Skrevet av Emne: HIT - bla hitman se her :)  (Lest 14675 ganger)

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
HIT - bla hitman se her :)
« : 15. mars 2004, 22:42 »
Jeg leste nettopp en ganske lang artikkel på iform om HIT-prinsippene, såkalt vitenskapelig kroppsbygning. Her er linken

http://www.iform.no/artikler/vitenskapligkroppsbygging.shtml

Jeg kan ikke nekte for at jeg ble fullstendig hjernevaska av det som sto her. Påstandene er, sikkert ikke ukjent men nevner det, at det maksimale stimuli kun skjer ved 100% innsats og du gir ikke 100% når du ikke kjører til failure nesten noen gang, siden du aldri har noen garanti for at du ikke hadde "litt til" å gå på. Dvs selvom du fullfører antall REPETISJONER som er maks for deg, sier jo det ikke at du har gitt 100%, for kroppen kan ikke telle og selvom du ikke var i stand til å utføre den 11. repetisjonen så kunne den kanskje ytet til 10,3? 100% er 100% og ikke 97,5.

Dette kan forklare at flere serier kan gi ekstra effekt for ikke-failre-trenere, siden de TILFELDIGVIS kan yte nærmere 100% i et av de kommende settene.

Utover det beskrives det også at du trenger så og så mye hvile som en følge av failuretreningen osv. De forklarer også at du bryter ned bortkastede mengder muskelmasse når du trener med mange serier. Men føler ikke at artikkelen beskriver hvordan man anvender seg av dette, samt den er ekstremt bombastisk og selvsikker i sine ord, så håper at noen kan komme med eventuelle negative/positive erfaringer med trening med hit-prinsipper.. samt kanskje litt motargumentasjon?

(De fleste burde vel kunne hevde at alt det som står der er sprøyt, siden så å si alle her klemmer ut set på set på treningsstudioet sitt.. veldig få mindre enn 3 ihvertfal, og da burde man jo ha en formening om hva man driver med)

Lurer også på hvordan jeg setter opp et typisk hit-program, skal jeg kjøre med lite pauser, tunge basisøvelser osv feks?

mvh viten
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Re:HIT - bla hitman se her :)
« #1 : 16. mars 2004, 13:34 »
Selv har jeg veldig stor tro på HIT trening, men jeg tror ikke den passer for alle. Jeg har tatt med diverse treningskamerater på den versjnen av HIT jeg bruker, og ikke alle har den mentale kapasiteten til å ta seg totalt ut på et sett. Og da vil selvfølgelig HIT med sine få sett ikke gi den ønskede effekten. Alt er, som vanlig, individuellt.

Utlogget kim--

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 084
  • Honnør: 28
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 084

Re:HIT - bla hitman se her :)
« #2 : 17. mars 2004, 09:18 »
Dette er jo så og si det motsatte av hst da. Hva sier hst fanatikeren om å trene til failure hver gang, det med at proteinsyntesen er høyest 48timer etter trening osv?
Eat Lift Sleep

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
Re:HIT - bla hitman se her :)
« #3 : 17. mars 2004, 10:13 »
Som det nevnes her, så er proteinsyntesen elavert i omlage 48 timer etter muskelen er trent. Det er derfor logisk (om hypertrofi er målet) å trene hver muskelgruppe med denne frekvensen (annenhver dag).

Denne artikkelen bruker begrepet "intensitet" uten å definere det. Det er ikke noe magisk med den siste repetisjonen i et sett. Å trene konstant til failure vil kun være ødeleggende for sentralnervesystemet ditt, og du vil bruke lenger tid til restitusjon (ikke restitusjon av muskelen, merk!).

HIT er ikke bygget på forskning og vitenskap, men på Mike Mentzers personlige filosofi, etter min mening. At mannen var stor og muskuløs er ikke relevant i det hele tatt, med gode gener og tilstrekkelig anabole steroider vil man vokse på hva som helst.





Utlogget MrMuscle

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 455
  • Honnør: 217
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 455

  • Intensity builds immensity
Re:HIT - bla hitman se her :)
« #4 : 17. mars 2004, 10:19 »
Nå var det nå ikke Mike Mentzer som var grunleggeren av HIT, han bare tok det og modifiserte det til sine egne behov.

Utlogget Number1

  • Treningsforum Crew
  • Administrator
  • *****
  • Innlegg: 10 158
  • Honnør: 564
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 10 158

Re:HIT - bla hitman se her :)
« #5 : 17. mars 2004, 10:52 »
Søk på HIT så får dere sinnsykt med treff !
Joachim Pedersen
Daglig leder og ansvarlig redaktør, Treningsforum.no

Tips oss om nyheter, reportasjer osv.

Vi gir honorar til månedens beste tips!



Les forumreglene her


Vi søker etter skribenter

Treningslære, ernæring, kosttilskudd

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Re:HIT - bla hitman se her :)
« #6 : 17. mars 2004, 13:11 »
Mike Mentzer overdrev nok prinsippet om lite volum. Hvis vi ser på treningen til feks. Dorian Yates, bygget han likevel på deler av HIT-filosofien, men trente med større volum og splitt-program. Det er likevel liten tvil om at Yates brukte mange av teknikkene som er beskrevet av Mentzer;
-forced reps
-kort hvile etter sett til failure, deretter flere reps
-drop sets
-partial reps osv
I tillegg kjørte han flere øvelser per muskel, men i følge ham selv bare ett enkelt sett til max på hver øvelse.

Personlig har jeg hatt nytte av samme treningsfilosofi når jeg har opparbeidet et bra treningsgrunnlag, har gode muligheter til å sove, skikkelig ernæring (!!) og bra kosttilskudd.
Etter to uker med HIT-inspirert trening kjører jeg en roligere uke.

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:HIT - bla hitman se her :)
« #7 : 17. mars 2004, 17:54 »
"Denne artikkelen bruker begrepet "intensitet" uten å definere det. Det er ikke noe magisk med den siste repetisjonen i et sett. Å trene konstant til failure vil kun være ødeleggende for sentralnervesystemet ditt, og du vil bruke lenger tid til restitusjon (ikke restitusjon av muskelen, merk!)."

Her kom det bra motargumentering ja.. men at det ikke er noe magisk ved den siste repetisjonen i et sett er vel feil. Det er jo denne som forteller kroppen at den MÅ øke i styrke(og dermed masse) for å "overleve" dette neste gang.. Om du aldri kommer til det punktet hvor det ikke er mer å gå på vil du ikke i på langt nær samme grad be kroppen din om å vokse seg sterkere og større. Men hvis du tenker på den repetisjonen som ikke går(failure)så er det vel delvis riktig, men samtidig så er det denne som sørger for at du stimulerer 100%.

Hitteorien går ut på at "alle overtrener" litt og jeg tviler på at man med et hitbasert program vil risikere å overtrene. Selv har jeg kjørt til failure støtt og stadig selv med flere serier og ikke merket noe spesielt av det. Går utifra at denne failuretreningen skal være så skummel ikke er vitenskapelig bevist? Med et HST-program vil du vel også ha en sjanse for å overtrene siden du trener annenhver dag... Du skriver forøvrig slik at jeg oppfatter det som at du tenker på den "generelle" overtreningen, dvs kroppens overskudd. Men med et hit-program skal du jo bare trene i 20-30 min 1-2 ganger i uka, ofte med en 2-split. Hvordan knekke kroppens overskudd med dette?

Men dette blir vel bare en ting å prøve ut, er maximalt stimuli(100% utkjørelse av muskelen i set nr 1, dvs failure) eller maximalt utnyttelse av den tiden da det meste av restitueringen skjer viktigst?

Hadde håpet litt på at noen skulle forsvare 5-splittene...er utviklingen slik at alle trolig vil kjøre 1 set fremover slik som HIT og HST mener er det mest effektive?
Eller er dette bare kverrulantisk "theory-pump" som bare vinner "debatten" på teoretisk grunnlag og i praksis ikke funker så mye de skal ha det til? Er det noe de ikke tar hensyn til??

-viten (som vurderer en 2-split med hit nå)
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget LurrePer

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 573
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 573

  • Hei
Re:HIT - bla hitman se her :)
« #8 : 17. mars 2004, 20:50 »
Den siste repetisjonen "sier" ikke noe mer enn de andre repetisjonene. Når du går til failure er det sentralnervesystemet som svikter deg, det er ikke et metafysisk tegn på at nå vil du vokse. Å belaste sentranervesystemet unødvendig mye er tåpelig, etter mitt skjønn. Den eneste konsekvensen dette får er at du må bruke lenger tid på restitusjon, og derved får trent mindre hyppig (som igjen vil forårsake mindre muskelvekst)

Hypertrofi er en funksjon av hyppighet og mekanisk belastning. For å optimalisere hypertrofi må du følgelig optimalisere disse to variablene, MEN for å kunne oppnå dette må du samtidig unngå overtrening (les: unngå failure).

For øvrig synes jeg du er en av de med de beste innleggene her inne, så jeg vil nødig se deg bli frelst av HIT-sekten.  Wink

Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re:HIT - bla hitman se her :)
« #9 : 17. mars 2004, 21:27 »
Uff er HIT båsefisert som en egen sekt også nå.. Wink

Vel men jeg må ærlig inrømme at jeg begynner å bli litt skeptisk selv. Det problemet jeg ser(merk, theorypump burde fremdeles helst testes ut før man avgjør noe) er at de ekstra prosentene jeg prater om, eller sagt med andre ord, det "optimale stimulans" som hit lover, kanskje ikke vil være lønnsomt uansett med tanke på at det går såpass lang tid mellom hver trening. Men når det er sagt så blir jeg personlig overtrent om jeg trener et fullkrosprogram annenhver dag, og også overtrent med de 3-splittene jeg har prøvd, eller en 2-split der jeg trener annnehver dag. Siste har jeg fått mest effekt av thou, hvor jeg legger det opp sånn at hele kroppen trenes hver gang, men ikke alltid tungt. (Les: dag1=rygg, bryst, triceps og dag2=bein, skuldre, biceps).

En ting jeg synes er veldig kjekt med disse 1-setsprogrammene er at fremgangen så lett kan måles, samt at jeg mest sannsynligvis (ihvertfal med hit-prinsippene) vil kunne gå opp minst 1 rep i de fleste øvelser pr gang. Slik at jeg kan legge det opp til feks 6-10 reps, når jeg klarer 10 reps øker jeg så jeg bare klarer 6 igjen osv. Aldri drevet med no særlig progressiv økning systematisk, mest "gi alt etter dagsformen"(naturlig økning) så har lyst å prøve dette.

Men for å legge hit-delen litt på hylla vil jeg bare stille et spørsmål til slutt. Èr det sant at det første settet gir alt som skal til for hypertrofi og at øvrige bare kan angripe muskelen fra forskjellige vinkler som en positivt effekt, og at det ellers kun vil føre til bortkasta "overtrening"? Ser jo at "hele verden" kjører 5-splitter og har gode resultater med det, men føler at jeg ikke har nubbesjans til å gå løs på noe sånt før jeg ser poenget..

-viten
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Utlogget HITman

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 997
  • Honnør: 1256
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 4 997

  • Lift like a lift
Re:HIT - bla hitman se her :)
« #10 : 18. mars 2004, 14:39 »
Det er en liten stund siden jeg trente "ren HIT" nå, men flere av HIT-prinsippene gjennomsyrer - og kommer alltid til å gjennomsyre treningen min. Hadde for øvrig mitt livs fremgang det året jeg rente ren HIT, helt til det begynte å stoppe litt opp. Gikk så over til et rent HST-program, til det også begynte å stoppe opp, og trener nå en selvkomponert "mellomting" mellom HIT og HST, og er veldig fornøyd så langt.

Denne utviklingen viser viktigheten av VARIASJON. Kroppen vil alltid venne seg til fastlagte treningsmønstre (uansett hvor "komplisert" dette mønsteret tilsynelatende virker). For en som over lang tid har trent en 4- eller 5-splitt med høyt volum, kan en drastisk reduksjon av treningsvolumet, f. eks. i form av HIT, føre til ny, eksplosiv framgang. Dette har jeg sett flere eksempler på. Variasjon i treningen hjelper dessuten veldig på motivasjonen og inspirasjonen til å trene, som igjen vil hjelpe på resultatene.

Man skal være forsiktig med å si at et treningssystem eller filosofi i seg selv er bedre enn et annet, likesom man skal være forsiktig med å si at et system er dårligere. I tillegg til fenomenet tilvenning, er vi alle forskjellige med hensyn på variabler som kroppstype, treningstoleranse, kostholdspreferanser og formål med å trene. Det finnes derfor ikke noen "ideell" treningsfilosofi eller "superprogram" som passer for absolutt alle. Vi er derfor alle i noen grad overlatt til prøving og feiling for å finne ut hva som funker for oss.

De fleste treningsfilosofier har sine klare fordeler og ulemper. Når det gjelder HIT, er nok den aller største fordelen at det er så utrolig lite tidkrevende, idet 1 time i uka kan være nok. Det er mange som klager over at de "ikke har tid til å trene", men det har de definitivt med HIT!! Dessuten er det lett å holde kontroll på styrkeøkningene, da du bare kjører 1 sett per øvelse. Og ja - i ALLE treningssystemer er det det FØRSTE settet av en øvelse som er det mest produktive.

Jeg er etter hvert blitt overbevist om at for en som IKKE bruker steroider, er fullkroppsprogrammer, evt. 2-splitter, veien å gå. Da er man for de fleste øvelsers vedkommende helt nødt til å kutte ned til 1 eller 2 sett. 4-, 5- og 6-splitter benyttes selvfølgelig mye av proffene, men de bruker også store mengder steroider, som øker treningstoleransen betraktelig. Selv om det "står i bladene", er ikke slike programmer beregnet på oss dødelige, iallfall ikke på nybegynner- eller intermediærnivå. Jeg blir trist når jeg ser nybegynnere på 15-16 år gi seg i kast med en 5-splitt, fordi de har lest i Flex at Kevin Levrone trener slik, og han er jo blitt veldig så svær på det - men etter få måneder er kanskje motivasjonen til å trene 15 sett bryst i en og samme økt helt borte...
Erfaring er den talentløses trøst

Utlogget SilverFox

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 5 431
  • Honnør: 1609
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 431

Re:HIT - bla hitman se her :)
« #11 : 18. mars 2004, 15:12 »
 Jeg tror det viktigste er å forholde seg til det totale volumet i treninga - om det er 1, 2, 3, 4, 5 eller 6-splitt er revnende likegyldig mht å få gode resultater såfremt det passer ens egne muligheter til trening.
Mine beste resultater har jeg på 4 og 5 splitt kjørt gjennom en gang i uka med moderat volum pr økt. For andre kan dette være drepen.

Dersom en kjører gjennom kroppen en gang i uka  med et tosplittprogram på en drøy time blir det rimelig nok ganske lite volum totalt (for lite etter min mening...).
De fleste som velger 1- og 2-splitt kjører imidlertid gjennom kroppen 2-3 ganger pr uke og da er det slett ikke sikkert CNS har det noe kulere enn om du hadde grisetrent med over middels volum  på et 4- eller 5-splitt.

Jeg har som mange andre kjørt alle tenkelige splittvarianter, og er på ingen måte enig i at en blir mer utbrent av 4- og 5-splitter enn noen annet - i såfall bør en se litt nærmere på hvordan en setter dem opp..........

Man må da ikke være så sneversynt at en straks tenker 20-25 sett pr muskelgruppe når en nevner noe som involverer å splitte treninga av kroppen i mer enn 2.......... Dersom en tror at det er enseste måten å trene 4- eller 5-splitt på så kan man seff forstå hvorfor en tror stereoider er eneste vei å gå for å få det til å funke


Kontinuitet er nøkkelen!

Want to lose that beer belly, Bob? I have a nutty idea. Put down the fucking beer

Utlogget 25årstrening

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 259
  • Honnør: 270
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 3 259

Re: HIT - bla hitman se her :)
« #12 : 19. mars 2004, 14:00 »
Noe av det morsomste med å trene for økt muskelvolum er mulighetene for variasjon av mange variable - det gir den enkelte muligheter til å eksperimentere. Generelt får jeg inntrykk av at mange trener med for mye volum og for lite intensitet, eller enda verre; med for mye volum OG høy intensitet.

For å Sitere Dorian Y:

"One set with 100% does the job. The message that you need more size and strength has been sent to the muscle... It's my contention that to send a second or third message via a high-intensity set confuses the muscle-building process. You'll end up spending more time recovering from your workouts than growing from them."
Dorian Yates.


Utlogget viten

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 038
  • Honnør: 31
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 038

  • jejeje mr. talker
Re: HIT - bla hitman se her :)
« #13 : 19. mars 2004, 14:23 »
Bra svar her. Du hadde ikke giddet legge ut treningsprogrammet ditt HITman? Eller kanskje du har det et eller annet sted fra før? (sjekker ikke de underlige forumene lenger ned så ofte hehe)

Må forøvrig ta med et ganske langt sitat i forbindelse med det du sa om at alle er forskjellige og har bruk for helt egne programmer osv.. personlig er jeg absolutt enig med det, men mike starter innledningsvis med å forsøke å avlive denne påstanden...

"All vitenskap representerer et forsøk på å identifisere virkelighetens fakta på en metodisk måte og forstå de prinsipper som ligger bak dens virkemåte og utførelse. Kroppsbyggervitenskapen begynner der all vitenskap begynner, med forståelsen av at virkeligheten er en fastsatt faktor og ikke et udefinert, flyktig aspekt. Det faktum at virkeligheten og dens lover (fysikkens lover) er urokkelige. er det faktum som gjør NASA i stand til å sende mennesker til månen og bringe dem sikkert tilbake. Likedan er faktumet at anatomiens prinsipper og fysikk er universell og ikke gjenstand for tilfeldig forandring, det som gjør at medisin kan fremstå som en troverdig vitenskap. Dette betyr med andre ord at, dersom alle individers celler organer og muskler var satt sammen og fungerte på forskjellige måter, så kunne ikke en lege fastsette en diagnose, foreta operasjoner eller foreskrive medisiner. Det burde derfor være åpenbart at siden universet er absolutt, med et sett prinsipper som ikke forandres, så kan det kun være en gyldig vitenskap om alt, inkludert fysikk, astronomi, medisin og kroppsbygging.

De tradisjonelle individene innen kroppsbygging påstår at det ikke finnes noen objektive universelle prinsipper for trening. De insinuerer at temaet om hvordan man trener best for å utvikle større muskler er subjektivt, hverken rasjonell eller vitenskapelig -- og så motsier de seg selv ved å si at alle kroppsbyggere må trene likt.

Selv om det er sant at vi alle er forskjellige i den mening at vi har forskjellige forutsetninger rent genetisk, så er vi alle anatomisk og fysisk like. Det som naturlig følger av dette er at den biokjemiske prosessen som fører til økning av muskelmasse er lik i oss alle. Videre at den stimuli som trengs for å sette igang denne prosessen burde være lik for hele arten."

Ganske sprøtt å si noe sånt spørr du meg. Det er sikkert -noe- sant i det, men det er jo også sant at leger stiller kanskje diagnoser og gir medisiner, men fungerer alle medisiner like bra på alle?

Tricepsman: Vil si at treningsvolumet blir en del mindre med en 2-split der du trener annenhver dag med 1-3 sets og legger inn en hviledag ekstra når du føler for det, enn en 4-5 split. Alle som trener med så mye oppdeling kjører selvsagt ikke med 15-20 serier, men siden du bare har 1-2 muskler å trene så blir det vel for de fleste ganske mange øvelser og serier totalt, og da tror jeg det er mer effektivt å trene flere muskler oftere, siden du da drar "nytte" av de første seriene og de 48 timene hvor muskeloppbygningen er størst.

Men skal ikke forkaste 4-5 splitter forde.. fordelen med dem er at du hver gang får anledning til å ta så mange øvelser at du belaster muskelen fra alle mulige vinkler (det har du ikke sjans til med en 2-split og ihvertfal ikke et fullkrops da det vil føre til en veldig stor treningsmengde), og dessuten blir det jo dersom du legger opp splitten bra indirekte trening som "passer inn" og øker effekten med en 5-split også. Feks både bryst, skulder og tricepstreningen trener jo triceps..

Det blir vel her som med mye annet at man bare må prøve seg frem og eksperimentere.
Èn gang teller ikke. Èn gang er aldri. Å bare leve èn gang, er som å ikke leve i det hele tatt.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!