Skrevet av Emne: Olaf Tufte  (Lest 16932 ganger)

Utlogget A. Holstad

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 670
  • Honnør: 118
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 670

  • Ihave a dream of a dream within a dream of a dream
Sv: Olaf Tufte
« #45 : 03. april 2009, 14:53 »
Hadde vel ikke holdt til en medalje i den vektklassa på U-NM en gang.. Smiley

Synest jeg las at vekten hans var rundt 80, men leste sikkert feil ..
I play by my own rules, and not on anybody's rules. Not even my own.

Utlogget Einar B. Gilberg

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 7 754
  • Honnør: 3681
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 7 754

  • Meine wut will nicht Sterben
Sv: Olaf Tufte
« #46 : 03. april 2009, 15:11 »
"Se så fort Arild Haugen løp med steinene på WSM! Han hadde sikkert blitt en bra 100m løper!!!"
Det hadde han kanskje også. Arild er jo kjent for å være eksplosiv. Så den sammenligningen er jo mer sannsynlig enn at en utholdenhetsutøver skal bli god i kraftsport.

Det er utrolig artig å se at 79-Tønna tror Tufte innehar et potensiale til styrkeøkning som er bedre enn Carl Yngvar Christensen. For akkurat det må han ha om han skulle klart seg gjennom NSM-kvalliken. Det er ikke lett å legge på seg 30 kg. Og det er ikke lett å gjøre det over 2 år. Og i alle fall ikke konstruktiv vekt. Og det betyr ikke automatisk at man blir så mye sterkere. Litt sterkere er det vel litt automatikk i, kanskje, men ikke mye. Det med å ha stor vilje er kanskje heller ikke det som trengs i styrketreningen. Det er ikke den med mest vilje som blir best. Det er den med best gener og disiplin. Tufte er god til å presse seg og utfordre melkesyreterskelen, men når det kommer til vekttrening så er jeg overbevist om at han ikke topper Per Stuve Rommetveit. Og han tar snart 20 reps på vekter han egentlig har som 1RM Smiley

Det er mange som har lett for å bli sterke men det er vel ingen som bare kan skifte fokus totalt og i løpet av to år gå igjennom kvalliken i NSM uten doping i alle fall. Viljestyrke er ganske langt ned på listen over egenskaper man trenger for å bli sterk på kort tid. (Over tid så er det blant de viktigste . Talenter slutter gjerne før potensialet er nådd).

Strongman hadde engang en utøver, som jeg ikke vil nevne navnet hos, som var kjent for å drive en idrett på helt andre siden av idrettspekteret. Han prøvde seg i flere år som strongman. Ja, endog som selvmedisinerer. Ryktene sa at dosene var blant de største også. Likevel kom han nesten alltid sist. Og ble slått av dopfrie unggutter nesten uten talent.

Det er større sannsynlighet for at Olaf Tufte ville blitt en slik en som han enn at han ville blitt en slik som Arild Haugen. Det betyr ikke at han ikke ville klart kvalifiseringen, men det skal litt mere til enn 2 års trening for å gjøre betydelig forskjell på styrken til en mann på godt over 30 år. Jeg trodde det var kun de som aldri har trent vekter før, slike som Fitness-Kristian i starten av sin "karriere", som anså 2 år til å være en evighet og at man skal kunne gjøre kvantesprang fra januar til sommerferien. Slik er det desverre ikke.
Nidarø Treningssenter        FASITEN          Kan du slå meg?

Stevneperser med utstyr
Knebøy - 352,5     Benkpress - 240     Markløft - 300     Sammenlagt - 870 (Perser SL - 892,5)
Stevneperser uten utstyr
Knebøy - 320     Benkpress - 200     Markløft - 300     Sammenlagt - 780 (Perser SL - 820)
Trening uten utstyr
Knebøy - 312,5     Benkpress -  202,5     Markløft - 305     (Sammenlagt - 820)

Utlogget Geir M

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 360
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 167

Sv: Olaf Tufte
« #47 : 03. april 2009, 15:23 »
For en absurd problemstilling. Olaf Tufte har vunnet to OL-gull i en ekte sport. Selvsagt hadde han ikke gjort det bra som strongman, og selvsagt er det ikke noe poeng. Det han gjør er langt vanskeligere (mye høyere nivå), og det samme gjelder annerkjennelsen han får.
There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs.

- Paul Krugman, Nobelprisvinner i økonomi

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Olaf Tufte
« #48 : 03. april 2009, 15:26 »
Morsomt å se at jeg er den eneste som har troen på at Tufte kan klare seg gjennom kvalliken på NSM etter bare 2 års trening, Gilberg synes til og med det er "utrolig artig" Smiley

Det kan hende at jeg tar feil ang styrkepotensialet til Herr Tufte, men jeg forstår ikke hvorfor dere her inne tviler på styrkepotensialet hans..? Kanskje er han ikke et naturtalent innenfor styrke slik som CYC og Arild, kanskje er han det...

Men er det slik at man i en alder av over 30 ikke kan utvikle styrken sin? Nei, det er det ikke... Er man 30+ har man nesten like godt utgangspunkt som en 20 åring til å utvikle styrken sin... Olaf har en vanvittig arbeidskapasitet og har trent mye volum. Med nok mat og tunge nok vekter blir mannen grisesterk!

Håper jeg har underholdt noen fler her inne nå Wink
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Zuul

Sv: Olaf Tufte
« #49 : 03. april 2009, 15:30 »
Morsomt å se at jeg er den eneste som har troen på at Tufte kan klare seg gjennom kvalliken på NSM etter bare 2 års trening, Gilberg synes til og med det er "utrolig artig" Smiley

Det kan hende at jeg tar feil ang styrkepotensialet til Herr Tufte, men jeg forstår ikke hvorfor dere her inne tviler på styrkepotensialet hans..? Kanskje er han ikke et naturtalent innenfor styrke slik som CYC og Arild, kanskje er han det...

Men er det slik at man i en alder av over 30 ikke kan utvikle styrken sin? Nei, det er det ikke... Er man 30+ har man nesten like godt utgangspunkt som en 20 åring til å utvikle styrken sin... Olaf har en vanvittig arbeidskapasitet og har trent mye volum. Med nok mat og tunge nok vekter blir mannen grisesterk!

Håper jeg har underholdt noen fler her inne nå Wink

Tror ikke du skjønner hvor lang veien fra 130 i benk til 230 i benk, eller fra 230 til 330 i mark er Wink

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Olaf Tufte
« #50 : 03. april 2009, 15:30 »
Morsomt å se at jeg er den eneste som har troen på at Tufte kan klare seg gjennom kvalliken på NSM etter bare 2 års trening, Gilberg synes til og med det er "utrolig artig" Smiley

Hvorfor kan vi ikke  heller diskutere Olaf som utøver innen den idretten han utøver?

Blir Olaf en bedre eller dårligere utøver av utfallet av vårt tankekesperiment? Ingen av delene! Olaf er en roer, derfor hadde han aldri klart kvaliken til NSM - fordi han hadde aldri stilt. Kanskje Einstein hadde vært en latterlig bra spydkaster om han hadde konsentrert seg om det istedenfor å utlede relativitetsteorien. Hvem bryr seg?










Svak, bitter og dopingfri



Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Olaf Tufte
« #51 : 03. april 2009, 15:32 »
Tror ikke du skjønner hvor lang veien fra 130 i benk til 230 i benk, eller fra 230 til 330 i mark er Wink
Jo da du, jeg er midt mellom de tallene selv så jeg fatter skissa Smiley Men nå er det da ikke slik at man må ha 230 i benk og 330 i mark for å hevde seg i NSM (snakker da selvsagt ikke om utstyrsløft, som ikke tells i denne sammenhengen)
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget 095378

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 009
  • Honnør: 345
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 009

Sv: Olaf Tufte
« #52 : 03. april 2009, 15:34 »
Hvorfor kan vi ikke  heller diskutere Olaf som utøver innen den idretten han utøver?

Blir Olaf en bedre eller dårligere utøver av utfallet av vårt tankekesperiment? Ingen av delene! Olaf er en roer, derfor hadde han aldri klart kvaliken til NSM - fordi han hadde aldri stilt. Kanskje Einstein hadde vært en latterlig bra spydkaster om han hadde konsentrert seg om det istedenfor å utlede relativitetsteorien. Hvem bryr seg? Tongue

"Haddde Bolt sprunget fra en tiger på 100 meter for så klare å lade en revolver å skyte den?" hmm.  




Hei du moderatorgutt, mange som bryr seg, du blant annet Wink
Education is important, but big biceps are importanter.

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Olaf Tufte
« #53 : 03. april 2009, 15:36 »
Ingen tvil om at Tufte har sterke gener og en enorm treningsvilje. Og han hadde sikkert gjort det bra som styrkeløfter dersom det var dette han ønsket å satse på. Imidlertid er det roing han har satset på. Nå er ikke 130kg i benk og 230 i mark uoppnåelige løft for NOEN av oss. Med normale gener, stor treningsvilje og endel år i gymmet så klarer de fleste slike løft før eller siden. Tufte er så vidt jeg vet også en ganske stor mann, og har helt sikkert gener over middels. Det skal også nevnes at det er et titalls, om ikke hundretalls mennesker i Norge, om ikke flere, som har enda bedre styrkegener enn Tufte, og som OGSÅ trener beinardt og målrettet for å bli sterke. Det blir da urimelig å påstå at Tufte hadde hatt noen sjangs mot de beste i strongman eller styrkeløft.
Sa brura

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Olaf Tufte
« #54 : 03. april 2009, 15:40 »
Eneste jeg bryr meg om er å påpeke hvor latterlig det er å diskutere det i det hele tatt.

#1: 2 gull i OL er en enormt mye større prestasjon enn å vinne eller å gå videre fra kvalik til NSM, hvem bryr seg om han hadde klart det eller ikke - det gjør jo ingen forskjell på han som utøver - han har likevel 2 gull noe som henger høyere. Blir som å diskutere om Pudzianowski kunne blitt norgesmester i 100m!

#2: Det er et umulig tankeeksperiment. Hvem vet hvor godt han responderer til doping, som flere før har nevnt at han "måtte" brukt, eller hvordan nivået er om 2-3 år.

#3: Skal dere diskutere noen utøvere som kunne gjort det bra i der og der, ihvertfall ta beslektede idretter!

For å illustrere hvordan dette ser ut for meg henter jeg igjen frem eksempelet mitt over:

Jeg tror Einstein hadde vunnet NM i spydkast hadde han fokusert på det istedenfor å utlede relativitetsteorien.

Who cares.   what

En vinner ihvertfall ikke uten å stille, så da er det bortkastet å fabulere om det.






Svak, bitter og dopingfri



Utlogget Zuul

Sv: Olaf Tufte
« #55 : 03. april 2009, 15:45 »
Jo da du, jeg er midt mellom de tallene selv så jeg fatter skissa Smiley Men nå er det da ikke slik at man må ha 230 i benk og 330 i mark for å hevde seg i NSM (snakker da selvsagt ikke om utstyrsløft, som ikke tells i denne sammenhengen)

Vil tror at man må være bortimot så sterk for å være blant de kvalifiserte om de beste stiller. Ikke så langt unna i allle fall

Utlogget Pinna

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 993
  • Honnør: 71
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 993

Sv: Olaf Tufte
« #56 : 03. april 2009, 16:02 »
Morsomt å se at jeg er den eneste som har troen på at Tufte kan klare seg gjennom kvalliken på NSM etter bare 2 års trening, Gilberg synes til og med det er "utrolig artig" Smiley
Jeg ser ikke bort ifra at Tufte kunne klart det.
Men det er i så fall med et nødskrik som 10. mann.
Riktig trening og riktig kost gjennom to år kan gjøre utrolig mye.

Men det som er litt uklart er treningsgrunnlaget hans. Hvis han ved siden av roingen har trent styrke gjennom mange år, synes jeg ikke 185-130-230 er fabelaktig på 94 kilos kroppsvekt.
Men hvis det har seg slik at han sjeldent eller aldri trener styrke, men likevel har klart disse vektene, har han utvilsomt et potensiale.

Utlogget Eplejuice

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 228
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 228

Sv: Olaf Tufte
« #57 : 03. april 2009, 16:09 »



Jeg tror Einstein hadde vunnet NM i spydkast hadde han fokusert på det istedenfor å utlede relativitetsteorien.



jeg tror ikke Einstein hadde vunnet NM uansett hvor mye han trente

Utlogget Kenneth Follum

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 60
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 60

Sv: Olaf Tufte
« #58 : 03. april 2009, 16:10 »
Skog rodde 500m på concept 2  maskina vår på tiden: 1:22,8  første førsøk ever:)
Bra tid det, hvis man ser på rankingen fra Norge Cheesy

http://www.concept2.com/sranking03/get_wrankings.asp

Utlogget Down and coming

  • Co-Administrator
  • *****
  • Innlegg: 12 596
  • Honnør: 1114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 596

Sv: Olaf Tufte
« #59 : 03. april 2009, 16:51 »
Olaf har selv blitt slått på 500 meter av en 18 år gammel norsk discoskaster/kulestøter (husker ikke). 500 meter roing er vel like målbart på hvor god en kan bli i vanlig roing som hvor målbar bøyen til tufte er over hvor god han kunne blitt i strongman Wink






Svak, bitter og dopingfri



Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!