Skrevet av Emne: Karbohydrater og frukt?  (Lest 14373 ganger)

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Karbohydrater og frukt?
« #60 : 25. mars 2009, 19:11 »
Om man vil bruke 40 gram raske karbohydrater raskere enn 40 gram trege? Ja, det er jo klart. Raske karbohydrater gir raskere energi enn trege. Det er derfor man kaller de raske og trege karbohydrater Smiley


Men, liksom, om du spiser 40 raske, vil du bare få energien fra de fort eller brukes de fortere enn trege og?
så hvis du sier at du bare får den fort, vil det da i teorien vare like lenge som 40 trege om du sitter i ro i 2 timer ?


Jeg synes du hverken skal spise 1000kcal med frukt eller brød. Det kommer jo selvsagt litt an på hvor stor du er. 1000kcal er ganske mye mindre for en på 140kg, enn en på 50kg.

Det er absolutt bra at du tar frukt og grønnsaksspisingen på alvor. Jeg tror det er mange som får i seg for lite vitaminer og mineraler i fra kosten. Men det er lite vits i å overdrive. Kanskje du til og med tar tilskudd i tillegg? Jeg ville nok uansett ha anbefalt deg å ta vitamintilskudd, spesielt vitamin D (ekstra tilskudd med D-vitamin ved siden av).
Som kroppsbygger eller styrkeløfter så trenger du definitivt mye mer proteiner enn en som ikke trener, og proteinbehovet vil jo gå litt på bekostning av fett og karbs.

Det beste er nok uansett å ha en god variasjon i det man spiser. Ikke, enten frukt, eller brød, men begge deler. Endel frukt, endel grønnsaker, litt brød, og masse fisk, fugl og kjøtt, samt poteter, ris og/eller pasta. Gjerne grov.

Men om du skal og vil fortsette med å spise opptil 15 frukt om dagen, så ville jeg nok i det minste sørget for at resten av måltidene ikke bestod av mest karbohydrater, men heller mer proteiner og fett. Rundt fem-seks frukt om dagen anser vel de fleste som et bra og sunt inntak.


Mm,mm.. ser den ! jeg tar proteinshake da, så får jeg mye proteiner der. Blir vel mye karbohydrater når det blir så mye frukt ja... er bare at jeg blir litt sulten mellom måltidene og da tenker jeg at frukt er bra^^ hehe. men kutter ned til 6-8 da.

For det blir mye brød til frokost og kveldsmat (selv om jeg prøver å kutte det ned til det jeg kan) Spiser heller ikke så mye pasta og potet for å kutte ned carb. (er i militæret så har ikke alle valgene i verden;) )


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #61 : 25. mars 2009, 19:21 »
Om du spiser f.eks 40gram glukose klokka ett, og 40 gram polysakkarider klokka kvart over ett, så vil du være ferdig med å fordøye de 40 grammene med glukose lenge før du har fordøyd de 40 grammene med polysakkarider, selv om begge deler spaltes og absorberes samtidig. Spaltingen av trege går altså tregere, mens raske går raskere. De to "typene" intefererer ikke med hverandre. Den ene typen sukker hemmer ikke den andre typen sitt opptak.

Høres bra ut resten der Smiley
Sa brura

Utlogget babuShka

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 300
  • Honnør: 8
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 300

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #62 : 25. mars 2009, 20:56 »
Grov brød inneholder mye mer vitaminer og mineraler enn loff da. Wink
5x5 Stronglifts
For engasjerte mennesker er ingenting umulig.

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Karbohydrater og frukt?
« #63 : 25. mars 2009, 21:08 »
quote author=webah link=topic=83418.msg1188143#msg1188143 date=1237075684]
Skal snart på deff og har den siste tiden blitt en stor frukt elsker! Det er lite kalorier i frukt med jævlig med karbohydrater. Lurer på om de karbohydratene du finner i frukt er raske?
Og man skal vel ikke spise så mye karbs når man er på diett/deff, er det da bra med frukt?

Kort sagt, Kan jeg spise mye frukt på deff?
Blir man feit av frukt:P?


Nei du blir ikke feit av frukt. Spis frukt under diett, men jeg hadde kuttet det ut etter hvert.[

Lær deg å "quote" du dry
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #64 : 25. mars 2009, 22:47 »
Lær deg å "quote" du dry

hehe... ja men da sier jeg; bry deg om trening, ikke pirk på data feil gjort av meg.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Karbohydrater og frukt?
« #65 : 26. mars 2009, 10:33 »
Om du spiser f.eks 40gram glukose klokka ett, og 40 gram polysakkarider klokka kvart over ett, så vil du være ferdig med å fordøye de 40 grammene med glukose lenge før du har fordøyd de 40 grammene med polysakkarider, selv om begge deler spaltes og absorberes samtidig. Spaltingen av trege går altså tregere, mens raske går raskere. De to "typene" intefererer ikke med hverandre. Den ene typen sukker hemmer ikke den andre typen sitt opptak.
okok:)
men når du har spaltet 40 gram glukose, vil det ta kortere tid å forbruke energien du har fra det vs polyakkarider?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #66 : 26. mars 2009, 10:47 »
Nei. Det er spaltingen som tar tid med trege karbohydrater. Store karbohydratmolekyler bruker lenger tid på å deles opp til monosakkarider som kan absorberes. Men når de først har blitt brutt ned til monomerer ( glukose, fruktose, galaktose) så absorberes de på samme måte.
Poenget er at når du spiser noe som er f.eks rent glukose, så trenger ikke glukosen noe nedbrytning, fordi den allerede ER en monosakkarid, og dermed kan den taes opp direkte uten spalting. En kompleks karbohydrat må brytes ned av masse enzymer til f.eks glukose, og deretter taes det opp.
Sa brura

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Karbohydrater og frukt?
« #67 : 26. mars 2009, 11:00 »
Jepp forstår:)! takk for hjelp;)

hva har du studert ? eller bare lest på fritiden Wink ?

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #68 : 26. mars 2009, 11:34 »
Studerer ernæring, men kan ikke så mye. Har bare holdt på med jævla d-vitamin oppgave i et halvt år nå, så har glemt nesten alt annet Smiley
Sa brura

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #69 : 26. mars 2009, 20:39 »
Studerer ernæring, men kan ikke så mye. Har bare holdt på med jævla d-vitamin oppgave i et halvt år nå, så har glemt nesten alt annet Smiley

Apropos D-vitamin: Hvor mye er det forsvarlig å få i seg daglig over lengre tid? Er høyt inntak noen fordel?
Ingen vecka utan deca!

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #70 : 26. mars 2009, 20:45 »
Apropos D-vitamin: Hvor mye er det forsvarlig å få i seg daglig over lengre tid? Er høyt inntak noen fordel?

Jeg har skrevet en "avhandling" omtrent i en annen tråd i ernæringsforumet hvis du er interessert.
Men høyt inntak har, som det har vist seg i seinere forskning, mange fordeler, spesielt i forhold til kreftforebygging. Du kan fint spise opp til 200µg om dagen. Selv spiser jeg mellom 50 og 75 om dagen, som er det som anbefalingene mener er toksiske nivåer. Disse anbefalingene er imidlertid basert på totalt håpløse studier i fra 1984. Det finnes ingen forskning som viser at nivåer på 250µg er toksiskt for mennesker, men derimot har mange andre viktige funksjoner.

Snakket med Christian Drevon om dette og han mente at dagens anbefalinger er ca 10 ganger for lave.
Sa brura

Utlogget mdb

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 868
  • Honnør: 106
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 868

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #71 : 26. mars 2009, 20:48 »
Jeg har skrevet en "avhandling" omtrent i en annen tråd i ernæringsforumet hvis du er interessert.
Men høyt inntak har, som det har vist seg i seinere forskning, mange fordeler, spesielt i forhold til kreftforebygging. Du kan fint spise opp til 200µg om dagen. Selv spiser jeg mellom 50 og 75 om dagen, som er det som anbefalingene mener er toksiske nivåer. Disse anbefalingene er imidlertid basert på totalt håpløse studier i fra 1984. Det finnes ingen forskning som viser at nivåer på 250µg er toksiskt for mennesker, men derimot har mange andre viktige funksjoner.

Snakket med Christian Drevon om dette og han mente at dagens anbefalinger er ca 10 ganger for lave.

Det skal jeg lese - takk for godt svar! Får ta tranen min, skjønner jeg.
Ingen vecka utan deca!

Utlogget nonono

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #72 : 27. mars 2009, 13:44 »
Nå spiser jeg ganske mye frukt vil jeg si, ca 9-13 stk pr dag, er det for mye? neggative sider med å spise så m ye eller er det bare å kjøre på ?

Vel, de kroppsbyggere jeg har sett som har fortært såpass mye bananer har som regel endt opp som på bildet.


Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Karbohydrater og frukt?
« #73 : 27. mars 2009, 16:14 »
eeeh. heh... "morsomt"

Utlogget JanB Diddl etc

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 13 417
  • Honnør: 3127
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 13 417

Sv: Karbohydrater og frukt?
« #74 : 27. mars 2009, 16:15 »
dere må ikke finne på å spise karbohydreater. Det er liffsfarli.

Gloria in Excelsis Deo


Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!