Skrevet av Emne: Metabolic/anabolic diet - de første dagene  (Lest 1385 ganger)

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Metabolic/anabolic diet - de første dagene
« : 06. april 2009, 18:16 »
Kortversjon:
Tar det normalt mange dager før kroppen begynner å oppføre seg normalt eller tilnærmet normalt på en slik (nesten) karbohydratfri diett?

Langversjon:
Har bestemt meg for å benytte påsken på å finne ut om jeg takler å leve på en slik diett. Grunnet studier og eksamensperioden som snart kommer er jeg nødt til å vite om jeg kan være klar i toppen og ha et saklig energinivå. Startet på lørdag og er dermed på min 3. dag i dag. Har holdt meg innenfor retningslinjene for dietten, altså under 30g carbs per dag og minst 50% av kaloriene fra fett. Har gått opp en smule i kaloriinntaket i forhold til før jeg startet med dietten, mest for å holde meg i tråd med anbefalingene.

Må vel nesten kunne si at formen ikke har vært helt på topp de siste dagene. Ganske tung i hodet og ganske slapp i kroppen. En slags permanent følelse av å være sulten kan man si. På trening i dag startet jeg bra med noen gode sett med knebøy, men etter det var det bare sorgen. Måtte ned 15-20% i belastning på alle øvelsene etter knebøyen for å treffe det antall reps jeg hadde tenkt å få til. Dette regner jeg med skyldes at jeg "brant alt kruttet" på bøyen.

Jeg regner med det er snakk om at det tar en del tid før kroppen "får i gang maskineriet" og begynner å omdanne fett til energi i store nok mengder til å dekke energibehovet uten for mye tilførsel av carbs. Har noen erfaringer med hvor lang tid jeg bør forvente at det skal ta før kroppen begynner å fungere normalt igjen? Eller bør jeg allerede nå kunne fastslå at jeg er blandt de menneskene som ikke fungerer på en slik diett?

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Metabolic/anabolic diet - de første dagene
« #1 : 06. april 2009, 18:26 »
ehh... du havner i ketose etter sånn sirka 3-4 dager med en sånn diett. Det er surt i begynnelsen, men blir bedre etter hvert. Men siden du skal ta eksamen osv, så er det ikke å anbefale. Studiene har du svært få sjanser på, mens denne dietten har du hele livet ditt på. Hadde startet etter eksamen osv... Men det bestemmer du selv..

Utlogget Lars Ivar

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 256
  • Honnør: 41
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 256

Sv: Metabolic/anabolic diet - de første dagene
« #2 : 06. april 2009, 18:52 »
ehh... du havner i ketose etter sånn sirka 3-4 dager med en sånn diett. Det er surt i begynnelsen, men blir bedre etter hvert. Men siden du skal ta eksamen osv, så er det ikke å anbefale. Studiene har du svært få sjanser på, mens denne dietten har du hele livet ditt på. Hadde startet etter eksamen osv... Men det bestemmer du selv..

Har vel i praksis hele april på meg til å finne ut om jeg klarer å funke tilstrekkelig med en slik diett. Går det ikke 100% så avbryter jeg bare og går tilbake til en eller annen 40/30/30 diett i mai og begynner på nytt igjen i sommerferien.

Men hvis det du sier stemmer vil jeg vite allerede til helga om dette funker for meg eller ikke. Såvidt jeg vet skal man, når man først har kommet i gang med dietten, klare å fungere 100% både fysisk og mentalt så lenge man "tåler" denne typen kosthold?

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Metabolic/anabolic diet - de første dagene
« #3 : 06. april 2009, 19:21 »
Har vel i praksis hele april på meg til å finne ut om jeg klarer å funke tilstrekkelig med en slik diett. Går det ikke 100% så avbryter jeg bare og går tilbake til en eller annen 40/30/30 diett i mai og begynner på nytt igjen i sommerferien.

Men hvis det du sier stemmer vil jeg vite allerede til helga om dette funker for meg eller ikke. Såvidt jeg vet skal man, når man først har kommet i gang med dietten, klare å fungere 100% både fysisk og mentalt så lenge man "tåler" denne typen kosthold?

Ja siden du har god tid som du sier, så kan du teste og ta en avgjørelse selv. Spis mer omega 3, det hjelper hjernen på hukommelse osv. Det kan være bra på eksamen

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!