Skrevet av Emne: En liten innvending...  (Lest 558 ganger)

Utlogget Gundersen™

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 3 906
  • Honnør: 1469
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 906

En liten innvending...
« : 13. april 2009, 16:33 »
Som en oppfølger til noen av innleggene i denne tråden må jeg få komme med følgende innvending.

Man hører stadig at bilene skal bli mer miljøvennlige og at diesel og bensin snart bør bli en saga blott. Det er tydeligvis lett for politikere å snakke og komme med fagre løfter, men å omsette det i praksis er noe annet. Det kan virke som Miljøverndepartementet med Erik Solheim og Finansdepartementet ved den godeste Kristin Halvorsen begge vil ha i både pose og sekk. De sier igrunn litt som Ole Brum - ja takk, begge deler!

Det skal sies at Kristin Halvorsen tydeligvis mener noe annet som finansminister enn som leder for SV. Som finansminister har hun blant annet med avgifter på biler å hanskes med, og det er tydelig at det skal hentes inn penger der hvor det er mulig. I denne sammenheng da med enorme avgifter på biler. Det at disse avgiftene ikke står i stil til forbruk og utslipp har tydeligvis ingen betydning, men det får nå være. La meg heller fokusere på at den samme Halvorsen ville forby salg av bensin- og dieselbiler før 2015. Dette er neppe realistisk, men man burde i alle fall senke prisnivået på hybridbiler og andre biler som er bedre for miljøet - dette for å vise at de faktisk mener alvor med det de sier om at vi må ta vare på miljøet.

Det som gjorde meg litt forundret var da jeg plukket opp en nylig utgitt utgave av VI Menn Bil, og hvor det på baksida var en reklamene for en slik bil:



Det er en Honda Insight, en hybridbil som visstnok skal slippe ut 101-106gram CO2 pr. km og forbruk 4,4-4,6liter pr mil. Dette er i og for seg fine tall, men så kommer man til prisen. Det står for øvrig "Hvis bare noen få har råd til en hybrid, hva ville det være godt for?"

"Alle ønsker å være gode, så hvorfor ikke gi denne muligheten til alle? Den prisgunstige Honda Insight er hybridbilen alle har ventet på!"

Under denne flotte innledningen står prisen. Den koster fra 252.400, men frakt til forhandler og årsavgift kommer selvsagt i tillegg. DET er en pris jeg ikke akkurat mener vil gjøre den til allemannseie! Hvis man ønsker å vise at man tar miljøspørsmålet på alvor og belønne de som faktisk gjør en innsats bør jo slike biler få en minimal engangsavgift slik at man faktisk kommer bedre ut av det økonomisk enn å velge en bil med vesentlig høyere utslipp. Nei, på meg kan det virke som man oppfordrer til en ting, men ved handlinger viser at man ikke er villig til å gi slipp på noe annet for å oppnå det...

Nb! Her kan man finne drivstofforbruket samt CO2-utslippet til andre biler. Det er interessant lesing...

Les forumreglene her

Norgesmester Benkpress Klasse -83 2011
Norgesmester Benkpress Klasse -82,5 2010
Norgesmester Benkpress Klasse -75 2008
Norgesmester Styrkeløft Klasse -75 2008
Jr. Norgesmester Klasse -75 2008

Treningsloggen min

9x150kg raw benkpress @ 79,7kg

645kg raw @ 79,0kg[/

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!