Produktkvalitet: Terningkast 4
Produktutvalg: Terningkast 6
Produktpriser: Terningkast 5
Faglig nivå: Terningkast 4
Utvikling siste år: Terningkast 4
SCORE: 4.6
Kommentar til analyse:
Proteinfabrikken A/S har opplevd en formidabel vekst siden 2003. Med en omsetning som økte fra rundt 38 millioner kroner i 2006 til hele 48 millioner i 2007 – kan man ikke si annet enn at foregående år har vært svært vellykket. Dette viser også resultatet før skatt – som er på drøye 5 millioner kroner. Dette resultatet står i sterk kontrast til resten av bransjen. Det er derfor liten tvil om at Bjørn Kenneth er en meget dyktig mann. Det virker som at PF hele tiden har mange jern i ilden, og det får de virkelig betalt for. Det jeg derimot savner når det gjelder produktkvaliteten er et bedre protein enn Whey Tech. Whey Tech er et godt allround protein for de som vil opp i vekt, men 14g (+) karbohydrater og ”bare” 76g protein per 100g vil for noen kanskje virke litt lite, om man er på diett.
Selv om jeg mener at en del produkter er overflødige, og mangler vitenskaplig dokumentasjon, er det liten tvil om at Proteinfabrikken er i egen klasse hva produktutvalg angår. De minner mer og mer på de store amerikanske aktørene – og det med positivt fortegn. Jeg hadde likevel ønsket at de kanskje utviklet de allerede svært populære smakene deres videre. Ryktene sier at Proteinfabrikken har mye spennende på gang i 2009, og jeg gleder meg til å følge dem videre.
Prisnivået til PF er definitivt bedre enn hos den største konkurrenten TN. Man skal ikke trylle så veldig mye før man får 15 % rabatt, og da koster f.eks Whey Tech 3kg i underkant av 600 (200kr per kg). Det er helt tydelig at mange oppfatter at PF har folkelige priser til god kvalitet – og dette er selvsagt noe som kan gjenspeiles i omsetningen. Mens TN overpriser produktene (og dermed senker omsetningen kraftig, både til forhandler og til sluttbruker), virker det som at PF gjør svært mye riktig.
I og med at PF aldri har hatt noe forum, eller skrevet artikler – må man heller se på hvert enkelt produkt og hvordan det lages, for å danne oss et bilde av det faglige nivået. Slik jeg kjenner Bjørn Kenneth (gjennom andre), vet jeg at dette er en person med mye kunnskap om kosttilskudd. Uten dette vil man ikke ha grunnmuren for å kunne bygge opp et 50 millioners selskap. Jeg savner likevel et større bidrag innenfor informasjon og videreformidling av kunnskap. I og med at jeg alltid har ment at man ikke bare selger tilskuddet – men også kunnskapen om riktig bruk – er dette noe jeg trekker ned for.
PF har definitivt utviklet seg det siste året. Først og fremst gjort seg mer synlig, både via reklame på tven, men også via kategoriene ”smartmat” og ”helsekost”. Jeg savner likevel noe nyskapning, og da spesielt innenfor eksisterende produkter. Det hadde vært spennende og sett en eksklusiv linje – lik den TN fører. Nødvendigvis ikke i samme format – men 5-10 produkter hvor man hadde brukt kun de beste råvarene. Et 50/50 protein (bestående av isolater), én vita olje (omega3+olivenolje), evt. en høykonsentrert selolje, osv.
En score på 4.6 gir potensiale for videre utvikling - noe det absolutt er muligheter for.