avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 292925 ganger)

Utlogget TeamDal

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 910
  • Honnør: 17
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 910

Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #240 : 16. august 2009, 01:01 »


for mye protein skadelig? æii...


bare unødendig. det som ikke blir brukt til musklene går vel som energi. og da kan du vel bare spise karbs eller fett istedet. (vil jeg tro)

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #241 : 16. august 2009, 01:43 »

bare unødendig. det som ikke blir brukt til musklene går vel som energi. og da kan du vel bare spise karbs eller fett istedet. (vil jeg tro)

makes sense. Ny diett fra mandagen av, med litt mer innspill fra andre enn kun meg selv å stole på. siden jeg skal byyge utover må jeg jo peise på med karbs uansett så ikke proteinsyntesen "stopper opp". 50/50  med prot/karb og resten fett kan da være essensielt?

40/40 og 20 for å være pirkete:P

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #242 : 16. august 2009, 11:07 »
hvis det skal ha påvirkning på nyrene så må det vel være flytende veske det er snakk om: proteinshake...
Hæ?

jeg kan også ende på det der flere dager i uka - også fordi jeg ligger noe lavtpå karb og fett(150 og 30)

for mye protein skadelig? æii...

makes sense. Ny diett fra mandagen av, med litt mer innspill fra andre enn kun meg selv å stole på. siden jeg skal byyge utover må jeg jo peise på med karbs uansett så ikke proteinsyntesen "stopper opp". 50/50  med prot/karb og resten fett kan da være essensielt?

40/40 og 20 for å være pirkete:P

Hvis du ligger på 150g karbo om dagen er det neppe mye ketose ute og går, så litt over 2g pr kilo kroppsvekt burde holde mer enn nok for å få en positiv nitrogenbalanse. Overskytende protein vil bli brutt ned til energi og skilt ut som urea. Proteinnedbrytning medfører utskillelse av vann, så ekstremt inntak kan påvirke væskebalansen. Vanlige anbefalinger er 1-2.2g pr kilo kroppsvekt (15-20% av energiinntaket). Dog, ved visse diettyper, f.eks lavkarbo, blir protein brukt for å spille rollen til karbohydrater til en viss grad, hvilket øker behovet for protein (men det som blir brutt ned til energi generer fortsatt urea og fordrer vannutskillelse).

Karbo er en kritisk energikilde uansett trening for å få max ytelse. Anbefalinger for idrettsutøvere ligger rundt 5-7g pr kilo (max 60% av energiinntaket) avhengig av hva man driver med. Tour de France-utøvere kan ligge opptil 12g pr kilo. Ved én times trening om dagen anbefales 5g pr kilo, ved to timers trening om dagen anbefales 7g, og uten trening, bør man ligge under 5.  På diett bør man gå ned til 3-4g. Disse anbefalingene gjelder idrettsutøvere, hvis man trener ren styrketrening er det ikke allverden av energi man svir av, så da bør nok 5g holde for 2 timer.

Raske karbohydrater og litt protein innen 30-60min etter trening kan forbedre restitusjonen. For idrettsutøvere anbefales 60-70g karbohydrat, 10-30g protein samt elektrolytter (mineraler som sodium, potassium, magnesium, og kalsium). Etter en styrkeøkt er nok ikke behovet for karbohyrater så stort som for etter f.eks en løpe eller sykkeløkt.

Fett er også viktig, f.eks hormoner er ofte laget av fett, og fettløselige vitaminer trenger fett for å blit tatt opp. Dog, fett kan bare gi 50% av energien, man trenger den trege glykogenforbrenningen for å svi fett. Rundt 20-30% av energiinntaket bør komme fra fett. For en 2000kcal-diett vil dette si 44-66g fett.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #243 : 22. august 2009, 12:13 »
Pratet med naturfagslæreren i går. Ble en kjapp prat, han hadde dårlig tid, men fikk noe ut av det. Han mente ketose ikke var en veldig lur måte å slanke seg på for en som meg, som er ung osv., snart russ. Ketose er det stadiet kroppen går inn i som en siste løsning for å overleve hvis du ikke har mat tilgjengelig. Kroppen begynner å bryte ned proteiner i cellene, og tar fra kroppsfettet. Med tung fysisk aktivitet på toppen, er ikke dette en veldig heldig situasjon. Det blir ikke bedre når det er skole inne i bildet heller. Jeg nevnte jo for ham at jeg likte å dra litt ut, drikke litt og sånt, og det var aldeles ikke uheldig. Når kroppen har funnet "the last resort", så er det ikke lurt å forgifte den med alkohol. Alkoholen kan jeg selvfølgelig droppe, men utifra det han sa, så er ikke ketose en god metode for en som er i tungt fysisk arbeid flere dager i uken.

Han sa også at denne ketosedietten var heller tvilsom. At mesteparten av vekttapet kom av kcalunderskudd, fordi de fleste etterhvert ble lei av ensformig mat (veldig riktig i mitt tilfelle), og begynte rett og slett å spise mindre. Selv om ketosen hjelper litt på, så er det ikke verdt det pga. all energien du mister, både på skolen, trening, og ellers i hverdagen.

Han anbefalte altså "vanlig" kcal underskudd. Jeg ba ham forklare det enkelt, uten så mange rare begreper etc., så det er kanskje litt vagt det som står her. Men det er det jeg fikk ut av det, iallefall Smiley

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #244 : 22. august 2009, 12:21 »
Det der var veldig sant - og veldig basic!:)

Det er faktisk den eneste måten man kan gå ned i vekt på - du må faktisk passe på å være på kcalunderskudd selvom du er i ketose, så noe magi finnes dessverre ikke. kcal inn vs kcal ut!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #245 : 22. august 2009, 12:39 »
Jaja, basic er det. Men jeg blir litt forvirret når det står nestendokumentert informasjon her

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #246 : 22. august 2009, 12:40 »
Er samme inntrykk jeg også har. En annen ting er at det er veldig lett å spise karbohydratrik mat som ris og pasta, som begge ligger på rundt 350kcal pr 100g ukokt. F.eks, en vanlig pastapakke ligger på 500g, og spiser man en halv pakke pasta, som ikke er i mine øyne et problem, blir dette 875 kcal. Karbonadedeig ligger på 120kcal pr 100g, og hvis man spiser en hel 400g-pakke, hvilket man virkelig merker at man har spist, så blir dette 480kcal. Så min teori for tiden er at på en ketosediett så er det simpelthen vanskelig å få i seg like mye energi som man gjør utenfor en ketosediett.

Løsningen er ikke ketose, men å være litt obs på karbohydratene.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #247 : 22. august 2009, 12:48 »
neineineinei!! ALDRI les sånne artikler eller produkter om KURER som blir skrytt opp i skyene - DET FINNES IKKE MAGI - men det er det produsentene vil få samfunnet til å tro - likevel klager alle på at ingen har peil på kosthold eller trening og at hele samfunnet svulmer over av overvekt

Verden vil bedras..


Når det kommer til ketose(da snakker vi vanlig mat, IKKE pulverkurer!) så er det fett og proteiner man skal spise - fett er 9kcal pr gram og da dobbelt så mye som protein og karbohydrater som er 4kcal pr gram.
Du må faktisk spise litt mindre mengder mat om man skal hive seg i ketose - enn om du skulle spist normalt med karb/prot/fett og holdt deg på kcalunderskudd.

Grønnsaker er som vomfyll - dette kan man ikke spise på ketose(vel jo, men SMÅ mengder - vanligvis spiser jeg 1kg ++ grønnsaker om dagen! , noe som tilsvarer 200kcal?Tongue)

ser du poenget?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #248 : 22. august 2009, 12:58 »
Du må faktisk spise litt mindre mengder mat om man skal hive seg i ketose - enn om du skulle spist normalt med karb/prot/fett og holdt deg på kcalunderskudd.
Poenget mitt er at det antagelig er vanskeligere å få i seg like mye kcal hvis man kutter karbo, man vil bli kvalm (jeg iallefall) eller kvalmmett av ketosematen og simpelten spise mindre. Dog, mens man føler seg dritt også.

Så for meg virker det som om man bytter inn sultfølelse (som man kan få på kcal-underskudd) mot kvalme, ubehagelig fullhetsfølelse, mangel på energi samt sabotering av energisystemene for muskelarbeid (ok, kanskje jeg er litt krass nå). Jeg velger litt sultfølelse. Godt å kjenne at man lever.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #249 : 22. august 2009, 15:20 »
neineineinei!! ALDRI les sånne artikler eller produkter om KURER som blir skrytt opp i skyene - DET FINNES IKKE MAGI - men det er det produsentene vil få samfunnet til å tro - likevel klager alle på at ingen har peil på kosthold eller trening og at hele samfunnet svulmer over av overvekt
Haha. Nå er faktisk ketose en fase, ikke noe som gilde eller proteinfabrikken har funnet på.
Poenget mitt er at det antagelig er vanskeligere å få i seg like mye kcal hvis man kutter karbo, man vil bli kvalm (jeg iallefall) eller kvalmmett av ketosematen og simpelten spise mindre. Dog, mens man føler seg dritt også.

Så for meg virker det som om man bytter inn sultfølelse (som man kan få på kcal-underskudd) mot kvalme, ubehagelig fullhetsfølelse, mangel på energi samt sabotering av energisystemene for muskelarbeid (ok, kanskje jeg er litt krass nå). Jeg velger litt sultfølelse. Godt å kjenne at man lever.
"Metthetsfølelsen" man snakker om når man er i ketose kan du sammenligne med å prøve å spise deg mett på kun omelett. Det er helt greit de første dagene, men etterhvert blir du bare drittlei. Jeg blir faktisk ikke mett, vil heller kalle det usulten. Så vanlig diett er definitivt bedre i det lange løp, og ikke minst en som meg, med ekstremt svak psyke.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #250 : 22. august 2009, 15:33 »
Haha. Nå er faktisk ketose en fase, ikke noe som gilde eller proteinfabrikken har funnet på.

Hva har det noe med deg jeg sa å gjøre? selvom ketose er en fase - så må du komme i den, enten om du bruker pulver eller vanlig mat..

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #251 : 22. august 2009, 15:37 »
Hva har det noe med deg jeg sa å gjøre? selvom ketose er en fase - så må du komme i den, enten om du bruker pulver eller vanlig mat..
Det har å gjøre med det jeg siterte? Jeg fikk intrykk av at du mente at ketose var populært fordi "produsentene" har popularisert det. Beklager misforståelsen Tongue

EDIT: Jeg antar du mente produsente av ketostix, forfatteren av boken, og alt det der. Jeg trodde du mente f.eks gilde og proteinfabrikken, produsentene av kjøtt og proteinpulver, det man spiser på en ketosediett.

Utlogget Riinoo

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 143
  • Honnør: 183
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 2 143

  • Et mål av gangen
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #252 : 22. august 2009, 16:30 »
Det var nok ikke det jeg mente nei Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #253 : 23. august 2009, 22:23 »
Får begynne å logge litt. Lenge siden sist.

M1: Uno bolle havregryn med banan, vi hadde ikke sukker.
M2: Ca fire tacos
M3: Seks pannekaker
M4: Supershake á 50g kasein, to-tre scoops havregryn, fire spiseskjeer solsikkeolje og uno banan

Småspist på litt nøtter også. Drikker mye melk.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Sv: Stiansoftcores er på deffekjøret nok en gang
« #254 : 23. august 2009, 22:38 »
Får begynne å logge litt. Lenge siden sist.

M1: Uno bolle havregryn med banan, vi hadde ikke sukker.
M2: Ca fire tacos
M3: Seks pannekaker
M4: Supershake á 50g kasein, to-tre scoops havregryn, fire spiseskjeer solsikkeolje og uno banan

Småspist på litt nøtter også. Drikker mye melk.
Er det bulking igjen?

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!