Skrevet av Emne: Knekking i korsrygg  (Lest 1949 ganger)

Utlogget punk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Knekking i korsrygg
« : 07. april 2009, 00:40 »
Fikk en liten prolaps i korsryggen i fjor høst. Hadde en del smerter pga klem mot isjiasnerven.

Anyways, har blitt helt bra i ryggen igjen. Har vært bra i noen måneder. Tingen er det at jeg har fått en knekke/knokkel lyd i korsryggen hver gang jeg står opp etter å ha sittet ned en stund. Knekker også hver gang jeg hever føttene og setter de ned. Pga av dette så har jeg ikke tørt å starte med knebøy og markløft igjen. Har ingen smerter, men det er ubehagelig hver gang jeg hører det.

Knekker også når jeg tar sit-ups og benhev.

Uroer jeg meg for ingenting her eller?

Utlogget RattenTatten

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 156
  • Honnør: 14
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 156

Sv: Knekking i korsrygg
« #1 : 07. april 2009, 00:54 »
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette område, men jeg vet at sit-ups og liggende benhev ikke er noe godt for ryggen. Bør unngå disse og satse på noen andre mage øvelser Smiley
Mål:

Kroppsvekt i Benkpress - 80kg
1,5x kroppsvekt i Knebøy - 120kg
2x kroppsvekt i Markløft - 180kg

Langt å gå! Men noen mål må man jo ha!

Min treningslogg, ta en titt da for svarte!! Tongue

Utlogget punk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Knekking i korsrygg
« #2 : 07. april 2009, 01:26 »
Nå er ikke jeg noen ekspert på dette område, men jeg vet at sit-ups og liggende benhev ikke er noe godt for ryggen. Bør unngå disse og satse på noen andre mage øvelser Smiley

Tenkte på hengende benhev. Vet ikke hvordan jeg skal få trent magen ordentlig utenom sit-ups og benhev.

Utlogget HardON

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 153
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 153

Sv: Knekking i korsrygg
« #3 : 07. april 2009, 01:40 »
en link som nesten gikk i tog med din..

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81670.0

Utlogget punk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Knekking i korsrygg
« #4 : 07. april 2009, 12:43 »
en link som nesten gikk i tog med din..

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=81670.0

Takk for linken. Men det er knekkingen i ryggen jeg er bekymret over.

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Knekking i korsrygg
« #5 : 07. april 2009, 14:56 »
Kreptasjoner/kneppelydene du har i korsryggen din kan tyde på att du er hypermobil/overbeveglig i denne delen av ryggen.
Det er generellt uheldig fordi dette er den mest beveglige delen av ryggen, samtidig som bærer hele vekten av overkroppen din. Det er pga dette att mer enn 90% av alle korsryggsprolapser skjer i L4-L5 eller i L5-S1 segmentene.
Du har en sykehistorie med prolaps i korsryggen, og i tilegg gjør du mageøvleser som innebærer mye bevegelse i lumbalryggen (alle typer sit ups og benhev). Denne typen trening vil jeg anbefale deg å slutte med da det kun innbærer økt irritasjon av korsryggen din, og å opprettholde en overbeveglighet i et område som har godt av å stabiliseres.
Du burde konsentrere deg om å øke kjernestyrken din ved å trene statiske styrkeøvelser for mage og rygg.
Jeg pleier å anbefale disse sidene http://www.olympiatoppen.no/fag/basistrening/styrke/stabilitet/page3328.html for å få tips til øvelser.

Kiropraktor Lars

Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget punk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Knekking i korsrygg
« #6 : 07. april 2009, 15:22 »
Huffda, dette hørtes skummelt ut. Får begynne og kjøre øvelser som tar seg av kjernestyrken i de områdene.

Hvilke styrkeøvelser bør jeg holde meg unna fremover? Knebøy og Markløft regner jeg med er uaktuelt.
Hva med militærpress, chins. nedtrekk osv..? Vil helst ikke legge for mye belasting på ryggen hvis dette stemmer.

Er det mulig å få bygd muskler på ryggen i det hele tatt?

Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: Knekking i korsrygg
« #7 : 07. april 2009, 21:22 »
Helt generellt så kan du gjøre hvilke øvelser som helst, så lenge du klarer å holde korsryggen rett. Nøyktig hvilke øvelser som ikke burde trenes er derfor individuellt.
Men jeg ville anbefale, frontbøy, utfall og statisk rygghev/rygghev med stopp som gode beinøvelser til å begynne med.

Få noen til å se på teknikken din, og unngå bruk av belte på alle øvelser en stund fremover.
Man kan selvsagt bygge masse muskler i og rundt ryggsøylen, men en forutsettning for å holde seg nogenlunde skadefri er å sørge for att man til enhver tid sørger for unngå å flektere korsryggen, spesiellt under belastning. Dette gjelder spesiellt i øvelser som mark og bøy, men også i øvesler som rygghev, ro øvelser osv.

Se deg rundt på studiet og legg merke til hvor mange krumme korsrygger du ser, og husk at det du og de fleste andre gjør når dere trener, er å forsterke eller opprettholde en kroppsholding som allerede er belastende for ryggen (les: ørten timer sittende på jobben/skolen/hjemme 365dager pr år).
Derfor:
*hold ryggen rett! Alltid!
*reis deg opp når du skal trene! (kom deg av sykkelen, og maskiner hvor du sitter når du trener)
*tren magen statisk
*dropp beltet på allt unntat maksløft og oppvarming til maksløft
*balanser programmet ditt slik at du unngår å forsterke feilaktig holding
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Utlogget punk

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 12
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 12

Sv: Knekking i korsrygg
« #8 : 08. april 2009, 01:23 »
Takk for ett kjempebra innlegg. Jeg skal forske litt mer på dette.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!