Skrevet av Emne: Dine 10 beste tips!  (Lest 15279 ganger)

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Dine 10 beste tips!
« : 16. mars 2009, 20:34 »
Jeg er i lærehumør i dag, men internett florerer av så mye motstridende informasjon at det er vanskelig å vite hvem/hvilken side man skal forholde seg til. Fordi jeg vet at det er mange sterke folk her inne, tenkte jeg det kanskje var greit å spørre dere om noen god råd. Det kan være alt mulig, fra kosthold til trening til søvn. Men jeg kan jo ikke lage en tråd der jeg bare spør etter masse generelle tips til alt mulig som kan relateres til trening, det ville aldri fungert. Rot ville det blitt.

Så for å gjøre det enklere, tenkte jeg at det kanskje var greit å spørre om dere kunne tenkte dere å lage en topp-liste over deres beste råd?

Tråden heter "Dine 10 beste tips", men det trenger ikke å være nøyaktig 10. Du må gjerne skrive flere, men det er også helt i orden om du skriver færre. Ett tips er bedre enn ingen, for å si det sånn! Og jeg forstår veldig godt at ikke alle har tid til å sette seg ned og begynne en grundig vurdering for å finne ut hva akkurat de mener er de 10 beste tipsene for bedre fremgang. Derfor, for å ikke skremme bort disse som ikke har ork/tid til dette, lager jeg tråden slik at det også er helt greit å skrive opp færre.

Jeg kaller likevel tråden for "Dine 10 beste tips!", da dette på en måte er det tråden i all hovedsak vil - forhåpentligvis - representere; folks 10 beste tips, enten det er litt over eller litt under. Velger "10" fordi det er en grei mengde å forholde seg til.


På forhånd hjertelig takk for alle bidrag som måtte komme! De blir utrolig verdsatt. Smiley

Ps. Dette er ikke et krav, men det kan være interessant å få litt informasjon om de som poster innlegg i denne tråden. Typisk informasjon á la alder, treningserfaring, styrkerekorder o.l. (hva du har i de tre store f. eks. Merk at det ikke er nødvendig å skrive 1RM, siden mange ofte ikke skriver dette fordi de ikke har testet det. 5RM, 12RM og selv 20RM holder i massevis for å gi et helhetlig inntrykk av en atlet) Å vite litt om kroppstype kan også være interessant faktisk. Mange kommer nok til å basere sine 10 beste tips på egne erfaringer, og da kan kroppstype være en avgjørende faktor for hva slags konklusjoner man trekker i forhold til fremgang. Ektomorfer og mesomorfer kan ha to helt ulike forestillinger om hva som er best av fullkroppsrutiner og de mer tradisjonelle byggersplittene, f. eks.

Utlogget TFKong1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 222
  • Honnør: 332
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 222

  • Kongen av treningsforum
Sv: Dine 10 beste tips!
« #1 : 16. mars 2009, 20:39 »
1: Tren markløft
2: Tren knebøy
3: Tren benkpress
4: Tren militærpress
5: Lær riktig teknikk i alle øvelser før du løfter tungt
6: Tren markløft
7: Tren knebøy
8: Tren benkpress
9: Tren militærpress
10: Lær god teknikk i alle øvelser før du løfter tungt.
Ingen kan ta fra meg retten til å whine.
Loggen
STAND UP AND FIGHT FOR YOUR RIGHTS

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Sv: Dine 10 beste tips!
« #2 : 16. mars 2009, 20:42 »
10 råd, men ikke i prioritert rekkefølge.

1. Teknikk før belastning
2. La egoet bli værende hjemme
3. Drit i hva andre mener og tror
4. Ikke la ytre motivasjon styre deg
5. Tren baseøvelser
6. Få nok restitusjon
7. Spis fornuftig og nok
8. Nyt alkohol med måte
9. Kontinutet er nøkkelen
10. Trening (framgang) tar tid

Ps. Dette er ikke et krav, men det kan være interessant å få litt informasjon om de som poster innlegg i denne tråden. Typisk informasjon á la alder, treningserfaring, styrkerekorder o.l. (hva du har i de tre store f. eks. Merk at det ikke er nødvendig å skrive 1RM, siden mange ofte ikke skriver dette fordi de ikke har testet det. 5RM, 12RM og selv 20RM holder i massevis for å gi et helhetlig inntrykk av en atlet) Å vite litt om kroppstype kan også være interessant faktisk. Mange kommer nok til å basere sine 10 beste tips på egne erfaringer, og da kan kroppstype være en avgjørende faktor for hva slags konklusjoner man trekker i forhold til fremgang. Ektomorfer og mesomorfer kan ha to helt ulike forestillinger om hva som er best av fullkroppsrutiner og de mer tradisjonelle byggersplittene, f. eks.

Kan fylle inn litt her og. Alder er 24, jeg har trent alt ifra fotball til skihopping, nanbudo, friidrett og nå styrkeløft. Jeg har følgende perser godkjent i konkurranse.

Utstyrsfritt:
Knebøy: 210kg (78,6kg) 15x150kg på trening
140kg (73,?kg) 11x120kg på trening
265kg (78,6kg) Ikke prøvd tung mark på trening

Med utstyr:
Knebøy: 245kg (73,2kg)
Benkpress: 177,5kg (73,4)
Markløft: Ikke løftet med utstyr i konkurranse


Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Dine 10 beste tips!
« #3 : 16. mars 2009, 20:45 »
1: Tell kalorier. Du må ligge litt (men ikke mye) i overskudd for å bygge
2: Følg standard programmer og/eller lytt til kroppen mtp hvor hardt du kan trene.
3: Viktig med mat generelt før og etter trening.
4: Ikke varier øvelser så mye, fokuser på å bli god i noen per muskelgruppe og varierer heller på utførelse og antall reps/sett per øvelse.
5: Trent tungt av og til selv om det er bygging som er ditt primærmål.
6: Tren eksplosivt.
7: Tren "motsatte" (husker ikke om det antagonister eller syntagonister) muskelgrupper proporsjonalt, skeivheter i styrkeforhold kan lett føre til skader.
8: Spis sunt.


Alt er basert på egen erfaring og det jeg tror er riktig. Jeg er latterlig svak i de fire store, men mine beste løft må vel være.. 48x8 i arnoldpress (24 i hver hand altså) og EZ-stang + 20 på hver sidex8 i skullkrushers.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget kirk lyche

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 77
  • Honnør: 2
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 77

Sv: Dine 10 beste tips!
« #4 : 17. mars 2009, 03:24 »
mine beste tips for muskelbygging ut ifra egne erfaringer:

1.spis nok av alt(i all hovedsak rein mat)
2.prioriter baseølvelser
3.lær deg riktig teknikk fra dag 1
4.tren tungt
5.mye søvn
6.lytt til kroppen og lær å kjenne den
7.unngå dårlige uvaner som røyking og alkhol
8.drikk mye vann
9.progresjon
10.DISIPLIN over hele linja


Utlogget rObinzj

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 817
  • Honnør: 203
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 817

  • once you popped it, you can't stop it!
Sv: Dine 10 beste tips!
« #5 : 17. mars 2009, 03:45 »
1. Ha vilje og disiplin for det du driver med!
2. Lær deg utførelse og teknikk i baseøvelsene (militærpress, benk, knebøy og mark)
3. Tren fornuftig og ikke bry deg om andre.
4. Spis nok (er alltid bra å spise sunt men hovedsaken er å få i seg nok mat)
5. Få nok søvn og hvile
6. Hold deg unna alkohol best du kan..

Dette var 6 kjappe tips Smiley
Selv er jeg nå blitt 21 år, 178 cm og 105++ kg Smiley
Fokuserer ikke på tungeløft men kan nå nevne mine beste løft...
Benk: 180
Mark: 270
Knebøy: 202,5 x 2
Sittende skulderpress: 6 reps med 54 kgs hantler..

Gjelder bare å lære seg å kjenne kroppen, og skyndt deg sakte fremover Smiley
Stå opp, spis bra, gå å trene og stå på gjennom økta, gå hjem å spise igjen for å så gå å legge seg..
Så er det bare å repetere det når du føler du har fått en bra rytme Smiley
Muskelbygging handler utrolig mye om vilje, disiplin og dedikasjon til det du driver med!

Lykke til!
robinzj.blogg.no

24 år
177 cm

Everyone wants to become a bodybuilder, but no one wants to lift some heavy ass weights!

Sky is the limit!

10% luck
20% skill
15% consentrated power of will
5 % pleasure
50% pain
100% reason to remember the name...

3 plass -90 kg bygging NM 2011

Utlogget Breiflabben

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: Dine 10 beste tips!
« #6 : 17. mars 2009, 12:46 »
-Sette deg inn i stoffe,trening altså
-Program
-Progresjon
-Treningskompiss
-Mat
-Søvn
-Tren dei fire store
-Variasjon(overaske kroppen)
-Tren heller litt for lite enn for mye(mange som brenner seg her)
-Ta deg trenings fri ei god veke i ny og ne,ta den veka fri med endt program
170cm  ca. 80 kg
2*150kg KB
17*80kg BP beina opp
1*160kg ML

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
Sv: Dine 10 beste tips!
« #7 : 17. mars 2009, 12:53 »
1: Tren markløft
2: Tren knebøy
3: Tren benkpress
4: Tren militærpress
5: Lær riktig teknikk i alle øvelser før du løfter tungt
6: Tren markløft
7: Tren knebøy
8: Tren benkpress
9: Tren militærpress
10: Lær god teknikk i alle øvelser før du løfter tungt.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Elvis

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 292
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 292

Sv: Dine 10 beste tips!
« #8 : 17. mars 2009, 12:57 »
Ikke bli fanatisk, de færreste klarer å holde ut med strenge dieter og tøffe treningsprogrammer i årevis. Tren mindre og ha et moderat sunt kosthold, da klarer du kanskje å holde ut i det lange løp og det vil lønne seg.

Utlogget webah

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 3 788
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 788

  • MMA Fighter
Sv: Dine 10 beste tips!
« #9 : 17. mars 2009, 13:22 »
Uuuh, min tur min tur!!  (:

1. Spisk nok(og litt rett)! Det er så forbanna viktig det! Uten nok mat kommer du ingen vei!
2. Tren baseøvelser
3. Ha GOD teknikk, selv om du kanskje må ta av noen kg!
4. Få deg et program du følger, slik at du får en rutine i det!
5. En trenings partner du kan være deg selv med!
6. Sett deg både korte og langsiktige mål
7. KOS deg på trening!
8. Ikke røyk... Og hold alkohol inntaket så lavt som mulig (:
9. Bruk gjerne noen uker der du teller kalorier for å lære deg litt mer om hva som faktisk er i maten !
10. Tren kroppen 2-3 ganger i uken


Er 20 år gammel 180-81 cm høy og veier for tiden 94-95 etter en blodbulk Wink

Gymperser
Knebøy: 185
Benkpress: 140
Markløft: 200

Har holdt på med mange sporter, men alltid sluttet tidlig nok til å ikke bli merkverdig god:P (stopid me). Så nå lever jeg for styrketrening, hadde omtrent ikke trent knebøy og markløft før september/oktober i 2008!
Og da har jeg trent fullkropp i 13 uker (RYP), som jeg syns virket utrolig godt, har også kjørt en 2-splitt etter det, som jeg også liker (:

Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Dine 10 beste tips!
« #10 : 17. mars 2009, 13:32 »
Finn ut hvorfor du trener. ( Opp i vekt? Ned i vekt? Bli sterkere? Løpe raskere, lengre, hoppe høyere? )
Sett realistiske, langsiktige mål.
Skriv detaljert treningsdagbok.
Kom inn i gode treningsrutiner.
Søk kunnskap.
Skynd deg langsomt.

Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Dine 10 beste tips!
« #11 : 17. mars 2009, 13:39 »
1. Helmelk er nesten som steroider
2. Sov nok
3. Spis nok
4. Lær deg hvorfor, og ikke bare hva du skal trene. Kunnskap er makt.
5. Teknikk, teknikk, teknikk.
6. Tren kondisjon, anaerob "low impact" om du ikke driver med en idrett (aka ikke løp på asfalt).
7. Keep it simple.
8. Deload ofte
9. 8 tips får holde. Smiley


18 år, 184cm og 90kg. Trent litt over 1år. Løft står under.

Utlogget Gunnar Strand Jacobsen

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 52
  • Honnør: 26
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 52

  • Kaliber Treningsstudio
Sv: Dine 10 beste tips!
« #12 : 20. mars 2009, 04:25 »
1) Tren enten med høyt volum og "lav" intensitet eller med lavt volum og høy intensitet. Alt annet VIL mislykkes for deg.

2) Les mindre, tren mer. Ikke bruk så mye tid på å overanalysere treningen, nybegynnere som bekymrer seg om deloading og ratekoding og gud vet hvilke avanserte konsepter, bedriver waste of time. Dra på gymmet og tren i stedet.

3) Sett deg konkrete mål hele veien. Ikke glem å tidsavgrense dem.

4) Spar egoet til konkurranser eller spesielle events, maxløft og annen show-off bør utgjøre en ekstremt liten del av treningstiden din hvis du ønsker deg fremgang. (Dette lærte jeg uheldigvis altfor sent selv Smiley

5) Kontinuitet er den viktigste nøkkelen til fremgang.

6) Varier treningsprogrammet ca hver 6 uke. Kroppen vil fysiologisk venne seg til en nær sagt hvilken som helst stimuli i løpet av seks uker, så med mindre programmet ditt følger en planlagt, periodisert progresjon som varer lenger (som f.eks et oppkjøringsprogram i styrkeløft), så er dette en passende tid å skifte til et annet type program. Da tenker jeg ikke på å skifte øvelser, slike endringer er helt bortkastede, men jeg tenker på å endre måten du belaster musklene, f.eks endre antall sett og reps, eller endre på pausene mellom settene.

7) Spis mye karbo om du vil opp i vekt/muskelmasse.

8) Spis mye protein om du vil holde på musklene under diett.

9) Ikke overdriv, dette gjelder i alt i livet.

10) Begynn på Kaliber Treningsstudio om du vil nå ditt potensiale så raskt som mulig. Wink

Utlogget paramora

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 1 014
  • Honnør: 306
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 014

Sv: Dine 10 beste tips!
« #13 : 20. mars 2009, 16:23 »
Tusen takk for mange gode svar, jeg ser nå at det var lurt av meg å lage denne tråden, for jeg føler at jeg har fått mye mer orden på tankene nå. Og det at flere av dere er ekstremt sterke og store (og en var til og med norgesmester i styrkeløft) gjør det lettere å ta rådene til seg, siden jeg vet at dere kan det dere driver med. Så TUSEN TAKK! Likte spesielt godt innlegget over meg, av Gunnar Strand Jacobsen - det klargjorde en del ting jeg har vært litt usikker på, som f. eks det med intensitet og volum; har nok hatt en tendens til å trene med alt for høy intensitet og volum samtidig, fordi jeg har håpt at det skal gi meg det beste fra begge verdener. Resultatet har vel heller vært stikk motsatt, ingen av delene har gitt meg det de sannsynligvis kunne om jeg hadde trent litt mer fornuftig.

Forresten, kunne du, Gunnar Strand Jacobsen, anbefalt meg et bra og enkelt program for å øke i styrke og muskelmasse? Gjerne et som fint lar seg tilpasse med kondisjonstrening, da jeg snart har tenkt å trene mot en 3000 metertest. Er 179 cm høy, veier 77 kg på tom mage, har 2 års treningserfaring og er en typisk ectomorf. Har lite erfaring med markløft og knebøy og er svak i benkpress (1RM = rundt 90 kg).

Jeg lurer også på om du kunne sagt noe om hvor mye kcal, protein, karbs og fett en person bør innta daglig når målet er optimal muskelvekst? Jeg må være ærlig og si at jeg ikke har viljestyrken til å gå på en kraftig bulk for så å deffe, det ligger det for mye risiko involvert i føler jeg (redd for at jeg ikke skal klare å ta av fettet igjen etterpå - tenker at jeg enten vil miste altfor mye muskler slik at det ikke vil være verdt det, fordi jeg ikke kommer til å være konsekvent nok med dietten, eller så vil jeg ha problem med å gå ned i vekt i det hele tatt. Det er jo iallfall ikke noe gøy! Dessuten har jeg helst ikke lyst til å gå rundt og være litt smålubben i flere mnd. av året. Nå nærmer det seg jo i tillegg sommer med stormskritt, og da må jeg være så jålete at jeg rett og slett ikke har lyst til å bulke veldig mye nå pga. det). Er det håp for de som er som meg egentlig? Eller MÅ jeg gå i kraftig kcaloverskudd for å øke nevneverdig mye i muskelmasse? Ser jo at det er noen som klarer å bygge litt og litt over flere år, og på den måten ende opp med en veldig bra kropp uten å ha bulket, men jeg har alltid vært usikker på om dette er noe bare de genetisk begavede kan klare...

Edit: Jeg vil ikke være masete, men det var bare en ting til jeg kom på. Tenker på kostholdsplan; skal ikke spørre om du kan sette opp en til meg, men har du noen sånne ferdigoppsatte kostholdsplaner som du kan anbefale til en person i min vektklasse, og som veldig gjerne vil opp i vekt?

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Dine 10 beste tips!
« #14 : 20. mars 2009, 16:40 »
1) Tren enten med høyt volum og "lav" intensitet eller med lavt volum og høy intensitet. Alt annet VIL mislykkes for deg.

2) Les mindre, tren mer. Ikke bruk så mye tid på å overanalysere treningen, nybegynnere som bekymrer seg om deloading og ratekoding og gud vet hvilke avanserte konsepter, bedriver waste of time. Dra på gymmet og tren i stedet.

3) Sett deg konkrete mål hele veien. Ikke glem å tidsavgrense dem.

4) Spar egoet til konkurranser eller spesielle events, maxløft og annen show-off bør utgjøre en ekstremt liten del av treningstiden din hvis du ønsker deg fremgang. (Dette lærte jeg uheldigvis altfor sent selv Smiley

5) Kontinuitet er den viktigste nøkkelen til fremgang.

6) Varier treningsprogrammet ca hver 6 uke. Kroppen vil fysiologisk venne seg til en nær sagt hvilken som helst stimuli i løpet av seks uker, så med mindre programmet ditt følger en planlagt, periodisert progresjon som varer lenger (som f.eks et oppkjøringsprogram i styrkeløft), så er dette en passende tid å skifte til et annet type program. Da tenker jeg ikke på å skifte øvelser, slike endringer er helt bortkastede, men jeg tenker på å endre måten du belaster musklene, f.eks endre antall sett og reps, eller endre på pausene mellom settene.

7) Spis mye karbo om du vil opp i vekt/muskelmasse.

8) Spis mye protein om du vil holde på musklene under diett.

9) Ikke overdriv, dette gjelder i alt i livet.

10) Begynn på Kaliber Treningsstudio om du vil nå ditt potensiale så raskt som mulig. Wink

Wink
"There Can Be Only One" - Bill K

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!