Skrevet av Emne: Jon Pall vs Kazmaier  (Lest 4511 ganger)

Utlogget Tommy1986

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
Jon Pall vs Kazmaier
« : 21. mars 2009, 15:02 »
Hvem var egentlig sterkest av disse 2 atletene?
Dei var jo konkurenter i mange år.
Da tenker eg på strongman konkuranser.
4 plass Norges sterkeste mann -105kg 2013
2 plass Exhale strongman åpen klasse 2014
10 plass Norges sterkeste mann 2014
2 plass Hamar strongman challenge 2015
3 plass Svelvik strongman open

Sponsorer:
Oneco Tecnologies as
Ola skophamar røyrleggjarservice as
Avery dennison NTP as
Ole Mads Norenberg sand og singel

Utlogget Sogning

Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #1 : 22. mars 2009, 13:34 »
Tror det er vanskelig å få et fasitsvar på det, men du kan få litt bakgrunnsinformasjon.

På den tiden da både Kazmaier og Sigmarsson konkurrerte i WSM var det ingen kvalifisering, men man ble invitert til å delta. Tanken var at de beste i verden innen styrkeløft, vektløfting, bodybuilding, håndbak, o.s.v. ble invitert, for å finne ”Verdens Sterkeste Mann”.

Etter å ha bemerket seg som en av verdens beste styrkeløftere i perioden 1975- 79, ble Kazmaier invitert til WSM for første gang i 1979. Her fikk han en tredjeplass i en alder av 26 år. Året etter kom han tilbake og vann tittelen ”Verdens Sterkeste Mann”. I 1981 og 1982 dominerte Kazmaier WSM, og vant totalt overlegent. Han var faktisk så dominerende, at styret i WSM bestemte seg for IKKE å invitere han tilbake i 1983. Dette var visstnok for å få tilbake ”spenningen” i konkurransen.

I 1983 deltok Sigmarsson for første gang i WSM. Her fikk han en andreplass (1.5 poeng bak Capes) allerede som 23 åring. Året etter vant han tittelen, og ble den yngste vinneren noen gang. I 1985 slo Capes Sigmarsson med 1 poeng, men Sigmarsson vant igjen i 1986.

I 1987 var det ingen WSM konkurranse, men Dr. Douglas Edmunds hadde utviklet en ny konkurranse der de skulle finne ”The Strongest Man Of All Time”. Bare Bill Kazmaier, Jon Pall Sigmarsson og Geoff Capes deltok, og dette var det første store møtet mellom Kazmaier og Sigmarsson. Det endte med at Sigmarsson vant 8 av 10 øvelser. I 1988 møttest de for første gang i WSM, og Sigmarsson vant med 5 poeng foran Kazmaier. I 1989 endte Sigmarsson på en tredjeplass, og Kazmaier på fjerde. Det kan også nevnes at Sigmarsson vant igjen i 1990, men da uten Kazmaiers deltakelse.

Skal man oppsummere dette ser man at Sigmarsson vant alle de store ”Head to Head” møtene mellom de to. Men man må huske på at i 1987 var Sigmarsson 27 år og i ”the prime of his life”. Kazmaier derimot var 34 år. Han var fremdeles råsterk, men et stykke unna formen han hadde i 1982. Man ser og at Sigmarsson vant 4 WSM tittler, og Kazmaier 3. Men det blir litt feil å se det på den måten, siden Kazmaier ble nektet å delta i flere år.

Personlig tror jeg Sigmarsson var en bedre all-round atlet enn Kazmaier, noe som gav han fordeler i strongman konkurranser (spesielt på 80- tallet). Men når det kommer til rå styrke, er det nok mer åpent mellom de to. Uansett- begge er Hall of Fame, og Lager Than Life!

Utlogget Tommy1986

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #2 : 22. mars 2009, 15:26 »
Honnør for flott innlegg!
Må ha vært veldig frustrerende for kaz da å ikkje få bli invitert til konkuransen pga at han var for overlegen.
Han burde jo få sjangsen til å få forsvare tittelen så lenge han hadde klart.
4 plass Norges sterkeste mann -105kg 2013
2 plass Exhale strongman åpen klasse 2014
10 plass Norges sterkeste mann 2014
2 plass Hamar strongman challenge 2015
3 plass Svelvik strongman open

Sponsorer:
Oneco Tecnologies as
Ola skophamar røyrleggjarservice as
Avery dennison NTP as
Ole Mads Norenberg sand og singel

Utlogget mort-en

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 906
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 906

Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #3 : 22. mars 2009, 16:20 »
Sigmarson var nok en bedre overall strongman, og atlet. Men dette blir vel bare synsing fra min side. Har sett klipp på youtube ol, av begge og lest om de, så det blir min mening basert på det.

Utlogget Tommy1986

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 920
  • Honnør: 19
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 920

  • If the bar ain't bending you are just pretending.
Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #4 : 22. mars 2009, 21:37 »
Ja har sett ein del youtube klipp eg og, og det kan virke som at jon pall var hakket kvassere!
4 plass Norges sterkeste mann -105kg 2013
2 plass Exhale strongman åpen klasse 2014
10 plass Norges sterkeste mann 2014
2 plass Hamar strongman challenge 2015
3 plass Svelvik strongman open

Sponsorer:
Oneco Tecnologies as
Ola skophamar røyrleggjarservice as
Avery dennison NTP as
Ole Mads Norenberg sand og singel

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #5 : 23. mars 2009, 04:29 »
Tror det er vanskelig å få et fasitsvar på det, men du kan få litt bakgrunnsinformasjon.

På den tiden da både Kazmaier og Sigmarsson konkurrerte i WSM var det ingen kvalifisering, men man ble invitert til å delta. Tanken var at de beste i verden innen styrkeløft, vektløfting, bodybuilding, håndbak, o.s.v. ble invitert, for å finne ”Verdens Sterkeste Mann”.

Etter å ha bemerket seg som en av verdens beste styrkeløftere i perioden 1975- 79, ble Kazmaier invitert til WSM for første gang i 1979. Her fikk han en tredjeplass i en alder av 26 år. Året etter kom han tilbake og vann tittelen ”Verdens Sterkeste Mann”. I 1981 og 1982 dominerte Kazmaier WSM, og vant totalt overlegent. Han var faktisk så dominerende, at styret i WSM bestemte seg for IKKE å invitere han tilbake i 1983. Dette var visstnok for å få tilbake ”spenningen” i konkurransen.

I 1983 deltok Sigmarsson for første gang i WSM. Her fikk han en andreplass (1.5 poeng bak Capes) allerede som 23 åring. Året etter vant han tittelen, og ble den yngste vinneren noen gang. I 1985 slo Capes Sigmarsson med 1 poeng, men Sigmarsson vant igjen i 1986.

I 1987 var det ingen WSM konkurranse, men Dr. Douglas Edmunds hadde utviklet en ny konkurranse der de skulle finne ”The Strongest Man Of All Time”. Bare Bill Kazmaier, Jon Pall Sigmarsson og Geoff Capes deltok, og dette var det første store møtet mellom Kazmaier og Sigmarsson. Det endte med at Sigmarsson vant 8 av 10 øvelser. I 1988 møttest de for første gang i WSM, og Sigmarsson vant med 5 poeng foran Kazmaier. I 1989 endte Sigmarsson på en tredjeplass, og Kazmaier på fjerde. Det kan også nevnes at Sigmarsson vant igjen i 1990, men da uten Kazmaiers deltakelse.

Skal man oppsummere dette ser man at Sigmarsson vant alle de store ”Head to Head” møtene mellom de to. Men man må huske på at i 1987 var Sigmarsson 27 år og i ”the prime of his life”. Kazmaier derimot var 34 år. Han var fremdeles råsterk, men et stykke unna formen han hadde i 1982. Man ser og at Sigmarsson vant 4 WSM tittler, og Kazmaier 3. Men det blir litt feil å se det på den måten, siden Kazmaier ble nektet å delta i flere år.

Personlig tror jeg Sigmarsson var en bedre all-round atlet enn Kazmaier, noe som gav han fordeler i strongman konkurranser (spesielt på 80- tallet). Men når det kommer til rå styrke, er det nok mer åpent mellom de to. Uansett- begge er Hall of Fame, og Lager Than Life!


Meget bra og informativt innlegg. Honnør!

Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg

Utlogget Wanna be fast

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 715
  • Honnør: 265
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 715

Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #6 : 23. mars 2009, 04:32 »
Hvem var egentlig sterkest av disse 2 atletene?
Dei var jo konkurenter i mange år.
Da tenker eg på strongman konkuranser.

I rå styrke tror jeg neppe noen andre enn zavickas har vært sterkere en kas, men i strongman sporten var muligens sigmarsson den beste.
Beste Raw gymløft
Knebøy 180kg Benk m/u stopp 135kg/142,5kg  Markløft 220kg

Mål 2017

3000m under 11min

5000m under 20min

10000m under 43min

Halvmaraton under 1 time og 45min

Stoltzen under 14min


Treningslogg



Utlogget wsm2020

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 24
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 24

Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #9 : 08. april 2009, 13:49 »
Jon Pall var sterkest i markløft og biceps, mens kazmaier var sterkest i knebøy og benkpress.
15år - 65kg - 170cm

Treningsrekorder(raw): 80 BP - 160 ML - 120 KB

Mål 2010: 110 BP - 190 ML - 150 KB

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #10 : 08. april 2009, 15:02 »
Sitter og ser på disse filmene og jeg må si jeg måtte le skuffende over øvelsen WSM valgte til slutt i 1990. OD Wilson hadde vunnet alt og måtte bare unngå sisteplass på 200 meter (!) løp med 100 kg i murstein. 200 meter! Negeren var 200 kilo tung hehe. Olaf Dahl på 145 kg klarte bare å joggge 200 meter uten ekstra vektbelastning. Så pga. enorm kroppsvekt og ikke tilfredstillende kondisjon så ble ikke OD Wilson verdens sterkeste mann til tross for at han var verdens sterkeste mann. Nei, Olaf har selv sagt det. WSM er som friidrett å regne. Arnolds er ekte strongman. OD Wilson skulle helt klart vært kåret til WSM 1990.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget AlexanderDGL

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 8 009
  • Honnør: 839
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 8 009

  • Giske SK
Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #11 : 08. april 2009, 15:10 »
200 meter Shocked Det er jo såvidt Usain Bolt gidder å løpe 200 meter Shocked
Bestenoteringer på stevne:
265 - 155 - 250 - 670 kilo sammenlagt
__________________________________________


Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #12 : 08. april 2009, 18:24 »
Sitter og ser på disse filmene og jeg må si jeg måtte le skuffende over øvelsen WSM valgte til slutt i 1990. OD Wilson hadde vunnet alt og måtte bare unngå sisteplass på 200 meter (!) løp med 100 kg i murstein. 200 meter! Negeren var 200 kilo tung hehe. Olaf Dahl på 145 kg klarte bare å joggge 200 meter uten ekstra vektbelastning. Så pga. enorm kroppsvekt og ikke tilfredstillende kondisjon så ble ikke OD Wilson verdens sterkeste mann til tross for at han var verdens sterkeste mann. Nei, Olaf har selv sagt det. WSM er som friidrett å regne. Arnolds er ekte strongman. OD Wilson skulle helt klart vært kåret til WSM 1990.

synes det er helt greit at arnolds og wsm skiller seg fra hverandre.
arnolds er eksempel på rå styrke mens wsm er rå funksjonell styrke.
hva som er "ekte" strongman er helt opp til forskjellige personer og gjøre opp sin egen menig om.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #13 : 08. april 2009, 18:32 »
synes det er helt greit at arnolds og wsm skiller seg fra hverandre.
arnolds er eksempel på rå styrke mens wsm er rå funksjonell styrke.
hva som er "ekte" strongman er helt opp til forskjellige personer og gjøre opp sin egen menig om.
Enig i at strongman kan være slik det er og alltid har vært, det er kult det pgså, men uenig i at den ypperste konkurransen heter verdens sterkeste mann. WSM kunne heller hett Arnolds og Arnolds hett verdens sterkeste mann.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Jon Pall vs Kazmaier
« #14 : 08. april 2009, 18:35 »
Enig i at strongman kan være slik det er og alltid har vært, det er kult det pgså, men uenig i at den ypperste konkurransen heter verdens sterkeste mann. WSM kunne heller hett Arnolds og Arnolds hett verdens sterkeste mann.


da er vi på en annen diskusjon. hva er definisjonen av sterk.

er det maks styrke i press,dra og løfte øvelser?
eller er det styrkel pluss en del utholdenhet,da feks repetisjoner på press,dra osv?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!