Skrevet av Emne: Cola.. bra eller daarlig?  (Lest 4783 ganger)

Utlogget Tønnes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 20
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 20

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #15 : 11. mars 2009, 16:54 »
Lav pH, ikke bra for emaljen på tennene!!!

Finnes hundre andre ting som er bedre, en brus og godteri......

Ellers er det ikke noe som smaker så godt som en kald Cola


Tønnes

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #16 : 11. mars 2009, 16:55 »
Hvordan takker du Colaen Jan?

Jeg ser på colaen og holder i den og sier inni meg noe sånt som ”Takk guddommelige cola for at du hjelper meg med å restituere meg, bygge muskler, miste kroppsfett, bli sterkere, mer utholden og mer fleksibel”. Dette gjør jeg med alt jeg spiser. Takknemlighet fungerer.

Dette blir off topic, og jeg vet ikke noe om det finnes studier på det, men jeg mener og tror at innstillingen/bevisstheten man har rundt alt man gjør og spiser har ufattelig mye å si.
Gloria in Excelsis Deo


Nameless

  • Gjest
Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #17 : 11. mars 2009, 17:00 »
JanB Diddl etc AKA Ashtanga Ironkåre:

Det ble vel egentlig ikke diskutert hva som var den beste kilden til karbohydrater etter trening.

Karbohydrater er først og fremst viktig pga insulin (hindrer nedbrytning av protein), mens aminosyrene stimulerer syntesen. Med den treningsmengden flere av oss trener med, skal det ikke så veldig mye karbohydrater til.

Jeg er derimot uenig i at cola er godt (men det er min subjektive mening) Smiley

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #18 : 11. mars 2009, 17:18 »
Det ble vel egentlig ikke diskutert hva som var den beste kilden til karbohydrater etter trening.

Skal ikke start noen diskusjon om hva diskusjonen er, men det første innlegget spurte om cola var det verste, og så allerede fra innlegg nr 2 så gikk diskusjonen videre til hva som var bedre. Jeg har heller ikke sagt noe om, eller ønsket å si noe om hva som er best, jeg ønsket bare å komme med mine  meninger om at fruktose muligens er bedre enn det som ble sagt tidligere i diskusjonen.

Når det gjelder å sammenligne banan med cola så er jeg selvfølgelig enig i at frukt er ernæringmessig bedre enn cola. Om det vil utgjøre noen stor forskjell å drikke en halv liter cola etter trening kontra å spise tilsvarende antall gram karb bra banan er en annen sak. Som sagt så sier jeg ja takk begge deler og er veldig fornøyd med det.


Sitat
Karbohydrater er først og fremst viktig pga insulin (hindrer nedbrytning av protein), mens aminosyrene stimulerer syntesen. Med den treningsmengden flere av oss trener med, skal det ikke så veldig mye karbohydrater til.

Enig, men som det ble antydet i artikkelen jeg refererte til så brukes det kanskje mer leverglykogen under høyintensitetstrening enn det man har trodd, så da kan det kanskje være gunstig å fylle på med litt fruktose etter trening. Om det da er i form av cola eller banan må man jo velge selv...


Sitat
Jeg er derimot uenig i at cola er godt (men det er min subjektive mening) Smiley

Dette er jo på grensen til galskap. Du er vel ikke en av disse Tab Xtra galningene? Jeg er opptatt av økologisk mat og stor tilhenger av "rene" matvarer, men jeg synes fortsatt at cola er den beste drikken som finnes.

Gloria in Excelsis Deo


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #19 : 11. mars 2009, 17:29 »
Jeg kan ikke noe for at du formulerer deg dårlig. Først konstanterer du èn ting, for så å gå tilbake for å si

I tillegg skriver du at
Jeg bor i Trondheim. Jeg har vært innom 4-5 forskkjellige treningsstudioer her. De fleste selger karbohydrater i pulverform i form av maltodekstrin (glukose polymerer) eller modifisert maisstivelse.

Dette er langt billigere alternativ, og minst like bra. Jeg tipper at de aller, aller fleste bruker en eller annen form for karbohydratpulver (om de ikke bruker frukt). Jeg kan heller ikke se at banan er så mye mer utilgjengelig enn sukkerbrus. Begge handler du på butikk og bensinstasjon, o.l

Det er riktig at banan inneholder 3 sukkerarter; fruktose, glukose og sukrose.

Har aldri ment noe om ditt kunnskapsnivå. Det er godt mulig at du kan mye om ernæring - og jeg prøver ikke å få deg til å virke dum (eller hva du nå enn tror at jeg pønsker på). Jeg forstod bare ikke helt hva du mente, i og med at du motsa deg selv i en og samme setning.

La oss se nærmere på hva du får i 225g banan

- BANAN
Kcal: 200
Karbohydrater 51,4
12,1g stivelse,
5,3g sukrose
11g glukose
10,1g fruktose
kostfiber 6g
og så er det ørlite maltose og slikt

- I tillegg inneholder banan mye vitamin C, vitamin B6, kalium, mangan og magnesium.

- Coca Cola
Kcal: 210
Karbohydrater 53
Sukrose 53g (26g fruktose - banan inneholder TOTALT 12,75g fruktose)

- I tillegg inneholder cola.... Tja ikke en dritt av positiv betydning. Sikrer vel jobben til tannlegene men..

MEEEEN

I stedet for at vi skal krangle videre, så kan vi jo høre med hva andre her på forumet mener om å sammenligne et par bananer med 0,5 cola.

Personlig synes jeg det er ganske sjokkerende at en som har fått så mye honnør for sine innlegg, mener at man kan likestille banan med cola (etter trening).

Jeg skrev lettest tilgjengelige sukkeret, som i at det er lettest og få tak i for hvermannsen. Ikke at det er lettest tilgjengelig for tarmen.

Jeg likestiller ikke banan med cola, selvsagt er bananer bedre enn cola. Poenget er at EN banan ikke er særlig med sukker etter trening. Du må gjerne spise 2-3 i hvert fall, spesielt dersom du veier oppimot 100kg.

Tar også kritikk på at jeg var litt upresis på noen av disse innleggene. Var svært stresset med andre ting da jeg skrev ( skriver bacheloroppgave om d-vitaminer og kreft på ernæringsfysiologistudiet, så JA, jeg kan litt, selv om mye akuratt nå er i glemmeboken til fordel for utrolig unyttig informasjon om d-vitaminer og kreft som jeg aldri får bruk for).

Grunnen til at jeg har mange honnører er fordi jeg kan mye, og er en jævla likanes kar. Prøv det, så kanskje du får flere honnører du også Wink

Sa brura

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #20 : 11. mars 2009, 17:33 »
*Humre humre*

"In the red corner! Drinking Coca cola, JAN IRONCORE!"
"In the blue corner! Knows everything! Robert Besserwisser!"
"All over the ring! With lots of reputationpoints! Unknown Soldier!"

Wink

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #21 : 11. mars 2009, 17:37 »
Skal ikke start noen diskusjon om hva diskusjonen er, men det første innlegget spurte om cola var det verste, og så allerede fra innlegg nr 2 så gikk diskusjonen videre til hva som var bedre. Jeg har heller ikke sagt noe om, eller ønsket å si noe om hva som er best, jeg ønsket bare å komme med mine  meninger om at fruktose muligens er bedre enn det som ble sagt tidligere i diskusjonen.

Når det gjelder å sammenligne banan med cola så er jeg selvfølgelig enig i at frukt er ernæringmessig bedre enn cola. Om det vil utgjøre noen stor forskjell å drikke en halv liter cola etter trening kontra å spise tilsvarende antall gram karb bra banan er en annen sak. Som sagt så sier jeg ja takk begge deler og er veldig fornøyd med det.


Enig, men som det ble antydet i artikkelen jeg refererte til så brukes det kanskje mer leverglykogen under høyintensitetstrening enn det man har trodd, så da kan det kanskje være gunstig å fylle på med litt fruktose etter trening. Om det da er i form av cola eller banan må man jo velge selv...


Dette er jo på grensen til galskap. Du er vel ikke en av disse Tab Xtra galningene? Jeg er opptatt av økologisk mat og stor tilhenger av "rene" matvarer, men jeg synes fortsatt at cola er den beste drikken som finnes.



Nå regner man vel egentlig at all glykogen er borte ved ~70% av makspuls over lang tid (~90min). Grovt regnet selvsagt. Så de aller fleste som trener styrke, uansett hvor tungt og nesten uansett hvor lenge, vil ha glykogen igjen. Poenget er vel egentlig at det ikke er gunstig og gå rundt med kronisk lave glykogenlagre over lang tid, og at glykogenlagrene rommer omtrent 2400kcal ( lever 50-100gram) muskel ( 200-500gram), og er 500kcal av dette borte etter en treningsøkt, så sier det seg jo selv at EN banan ikke er nok. Vet ikke med dere, men jeg orker ikke å spise 2-3 bananer etter trening, da blir jeg kvalm. Jeg drikker en Litago. Greit med sukker, samt noe proteiner ( opptil 20gram proteiner rett etter trening har blitt vist har en effektiv "boost" på proteinsyntesen)

Sa brura

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #22 : 11. mars 2009, 17:43 »
*Humre humre*

"In the red corner! Drinking Coca cola, JAN IRONCORE!"
"In the blue corner! Knows everything! Robert Besserwisser!"
"All over the ring! With lots of reputationpoints! Unknown Soldier!"

Wink

LOL Smiley

Brothers are amused by others brother's reps
But the thing they know best is where the gun is kept
'Cause in the night, you'll feel fright
And at the sight of a 4-5th, I guess you just might
Wanna do a dance or two
'Cause they could maybe bust you for self or wit a crew
No matter is you or your brother's a star
He could pop you in and jet without a getaway car
And some might say that he's a dummy
But he's sticking you and taking all of your money
It's a daily operation
He might be loose in the park or lurking at the train station
Mad brothers know his name
So he thinks he got a little fame
From the stick-up game
And while we're blaming society
He's at a party with his man
They got their eye on the gold chain
That the next man's wearing
It looks big but they ain't staring
Just thinking of a way and when to get the brother
They'll be long gone before the kid recovers
And back around the way, he'll have the chain on his neck
Claimin' respect, Just to get a rep
Sa brura

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #23 : 11. mars 2009, 17:53 »
Skriver dere flere bacheloroppgaver på ernæring?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #24 : 11. mars 2009, 18:06 »
Skriver dere flere bacheloroppgaver på ernæring?

Skriver dere flere bacheloroppgaver på ernæring?

Vi gjør vel ikke det i teorien, men i praksis. Nytt for i år, den ene teller, den andre er mer trening.
Men hvis jeg skal være helt korrekt, så nei, vi skriver bare en bacheloroppgave. Got me there Wink
Sa brura

Nameless

  • Gjest
Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #25 : 11. mars 2009, 23:38 »
Sitat
Grunnen til at jeg har mange honnører er fordi jeg kan mye, og er en jævla likanes kar. Prøv det, så kanskje du får flere honnører du også

Trodde det holdt med å kunne mye. Da må jeg endre kurs totalt Tongue

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #26 : 12. mars 2009, 01:15 »
Trodde det holdt med å kunne mye. Da må jeg endre kurs totalt Tongue

Nei, alle kan være bedrevitere, men å være bedreviter og samtidig få folk til å like deg, now that`s the real game Wink
Sa brura

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #27 : 12. mars 2009, 01:18 »
LOL Smiley

Brothers are amused by others brother's reps
But the thing they know best is where the gun is kept
'Cause in the night, you'll feel fright
And at the sight of a 4-5th, I guess you just might
Wanna do a dance or two
'Cause they could maybe bust you for self or wit a crew
No matter is you or your brother's a star
He could pop you in and jet without a getaway car
And some might say that he's a dummy
But he's sticking you and taking all of your money
It's a daily operation
He might be loose in the park or lurking at the train station
Mad brothers know his name
So he thinks he got a little fame
From the stick-up game
And while we're blaming society
He's at a party with his man
They got their eye on the gold chain
That the next man's wearing
It looks big but they ain't staring
Just thinking of a way and when to get the brother
They'll be long gone before the kid recovers
And back around the way, he'll have the chain on his neck
Claimin' respect, Just to get a rep

Hvem har det verset?
Har hørt det før og ble jevla nysgjerrig nå. Smiley
240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #28 : 12. mars 2009, 01:23 »
Det e hain gangstarr. Just to get a rep heitar songen! Det er slik seint åtti-tidlig nitti rappe musikk.

Her er en kul "remiks" av songen http://www.youtube.com/watch?v=kevdR3LLG5s#noexternalembed
Sa brura

Utlogget Mr Melk

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 272
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 272

  • Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
Sv: Cola.. bra eller daarlig?
« #29 : 12. mars 2009, 01:29 »
Det e hain gangstarr. Just to get a rep heitar songen! Det er slik seint åtti-tidlig nitti rappe musikk.
Gangstarr er vel strengt tatt en gruppe, det er vel Guru som spytter.  Wink
Kvalitetsmusikk spør du meg.
Takk for svar uansett.  Cheesy

Bananer skylt ned med cola for the win forresten.  Grin

240-190-240 og merræ kåmme



Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!