avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 293839 ganger)

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
har hørt at zma er veldig farlig for nyrene og leveren, mamma sa det. Har du vondt i siden av kroppen når du tar så mye zma?
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget Kimmi90

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 141
  • Honnør: 1
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 141

ZMA funker fett sover som en stein  headbang
180 Høy
82kg - 85kg - 90Kg

Trener kickboksing, BJJ, MMA og styrke.
90kg i benk Gått opp til 100 Cheesy

120kg i knebøy gått opp til 150

100kg i mark gått opp til 120 - 140 - 175

alkohol løser ingen problemer, men det faen ikke melk heller!!

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
har hørt at zma er veldig farlig for nyrene og leveren, mamma sa det. Har du vondt i siden av kroppen når du tar så mye zma?
Huh? Det er to mineraler og en b-vitamin, ikke hormoner Smiley Er det en tullepost? Eller er jeg på viddene?

Utlogget KristofferM

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 009
  • Honnør: 305
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 009

  • look at my hair, its burning.
logg http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=88602.new#new
Medlem av Kristiansand Strongteam


Jeg har ikke dysleksi derfor er mye av det jeg skriver rett.

Which ship never docks in Liverpool?
The Premiership

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Bøy: 27,5kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 5
42,5kg x 5
Militærpress:
20kg x 5
25kg x 5
27,5kg x 5
32,5kg x 5
Luftmark:
40kg x 5
50kg x 5
57,5kg x 5
65kg x 5

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Hey

Hvilke mål har du med treningen for tia? Ser du switcher mye mellom dietter osv liksom Smiley Ikke funnet noe som passer helt enda?

Anyways, bra jobba til nå kompis!  biggrin

-G

Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
vil virkelig anbefale deg å legge inn gerilja kardio på starten av hver kardio økt. varm opp så tar du 8 spurter på 20-30sek med ca 10-15 sek i mellom. Sykle så jevnt i 30 minutt etterpå og du har forbrennt mye mer fett enn du ville gjort med vanlig kardio. fungerer kjembra bra!
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

vil virkelig anbefale deg å legge inn gerilja kardio på starten av hver kardio økt. varm opp så tar du 8 spurter på 20-30sek med ca 10-15 sek i mellom. Sykle så jevnt i 30 minutt etterpå og du har forbrennt mye mer fett enn du ville gjort med vanlig kardio. fungerer kjembra bra!
For å være slem: jeg tror det funker ca. like bra om du bare sykler 30 min uten spurtene. Det er ikke allverden av energi man svir av på 8 korte spurter, og med over 95% intensitet så vet jeg ikke om blodtrykket blir optimalt for å få opp slagvolumet, og det er for kort i sonen til å ha en ordentlig stimulerende effekt på oksygenopptaket.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Hey

Hvilke mål har du med treningen for tia? Ser du switcher mye mellom dietter osv liksom Smiley Ikke funnet noe som passer helt enda?

Anyways, bra jobba til nå kompis!  biggrin

-G


Takk for det! Grin

Det startet jo med ketodietten, så gikk jeg videre til "vanlig" deff. Ikke noe avansert, bare kaloriunderskudd samtidig som jeg prøvde å få i meg nok proteiner og fett. Så prøvde jeg ABCD-metoden, som så veldig bra ut på ark, men jeg det ble etter hvert litt demotiverende å holde på sånn. Gøy å spise mat, men jeg vil egentlig heller priotere vektnedgang istedet for muskelvekst. Iallefall en stund til.

Nå ligger jeg igjen på "vanlig" deff, ca 2500 kalorier iløpet av en dag, men det varierer selvfølgelig, jeg bor jo ikke for meg selv. _Prøver_ å få i meg nok proteiner og fett, og legge karbohydratene så tett opp mot trening som mulig, både før og etter. Tar det en måned av gangen, hvis jeg sier til meg selv at jeg skal holde på i et halvt år, så går det ikke. Må lure meg selv litt for å komme i mål Wink

Får nok ikke lest noen bøker om dette med kosthold med det første, da jeg har begynt med særemne og er litt "opptatt", hehe. Så det meste av informasjon får jeg herifra, på iform, eller på andre steder. Misforstår sikkert en hel del, men får jeg med meg bittelitt, er jeg fornøyd Smiley

Jeg har ikke akkurat satt meg noen mål, men å komme under 90kg hadde vært knall.

Igjen, takk for positiv kommentar, de har det vært lite av nå i det siste Tongue Bare et par i ny og ne. Så det var hyggelig Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
vil virkelig anbefale deg å legge inn gerilja kardio på starten av hver kardio økt. varm opp så tar du 8 spurter på 20-30sek med ca 10-15 sek i mellom. Sykle så jevnt i 30 minutt etterpå og du har forbrennt mye mer fett enn du ville gjort med vanlig kardio. fungerer kjembra bra!
Jeg kan jo teste det ut. Kondisen er relativt ræva. Er det gerilja kardio noe ala intervaller?
For å være slem: jeg tror det funker ca. like bra om du bare sykler 30 min uten spurtene. Det er ikke allverden av energi man svir av på 8 korte spurter, og med over 95% intensitet så vet jeg ikke om blodtrykket blir optimalt for å få opp slagvolumet, og det er for kort i sonen til å ha en ordentlig stimulerende effekt på oksygenopptaket.
Slagvolum? Huh? Skulle ha fulgt med mer i gymtimene da vi gjennomgikk sånt, merker jeg Huh

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Slagvolum? Huh? Skulle ha fulgt med mer i gymtimene da vi gjennomgikk sånt, merker jeg Huh

Kondis er kroppens evne til å skille ut CO2 og ta opp O2. Noen faktorer her er kroppens evne til å få luft ned i lungene og ut igjen (ventilasjon), hvor mye blod kroppen greier å pushe igjennom lungeblærene (altså hvor stor mengde blod som bli eksponert for diffusjon), samt blodets sammensetning (tettheten av røde blodlegemer, som styrer hvor effektiv diffusjonen er).

En viktig faktor er blodgjennomstrømningen, som er i hovedsak styrt av to ting: puls og hjertefylling, altså hvor ofte hjertet slår og hvor mye blod som blir pumpet for hvert slag. Hjertefylling, eller slagvolum, styres av forskjellen i trykk i arteriene (ut fra hjerte og til kroppen) og venene (fra kroppen og inn til hjertet). Hvis trykket her er likt, så vil ikke hjertet bli fylt opp mellom slagene og man har ikke noe slagvolum. Jo større venetrykk og jo lavere arterietrykk, jo bedre fylling av hjertet.

Pulsen kan man gjøre lite for å forandre, den holder seg konstant. Derimot, så kan man stimulere til at kroppen øker slagvolumet med å sørge for trening hvor hjertet har god fylling.

Effekter som påvirker fyllingen av hjerte:
- mye bevegelse (f.eks løping) gjør at venepumpen (venene har en haug med enveisventiler, og bevegelse i muskulaturen rundt gjør at venene pumper) fungerer godt og øker venetrykket (positiv effekt)
- Statiske øvelser vil gi venepumpen lite stimulans, og vil ikke øke trykket (negativ effekt)
- Behov for oksygen vil redusere sammensnurpningen av arteriene og øke blodstrømmen, som vil senke arterietrykket (positiv effekt)
- Maksbelastning av muskler vil øke muskeltversnittet under belastningen, og vil hindre blodgjennomstrømning, altså øke arterietrykket (negativ effekt).

Så kort oppsummert, styrketrening vil gi økt puls, men vil øke venetrykket og gi lite stimulering til arterietrykket, så hjertefyllingen vil bli dårlig. Derimot så kreves oksygen, så hjertet må jobbe hardt for å pumpe ut i det høye arterietrykket. Det vil også ha liten stimulering på hjertefyllingen.

Kondistrening er kjennetegnet ved at man har mye dynamisk bevegelse og submaksimalt stress i musklene (så man ikke får okklusjon), som vil stimulere hjertefyllingen.

Forskningen sloss litt om det er 85% eller 95% av makspuls som er det optimale for å stimulere blodgjennomstrømningen, hjertet får max slagvolum rundt der et sted. Går man over dette så øker man bare hjerteslaget littegrann, men får en veldig slitasje på kroppen som krever økt restitusjon, så det er en "sweet-spot" rundt der et sted. Altså, max stimulering med et minimum behov for restitusjon.

For å få en reell stimulering for å øke slagvolumet bør man være i "sonen", altså 85% eller 95% av makspuls i minst to minutter (hvis jeg husker riktig). Siden man vanligvis trenger rundt et halvt minutt fra man begynner å spurte til pulsen er oppe i riktig sone, så bør dragene i intervaller være minst to og et halvt minutt, og følgelig er fem drag av tre minutter med mål om puls rundt 85-95% av max en vanlig intervallform.

Problemet med geriljakardio er at man får lite tid i "sonen", så stimuleringen (i mine øyne) for økt slagvolum (=kondis her) vil bli suboptimal. Å kjøre 98-100% av intensitet vil være meningsløst fordi det ikke gir nevneverdig bedre stimulering av fylling, er ubehagelig, og vil øke restitusjonstiden. I tillegg så mistenker jeg at så høy intensitet kan gi litt okklusjon i musklene, som øker arterietrykket (som var mitt opprinnelige poeng).

Lang post, men trening oppunder (men UNDER) melkesyreterskelen vil gi best forbrenning fordi:
- man gjør mest mulig arbeid per tidsenhet
- med en intensitet man kan holde over tid.

For å øke kondis, har jeg tro på 5x3-intervaller rundt 90% av makspuls. Dette er overkommelig psykisk (90% er ikke tyne-seg-til-det-ekstreme-intensitet), skulle gi knallgod stimulering av hjertefyllingen, samt at med opp og nedvarming så holder man på i allefall en drøy halvtime, og får nok tid i aktivitet for å forbrenne en reell mengde energi.

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
gerilja kardio er nå vist i mange artikler og studier (eller lginende interval trening) å være mye mer effektivt enn standard low intensity kardio. Trenger ikke være noe lege for å skjønne at 8 spurter ekstra vil gjøre deg i bedre form enn å ikke gjøre de 8 spurtene i tillegg til den vanlige kardion. Vi som løfter vekter har som regel korte "bursts" med maximal innsats og da er det en veldig god ide å legge in kardio trening som  vil etterligne denne trenings formen. Jeg merker klar forskjell på evnen til å hente meg inn mellom sets og ikke minst på fett forbrenningen og jeg trener så si aldri kardio over 20 min... Jeg har ihvertfall trent folk med det programmet og alle sammen har merket en klar oppgang i kondis, økning i prestasjoner med vektene pga nedre kondisjon rettet mot vekt trening og også en nedgang i fett(med riktig diett).
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

gerilja kardio er nå vist i mange artikler og studier (eller lginende interval trening) å være mye mer effektivt enn standard low intensity kardio. Trenger ikke være noe lege for å skjønne at 8 spurter ekstra vil gjøre deg i bedre form enn å ikke gjøre de 8 spurtene i tillegg til den vanlige kardion. Vi som løfter vekter har som regel korte "bursts" med maximal innsats og da er det en veldig god ide å legge in kardio trening som  vil etterligne denne trenings formen. Jeg merker klar forskjell på evnen til å hente meg inn mellom sets og ikke minst på fett forbrenningen og jeg trener så si aldri kardio over 20 min... Jeg har ihvertfall trent folk med det programmet og alle sammen har merket en klar oppgang i kondis, økning i prestasjoner med vektene pga nedre kondisjon rettet mot vekt trening og også en nedgang i fett(med riktig diett).
Ok:

- Guerilla cardio er mer effektiv på å øke kondisjonen enn lavintensitetskardio, den er grei, men er den mer effektiv 3x5-intervaller? Neppe, man er simpelthen for kort i sonen til å få maks uttelling og intensiteten er meningsløs høy.

- Den orignale studien såvidt jeg husker gjaldt utrente personer. Hva nå enn de hadde gjort med litt intensitet hadde nok fått opp kondisen der. Jeg har ennå ikke sett noen studie på guerilla cardio på trente personer. Faktisk, jeg har ikke sett noen studie utover den originale til Tabata.

- Å løpe i 4 min forbrenner litt fett, men det finnes ikke magi. Hvis man skal forbrenne så må man prøve å gjort mest mulig arbeid, altså få brukt mest mulig energi. Hvis man spurter i totalt 4 min i 20km/t så har man løpt 1.3 km. Hvis man jogger 1 time i 10 km/t har man løpt 10km. Selv om energiøkonomien er dårligere når man spurter samt at man får et økt oksygenbehov med å betale oksygengjelden så er det neppe snakk om 5 eller 10-gangen.

- Du sier det er god komplementærtrening for styrketrening fordi det ligner. Styrketrening er elendig kardiotrening, det gir veldig lite stimulering av slagvolum og gir stor arterietrykk så hjertet arbeider dårlig. God kardiotrening kan gi deg bedre slagvolum som vil gjøre belastningen i hjerte-kar-systemet mindre når du trener styrke. Å etterligne styrketrening i kardioen gir deg ikke dette, ordentlig kardiotrening gir deg dette.

Så for å oppsummere:
- lavintensitetskardio (gåing/lett jogging) vil gi grei fettforbrenning hvis man holder på en stund (koker ned til antall kilometer man tilbakelegger), og vil kreve minimalt med restitusjon.
- mediumsintensitetskardio (rask jogg/løping oppunder terskelpuls) vil gi grei fettforbrenning, man vil forbrenne mer pr. tidsenhet fordi man simpelthen løper fortere, man kan holde på i en signifikant mengde med tid (f.eks en halvtime eller mer), vil gi en viss stimulering for å øke kondisjonen, og når kondisjonen øker, så vil man kunne løpe fortere uten å komme over melkesyreterskelen, og kunne forbrenne mer per tidsenhet fordi man løper fortere. Dog, litt mer restitusjon vil kreves.
- høyintensitetskardio, altså 5x3-intervaller eller 4x4 gir optimal trening for å øke kondisjon, man er lenge nok i sonen til at man får stimulert for økt slagvolum og intensiteten er høy nok til å gi maks stimulering uten at man påfører en meningsløs høy belastning på kroppen. Med opp- og ned-varming samt lett jogging mellom dragene så får man nok tid i aktivitet til at fettforbrenningen blir signifikant.
- guerrillakardio, eller mikke mus-kardio, er bedre enn lavintensitetskardio for å få opp kondisjonen hos utrente. Derimot, metoden har en rekke svakheter: for kort i sonen for å gi optimal stimulering, for høy intensitet (unødvendig ubehagelig og unødvendig slitasje), og for kort total tid (4 min er ikke mye når man snakker om fettforbrenning). Det at folk kjører lavintensitetskario før og etter gjør at man faktisk får noe fettforbrenning, men da er det ikke mikke mus-kardioen som gjør noe magisk.

Så for å konkludere nok en gang: man kan få litt effekt av mikke mus-kardio, men jeg tviler utrolig mye på at denne kan sammenlignes med ordentlig intervalltrening (studier mottas med takk). Så hvorfor ikke gjør "the real thing", altså ordentlig intervalltrening?

Og til slutt: hva i allverden er "nedre kondisjon"?

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
bedre kondisjon. grunnen til at det er bra til styrke trening er at man løfter i korte perioder og i knebøy feks trenger man bedre kondis i form av korte kraft intervaler. Lange gåturer hjelper lite til å øke prestasjonen her. Jeg veit hva som fungerer bra for meg og de jeg har trent. Selvfølgelig fungerer d bedre om man går eller sykler en time etter spurten men alle vil ha mest mulig tidseffektiv trening og dette er en  veldig bra trenings form for de aller fleste. Det har hjulpet meg mye med fett og prestasjoner ellers. Har lite å klage med gerilja kardio. Men for all del, gå i en time hvis du vil.

nå som jeg går inn i en deffe periode vil jeg kjøre gerilja kardio først i kardio treningen og deretter ca 40 min med jevn gåing/sykling. kan godt prøve vanlig interval trening i en periode for å se om jeg liker dette også. Vil du da anbefale ala 5 sets a 3 min?
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!