 år og det har en del å si siden jeg er nybegynner...
Loggen min

Bildeprofilen min

Mine pers:

Mark - 130kgx1rep
Bøy  -  115kgx1rep
Benk -  90kgx1rep

Utlogget Determined

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 731
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 731

jeg sluttet å gå på b-vitaminkapsler å jikk ned 100kilo i benk å 50kg i bissapckørl!1

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
oisann.

spis norsk kost da. typsik bra byggermat er risengrynsgrøt, joikakake og fiskekaker!

fatter kansje at med nok tid til å være på kjøkkenet 24/7 ikke trenger proteinpulver, men for oss dødelige tror jeg det er et greit og billig hjelpemiddel.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Seriøst spørsmål: hvor mange av dere har forsøkt over tid å trene uten proteintilskudd og kun med bra mat, for å sammenligne resultatene dere får?

Kosttilskudd eller ikke, de fleste som har nogenlunde peil innenfor trening anbefaler mellom 2, og helt opp til 4g protein per kg kroppsvekt. Sier du at det er tull? Smiley Jeg gidder ikke å spise 380g protein per dag uten proteinshake/gainer. Tar for mye tid, blir for dyrt, osvosv..

Om du spiser 380g protein gjennom vanlig kost, så går det selvfølgelig for det samme, og resultatene forblir de samme..
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Enig! Jeg tror heller ikke jeg vil merke noe spesielt med å kutte ut proteintilskudd, annet enn på økonomien. Dessuten er det jo forferdelig praktisk med en shake rett etter trening biggrin

Burrhus

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Jeg har nettop skrevet en oppgave om proteiner og trening, og mine lærere er også ekstremt konservative på dette med proteiner. Det virker for meg som om alle ernæringsfysiologer er dette, selv andre elever krummer øyebryna når temaet kommer opp. Det er flere rapporter som viser til at et proteininntak på 2gram proteiner pr kg kroppsvekt har bedre effekt når det kommer til muskelvekst enn 1,1 og 1,4 gram proteiner blandt normale friske menn. De fleste forskningsrapporter som finnes om proteiner går ut på proteininntak hos syke mennesker ( nyresykdommer bla). Det finnes svært lite forskning på proteininntak hos friske unge menn som trener vekter, og de forskningen som finnes, viser som sagt at rundt 2 gram har en effekt i forhold til 1,1 og 1,4. Derimot viste det ingen effekt på styrken.

Man skal heller ikke se bort i fra hva alle byggere rundt om i verden sier om dette. Man kan godt si at det blir veldig subjektivt å referere til kroppsbyggere og hobbybyggere, og spesielt siden en god prosent bruker anabole steroider. Men selv om man anslår at 10-20% av alle som trener seriøst med vekter bruker steroider, så vil de resterende 80% fortsatt ha en bedre kropp med 2 gram proteiner enn de som får i seg 1. Hvis du går bort til en hvilken som helst stor kar på treningsstudio og spør ham om han tror proteiner er viktig, vil 99% svare JA, jeg får i meg minst 2 gram pr kg hver dag.

At folk som Drevon, som absolutt er en fyr jeg har respekt for, og som kan mye, uttaler seg på en så "blasert" måte synes jeg er trist.
Dersom du ønsker å trene seriøst med vekter, og ved siden av har en hektisk hverdag med skole og/eller jobb, familie, sosialt liv, og andre interesser, så er det svært få som klarer å lage middag to, tre ganger om dagen og få dekket proteinbehovet sitt. Og når da ernæringsfolk kommer og sier ting som " hvorfor trenger du så mye muskler? er det nødvendig" eller " du får i deg alt du trenger i fra normal norsk kost" så blir det altfor snevert. Det hersker utvilsomt mye jantelov og ignorering/liten interesse av nyere studier og nytenkning.

Som kommende ernæringsfysiolog sier jeg JA til proteintilskudd, dersom det brukes på riktig måte, hos mennesker som virkelig trenger det. I verste fall er det, for friske mennesker  skadelig for lommeboka di. Opp til 3-4 gram proteiner pr kg kroppsvekt har IKKE i følge forskning noen skadelig effekt på kroppen, og du vil i verste fall pisse ut nitrogen og bruke det konverterte proteinet som energi, eller lagre det som fett.

Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Ser Drevon svarer konsekvent NEI til alle som spør om kosttilskudd kan ha noen effekt. Mon tro om han ikke er kjøpt og betalt av treningssenterene som Sats og Elixia. De driver jo også med det samme opplegget. Å lære folk feil trening, slik at kundene ikke får de resultatene de ønsker, slik at de fortsetter å trene der i evigheter. Dersom en utrent kunde får ørten personlig trener timer, der den personlige treneren lærer vedkommende opp i kvartbøy i smith, samt og litt dilling på leg extentionapperatet, samt påpeker at man ikke trenger å tenke på kostholdet så lenge man spiser " tradisjonell norsk mat" så har man jo potensielt en kunde for livet.

Begynner å mistenke at mange faglærte slutter å interessere seg for forskning osv når de er ferdig med studier og evnt sin egen forskning. Det mangler OBJEKTIVITET i disse debattene.

Ja, og btw, når Drevon sier til denne ungen gutten som spør om proteiner, at overskudd av proteiner omdannes til fett, så blir jeg trist, og nesten litt konspiratorisk. Drevon av ALLE, burde jo vite, og ikke minst informere en ung mann om at proteiner, dersom kaloribalansen er riktig, brukes som energi. Det er inntaket av proteiner som overskrider normal kaloribalanse som omdannes til fett. Forbruker du 2000kcal pr dag og du får i deg 2000kcal, så blir ingen av proteinene omdannet til fett. Da blir det brukt til energi.

Enkelt (så i ettertid at det ikke var enkelt) , kort forklart var nok det rette ordet) forklart demaineres proteinet i leveren og omdannes til korresponderende ketosyre ved oksidativ deaminering, dvs at aminogruppen overføres mellom ketogrupper og aminosyrer.

Det er nok ikke spesielt gunstig å bruke proteiner som energi, men man kan jo i det minste påpeke dette, slik at vedkommende som spør ikke tror at alt over 1 gram proteiner pr kg kroppsvekt blir til fett!
Sa brura

Utlogget Eventh

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 29
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 29

Dette er jo samme eksperten som sa følgende om egg:

Sitat
Hei, Jeg er ekspert på dette feltet fordi jeg kan mye om det og har gjort en rekke ulike forskningsstudier innen feltet i løpet av de siste 34 årene. Egget er slett ikke totalt friskmeldt. Det er gjennomsnittlig 225 mg kolesterol i en eggeplomme, og man bør ikke spise mer enn ett egg i uka utenom det som måtte finnes skjult i matvarer på ulike måter. De som presenterer egg som om det er helt ok å spise hver dag, er de som lever av å selge mest mulig egg.

Synd han fortsatt har lærebøker fra 80-tallet som referanser: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/7882850.stm

Sitat
Dietary cholesterol in foods such as eggs has only a small and clinically insignificant effect on blood cholesterol, especially when compared with the much greater effects of dietary saturated fatty acids on blood cholesterol. These facts are now well established and, as a consequence, recommendations from major food and health bodies concerning dietary cholesterol have been relaxed in the UK and elsewhere in recent years. However, in the minds of the public, cholesterol in the diet, specifically from eggs, continues to be viewed with suspicion and that view is still reflected in the advice of some professionals.

Kilde: http://www3.interscience.wiley.com/journal/122192114/abstract

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Man skal heller ikke se bort i fra hva alle byggere rundt om i verden sier om dette. Man kan godt si at det blir veldig subjektivt å referere til kroppsbyggere og hobbybyggere, og spesielt siden en god prosent bruker anabole steroider. Men selv om man anslår at 10-20% av alle som trener seriøst med vekter bruker steroider, så vil de resterende 80% fortsatt ha en bedre kropp med 2 gram proteiner enn de som får i seg 1. Hvis du går bort til en hvilken som helst stor kar på treningsstudio og spør ham om han tror proteiner er viktig, vil 99% svare JA, jeg får i meg minst 2 gram pr kg hver dag.

Tror ikke vi er veldig uenige, men alikevel - hva "kroppsbyggere" rundt om i verden mener, og de hermetegnene var ikke tilfeldige, er ikke nødvendigvis veldig intr da de fleste av disse overhodet ikke har noen form for empiri å basere meningen sin på enn akkurat seg selv. Proteiner var noe de startet med tidlig i treningsfasen, så at de opplevde en "boost" er helt naturlig, men var det virkelig proteinene som utgjorde forskjellen?

Jeg tror seriøst at mange overvurderer den effekten protein har, og forskjellen mellom "bra" og "mye" kanskje ikke er så enorm. Basert på min egen empiri med kun meg selv som forsøkskanin, så er det i hvert fall slik at ja jeg vokste som mest når jeg spiste som mest protein, men det var en tidlig del av hele prosessen i tillegg til at jeg senere også har vokst bra på betydelige mindre mengder. Dog vil jeg legge til at protein har virkelig et par andre hyggelige effekter også.

Videre er det jo litt intr. å observere hva JanB klarer med sitt kosthold også? En kan vel ikke bare skylde på muskelminne, og hvis så - noe må det jo bygges av?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Skulle gjerne ha stilt kostholdekspertene det klassiske spørsmålet "Hvor mye tar DU i benk?"
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Tror ikke vi er veldig uenige, men alikevel - hva "kroppsbyggere" rundt om i verden mener, og de hermetegnene var ikke tilfeldige, er ikke nødvendigvis veldig intr da de fleste av disse overhodet ikke har noen form for empiri å basere meningen sin på enn akkurat seg selv. Proteiner var noe de startet med tidlig i treningsfasen, så at de opplevde en "boost" er helt naturlig, men var det virkelig proteinene som utgjorde forskjellen?

Jeg tror seriøst at mange overvurderer den effekten protein har, og forskjellen mellom "bra" og "mye" kanskje ikke er så enorm. Basert på min egen empiri med kun meg selv som forsøkskanin, så er det i hvert fall slik at ja jeg vokste som mest når jeg spiste som mest protein, men det var en tidlig del av hele prosessen i tillegg til at jeg senere også har vokst bra på betydelige mindre mengder. Dog vil jeg legge til at protein har virkelig et par andre hyggelige effekter også.

Videre er det jo litt intr. å observere hva JanB klarer med sitt kosthold også? En kan vel ikke bare skylde på muskelminne, og hvis så - noe må det jo bygges av?

Enig i at effekten av protein er overvurdert til de grader av mange som trener vekter, spesielt unge. Nå blir jo JanB ett eksempel også da.. Jeg så i loggen hans at denne inbody-testen han har tatt sannsynligvis ikke har gitt ham helt riktige tall hele veien. ( Se på siste måling, i forhold til den første og andre). Dessuten har jeg ment å lese at han får i seg omag 1,4-1,6gram proteiner pr kg kroppsvekt? Det er jo omtrent optimalt for han skulle man tro. Jeg vet ikke helt hvordan han trener, eller hvilken intensistet han har. Og det kan jo godt hende han hadde hatt enda litt bedre fremgang med noe mer proteiner.

Men vi er nok ganske enige. Jeg tror ikke at noe mer enn 2 gram proteiner pr kilo kroppsvekt har noen hensikt. 1,4-2gram er nok det området som stimulerer til mest muskelvekst. Kanskje mer enn 2 gram kan være hensiktsmessig for de mest ekstreme, og spesielt de som bruker AAS, men ikke for de fleste.
Sa brura

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Skulle gjerne ha stilt kostholdekspertene det klassiske spørsmålet "Hvor mye tar DU i benk?"

Tja... blir omtrent som å spørre de fleste "proteinslavene" her inne hvor fort de løper maraton det vel? En blir god, eller i hvert fall bedre, på det en trener på. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Stallo

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 120
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 292

Sitat
Tja... blir omtrent som å spørre de fleste "proteinslavene" her inne hvor fort de løper maraton det vel? En blir god, eller i hvert fall bedre, på det en trener på. Smiley

Men forskjellen er at "proteinslavene" ikke driver og belærer maratonløperne hva de skal innta eller hvordan de skal trene!
"I am not young enough to know everything." - Oscar Wilde (1854-1900)


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!