Skrevet av Emne: 5 myter om kosthold  (Lest 3948 ganger)

Utlogget Number1

• Treningsforum Crew
  • Administrator
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

• Kjønn: Mann

5 myter om kosthold
« : 26. mars 2009, 00:22 »
I mangel på kreative overskrifter, fant jeg det naturlig å benytte meg av et sikkerstikk; myter om kosthold og ernæring. Nedenfor vil jeg presentere 5 av de vanligste mytene på en lett og kortfattelig måte.

Les hele artikkelen her
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!

Les forumreglene her

Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget Maevar

• .: Aktivutøver :.
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

Sv: 5 myter om kosthold
« #1 : 26. mars 2009, 00:30 »
"Det er faktisk slik at en person på 80kg i løpet av en time kan ta opp ca 5-8g protein."

Den skjønte jeg ikke. Holder jo ikke at jeg spiser ett egg i timen. Blir litt lite proteiner vel.

Utlogget Unknown_Soldier

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

« #2 : 26. mars 2009, 00:34 »
"Det er faktisk slik at en person på 80kg i løpet av en time kan ta opp ca 5-8g protein."

Den skjønte jeg ikke. Holder jo ikke at jeg spiser ett egg i timen. Blir litt lite proteiner vel.

Du kan jo fortsatt spise større mengder proteiner i hvert måltid. Proteinene "ligger jo og venter på å bli tatt opp".
Sa brura

Utlogget Maevar

• .: Aktivutøver :.
  • Honnør: 598
  • Utlogget Utlogget

« #3 : 26. mars 2009, 00:37 »
Du kan jo fortsatt spise større mengder proteiner i hvert måltid. Proteinene "ligger jo og venter på å bli tatt opp".

Hvor lenge da?

Utlogget Unknown_Soldier

• Treningsnarkoman
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

« #4 : 26. mars 2009, 00:37 »
Hvor lenge da?

Hele tiden. Til de blir spaltet og absorbert..
Sa brura

Utlogget Kikke Hjelmis

• Aktivt medlem
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

• 17 åring
« #5 : 26. mars 2009, 00:48 »
Hvis man skal tro på alt man leser om alle nye vitenskapelige undersøkelser og alle disse mytene som til stadighet dukker opp blir man jo helt gal i hodet og skjønner ikke noe du skal gjøre. F.eks at det med flere måltider utover dagen har jo ALLE fått resultater med.

Blir irritert
Kommer opplysninger om status og målsetning...

Celdiir

• Gjest
« #6 : 26. mars 2009, 00:58 »
Hvis man skal tro på alt man leser om alle nye vitenskapelige undersøkelser og alle disse mytene som til stadighet dukker opp blir man jo helt gal i hodet og skjønner ikke noe du skal gjøre. F.eks at det med flere måltider utover dagen har jo ALLE fått resultater med.

Blir irritert

Er det noe å bli irritert over?

Det er ingen motsetningsforhold mellom å få resultater av å spise mange måltider og ligge i kalorioverskudd eller kaloriunderskudd (avhengig av målsetninger), og på å spise færre måltider og ligge i kaloriunderskudd eller kalorioverskudd (avhengig av målsetninger).
Eneste forskjellen er at man må spise måltider med flere kalorier hvis man velger den siste varianten.

Se det på denne måten her: Ola kjører bil til jobben. Petter foretrekker å bruke motorsykkelen. Bare fordi Ola "får resultater" (kommer fram til jobben), beviser ikke det at Petter ikke får det fordi han velger en litt annen framgangsmåte. Begge er motoriserte kjøretøy. Og akkurat slik er det om man spiser få eller mange ganger - det er fortsatt mat og kalorimengden teller.

Ikke konstruer motsetninger der det ikke er noen.

Utlogget Kikke Hjelmis

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

• 17 åring
« #7 : 26. mars 2009, 01:03 »
Blir irritert over at mange artikler sier man skal gjøre ditt og datt, også dukker det opp noen artikler om MYTER, sånn innimellom, også sier de at det som står i den artikkelen er bare en myte, men greit, skal ikke bli irritert, blir bare forvirret.

Men et spørsmål, opprettholder du ikke fettforbrenningen gjennom hele døgnet ved å ha flere måltider med konstante mengder av karbo og proteiner?

Utlogget Mr Melk

• Tungvekter
  • Honnør: 783
  • Utlogget Utlogget

• Smag på melkå fra mannapattane mine din ongkalv
« #8 : 26. mars 2009, 01:06 »
Blir irritert over at mange artikler sier man skal gjøre ditt og datt, også dukker det opp noen artikler om MYTER, sånn innimellom, også sier de at det som står i den artikkelen er bare en myte, men greit, skal ikke bli irritert, blir bare forvirret.

Er bare la være å ta alt for god fisk det, litt logisk tenking er ikke å forakte, men jeg skjønner frustrasjonen, det er mange veier til Rom. 
240-190-240 og merræ kåmme

Pianuddsmørr og farsa...

Suveren magetrening:

http://www.youtube.com/watch?v=qZytVCs4fzI

http://www.bjorns-gym.no/

Logg:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=78721.0

Det er veldig relevant min gode mann da du kan gå inn for det med kropp og sjel og gnisten til Lance armstrong og likevel bare se ut som en liten unge som preller av bicepsen min.

Utlogget Kikke Hjelmis

• Aktivt medlem
  • Utlogget Utlogget

• 17 åring
« #9 : 26. mars 2009, 01:08 »
Og jeg påstod aldri at myten var feil, så jeg har ikke konstruert noen motsetninger der det ikke er noen. Aldri sagt at det er mer riktig å spise mindre oftere:)

Celdiir

• Gjest
« #10 : 26. mars 2009, 01:21 »
Og jeg påstod aldri at myten var feil, så jeg har ikke konstruert noen motsetninger der det ikke er noen. Aldri sagt at det er mer riktig å spise mindre oftere:)

Da misforstod jeg deg. Trudde nemlig du mente det når du skrev "har jo ALLE har fått resultater med", og gjorde dette for å underbygge at den var sann. Har jo sett slik argumentasjon på forumet før, og derfor hadde jeg min superbe kjøretøy-analogi på lur. Grin

Utlogget Tønnes

• Nykomling
  • *
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

« #11 : 26. mars 2009, 16:43 »
Dette salttipset egner seg dårlig for dem med høyt blodtrykk hvilket det er en del av.
Sikkert noen som leser på forumet. Men det er vel kjent for de fleste..

Utlogget UpAndComming

• Ekstremt avhengig
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

• There is only one person in which I believe.
« #12 : 26. mars 2009, 18:40 »
Ingenting som fungerer på alle. Jeg tror det er lite smart av en diabetiker å spise for sjelden også. Men for folk flest var artikkelen bra den. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget webah

• .: Eliteutøver :.
  • Honnør: 297
  • Utlogget Utlogget

• MMA Fighter
« #13 : 26. mars 2009, 18:42 »
Meneh, det hadde jo ikke gjort noe å få vite kildene til f.eks forsknings rapportene ? for å få mer info og lignende.. Og for at det skal bli mer troverdig ( ikke missforstå)!

så såvidt jeg ser, så er det ikke no kilder her:P

Utlogget Hardrock_ram

• Leieboer
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

• verdens beste ting er kake
« #14 : 26. mars 2009, 18:57 »
Kanskje greit å ha fakta på plass før man stempler noe som myte?
Aspartam spaltes ned til bla. metanol, noe som ikke er kjent som uhorvelig sunt. Det er altså ikke slik at disse aminosyrene spaltes på vanlig måte.
 Fra Store Norske Leksikon: Eventuelle helsemessig uheldige konsekvenser er ikke avklart. Daglig inntak bør ikke overstige 40 mg per kg kroppsvekt
Og hvorfor tas dette med som en "kostholdsmyte"? Har artikkelforfatteren noen kobling til Børge Fagerli som deltok i forrige diskusjon om Aspartam etter den talentløse "artikkelen" som også inneholdt faktafeil? Kan ikke helt se hvorfor ellers aspartam skulle blandes med kostholdsmyter. Mener artikkelforfatteren at det brukes for lite aspartam?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!