Skrevet av Emne: Hvordan trener en vektløfter?  (Lest 5899 ganger)

Utlogget Ditto

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 511
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 511

  • -=RAWCORE=-
Hvordan trener en vektløfter?
« : 13. april 2009, 21:54 »
Sitter å ser på eurosport om dagene, å må si jeg er imponert over hvor solide vekter enkelte får opp over hode, å kan ikke la være å tro annet enn at enkelte av disse må jo være veldig sterk i mark, press å bøy/frontbøy Smiley noen som vet hvordan disse trener me tanke på mark, bøy osv, sjønner de trener mye rykk å støt, men d må jo løftes mye øvelser utenom dette, noen som har et program å legge ut, så vi kan se hvordan et slikt program ser ut kontra eks dietmar.

Essz
Mats Gården

Skjorte i benk er som å kjøre moped i Tour De France Wink

RAW 4 LIFE Smiley

Simply I dont do trix, am not gonna lift cars for people, am not a clown - Doug Young

Utlogget Drillers Method

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 205
  • Honnør: 16
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 205

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #1 : 14. april 2009, 00:33 »
Jeg ble hekta selv etter å ha fulgt med på EM'en i påska hehe.

Fant noen programmer her: http://www.qwa.org/programs/content.asp

Men det står ikke noe spesifikt om belastningen i nybegynnerprogrammet der. Flere som kjenner til programmer?

dave the brave

  • Gjest
Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #2 : 14. april 2009, 14:53 »
dritbra at du la ut de programmene. honnør.

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #3 : 14. april 2009, 15:20 »
Dietmar er opprinnelig vektløfter og vektløftertrener. Så han har lagd veldig mange vektløfterprogrammer også. Har sett noen av dem, men vet ikke hvor dem er å få tak i.
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

dave the brave

  • Gjest
Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #4 : 14. april 2009, 16:11 »
jeg har lyst til å lage et nytt program til meg sjøl, som trener både vektløfting og styrkeløft parallelt, ikke bare styrkeløft med vektløfterøvelser ved siden av. er det noen som har noen råd? hvordan bør splitten være, hvor mange ganger i uka trener jeg hver øvelse, eller totalt sett, hvor mange ganger i uka bruker jeg hver muskel?

Utlogget haakeen

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 42
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 42

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #5 : 27. april 2009, 20:06 »
jeg har lyst til å lage et nytt program til meg sjøl, som trener både vektløfting og styrkeløft parallelt, ikke bare styrkeløft med vektløfterøvelser ved siden av. er det noen som har noen råd? hvordan bør splitten være, hvor mange ganger i uka trener jeg hver øvelse, eller totalt sett, hvor mange ganger i uka bruker jeg hver muskel?

Kunne også tenke meg akkurat dette, så er bare og komme med forslag viss noen vet Smiley
17 år, 170 cm høy og veier 60kg.

Alle persene uten drakt.
Markølft - 140 kg.
Knebøy - 100kg.
Benk press - 90kg.

dave the brave

  • Gjest
Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #6 : 27. april 2009, 21:13 »
hvis vi legger våre hoder i bløt så kommer vi sikkert fram til noe:)
la oss si jg bøyer to ganger i uka, en foran og en bak. ikke så høyt volum hver gang. en dag mark som i styrkeløft, eller tunge drag/vendinger. en dag rykk eller rykkdrag, kanskje som opvarming før skulderøvelser. en dag benk holder, inkl smalbenk og skrå, evt dips og andre bryst/tricepsøvelser. en dag chins, nedtrekk e.l., en gang pushpress/overstøt, en gang sittende nakkepress for benken. kombinere dette ettersom en har mulighet mtp timeplan osv. jeg opplever at det går greit med litt godvilje og litt restriktive mengder sånn at kroppen får henge med. dette er bare et utkast, bruker ikke dette pr. idag, men holder på å utarbeide et program etter samme prinsipper, pluss endel støtteøvelser som ikke er nevnt her. strongmanøvelser blir trent lett eller tungt ettersom dagsformen tilpassa resten av programmet.

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #7 : 28. april 2009, 21:40 »
hvis vi legger våre hoder i bløt så kommer vi sikkert fram til noe:)
la oss si jg bøyer to ganger i uka, en foran og en bak. ikke så høyt volum hver gang. en dag mark som i styrkeløft, eller tunge drag/vendinger. en dag rykk eller rykkdrag, kanskje som opvarming før skulderøvelser. en dag benk holder, inkl smalbenk og skrå, evt dips og andre bryst/tricepsøvelser. en dag chins, nedtrekk e.l., en gang pushpress/overstøt, en gang sittende nakkepress for benken. kombinere dette ettersom en har mulighet mtp timeplan osv. jeg opplever at det går greit med litt godvilje og litt restriktive mengder sånn at kroppen får henge med. dette er bare et utkast, bruker ikke dette pr. idag, men holder på å utarbeide et program etter samme prinsipper, pluss endel støtteøvelser som ikke er nevnt her. strongmanøvelser blir trent lett eller tungt ettersom dagsformen tilpassa resten av programmet.

hvilken dag trener du blytung halvmark da?

dave the brave

  • Gjest
Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #8 : 28. april 2009, 21:48 »
det trener jeg aldri på. bare er så hard;)

Utlogget Teletubbi104

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 178
  • Honnør: 662
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 178

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #9 : 28. april 2009, 21:57 »
det trener jeg aldri på. bare er så hard;)

du er kongen david.

dave the brave

  • Gjest
Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #10 : 28. april 2009, 22:05 »
takk hvis du mente det;) haha
neida, men jeg kan tenke meg å prøve det av og til igjen framover. har meldt meg in i styrkelubben her i moss nå, og der er det bedre forhold for sånt, med tanke på klosser, krittbruk gaping, besviming osv hehe
lover ikke noe men skal bli sterk framover og kan prøve å få til noen stunt etterhvert

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #11 : 02. juli 2009, 12:32 »
Jeg har begynt aa kjoere flere og flere vektloeftingsoevelser, og jeg digger det!! Bla. har deg gjort underverker for skuldrene mine, som jeg tidligere har hatt endel problemer med. Er mye mer fleksibel naa og kjoerer mye press og push-press bak nakke, med ulike grepsbredder. I tillegg er jo dette fantastisk kardiotrening om man kjoerer med vekter hvor man kan ta flere repitisjoner og vaere eksplosiv. Noe av det goeyeste er absolutt rykk, hvor jeg har kjoert utrolig mye med kun stang og veldig lette vekter for aa kunne ta i mot stangen i full vektloeftersquat. Kjoerer enda med veldig lave vekter og flere reps her, ser paa det hovedsaklig som teknikk/koordinasjons-oevelse foreloepig, saa blir det kanskje noe mer vekt etterhvert Wink Jeg har aldri hatt noen planer om serioes satsing, men vektloefteroevelser gjoer utvilsomt oektene mer varierte og goeye. Jeg kjoerer hovedsaklig uken slik:

Mandag: Frontboey/kneboey/ rykk-boey, ulike varianter av rykk, rooevelser.
Tirsdag: Benkpress, press/arbeid over hodet.
onsd: Ulike varianter av stoet, ulike varianter av markloeft, rooevelser.
Torsdag: Smal benk, arbeid over hodet/mye push-press bak nakke med rykkgrep. Litt triseps
Fredag: Hovedsaklig samme som mandag. Overvekt av frontboey mand., mer kneboey fred.
Loerdag: FRI!!!
Soendag: Noen stoetteoevelser for benkpress, litt arbeid over hodet.

Siden jeg kjoerer saapass mange dager med trening varierer jeg intensitet og volum og tilpasser til dagsformen, samt hva jeg foeler kroppen taaler. KJOER PAA MED VEKTLOEFTINGSOEVELSER. Man trenger ikke vaere profesjonell for aa ha veldig godt treningsutbytte, men det er en stoor fordel aa studere teknikk mye og lese litt om grunleggende teknikk. Samt aa starte med lave vekter til dette sitter. Lykke til for alle som har faatt oeynene opp for vektloefting og som ikke er redd for aa bryte litt med tradisjonelle styrkeloeftoppset Cheesy
 


Utlogget Heroes

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 21
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 21

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #12 : 02. juli 2009, 14:27 »
Hallo!

Driver med vektløfting og vil si at nesten alle(hvis ikke alle) er basert rundt rykk og støt.

Sånn er dagene mine:

Mandag:

Stille støt-vending
Støt
Støtdrag
Kick-rykk m. sitt
Frontknebøy
Spensthopp.

Onsdag:

Stille hengrykk
Styrke hengrykk
Rykk
Rykkdrag
Overstøt
Push press

Fredag:

Stille hengrykk
Hengrykk
Kickstøt
Knebøy
Press
Spensthopp

Selv synes jeg det er mye morsommere å konkurrere i vektløfting enn styrkeløft og alt det pisset der. Det er mye mer teknikk i vektløfting, en mann som tar 200kg i markløft hadde aldri klart 100 - 130 kg i støt uten riktig teknikk.

Utlogget Kinamann

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 97
  • Honnør: 37
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 97

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #13 : 02. juli 2009, 16:41 »
Halloen!

Kult aa se hvordan du trener  Heroes, som aktivt driver med vektloefting. Hadde satt pris paa om du kunne ta deg tid til aa forklare noen av termene (har stort sett sett dem paa engelsk). Det jeg lurer paa er hovedsaklig:

Stoetdrag, Kick-rykk m. sitt, stille hengrykk, rykkdrag.

Jeg er jo langt fra saa profesjonell og konkurrerer ikke, men forsoeker aa basere alle oevelsene utenom rykk og stoet paa stoetteoevelser som direkte baserer seg paa disse to loeftene. Har sett endel videoer av de kinesiske landslagsloefterne og mener det er ypperlig for studie av perfekt teknikk!! (Maa jo laere av kineserne siden jeg bor i Kina og har kinesisk familie Wink). Virker foroevrig som Kineserne trener veldig allsidig og mange oevelser, og enorme mengder Ohmy

Utlogget DoItNow

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 82
  • Honnør: 3
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 82

Sv: Hvordan trener en vektløfter?
« #14 : 03. juli 2009, 01:34 »
jeg kan forklare!

Støt og rykkdrag: Du holder vanlig støtgrep(smalt grep, som i markløft), fører hurtig stangen opp til lårene, så strekker man ut hele kroppen, skuldre og bøyer albuer slik at stangen kommer lengst opp. Hvis man skulle hatt vanlig støt hadde man slengt seg under stanga, men det gjør man ikke i denne øvelsen.

Øvelsen er lik som støtvending, bare du ikke slenger deg under stanga. Denne øvelsen er for å utvikle hurtighet. Rykkdrag er det samme bare med rykkgrep.

Kick- rykk m. sitt: Du holder stanga på nakken med rykkgrep. Så tar sats for å få stanga over huet, etter det går du rolig helt ned og  opp igjen.

Stille heng rykk: Du holder stanga med rykk grep stille på lårene, strekker ut(som i drag) og slenger deg under stanga. Du skal stå oppreist, ikke bøye deg eller noe sånt.

Som du ser er jo alle en del av en annen øvelse, alt er bygd opp rundt rykk og støt. Vil anbefale deg å få tak i noen som har ordentlig greie på vektløfting til å se på deg, som jeg har Cheesy

Lykke til videre!

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!