Skrevet av Emne: Olaf Tufte  (Lest 16880 ganger)

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Olaf Tufte
« #30 : 03. april 2009, 11:03 »
Her trengs det litt perspektiv.

Da jeg deltok i NSM i 2006 kom jeg på delt 10. plass så trente jeg seriøst og hardt et par år, ble MYE sterkere og greide ikke kvaliken en gang i fjor.
Jeg var i november/desember i fjor (før jeg slutta å trene pga operasjonen som kom) sterkere enn noen sinne, men fortsatt ikek blant de 12 beste i landet...

så selv om olaf Tufte begynner å trene mot strongman idag, så er han for seint ute og vil nok ikke ha snøballsjans medmindre han roter i medisinskapet.
Tja, gode poeng her! Det du sier om at nivået de siste 5 årene i NSM har blitt mye høyere stemmer. Dette vil nok gjøre det vanskeligere for herr Tufte å komme seg gjennom kvalliken.

På den annen side. Jeg mener bestemt at en så dedikert og målbevisst person som Olaf med de forutsetningene han har kan hevde seg i NSM i løpet av 2 år. Men det forutsetter at han legger på seg 30kg, trener målbevisst osv...

Det hadde vært artig å se flere toppidrettsutøvere trene strongman! Det apartheidregimet som bedrives av diverse idrettsforbund ved å nekte utøvere å holde på med strongman er tåpelig. Inntil for et par år siden var det flere styrkeløftere som holdt på med strongman. At de nå nektes å holde på med dette er jo helt bak mål. Det er dumt at testede utøvere nå trekker seg fra strongman. Jo flere testede utøvere som deltar, desto større legitimitet og anerkjennelse oppnår sporten. Selv om idrettsforbundene tydeligvis mener det så må man ikke dope for å drive strongman!

Nivået er ikke så høyt at man behøver å rote i medisinskapet for å komme seg gjennom kvalliken i NSM, ennå Wink
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Olaf Tufte
« #31 : 03. april 2009, 11:11 »
Jeg tror det er mange som ikke vil komme til kvaliken i NSM SELV om de leker i medisinskapet. Og det du påstår om tufte blir enda mer usannsynlig når vi tenker oss at i de neste to årene, så vil det bli enda høyere nivå!
Ikke nødvendigvis øverst på pallen, men de som kommer etter. Fra å være 10 aktive strongmen i landet, så er det nå snart 40... og mange blir middels gode.

Det er ingenting ved Tufte som gjør at han skal ha bedre forutsetniger enn 10 medlemmer her på TF som pr idag ikke trener strongman.

VargThor, Apaco, Loco, PG, JanB, Akilles, Bergan, The BOss, E-dawg, Hellmik, IVrig pingle og hermann vandrepølse. ooops... det var 12.. Smiley

men du skal ha kred for din positivitet og tro på Tufte! Han er en rå roer!

Utlogget Iceberg

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 081
  • Honnør: 593
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 081

Sv: Olaf Tufte
« #32 : 03. april 2009, 11:12 »
At Olav Tufte skulle ha noe i en strongmankonk å gjøre ser jeg som rimelig usannsynlig. Det kan være at han er blitt litt forledet av sin egen storhet i vedsekkløfting, øksekasting, konebæring, låvebruløping i tuftestrongman. osv slik at han faktisk tror han har noe å gjøre i en strongmankonk.

Da tar han nok brutalt feil.


Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Olaf Tufte
« #33 : 03. april 2009, 11:18 »
Herr Tufte oppfordres herved til å trene styrke, og utelukkende styrke i 6 måneder!

Mitt anslag er at du etter 6 måneder vil være så bjørnesterk at all tvil om at du kan hevde deg i NSM innen 2 år utslettes Smiley
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget ¤MadAss¤

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 1 489
  • Honnør: 216
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 489

  • Kappe det som kappes kan....
Sv: Olaf Tufte
« #34 : 03. april 2009, 11:19 »
hva med å invitere Olaf til NSM i Bø, gjesteopptreden og pause underholdning  Cool

Medley duell mellom Richard og Olaf. 450kg dekk 4 flipp og 160kg farmers 20m Wink
Blir ikke Norges sterkeste mann -90kg 2012

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Olaf Tufte
« #35 : 03. april 2009, 11:40 »
Nå skal det sier at Tufte har et helvetes treningsgrunnlag som er litt i feil enda av skalaen, men den er der. Vis han hadde brukt 2 år på å omforme dette treningsgrunnlaget så ville han nok ha kommet godt påvei !!

Utlogget leif ove

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 049
  • Honnør: 67
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 049

Sv: Olaf Tufte
« #36 : 03. april 2009, 12:00 »

Ærlig talt. Grin

Hviken type muskelfibrer tror dere dominerer i en utøver i værdensklasse i en utholdenhetsidrett?
Selvsagt de langsomme type 1 fibrene.
Og hvordan i all verden skal denne utdøveren på noen måte kunne bli konkuransedyktig i en kraftidrett?
Det blir jo nesten som å tro på julenissen. Grin

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Olaf Tufte
« #37 : 03. april 2009, 13:33 »
Om folk blir sterkere og sterkere vet jeg ikke, Egil.
Sterke-Nils her i Seljord klarte å løfte en 570 kg tung stein på 1800-tallet. Og soga om Sterke-Nils er det en prest som har skrevet, så det er nok ikke løgn ;-)
(Torkel Ravndal løftet riktignok denne steinen såvidt fra bakken med seler rundt nakken).

Det er flere sterke på NSM nå enn i 2006, men det er fordi mange flere satser på strongman slik at middels sterke folk av den grunn blir silt vekk.
Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at man har flere og bedre hjelpemidler i dag enn for få år siden. Men at mennesket blir sterkere, rent genetisk - er det det ingen grunn til å tro.
Snarere tvert imot.

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Olaf Tufte
« #38 : 03. april 2009, 14:05 »
Nå skal det sier at Tufte har et helvetes treningsgrunnlag som er litt i feil enda av skalaen, men den er der. Vis han hadde brukt 2 år på å omforme dette treningsgrunnlaget så ville han nok ha kommet godt påvei !!

Med denne uttalesen mener eg orker å gå innpå. Men ja muligens har han fått en fiber forandring, men dog så trur eg forskningen spriker litt her. MANGE forskjellige resultat her.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Olaf Tufte
« #39 : 03. april 2009, 14:17 »
Bra visuell sammenligning Smiley du får frem poenget ditt. At folk tar seg nær av at jeg hevder at Olaf kunne gjort det godt i NSM er ufattelig!!! Han ville sannsynligvis ikke klart kvalliken pr i dag. Men med hans innsatsvilje og skadefri trening er jeg 100% sikker på at han kunne ha hevdet seg bra i NSM i løpet av noen få år!

Fatter ikke hvorfor vi skal lage et tankeeksperiment med det en gang - har han ikke vist seg verdig nok gjennom roingen? Hvorfor kan vi ikke sette pris på den utøveren han er istedenfor å måtte sammenligne oppimot andre idretter han aldri vil ha interresse for uansett?

Samme sier jeg om de som absolutt skal tenke seg bodybuildere i styrkeløftkonkurranser, eller styrkeløftere som bodybuildere for den saks skyld.

Olaf ville andri vært komt i finalen til NSM, fordi han aldri hadde gadda å stilt.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Zuul

Sv: Olaf Tufte
« #40 : 03. april 2009, 14:18 »
Men det er vel som Tom Platz sier, "Strength training is more about being psychical then physical".
Å benke 130 og marke 230 på den kroppsvekten der er jo ganske bra da ..

Tja, er vel ikke all verden? Han er rimelig bra form på 94 kg og marker 230. Det er ganske lagt bak de beste gutta i minus 90 her i Norge.

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Olaf Tufte
« #41 : 03. april 2009, 14:21 »
Men det er vel som Tom Platz sier, "Strength training is more about being psychical then physical".
Å benke 130 og marke 230 på den kroppsvekten der er jo ganske bra da ..

Hadde vel ikke holdt til en medalje i den vektklassa på U-NM en gang.. Smiley






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Olaf Tufte
« #42 : 03. april 2009, 14:22 »
Med denne uttalesen mener eg orker å gå innpå. Men ja muligens har han fått en fiber forandring, men dog så trur eg forskningen spriker litt her. MANGE forskjellige resultat her.
Artig at du nevner fiberforandring: noen mener muligens at dersom man trener mye utholdenhet så blir muskelen "slow twitch", kanskje for alltid... Jeg vet ikke om jeg helt tror på teorien, men menhttp://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_science_of_10_x_3
Men treningsprogrammet er bra for å utvikle styrke!
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Zuul

Sv: Olaf Tufte
« #43 : 03. april 2009, 14:22 »
Alle friske mennesker som trener så mye som Tufte gjør og veier bortimot 100 kg med mageruter bør strengt tatt slite opp de vektene

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Olaf Tufte
« #44 : 03. april 2009, 14:26 »
Alle friske mennesker som trener så mye som Tufte gjør og veier bortimot 100 kg med mageruter bør strengt tatt slite opp de vektene

Jepp, enig. Smiley

Har sikkert komt frem bra allerede, men syns bare slike sammenligninger og tankescenarioer er latterlige. "Se så fort Arild Haugen løp med steinene på WSM! Han hadde sikkert blitt en bra 100m løper!!!"






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!