Skrevet av Emne: Hvordan trener en vektløfter?  (Lest 5898 ganger)

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #15 : 03. juli 2009, 08:10 »
Hei igjen

Takker OnkelPakk for et meget godt og oversiktlig svar! Vil vel kanskje proeve aa faa noen som har skikkelig peil til aa se paa teknikken etterhvert, naar jeg faar muligheten. Faareloepig har jeg kun faatt min kone til aa sjekke om det ser riktig ut sammenliknet med videoklipp biggrin. Ellers saa foeler jeg vel ogsaa at kroppen ofte sier ifra om teknikken sitter saann noenlunde. Jeg foeler i alle fall forskjell om mekanikken sitter som den skal eller ikke. Si at jeg f.eks tar 5 reps med stoetvendinger, hvor jeg paa de to siste reps maa dra mer med armene for aa faa stangen paa skuldrene; Dette er selvsagt et resultat av at jeg er mer sliten paa de to siste repsene, men slik jeg tolker det er det mest sannsynlig fordi teknikken svikter. Den gode foelelsen er jo den hvor man naermest foeler at man kun trenger aa "styre" stangen med armene opp til skuldrene, mens stangen egentlig foeles vektloes. Hoeres dette forstaaelig ut, eller er det helt paa viddene Wink

Ellers vil jeg forresten anbefale alle med en interesse for vektloefting og oevelser basert paa de to klassiske loeftene til aa kjoepe seg vektloeftingssko, det er en investering ingen vil angre paa!! Eneste kjipe er at de rimeligste skoene er sykt overpriset i Norge. Saa at Norges Vektloeftingsforbund seller Do-Win sko til 900 kr. For et par uker siden kjoepte jeg disse skoene fra en kinesisk nettbutikk for under 200 kr... Men uansett om jeg maatte betalt noe mer hadde det vaert verdt investeringen, spesielt i forhold til alt som har med boey aa gjoere, samt loeftebane. Den desidert stoerste forskjellen merkes i sitten paa rykkoevelsene (selv om jeg enda synes denne stillingen er litt skremmende, saerlig om man maa justere balansen foer man reiser seg Ohmy)

Vil ellers oppfordre alle som driver med vektloefting paa forumet til aa dele noen erfaringer med oss amatoerer. Det er nok dessverre endel som ikke vil proeve noen av disse oevelsene engang, pga. at de har inntrykket av at man maa vaere profesjonell og konkurrere i vektloefting for aa ha teknikk nok til ikke aa skade seg. Saa igjen; stor takk til OnkelPakk for gode raad, og ikke minst for aa ikke utvise den ovenfra-og-ned-holdningen man av og til moeter fra aktive utoevere. Naa er det snart helg i Kina, og deilig er det Grin



 

Utlogget Heroes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #16 : 03. juli 2009, 14:29 »
Der var visst en før meg til å forklare!

Det med støtet, man skal strekke så mye man kan og så slenge seg under. Med lette vekter er det veldig lett, men med tyngre vekter er det verre. Verdens beste løftere trenger bare å strekke litt ut og så slenge seg under, det er fordi de er så utrolig hurtige til å trekke til seg bena.

Hvis man sliter med å sette seg ned i rykk kan man starte med styrkerykk, vanlig rykk bare at du skal stå så høyt så mulig, over 90 grader bena. Derreter setter du deg rolig ned og opp igjen. Etterhvert blir det lettere sette seg helt ned. Men det er ikke normalt å kunne klare å sette seg helt ned for noen nybegynnere, vet ikke om noen som har gjort sitterykk på sitt første stevne!

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #17 : 03. juli 2009, 19:13 »
Hei!

Takker for gode raad ang. rykk. Jeg startet med rykk for noen uker siden.  Jeg setter meg helt ned i rykk naar jeg trener (hoftene mot leggene og raeva nesten i bakken Wink), men foreloepig er dette med ekstremt lette vekter, ikke mer enn 35-40 kilo, for aa foele meg trygg og faa inn teknikk. Trener gjerne 5 reps med dette, fra heng og helt ned i sitten, for aa terpe teknikk. For meg er dette med sitten mye psykisk, at jeg er redd jeg ikke skal holde og faa balanse paa vekten foer jeg reiser meg (Jeg trener ogsaa hjemme uten veldig stor plass og plattform Undecided). Det jeg satser paa er derfor aa gaa veldig gradvis opp i vekt, samt oeke sakte men sikkert i rykkboey osv. Siden jeg aldri kommer til aa trenne for konkurranse er det ikke saa noeye med aa makse hele tiden, det er mestringsfoelelsen og gradvise oekninger som er sentralt for meg.

Ellers saa  trener jeg styrkerykk med tyngre vekter. Men vil uansett trenne masse rykk med full sitt, fordi jeg digger tekniske oevelser og fordi jeg tror det gjoer underverker for stabilitet og balanse, selv med vekter som ikke er saerlig tunge. Sitter teknikken, vil stoerre vekter komme etterhvert, haaper jeg... Undecided. Uansett, takk for gode raad! Man skal alltid lytte til bedre vitende, selv om mange har problemer med aa innroemme at det finnes bedre vitende... :Smiley


Utlogget Heroes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #18 : 03. juli 2009, 19:28 »
Høres bra ut det, jeg selv synes jeg får bedre teknikk med tyngre vekter, siden med lette vekter blir det fort for lett, at du ikke følger teknikken ordentlig. Du kan jo melde deg i en vektløfter klubb i nærheten, du vil ikke angre Wink

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #19 : 04. juli 2009, 03:39 »
Siden jeg bor i Hangzhou i Kina er det vel ikke bare aa melde meg inn i en klubb, med mindre jeg proever aa komme inn paa en sportsskole eller noe. Er nok litt for gammel til det med mine 32 aar Undecided. Men skal nok gaa fint an aa bedre treningsforholdene litt etterhvert, samt kanskje ta seg noen turer for aa se paa noen drevne vektloeftere. De er det jo utrolig mange av her i Kina Smiley Kanskje finner jeg en vektloefter-kid som er interessert i instruere en stakkars utlending. Hvis jeg begynte aktivt her ville jeg mest sannsynlig trent ved siden av 10-12- aaringer som loeftet dobbelt saa mye som meg og veide tre ganger saa lite   biggrin

Utlogget Heroes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #20 : 04. juli 2009, 11:13 »
Glemte du bodde i kina, hehe, men du får prøve å finne noen som kan hjelpe deg litt, er alltids noen. Vi vektløftere er jo en stor familie Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!