Skrevet av Emne: Pans med 260kg markløft  (Lest 94677 ganger)

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #300 : 13. mars 2013, 21:51 »
Dagens økt: MadCow uke3, dag 2

10min oppvarming på mølla, tøying på hofta

Knebøy:
Stangx10
40kgx5
60kgx4
75kgx5
85kgx5
100kgx5
100kgx5

Prøvde litt uten sko i dag. Var ikke så ille som jeg trodde, tror ikke knærne stakk så langt ut?
Ellers runder jeg noe jævlig i ryggen.

Militærpress:
Stangx10
40kgx5
50kgx5
60kgx5
65kgx5
70kgx5

Markløft:
60kgx5
100kgx5
140kgx5
160kgx5
180kgx5
210kgx5

Chins:
1x8
1x6
1x6
1x5

Lett nedtrekk, mage og tøying til slutt.

Sliter med bøyen teknikkmessig, men jeg tøyer hofta (spesielt hoftestrekkerne) en del nå for å forhindre at jeg runder korsryggen i bunn. Trener magen tungt. Har aldri trent magen direkte før, så jeg håper ting ordner seg etterhvert. Dette er også bare 2. økta mi med low-bar, så dette kan bare forbedres Smiley

Setter priz på kommentarer.

Film av dagens økt:
http://youtu.be/-GB9ZRpRa2k

"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #301 : 14. mars 2013, 01:32 »
One reason putting on size is a headache for many of us tall lifters is the fact that the blanket cues that permeate the training industry are taken to heart by many inexperienced and intermediate lifters alike, with little regard for anthropometrical differences. Here are a few:

"Don't Let the knees pass forward over the toes."

Sure. Maybe if you had the world's longest torso and were also about 5'6".

Otherwise, you're gonna have to break this rule. I personally haven't found anything wrong with letting the knees track forward over the toes and that seems to agree with tons of research out there.

If you're a long legged lummox who's still trying to follow this cue, give it a rest. For a visual reference, below is a video of me goblet squatting. Granted, the front load will encourage more forward knee tracking, but rest assured that similar angles would be necessary for me to achieve a good, full depth in my barbell back squat.

This in itself is why I have problems with drill-type exercises like wall squats, which "teach" the masses how to get into the "correct technique" for squatting. Putting your toes against a wall while you try to avoid it with any other parts of your body while going through a full squat pattern is nearly impossible for a lifter who has long extremities or is just a tall dude in general. The squat is a very case specific exercise, and should be treated as such.


Ah, Lee Boyce sier det så fint i en artikkel på T-Nation. Har prøvd mye på den "wall squat" øvelsen, helt umulig for meg når jeg står inntil veggen.. Jaja, får bare innse at jeg ikke får knebøyen min til å ligne på Midtby sin Smiley

Her er forøvrig artikkelen sitatet er hentet fra:

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_truth_for_tall_lifters
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Pans med 260kg markløft
« #302 : 14. mars 2013, 02:54 »
Midtby har på ingen måte optimale vinkler for knebøy, så der kan du nok få til noe lignende. Han har knærne presset veldig ut med en middels brei stand og får dermed holdt ryggen ganske oppreist på tross av relativt lange lår. Han har også ganske god bevegelighet og stabiltet i kroppen, noe som gir bra bøy.


Men det er klart at det å si at knærne ikke skal forbi tærne i bøy er en dårlig regel om den brukes helt generelt. Hva om man har svært små føtter? Smiley

Det du trenger å fokusere på enn så lenge er bare å forbedre bevegeligheten din og forbedre stabiliteten. Kjør den øvelsen jeg viste deg for å tøye fremsiden av lårene daglig til det er null stress å holde den posisjonen med rumpa i ankelen og kneet i veggen.

En annen ting du kan gå igang med er å forbedre rykkbøyen din så mye du kan. Det er en veldig lur øvelse for å trene opp "koblingene" i kroppen ettersom du må overføre vekt gjennom alle leddene fra hendene til føttene, og samtidig stiller den store krav til mobilitet i skuldre, hofter og ankler.

Her er det veldig viktig å være streng med kvaliteten på bevegelsen. Rykkbøy med noe som helst annet enn 100% perfekt teknikk er null verdt. Altså; trykket på hælene til enhver tid og ingen dabb/sprett i bunn. Kontrollert ned og kontrollert opp. Ikke bruk belte i denne øvelsen.

Anbefaler deg også å gå igang med en del etbeinstrening for å få liv i setemuskulaturen din. Dette vil hjelpe på å få fremsiden/rectus femoris til å slippe, og på at du kan bøye uten å svaie ryggen sånn. Etbeins strakmark, baklengs utfall, bulgarsk splittbøy osv.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #303 : 14. mars 2013, 03:18 »
Midtby har på ingen måte optimale vinkler for knebøy, så der kan du nok få til noe lignende. Han har knærne presset veldig ut med en middels brei stand og får dermed holdt ryggen ganske oppreist på tross av relativt lange lår. Han har også ganske god bevegelighet og stabiltet i kroppen, noe som gir bra bøy.


Men det er klart at det å si at knærne ikke skal forbi tærne i bøy er en dårlig regel om den brukes helt generelt. Hva om man har svært små føtter? Smiley

Det du trenger å fokusere på enn så lenge er bare å forbedre bevegeligheten din og forbedre stabiliteten. Kjør den øvelsen jeg viste deg for å tøye fremsiden av lårene daglig til det er null stress å holde den posisjonen med rumpa i ankelen og kneet i veggen.

En annen ting du kan gå igang med er å forbedre rykkbøyen din så mye du kan. Det er en veldig lur øvelse for å trene opp "koblingene" i kroppen ettersom du må overføre vekt gjennom alle leddene fra hendene til føttene, og samtidig stiller den store krav til mobilitet i skuldre, hofter og ankler.

Her er det veldig viktig å være streng med kvaliteten på bevegelsen. Rykkbøy med noe som helst annet enn 100% perfekt teknikk er null verdt. Altså; trykket på hælene til enhver tid og ingen dabb/sprett i bunn. Kontrollert ned og kontrollert opp. Ikke bruk belte i denne øvelsen.

Anbefaler deg også å gå igang med en del etbeinstrening for å få liv i setemuskulaturen din. Dette vil hjelpe på å få fremsiden/rectus femoris til å slippe, og på at du kan bøye uten å svaie ryggen sånn. Etbeins strakmark, baklengs utfall, bulgarsk splittbøy osv.

Takker for tilbakemld Smiley

Tøyer som en tulling! Fremdeles veldig smertefullt for å si det slik, så jeg har garantert mye å gå på der. Rykkbøy likte jeg veldig godt, den stiller så store krav til mobilitet at jeg ikke klarer å kjøre den uten vektløftersko og mye tøying først enda, så det kan bare bli bedre der og.

Det gir mening, for jeg blir ikke støl i ræva i det hele tatt når jeg trener bøy. Så de øvelsene er notert Smiley
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #304 : 14. mars 2013, 18:07 »
Dagens: 1t gåtur etterfulgt av 30m tøying og rykkbøy..

Jeg har en plan.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #305 : 15. mars 2013, 02:03 »
http://youtu.be/3fwWHZYqs-A

Sånn har jeg trent knebøy tidligere. Smal beinstilling og high-bar.. Ser ut til at det er mindre svai i ryggen her, trolig fordi jeg knekker i knærne først?

"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Pans med 260kg markløft
« #306 : 15. mars 2013, 02:28 »
http://youtu.be/3fwWHZYqs-A

Sånn har jeg trent knebøy tidligere. Smal beinstilling og high-bar.. Ser ut til at det er mindre svai i ryggen her, trolig fordi jeg knekker i knærne først?



Det så helt klart bedre ut i mine øyne.

Ja, kanskje mtp knærne. Det gjelder uansett å klare å bøye hoftene uten å samtidig svaie ryggen. Overgangen fra utrettet til man er på vei ned er kritisk sånn sett. Istedenfor å innlede ved å skyve hoftene bakover kan det hjelpe å heller trekke knærne fra hverandre. Evt legge et press på føttene som at du skal skru de ned i bakken (utover, men viktig å unngå at de faktisk endrer vinkel) eller om man står litt bredere kan det også fungere å prøve å "spre" gulvet med føttene. Hold dette presset gjennom løftet for å aktivere setet bedre.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #307 : 15. mars 2013, 02:42 »
Det så helt klart bedre ut i mine øyne.

Ja, kanskje mtp knærne. Det gjelder uansett å klare å bøye hoftene uten å samtidig svaie ryggen. Overgangen fra utrettet til man er på vei ned er kritisk sånn sett. Istedenfor å innlede ved å skyve hoftene bakover kan det hjelpe å heller trekke knærne fra hverandre. Evt legge et press på føttene som at du skal skru de ned i bakken (utover, men viktig å unngå at de faktisk endrer vinkel) eller om man står litt bredere kan det også fungere å prøve å "spre" gulvet med føttene. Hold dette presset gjennom løftet for å aktivere setet bedre.

Ja, det er sant. Men jeg skal prøve denne setupen igjen i morgen med vektløftersko, så får jeg en rettere rygg også. Tipper low-baren blir bedre også når jeg ikke stikker ræva ut så jævlig Tongue
Tror heller ikke jeg har fokusert nok på å spre gulvet med beina. Skal jobbe med det nå fremover.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Espenc

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 837
  • Honnør: 278
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 837

  • It's All About The Aesthetics!
Sv: Pans med 260kg markløft
« #308 : 15. mars 2013, 06:50 »
Er også sånn jeg bøyer, smalt, highbar og atg. win!
Alder: 1989
Vekt: 95kg~
Høyde: 1.83

Benk: 1x120kg
Bøy: 1*172.5kg 19.02.13
Frontbøy 1x130kg 05.03.13
Mark: 1*200kg 03.04.12
Militæpress: 1*80kg 16.02.13
Clean & Jerk: 1.90kg 26.02.12

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=76095.0 Treningslogg
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81042.0#msg1154832 Bildelogg.

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #309 : 15. mars 2013, 18:52 »
Dagens: MadCow uke3, dag3

10min oppvarming, tøying av hoftestrekkerne

Knebøy:
Stangx10
40kgx5
60kgx5
75kgx5
90kgx5
110kgx5
130kgx3
100kgx8
100kgx5 (skulle egentlig ha dette settet før 110kg.. jaja) prøvde low-bar med smal fotstilling her.

Benkpress:
Stangx20
40kgx10
60kgx5
75kgx5
90kgx5
100kgx5
115kgx5
130kgx3
100kgx8

De fire siste settene her ble gjort i supersett med ettbeins strakmark. 12x4 sett, bra pump i ræva.

P-rows:
50kgx5
55kgx5
60kgx5
70kgx5
80kgx3
60kgx8

8x3 sett dips med 20kg i beltet
12x3 sett på bicepscurl med rettstang og triceps pushdown.

Til ble det en del rykkbøy, tøying av hoftestrekkere, quadriceps og hofte

Nøgd. Kommer til å trene high-bar fremover. Ellers synes jeg alt var litt tungt i dag - hadde bare 2 små brødskiver og en liter H-melk i kroppen, trente tidlig. Skal øke bra nå når jeg får kontinuitet med en stil.

Film av dagens bøying:
http://youtu.be/xK_ujX2wQuY


"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Varknebøyer1

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 299
  • Honnør: 313
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 299

  • Dont worry be happy ;-)
Sv: Pans med 260kg markløft
« #310 : 15. mars 2013, 19:09 »
Jeg synes dette så greit ut men det er umulig å si med så stor jakke. Jeg lurte veldig på hvorfor du ønsker å kjære knebøy i sokkelesten? dette hadde ikke vært noe problem om du sto bredt og likevel hadde feste men smal i sokkelsten så er man dømt til å havne frampå. Det er en sannhet med modifikasjoner, hvis du kjører knærne langt fem men klarer å stå "på hæla" og samtidig få ryggen loddrett. En liten detalj er der å presse albene frem og klemme over rygg sammen da bør du klare å stå oppreist, forutsatt at du plasserer stanga oppå skuldrene. Du vil da få en OLYMPIC WEIGHTLIFTER SQUAT som er tilnærmet et frontbøy med stanga bak nakken i stedet for fremme. Denne vil jobbe hardt på fremside lår og det er normalt sett bare å ta av vekt. En variant som jeg har lært meg er effektiv er samme stilling men med beina bredt og stopp i bunn som tar mer hofte og innside lår "KB nakke bred med stopp".  Legger du da stanga litt ned så er du på old fashion POWER SQUAT.

Lykke til videre og god helg!

http://youtu.be/3fwWHZYqs-A

Sånn har jeg trent knebøy tidligere. Smal beinstilling og high-bar.. Ser ut til at det er mindre svai i ryggen her, trolig fordi jeg knekker i knærne først?



Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #311 : 18. mars 2013, 21:33 »
Dagens: MadCow uke4, dag1

10min på mølla, tøying av hoftestrekkere/hofte

Knebøy:
Stangx10
40kgx5
60kgx5
80kgx5
90kgx5
100kgx5
115kgx5
130kgx5

Benkpress:

Stangx10
40kgx5
60kgx5
80kgx5
90kgx5
105kgx5
120kgx5
135kgx5

Alt med stopp.

P-rows:
50kgx5
55kgx5
65kgx5
70kgx5
80kgx5

Trente en del rykkbøy og shoulder dislocations.Tøyde 5x1min "couch stretch" på hoftestrekkerne.

Mage 3x8
Rygghev 3x8
I følge programmet perser man på 5rm hver mandag fra nå av. Har vel stilt det lavt nok siden alt gikk så lett som i dag.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #312 : 20. mars 2013, 17:08 »
Har gått til innkjøp av Rehband kompresjonsshorts. Kjenner det litt i hoftestrekkerne når jeg trener bøy, så satser på at det blir bedre nå Smiley Skal også kjøre litt mer oppvarming og tøying på de.
"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #313 : 20. mars 2013, 23:40 »
Dagens økt: MadCow uke4, dag2

10 min på mølla, tøying av hoftestrekker og hofte

Knebøy:
Stangx10
40kgx5
40kgx5
60kgx5
80kgx5
90kgx5
105kgx5
105kgx5

Militærpress:

Stangx10
40kgx5
50kgx5
60kgx5
65kgx5
75kgx5

Markløft:
60kgx5
100kgx5
150kgx5
170kgx5
190kgx5
210kgx5

Ble bare lettere og lettere for hvert sett, men fy faen så tungt likevel. Hadde vel 10min pause før jeg hadde 210x5. Sit-ups, lett nedtrekk og 4x1min couch stretch på hoftestrekkerne til slutt.

Var forøvrig 119kg i dag, skulle tro det var litt mer trykk i kroppen. Skylder på at jeg var jævlig stressa pga. en skoleoppgave. Skulle skrive en oppgave basert på en 14siders forskningsartikkel på engelsk. Ferdig nå endelig, 20min før fristen går ut.


"There Can Be Only One" - Bill K

Utlogget Pans

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 034
  • Honnør: 309
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 034

Sv: Pans med 260kg markløft
« #314 : 22. mars 2013, 21:45 »
Dagens: MadCow uke4, dag3

10min på mølla, goblet squats, div. tøying

Knebøy:
Stangx5
40kgx5
60kgx5
80kgx5
90kgx5
105kgx5
115kgx5
132,5kgx3
105kgx8

Benkpress:
40kgx10
60kgx5
80kgx5
95kgx5
105kgx5
120kgx5
135kgx3
105kgx8

Alt med stopp.

P-rows:
50kgx5
55kgx5
65kgx5
70kgx5
80kgx3
65kgx8

3x12 dips, 3x12 stangcurl og triceps pushdown

Litt terping på teknikk til slutt. Synes det var tungt i dag, men ser på filmen at løftene har greit tempo. Synes spesielt benken var tung. Er ikke så lenge siden jeg hadde en 6er på 140kg.

"There Can Be Only One" - Bill K

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!