Skrevet av Emne: Rødt kjøtt - godt, men farlig  (Lest 10548 ganger)

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Rødt kjøtt - godt, men farlig
« #60 : 03. april 2009, 14:57 »
Vigen sånn sett, jaja..ok. Smiley

Uansett, jeg er som deg, helt overbevist om at forskning ikke er i nærheten av å kunne bevise noen som helst altomfattende sannhet. Vi er ikke engang i nærheten av totale sannheter når det kommer til enkeltfelt engang. Det sagt, så er jeg fullstendig overbevist om at forskning, teori og hypoteser er den rette veien for å kunne oppnå mer forståelse om ting, og til slutt kanskje ende opp med at vi forstår alt. Når jeg sier det, så betyr det også at jeg erkjenner at blodtypedietten ikke er fullstendig bullcrap. Ei heller syre/base-balanse-teorien, eller eventuelt fremtidlige teorier om f.eks at radiobølger påvirker metabolismen. Hvem vet, kanskje de gjør det? Men man kan ikke bare TRO at den gjør det, og peke på noen teorier og hypoteser og noen funn, eller enkeltresultater og kalle det en sannhet. Det er her jeg mener du gang på gang er "ekstremistisk". At noe har sannhet I seg, medfører ikke nødvendigvis at det er den hele og fulle sannhet. Om det skulle vise seg at blodtypedietten har noe for seg, som må testes gang på gang, før det kan bevises, så er det alikevel ikke noen grunn til å nødvendigis følge den slavisk. Det er alltid mange mange andre faktorer som må taes stilling til. Det er derfor det er så farlig å bli fanatisk..hekte seg på en fullstendig tro om at noe er sant. Det svekker evnen til å se ting fra andre sider og stille seg åpen for eventuelt nye synspunkter. Ikke sant?

Jeg har blodtype O- Smiley

Edit: Nå gjentok jeg vel egentlig bare det Udrugn sa, men på en mindre dannet måte  Grin Men for nyere lesere på et lavere intelektuellt nivå, så vil jeg anbefale mitt innlegg!
Jeg er helt enig med deg her. Det er ikke helt slik at jeg stikker fingeren ut i lufta, finner tilfeldige teorier, og så velger å tro på dem. Jeg er mest opptatt av å analysere det som skjer i det virkelige liv. Der er f. eks. blodtypedietten noe jeg har fattet interesse for, fordi det viser seg i mer enn bare noen få tilfeller at den fungerer. Samtidig ser man at andre etablerte sannheter innen samme felt (ernæring) i stor grad strider mot tingenes tilstand. Dette med fett (mettet fett) er et annet eksempel på noe jeg er langt mer overbevist om har feilet som vitenskap. (ikke første gang det skjer...)  Det blir jo et annet tema vi ikke trenger å diskutere her, men jeg synes å se en beklagelig tendens i vår tilværelse: Det som ofte ansees som 100% sant er ikke alltid det, mens mange av de virkelige sannhetene sjelden er fremtredene. Dette er ikke noe jeg har valgt å tro, men noe jeg synes å se tendenser til etter å ha fordypet meg og sett rasjonelt på ting. (Mon tro om penger og personlig prestisje kan ligge til grunn her...)
Når jeg snakker om å velge tro, så er dette i tilfeller der eksperter kan være uenige, og det ikke er så lett for menigmann å gjøre opp en selvstendig mening før etter år og dag på skolebenken. Da må man velge hva man ønsker å støtte seg til (f. eks. forskning som strider mot hverandre). I slike tilfeller prøver jeg å se hva som faktisk skjer og velge side på bakgrunn av det.

Jeg håper gjerne det kommer en stor og uavhengig studie som viser at blodtypedietten er totalt virkningsløs slik mange seriøse kritikere hevder. Men det skulle overraske meg.

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Rødt kjøtt - godt, men farlig
« #61 : 03. april 2009, 15:11 »
Nei det gjør vi ikke, men det skulle ikke forundre meg om du begynner med krystallhealing, og kvantemedisin etter at du har vært der, med den skepsisen din.

Burrhus
Det aller meste på alternativmessa er nok ikke noe for meg eller andre som er kristne. Det passer tross alt ikke så godt å kombinere Den Hellige Ånd med alt mulig annet rart. Men økologisk mat, urter og en del andre ernærings-produkter med lange tradisjoner blir noe annet. Det er mat som medisin jeg har troa på, så får man luke ut de som tilbyr løsninger på alle livets problemer. Slike løsninger finnes nemlig ikke.

God påske Smiley

Utlogget Jupac

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 995
  • Honnør: 155
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 995

Sv: Rødt kjøtt - godt, men farlig
« #62 : 27. august 2009, 00:27 »
mye piss i denne studien spør du meg. Problemet med denne studien er at forskerne drar rødt kjøtt med i dritten. Rødt magert kjøtt er ikke problemet, men behandlet kjøtt. I denne studien ble det også sagt at rødt kjøtt hadde dobbelt så mye mettet fett kontra hvit kjøtt som kylling og kalkun. Det stemmer det, men tviler på at 1 g fett er nok til at du skal få kreft.

Næringsinnhold kyllingfilet

Protein   22.00 g

Fett   1.00 g
Mettet fett   0.40 g
Enumettet fett   0.60 g
Flerumettet fett   0.20 g
Transfett   0.00 g
Kolesterol   81.00 mg

Næringsinnhold i magert rødtkjøtt (mørbrad, flatbiff osv)

Protein   22.20 g
Fett   2.30 g
Mettet fett   1.00 g
Enumettet fett   0.80 g
Flerumettet fett   0.20 g
Transfett   0.10 g
Kolesterol   60.00 mg


hmm var ikke store forskjellen synes jeg i næringsinnhold.


De hevder også at rødt kjøtt gir høyere kolestrol og man derfor skal unngå mat med mye kolestrol. Den myten har jo blitt avklart for lengst som usann + at kylling har 25 % mer kolestrol enn rødt kjøtt.


Faktumet er at rødt kjøtt er det mest anabole du kan spise. Det innholder masse protein, kreatin og sink. Sist nevnte er veldig viktig med tanke på testosteron verdier. Det sies at du mister 5 mg sink for hver gang du "tømmer deg"

Utlogget prizm-image

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 723
  • Honnør: 94
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 723

Sv: Rødt kjøtt - godt, men farlig
« #63 : 27. august 2009, 00:50 »
mosjon og balansert kosthold er vel stikkord for å minske sjangsen for å utvikle kreft ,uansett hva en nå enn spiser av kjøtt
tror ikke det er mange som får kreft kun av høyt forbruk av rødt kjøtt
det er når en ikke er aktiv og i kombinasjon av lite fiber og rødt kjøtt at faren for å få tykktarmskreft er reelt høy, da kan det røde kjøttet utvikle en del syrer som kan lage kluss i slimhinnene på tykktarmen som fører til at en kan risikere å få tykktarmskreft
trener en litt vekter og jogger  noen ganger i uken og spiser variert mat,og itillegg unngår røyken,da er en på god vei til å bli gammel Cool
VEIKING-POWER FOREVER AZZ
STEI KLIN WITT TJIKKEN ÆND REIS
BOLING AR FÅRR PUSSIS
NO PAIN NO MØSSEL-GAY-NING

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!