Skrevet av Emne: Hjelp anngående å spise 2 ganger daglig.  (Lest 1145 ganger)

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Hjelp anngående å spise 2 ganger daglig.
« : 23. mars 2009, 12:32 »
Før fikk jeg sjelden i meg nok mat til treningen. Spise mange ganger utover hele dagen funket dårlig for meg, glemte noen måltider - ble fort mett - gadd ikkje spise etc.

Har nå gått over til 2 måltider for dagen, klarer nå faktisk å få i meg nok kalorier. For nå sitter jeg meg ned og spiser 2 monstermeals, og gir meg ikke før alt er nede om det så tar en halvtime å spise seg ferdig.


Dette har funket utrolig bra for meg for nå er jeg SIKKER på å få i meg nok mat. Men kompisen jeg trener med mener hardnakket at dette er utrolig ugunstig fordi man "skal spise jevnt utover dagen for konstant næring".  Tar proteinshake og banan etter trening utenom maten så det burde nå holde mener jeg.

Så basicly det jeg lurer på er, hvilken av følgende er viktigst:

1) Spise jevnt fordelt utover hele dagen, med risk for kalori underskudd totalt per døgn.
2) Spise kun 2 store måltid hver dag, men med 100% sjanse for nok kalorier per døgn.

Veier 72kg fordelt på 186cm og har slitt med å spise nok lenge, derfor jeg mener min måte er bedre. Men kameraten min jeg trener med mener som sagt at å spise hele tiden så man hele tiden får i seg næring, er viktigere enn at man får i seg en total sum med næring iløpet av et døgn.

Har lest mye motstridende på dette området, derfor jeg håpte noen med personlig erfaring har råd!



Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hjelp anngående å spise 2 ganger daglig.
« #1 : 23. mars 2009, 12:35 »
Det er mange studier som viser at større og færre måltider per dag er gunstigere i forhold til hvor mye proteiner kroppen nyttiggjør fremfor forbrenner. Det er også totalen som teller mest, fremfor frekvens som kompisen din er uenig i. Jeg ville fortsatt som du gjør, og spise masse og færre ganger!

Du kan også søke om periodisk faste her på forumet, blant annet Beefcake driver med dette og får bra resultater. Nå vet ikke jeg i hvilket tidsrom du spiser dette, men prinsippene er noe av det samme.

Utlogget JudasIskariot

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 169
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 169

Sv: Hjelp anngående å spise 2 ganger daglig.
« #2 : 23. mars 2009, 13:06 »
Takk for svar, skal se om jeg finner de postene om litt Smiley

Våkner selv rundt 08.00, spiser første gang 13.00 Trener 16.00 (proteinpulver å banan etter trening) spiser 21.00 så bør kanskje finne ut hvilken tidspunkt er optimale. Men er ivertfall en lettelse å høre at dette funketr like bra, om ikke bedre!


Utlogget haraldaa

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 591
  • Honnør: 192
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 591

Sv: Hjelp anngående å spise 2 ganger daglig.
« #3 : 23. mars 2009, 13:16 »
Om du skal opp i vekt ville jeg byttet ut proteinshaken med en gainershake. Må ha innpå endel karbo om kroppsvekta skal opp. Frekvensen på måltid er jeg enig i at er mindre viktig enn totalen. Proteiner er tidkrevende å fordøye. Derfor ikke så viktig å spise ofte som mange påstår. Men er en alltid mett går en opp i vekt, er an alltid sulten, går en ned Smiley Lykke til!
Stevneperser: 240-200-270. 
Norsk mester i vektklassehopping.
Treningsperser: Benk 207,5kg (Videos s 75) . Mark 285kg. Perser uten utstyr 200 i benk, 260 i mark.
Sølv i benk-Nm -09 M5 82,5kg klassen. 7.plass NSM 2000 (listefyll). Sykla "Den store styrkeprøven" Trondheim-Oslo for lenge siden.  Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=82315.1110

Utlogget Prodigy92

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 450
  • Honnør: 202
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 450

Sv: Hjelp anngående å spise 2 ganger daglig.
« #4 : 23. mars 2009, 14:00 »
Kan du slenge inn kostholdet, hva du spiser? Litt interessert da jeg selv lurer på å starte på noe tilsvarende, men lurer på hvordan det fungerer i praksis! Mye fett regner jeg med, da det muligens er litt vanskelig å bulke på rent kjøtt? Tongue

Utlogget Izidorx

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 43
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 43

Sv: Hjelp anngående å spise 2 ganger daglig.
« #5 : 24. mars 2009, 01:06 »
Er en vanesak det der, begge veier vil jeg tro, hvor lenge prøvde du å bli vant til å spise ofte? Hvor mange kcal får du i deg per. dag? Vil tro 3 måltid er mer gunstig sånn sett? Tenker på at du som 72 kg bør ha ca. 3250 kcal per. dag for å gå opp i vekt, det blir 2 dritstore måltid for å si det sånn XD Om du lager shake er det en annen sak.

Men funker et slikt kosthold bra, selv når man skal opp i vekt? Når på dagen er det ideelt å spise da?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!