Skrevet av Emne: sterk - men ikke tung  (Lest 9081 ganger)

Sterkmann

  • Gjest
Sv: sterk - men ikke tung
« #60 : 14. april 2009, 22:23 »
Kan vel akse til du blir blå, men med en gang du forlater bakken og skal lande igjen så blir jo det et sinnsykt slitasjeproblem.

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: sterk - men ikke tung
« #61 : 14. april 2009, 22:24 »
Sitat
bra, jeg la det kanskje fram litt feil. men er du også enig i at de ville blitt raskere av å trene vektløfterbøy enn å ikke gjøre det, hvis du tenker at det skal øke spensten og styrken uten å øke muskelvolumet noe særlig?


Man skulle jo tro det, men det virker som det er flere veier til Rom. Noen trener kun spenst sammen med sprinttreningen og føler det er riktig, og får kanskje ikke så bra effekt av styrketreningen som teorien tilsier. Altså sprinttrening er jo ganske komplekst der på starteknikk, løpsteknikk, rytme, restitusjon, riktig spenning i beina har stor betydning. Og jeg tror noen mener at tung styrktrening på beina påvirker de nevnte faktorene mer i negativ retning enn i positiv retning. Derfor gjør de det som føles riktig for dem og dropper styrketreningen,  slik at beina deres føles lette og pigge under trening. (og det funker for dem)

Og så kommer det litt an på utgangspunktet. Dwain chambers. 6,42 på 60m (nesten verdensrekord) trener ikke knebøy lenger. Han har opp gjennom årene trent seg opp til å bli meget sterk i bøy. Og han sier nå at han ikke har mer å hente på å øke styrken ytterligere. Derfor trener han nå kun spensttrening+sprint. Og det ser ikke ut som det har hemmet ham nevneverdig Smiley

Men for den vanlige mannen i gata som ikke er så godt trent vil nok hurtigheten øke endel ved kun å øke styrken i beina.

Men som sagt de aller fleste i toppen på 100m er nok temmelig sterke i beina, men det er også noen som ikke er så sterke men alikevel løper raskere fordi de har bedre spenst, teknikk, aksellerasjon etc.
Så maksstyrke i bøy er langt fra den eneste faktoren som er viktig for å løpe rask, men den er viktig og folk vil respondere forskellig på styrketreningen, men de fleste vil kanskje løpe litt raskere av å gjøre det.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

dave the brave

  • Gjest
Sv: sterk - men ikke tung
« #62 : 14. april 2009, 22:29 »
ok, enige. støtter det du sier. det jeg sa hadde ikke så mye med saken å gjøre på en måte.

Utlogget xxSilverbackxx

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 92
  • Honnør: 5
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 92

Sv: sterk - men ikke tung
« #63 : 15. april 2009, 12:30 »
 
ikke gå for dypt ned i knebøyen, gå ca halveis av 90grader, også tren veldig eksplosivt, minst 8 repp, og ikke tøy ut etter knebøyen;)   skjenner mange fottball spillere som trener knebøy på den måten Wink

det er viktig og tøye ut hvis man vill være rask også fleksibelhet er en bra fordel og ha hvis man vill kunne bevege seg og unngå skader   
men raskehet kommer også ann på vekt og trenings type
på crossfitt.com kan du se mange øvelser som man kan trene for å bli rask og sterk
Vekt: 91kg.
Rekorder uten noe som helst utstyr:
Benk 150kg / Knebøy 180kg/ Markløft 240kg.


http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=101694.new#new

Utlogget Lommelykt

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 304
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 304

  • Tren Smart
Sv: sterk - men ikke tung
« #64 : 15. april 2009, 12:53 »
Om tøyning er viktig kommer an på utgangspunktet til utøveren. Er man stokk stiv, så vil det hemme deg i sprint da man ikke greier å få de bevegelsesutslagene man ønsker. Samtidig er det ikke sikkert at biomekanikken blir så bra hvis ulike deler av kroppen er meget stiv. Sjansen for skader blir også større hvis man sprinter og er for stiv.

Det er heller ikke bra å være alt for myk heller, da elastisiteten til musklene ikke er optimalt. Altså kraften fra eksentrisk til konsentrisk fase ikke er stor nok.

Så det gjelder å finne ut hvor man ligger an selv og tøye der man f.eks er for stiv eller ikke tøye noe særlig om man er meget fleksibel. En kanskje bedre måte å tøye musklene på som kan gi økt prestasjon i løping er dynamisk uttøyning.
http://runningman.blogg.no/
Treningstips for utholdenhet, styrke og hurtighet

Utlogget TheRat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

Sv: sterk - men ikke tung
« #65 : 15. april 2009, 15:43 »
Les innlegget mitt, jeg påstår IKKE at man vil ha få noe igjen for spensthopp med blytunge vekter, heller tvert imot!

Jeg trodde man kunne akse det man greide i IPF knebøy med belastning også?
Er ingen regel som sier noe imot det såvidt jeg vet, + at det ikke er umulig heller.

Blytunge spensthopp blir ikkje spensthopp da du særdeles sjelden vil ha kraft/aksellerasjon nok til å faktisk forlate bakken, og om du gjør det vil det være i veldig liten grad. Det er en grunn til at WSB speed-trening foregår langt unna maks belastning.
245 - 155 - 262.5 @ Trening, raw
Sterk, Blid og Fordomsfri!

Waal

  • Gjest
Sv: sterk - men ikke tung
« #66 : 15. april 2009, 17:05 »
Det er en grunn til at WSB speed-trening foregår langt unna maks belastning.

Ok, så det du sier er at man skal trene langt unna maks belastning for å bli mer eksplosiv og spretten?


Utlogget Apelars!

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 305
  • Honnør: 372
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 305

  • Smil!
Sv: sterk - men ikke tung
« #67 : 15. april 2009, 17:29 »
Ok, så det du sier er at man skal trene langt unna maks belastning for å bli mer eksplosiv og spretten?
Begge deler.

Som sagt før: kraft= masse x akselarsjon.

For å øke utviklingen av kraft, så kan man øke massen (vekten på stanga) eller øke akselrasjonen (hastigheten stanga beveger seg med).
Om massen er for stor (tung) så vil ikke akselrasjonen bli stor nok til at nok kraft utvikles.
Derfor foregår spenst-trening med vekter som ligger i området rundt 50-60% av 1rm og fokusen ligger da på å hurtigheten i bevegelsen (akselrasjonen).
Keep
It
Simple
Stupid!

If you would be a real seeker after truth, it is necessary that at least once in your life you doubt, as far as possible, all things.
—Rene Descartes


Vinglelogg

Lenja AK. Mosjonist.

Waal

  • Gjest
Sv: sterk - men ikke tung
« #68 : 15. april 2009, 17:55 »
Begge deler.

Som sagt før: kraft= masse x akselarsjon.

For å øke utviklingen av kraft, så kan man øke massen (vekten på stanga) eller øke akselrasjonen (hastigheten stanga beveger seg med).
Om massen er for stor (tung) så vil ikke akselrasjonen bli stor nok til at nok kraft utvikles.
Derfor foregår spenst-trening med vekter som ligger i området rundt 50-60% av 1rm og fokusen ligger da på å hurtigheten i bevegelsen (akselrasjonen).


Nå er jeg med, godt forklart. Smiley

Men hvorfor ikke kjøre IPF knebøy med masse som er passe slik at man får utviklet kraft?
Istedenfor å gjøre det halveis med kvartbøy liksom, ville tro man fikk dobbel effekt av å ha dobbel ROM?

Utlogget ErikV

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 121
  • Honnør: 262
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 121

Sv: sterk - men ikke tung
« #69 : 15. april 2009, 18:12 »
Thorkildsen trente bare kvartbøy i dagene før konkuranse for å ikke bli for treig husker jeg.

Utlogget TheRat

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 111
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 111

Sv: sterk - men ikke tung
« #70 : 15. april 2009, 19:07 »
Ok, så det du sier er at man skal trene langt unna maks belastning for å bli mer eksplosiv og spretten?



Min personlige favoritt, som nevnt tidligere, er å kobinere blytung bøy med powercleans/powersnatch for hurtighet. Men blytung bøy en dag + "lett" speedbøy/spensthopp en dag vil også ha meget god (kanskje bedre) effekt.
245 - 155 - 262.5 @ Trening, raw
Sterk, Blid og Fordomsfri!

dave the brave

  • Gjest
Sv: sterk - men ikke tung
« #71 : 15. april 2009, 19:30 »
jeg husker jeg så klipp fra treninga til høydehoppere. de kjørte tunge åttendedelsbøy ca for å få snert og spenst. husker ho norske hanne haugland eller hva det var og steinar hoen, håkon ett eller annet blom, særnblom kanskje. brukte voldsomme vekter og veldig liten rom som dere kaller det. sikkert noe i det. høres fornuftig ut som han ene sa å trene dype bøy som en del av grunntrening offseason kanskje. dem vet nok litt hva dem driver med. men fotballspillere bør absolutt kjøre dype bøy de også, om ikke hver gang, så annenhver. det er jo ikke bare hurtighet en fotballspiler skal ha.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!