Skrevet av Emne: Nå har det virkelig klikka for Kristin Halvorsen  (Lest 5550 ganger)

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Honnør avgitt!  Jeg tror at enkelte i denne tråden rett og slett ikke har skjønt alvoret.

Dersom du regner meg blant "enkelte" ønsker jeg å pressisere følgende for ikke å bli missforstått  Wink

Mitt poeng er at vi må trykke på de knappene som fungerer:
El-bil har kun et potensiale såframt strømmen blir produsert på en miljøvenlig måte .Jeg har forøvrig pr i dag større tro på å generere energien i kjøretøyet, i stedet for så stor grad av batterilagring av energi.

Hovedproblemet er to ting:
1-Den enkeltes energiforbruk her er mitt poeng av dette forumets medlemmer fort kan kaste stein i glasshus da et proteinrikt kosthold med mye energi (kcal) pr dag. Er svært miljøfiendlig
2-Antall individer som forbruker energi - tørr ikke komentere denne...  Lips Sealed

Problemet kan ikke overdrives, og jeg mener at det er de som tror at å bytte ut sin yaris med en El-bil har bidratt særlig til en bærekraftig utvikling, er de som ikke har skjønt alvoret.

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

Er virklig kristin så håpløs? Sitter det ikkje folk "bak" henne som virklig har peiling og vet kva dei driv med som gir henne råd? Må da være litt seriøst ettersom det faktisk styrer landet. Vi må jo nesten rekne med att det som styrer vet kva dei driv med?


Tror akkurat dette "utspillet" har mykje med det profeten sier her.

Litt off topic.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=551593

- I 2015 er sannsynligvis teknologien kommet så langt at det er fullt mulig å levere utslippsfrie biler. SV vedtar nå dette som et mål, men det må selvsagt skje i samarbeid med andre land.

- Forslaget fra SV er etter min mening overoptimistisk, kanskje ikke i forhold til forventet teknologisk utvikling, men når det gjelder prisen på de nye kjøretøyene. Bensin og diesel vil være viktige drivstoffer også etter 2015, men da primært i biler med hybrid-systemer, sier Møller-Holst.

- Hvis man helt skal forby salg av bensin- og dieselbiler i 2015, må alternativene elbiler, hybrider, biodrivstoff og hydrogen ta over. Biodrivstoff kan maksimalt dekke 30% av transportbehovet, og det betyr at elbiler, hybrider og hydrogenbiler må dekke de resterende 70%, sier han.


Vel, når ledende forskere på feltet her til lands går ut og sier at dette ikke er gjennomførbart innenfor den tidsrammen Kristin har satt, må man vel kunne stille et aldri så lite spørsmålstegn?

Enig med krissmp. Denne tråden bærer preg av at ingenting nytter, alle tiltak er latterlige. Vi bør nok ture frem som vi alltd har gjort. Brenne fossilt brennstoff i stadig raskere takt. Ikke bry oss om barnslige tiltak som fornybar energi, gjenvinning av avfall osv. Vi er jo likevel døde om noen ti-år. Jorda holder nok i vår tid. Drit i barnebarna.

Jeg mener absolutt vi bør gjøre noe, men vi må sette oss realistiske mål. Det er fint med visjoner, men man må forholde seg til realitetene. De brukes, såvidt meg bekjent, store summer på å utvikle nye måter å produsere energi på, men før vi er på stadiet hvor nullutslipp er en realitet, er ikke-fornybarenergi det vi har tilgjengelig.

Honnør avgitt!  Jeg tror at enkelte i denne tråden rett og slett ikke har skjønt alvoret.

Jeg har skjønt alvoret, men har samtidig innsett at vi pr idag er i en mellomfase hvor forbybarenergi tar mer og mer over for ikke-fornybar energi. Hybridbiler etc er et steg i riktig retning, men det er en stund til elbiler, hydrogenbiler etc kan overta. Teknologien har rett og slett ikke kommet langt nok/den er ikke tilgjengelig for folk flest. Forresten, hvorfor kjører folk Toyota Prius? Ifølge det lite vitenskapelige programmet Top Gear forårsaker denne bilen mer skader på miljøet enn biler med mye større motor og utslipp. Årsaken er at råstoffet for produksjonen fraktes over lange avtander hit og dit før bilen endelig er ferdigstilt. Det hjelper med andre ord ikke kun å tenke utslipp - man må tenke hele bildet fra bilen blir påbegynt til den skal resirkuleres.



Det sagt; jeg har stor tro på Honda sin FCX Clarity da den går på hydrogengass og ikke har en motor drevet av ikke-fornybar energi. Det krever at man bygger en rekke stasjoner hvor man kan fylle, men utslippet er kun vanndamp. Les mer om denne bilen her.

Spørsmålet blir bare om denne bilen tas inn til Norge og hva den vil koste... For at jeg skal ha troen på at dette landet faktisk satser på miljø bør den bli ganske så rimelig...


Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Utlogget Rulatoren

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 361
  • Honnør: 910
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 361

Takk til Gundersen for et godt og gjennomtenkt svar.  Du viser til Steffen Møller-Holst i svaret ditt.  Jeg kjenner han personlig, og veit at han er en dyktig, kunnskapsrik og velmenende fyr.  Problemet er at han må jobbe innafor de samme betingelsene som alle andre i norsk forskning må jobbe under.

Norsk forskning er blitt sånn at de sentrale aktørene innen eksisterende virksomheter og forskningsprogrammer i helt urimelig grad bestemmer hvilke nye virksomheter som det skal satses på.  Den som vil undersøke dette nærmere, bør finne ut hvordan Norges Forskningsråd er organisert, og hvordan Norges Forskningsråd arbeider til daglig.  Jeg skal ikke påstå at det er korrupsjon, fordi jeg ikke har noe grunnlag for å påstå at det drives ulovlig.  Men jeg vil påstå at det er det lovlige motstykket til korrupsjon: De som sitter i smørøyet bestemmer hvordan hele grøten skal se ut.

Dette innebærer at norsk forskning dreier seg om olje og fisk, olje og fisk, olje og fisk, for å sette det litt på spissen.  Jeg har selv de siste fire årene fått min lønn på grunn av dette, men jeg kan likevel konstatere at det faktisk er sånn.  Vi har den paradoksale situasjonen at det er StatoilHydro som satser mest på vindmøller i Norge.  Derfor er satsingen på biler som har en annen energikilde enn bensin eller diesel så elendig som den er.  De argumentene mot elektriske biler som går igjen, dreier seg gjerne om dårlig infrastruktur.  Det er et selvrefererende argument og et selvoppfyllende profeti.  Infrastrukturen forblir dårlig fordi det ikke satses.

Jeg tror at så skarp lut som å sette en deadline for salg av bensinbiler i Norge, må til.  I tillegg må norsk forskning og teknologiutvikling omorganiseres big time.  Markedsfundamentalistene må drives over på defensiven, og tyngdepunktet må flyttes mot Universiteter, høyskoler og offentlige institusjoner som f.eks. sykehus og Forsvarets forskningsinstitutt.
Styrkeløfter på klubbnivå tidlig på nittitallet.
Løpt to og en halv maraton.
Syklet Trondheim-Oslo en gang.
Fleksnes' edlere deler har ifølge hans eget utsagn vokst ut igjen etter at de falt av og eksploderte 7. Mars 2011.
Utskjellingstråden del 3: http://utskjellingstraaden3.blogspot.com

Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Er enig i att 2015 er litt vell optemistisk ja. Som eg ser dere skriver så vil El-bilene gå på elektrisitet som kommer fra f.eks gasskraftverk, men er ikkje dette bare bra? Slik eg ser det må det da være ein god ide og "flytte" problemet. Altså slik att utslippene kommer fra kraftverkene og ikkje kjøretøyene. Må da være lettere å løse problemet der? Dempe co2 utslippene fra kraftverkene ved ein form mor rensing\filtrering og bygge ut kraftverk som lager elektrisitet av fornybare resurser.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Enig med krissmp. Denne tråden bærer preg av at ingenting nytter, alle tiltak er latterlige. Vi bør nok ture frem som vi alltd har gjort. Brenne fossilt brennstoff i stadig raskere takt. Ikke bry oss om barnslige tiltak som fornybar energi, gjenvinning av avfall osv. Vi er jo likevel døde om noen ti-år. Jorda holder nok i vår tid. Drit i barnebarna.

Nå er det veldig lite hva vi og norske politikere velger å tenke på som bestemmer noe som helst her i verden. Økonomien, penger og ressurser kontrolleres av skruppelløse ekstremt rike og inflytelsesrike jævler, som kun tenker profitt og seg og sine egnes velstand. Jeg er helt enig i at det finnes løsninger nå, men for å nå disse løsningene trengs det en viss radikalisme i hvordan folk flest tenker. Og der er vi desverre ikke enda. Jeg tror vi må "se" og føle på mye mer tegn på at Jorden ikke tåler dette lenger før folk innser alvoret. Og da kan det desverre være for seint. Kaskje jeg tar feil..
Sa brura

Utlogget Cueball

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 354
  • Honnør: 42
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 354

  • Sir, you are making a scene
Honør til Gundersen og Rullatoren for innlegg som i høyeste grad bidrar til en nyansert og informativ meningsutveksling. Jeg formlig kjenner perspektivene utvide seg  Smiley

Jeg mener fortsatt at det er viktig å se på problematikken i et Makroperspektiv, og derigjennom finne de tiltakene som er mest effektiv i dag, og for framtiden. Her vil energikilde (brunkull=fyfy) og ernergiforbruk være næremere "rotårsaken" til problemet enn forbud mot bensinbiler i 2015 (må jo i så fall være et krav til kjøretøyets miljøpåvirkning, ikke hvilken energikilde en benytter)
Det er liten tvil om at den tradisjonelle forbrenningsmotoren synger på ett av de siste versene, men det er stort potensiale i å gjøre disse versene som vakre som mulig...

PS: en Off topic brannfakkel: Bensin er alt for billig! jeg har en bil som bruker ca 1,25l/mil, og bensinutgiftene utgjør ikke mer en ca 20% av de årlige bilkostnadene....

Utlogget Mummelmann

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 576
  • Honnør: 437
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 576

Det er ikke først nå det har klikka for denne dama, hun ble født ferdig klikket!  Grin (Ja, SV er det eneste partiet du blir født inn i!)  Tongue

Utlogget RkD

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 540
  • Honnør: 181
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 540

PS: en Off topic brannfakkel: Bensin er alt for billig! jeg har en bil som bruker ca 1,25l/mil, og bensinutgiftene utgjør ikke mer en ca 20% av de årlige bilkostnadene....

Dette er jeg egentlig uenig i, selvfølgelig ville det hjulpet på miljøet å skru opp bensinprisen så folk ikke hadde hatt råd til å bruke bilen så mye. Dette vil skape store protester og gjør at det neppe er gjennomførbart med det første. Noe som derimot kunne bidra på mange positive måter, ville vert å få prisene ned på et mye lavere nivå enn det er nå, tilbudet på kollektivtrafikk måtte selvfølgelig da også utvides. Sånn det er nå er det billigere å kjøre alene i bil til de fleste plasser en skal, tenker mann på tid er det enda mer å spare, og om mann er to i bilen kan man reise nesten hvorsom helst om mann deler utgiftene. Blir litt satt på spissen, men om mann tenker på den friheten det gir å ha med seg bil, mot det å måtte stole på en kollektivtransport som er så rævkjørt som den er mange plasser er det verdt de kronene ekstra det muligens måtte koste spør du meg. Det nytter ikke å øke bensinprisene uten å ha et ordentlig alternativ på plass.

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Altså, jeg tror det er veldig viktig at man gjør seg noen betraktninger her, for dette handler ikke om å være negativ og bare ture på som vi gjør pr. i dag. Men alle som har prøvd å lede en gruppe av en viss størelse vet at det å ha totalt urealistiske mål fører stort sett til en ting – det er ingen som gidder å jobbe for å nå dit annet en de kanskje aller mest ekstreme som fremdeles tror det er mulig. Dette med å forby bensinbiler i 2015 er ikke noe Ole Nordmann tror på, og således gidder man ikke jobber for å komme dit heller. Dessuten, hvorfor skal den jevne nordmann bidra for å komme dit? Eneste resultatet dersom dette målet nåes er at vi får biler som er betydelig mindre komfortable, og for alle som bor litt utenfor de mest sentrale stedene så fungerer ikke el-bil overhodet. Hvordan skal man komme seg opp og ned fra hytta med en bil for eksempel? Dette er måten de fleste tenker på – og da blir ikke målet så veldig reelt.

Tanken om å la gasskraftverk drive bilparken er flytting av problem, det er sant – men problemet er like fullt der som før. Dessuten, må man i så fall gjøre ting to ganger, og erfaringsmessig så medfører ikke det at oddsen for å lykkes økes veldig. Skal man gjøre noe  som virkelig fungerer så må man gjøre det der problemet er, det å flytte problem fremover, det er nettopp det politikere holder på med. Og skal man igjen relatere dette til 2015 så er det målet mildt sagt lite oppnålig. Videre er el-bilen pr. i dag så langt unna er erstatning for bensinbilen at det skal i hele tatt friske tanker til for å tro at en erstatning kan gjøres på denne tiden.

Sist, men ikke minst, problemet i verden i dag er ikke hvor mye bil vi egentlig kjører. Problemet er energien vi forbruker, og så lenge den går oppover så har vi et problem. Vi kan klart erstatte energibruken vår med fornybare kilder, men problemet vårt ligger i konsumet av energi.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Altså, jeg tror det er veldig viktig at man gjør seg noen betraktninger her, for dette handler ikke om å være negativ og bare ture på som vi gjør pr. i dag. Men alle som har prøvd å lede en gruppe av en viss størelse vet at det å ha totalt urealistiske mål fører stort sett til en ting – det er ingen som gidder å jobbe for å nå dit annet en de kanskje aller mest ekstreme som fremdeles tror det er mulig. Dette med å forby bensinbiler i 2015 er ikke noe Ole Nordmann tror på, og således gidder man ikke jobber for å komme dit heller. Dessuten, hvorfor skal den jevne nordmann bidra for å komme dit? Eneste resultatet dersom dette målet nåes er at vi får biler som er betydelig mindre komfortable, og for alle som bor litt utenfor de mest sentrale stedene så fungerer ikke el-bil overhodet. Hvordan skal man komme seg opp og ned fra hytta med en bil for eksempel? Dette er måten de fleste tenker på – og da blir ikke målet så veldig reelt.

Tanken om å la gasskraftverk drive bilparken er flytting av problem, det er sant – men problemet er like fullt der som før. Dessuten, må man i så fall gjøre ting to ganger, og erfaringsmessig så medfører ikke det at oddsen for å lykkes økes veldig. Skal man gjøre noe  som virkelig fungerer så må man gjøre det der problemet er, det å flytte problem fremover, det er nettopp det politikere holder på med. Og skal man igjen relatere dette til 2015 så er det målet mildt sagt lite oppnålig. Videre er el-bilen pr. i dag så langt unna er erstatning for bensinbilen at det skal i hele tatt friske tanker til for å tro at en erstatning kan gjøres på denne tiden.

Sist, men ikke minst, problemet i verden i dag er ikke hvor mye bil vi egentlig kjører. Problemet er energien vi forbruker, og så lenge den går oppover så har vi et problem. Vi kan klart erstatte energibruken vår med fornybare kilder, men problemet vårt ligger i konsumet av energi.


Jeg vet. Nå har de faen meg planer om å legge ned min private flyplass ved hytta i Trysil. Bastards..  what

Fra snickers til twist..ENIG.
Sa brura

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Jeg mener å huske at gjennomsnittshytta i Hafjell konsumerer 16000 kWh/år. Vi snakker altså om gjennomsnitt pr. hytte!

Da sier det seg selv at det ligger et ørlite potensiale en del steder det kan være greit å ta tak i, og som ikke bare er effektive, men man får antagelig mye lettere aksept for det også.
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget krissmp

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 233
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 233

Har tro på biler som går på luft, hadde man fått forsket og utviklet disse skikklig tror eg det hadde vert veien å gå Wink

http://www.youtube.com/watch?v=1wh6F_n9hdQ#noexternalembedF_n9hdQ

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!