Skrevet av Emne: DC for styrkeidrett?  (Lest 10070 ganger)

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

DC for styrkeidrett?
« : 23. mars 2009, 12:51 »
Til sommeren tenkte jeg at jeg skulle trene mer kondis og få av meg noen overflødige kilo. Onde tunger vil ha det til at det er mange av dem på min smekre kropp.  :Smiley

Jeg er derfor interessert i styrketreningsprogrammer som lar meg (i det minste) beholde mest mulig styrke, samtidig som jeg trener en del kardio. DC virker i så måte interessant, men er dette noe som lar seg overføre til styrketrening generelt, eller er dette et konsept kun for kroppsbyggere?

Går det an å ha f.eks. fire treningsdager i uka, med pressøvelser på tre av dagene, og tre dager med mark/bøy og dertil egnede støtteøvelser, eller er det en forutsetning for DC at man trener mer byggerorientert med isolasjonsøvelser for legger og denslags "skvip".  Grin

Hvor mye kardio kan/bør man kjøre ved siden av styrketreningen for å få fettprosenten ned, samtidig som man vedlikeholder muskelmassen?




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget bergenser_86

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 25
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 25

Sv: DC for styrkeidrett?
« #1 : 25. mars 2009, 18:03 »
Hei, så dine videoer på nette Wink
Med dc blir du ganske sterk å holder på styrken å blir kvitt fett.
Følg den vanlige 2 splitten en stund å du vill bli ganske fornøyd.
 Tro meg jeg vet det,siden jeg var skeptisk selv til 2 splitten å tenkte å prøve meg på 3splitten.
 Men holdt meg til 2 å det er dt beste.
Regner vel med at du kommer til å bli skam sterkere en det du er nå med tanke på dine bra løft.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: DC for styrkeidrett?
« #2 : 26. mars 2009, 15:22 »
Hei, så dine videoer på nette Wink
Med dc blir du ganske sterk å holder på styrken å blir kvitt fett.
Følg den vanlige 2 splitten en stund å du vill bli ganske fornøyd.
 Tro meg jeg vet det,siden jeg var skeptisk selv til 2 splitten å tenkte å prøve meg på 3splitten.
 Men holdt meg til 2 å det er dt beste.
Regner vel med at du kommer til å bli skam sterkere en det du er nå med tanke på dine bra løft.

Takker for hyggelige ord, men det er nok en stund igjen til eventuell skamstyrke. Da er det bare tull å gå rundt som en småkvapsete potetsekk attpåtil. Tongue
Det hadde jo vært artig å få fettprosenten ned en 3-4 prosentpoeng og kanskje økt det lille ekstra som skal til for å ta 200 i råbenk og 300 i mark. I hvert fall hvis jeg da har bedre kondis i tillegg. Får prøve litt DC utpå våren.

Spørsmålet er da om man kan "fikle" litt med tanke på valg av øvelser. Noen som har noen formening om dette? Har jo lyst til å trene mark, benk og bøy jevnlig. Tåhev og andre "småøvelser" er jeg mindre interessert i.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: DC for styrkeidrett?
« #3 : 26. mars 2009, 18:35 »
Seriøst tror jeg prinsippene er det du er ute etter, og jeg klarer ikke se noe problem med det egentlig. DC er jo i praksis bygget opp rundt "lite volum og failure ofte", og jeg vil jo tro at du med din erfaring kjenner deg selv såpass at du vet hvor mye failuretrening du egentlig tåler?

En liten advarsel er dog dette med å gå ned i vekt samtidig med failuretrening - kroppen restituerer seg ikke som før, og for min del når jeg gjorde dette, så skjedde det egentlig overraskende sakte, noe som medførte at jeg reduserte frekvensen noe.

Men hvordan ser du får deg å angripe dette?
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Lokomotivet

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 320
  • Honnør: 422
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 320

Sv: DC for styrkeidrett?
« #4 : 27. mars 2009, 09:16 »
Seriøst tror jeg prinsippene er det du er ute etter, og jeg klarer ikke se noe problem med det egentlig. DC er jo i praksis bygget opp rundt "lite volum og failure ofte", og jeg vil jo tro at du med din erfaring kjenner deg selv såpass at du vet hvor mye failuretrening du egentlig tåler?

En liten advarsel er dog dette med å gå ned i vekt samtidig med failuretrening - kroppen restituerer seg ikke som før, og for min del når jeg gjorde dette, så skjedde det egentlig overraskende sakte, noe som medførte at jeg reduserte frekvensen noe.

Men hvordan ser du får deg å angripe dette?

Har så vidt begynte å snuse på litt forskjellige alternativer.
Hadde opprinnelig tenkte noe i disse baner:

Man
----
3 sett mark (medium/tung)
3-5 sett eksplosiv mark
3-4 sett militærpress (medium)
3 sett mage

15 min. intensiv kardio

Ons
----
3-5 sett frontbøy (medium)
Dropsett i benkpress (med femmere på topp)
3 sett biceps
3 sett mage

30 min. karido

fre
----
1 time kardio

lør
----
6-9 sett eksplosiv bøy
3 sett grepstrening (f.eks. static hold)
3 sett stående roing
3 sett mage

30 min kardio


Dette er jo ikke DC, men før jeg begynner å gruble ut eventuelle programmer ville jeg gjerne vite om dette hadde noe for seg for folk som driver med styrkeidrett også, og ikke bare noe for byggere.




Avancia Strongman Challenge 2013: 2.plass

Gjesteutøver - Italias sterkeste mann 2013: 1.plass

Etrurian Strongman Challenge (Italia) 2014: 1.plass

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!