avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 293715 ganger)

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Aha, "bedre" kondis. Hehe, jeg prøvde ikke å misforstå med vilje. Helt enig at kondis er et pluss for styrke.

For all del: Jeg påstår ikke at gåturer er tingen for å få bedre kondis. Grei fettforbrenningen hvis man har tiden til det. For å få mest bang-for-the-bucks når det gjelder fettforbrenning tror jeg løping oppunder melkesyreterskel en times tid er tingen. Man blir god og svett, får unnagjort en god del kilometer/får gjort mye arbeid, og man henter seg veldig fort inn igjen.

For å få bedre kondis er jeg overbevist om at man må tyne seg litt over terskel. Geriljakardio funker sikkert, men jeg tror absolutt ikke at det er optimalt som nevnt. Så vidt jeg husker så har det vært en del forskning på å øke VO2-max (som er et mål på kondis), og da er det 5 sett a 3 min som var greia. Litt uenighet om hvor høy intensitet man faktisk trenger som nevnt, om det holder med 85% (som ikke er så ekstremt tungt) eller 95% (som er full guffe uten å tyne seg til døde). Istedenfor å ta stilling til hvilke av de to leirene som har rett, pleier jeg å ha som mål å ligge på  90%, dette har en tendens til å gå mot 92-93% mot slutten av draget.

Intervall bør gå fint på deff såfremt man ikke er for gnien på karbohydratene. Min erfaring er at med for lite karbo så er det tungt å komme opp i riktig intensitet, mens med litt karbo så går det veldig greit.

Jupp, vil anbefale 5 sett á 3 drag. I hvert sett så er det om å gjøre å komme inn i sonen (90%) innen et halvt minutt og holde dette helt ut settet. Altså ikke noe "kose-sett" i starten, full pupp i alle dragene. Dog, kjør oppvarming, gjerne med et par bittesmå spurter til du er god og varm i muskulaturen, men ikke så mye at du er noe sliten. Mellom hvert drag, halvannet til to min pause eller så, jeg pleier å bruke pulsen som mål. Når pulsen er nede (for meg) i 100-110 er oksygengjelden betalt og kroppen egentlig klar. Jeg er gammal, så det kan hende at du ikke trenger å gå lavere enn 110-120, bruk den pulsen du har når du har en lett jogg, en intensitet du kunne ha i et par timer, men såpass høy at du føler at du er i aktivitet.

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Hei igjen Smiley

Ser du har vært i någenlunde samme situasjon som meg, det er bare å stå på. Som du sikkert har lest deg til selv så fungerer ketodiett bra for vektnedgang og "innsnevring" av kroppen, men om du virkelig vil ha vekk det spekklaget som er mest standhaftig så må det løpes flere ganger i uka.

Jeg er ikke en kar som skal undevise eller si at det du gjør ikke funker;) Kommer bare med tips !

Har selv utrolig dårlig kondis, mye pga jeg er dårlig til å presse meg selv i ting jeg synes er kjedelig.. derfor har jeg funnet ut etter mye om og men at jeg må gjøre noe som føles motiverende. Nemlig: Kjøre på med cardio når kroppen føles HELT tom, f.eks etter trening, på morgenen, når du har spist lite carbs og er sliten som et uvær. Gjennomfører du et par slike økter så kommer du til å føle deg som en stålmann.

Ser at vi to har hatt sånn ca. likt utgangspunkt og like dårlige gener (ikke ta dette ille opp;)) slike kropper trenger cardio! Ikke tenk på dårlig kondis og bare kjøre den intensiteten som gjør at du klarer å gjennomføre øktene, jogger selv sånn klovneintervaller 3-4 minutter oppvarming 2 minutter jogging - 1 minutt pustepause, plutselig orker jeg 10 minutter jogging og 1 minutt pustepause. Ikke for å reklamere for slackertrening, men du trenger ikke mer i starten. Kjente allerede etter første uka at underhudsfettet begynte å løsne i konsistensen.

Slitsomt å bo hjemme mtp på maten, men bare hold ut og sett krav til maten som serveres/kjøpes inn all forbedring hjelper. Håper du finner dette somewhat motiverende (Det som var meningen)

Stå på !

-G
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Hei igjen Smiley

Ser du har vært i någenlunde samme situasjon som meg, det er bare å stå på. Som du sikkert har lest deg til selv så fungerer ketodiett bra for vektnedgang og "innsnevring" av kroppen, men om du virkelig vil ha vekk det spekklaget som er mest standhaftig så må det løpes flere ganger i uka.

Jeg er ikke en kar som skal undevise eller si at det du gjør ikke funker;) Kommer bare med tips !

Har selv utrolig dårlig kondis, mye pga jeg er dårlig til å presse meg selv i ting jeg synes er kjedelig.. derfor har jeg funnet ut etter mye om og men at jeg må gjøre noe som føles motiverende. Nemlig: Kjøre på med cardio når kroppen føles HELT tom, f.eks etter trening, på morgenen, når du har spist lite carbs og er sliten som et uvær. Gjennomfører du et par slike økter så kommer du til å føle deg som en stålmann.

Ser at vi to har hatt sånn ca. likt utgangspunkt og like dårlige gener (ikke ta dette ille opp;)) slike kropper trenger cardio! Ikke tenk på dårlig kondis og bare kjøre den intensiteten som gjør at du klarer å gjennomføre øktene, jogger selv sånn klovneintervaller 3-4 minutter oppvarming 2 minutter jogging - 1 minutt pustepause, plutselig orker jeg 10 minutter jogging og 1 minutt pustepause. Ikke for å reklamere for slackertrening, men du trenger ikke mer i starten. Kjente allerede etter første uka at underhudsfettet begynte å løsne i konsistensen.

Slitsomt å bo hjemme mtp på maten, men bare hold ut og sett krav til maten som serveres/kjøpes inn all forbedring hjelper. Håper du finner dette somewhat motiverende (Det som var meningen)

Stå på !

-G
Gøy med tips, ikke vær redd for å være belærende. Jeg tenkte at vi hadde et ganske likt utgangspunkt jeg også, og du har jo vært igjennom en forvandling, om jeg kan kalle det det - så du vet vel hvordan jeg har og føler det.

Ketodiett hva noe jeg i første omgang prøvde ut sammen med tung kardiotrening. To-tre spinningturer i uken om jeg ikke husker feil, i tillegg til at jeg gikk hjem fra hver treningsøkt, som ble minst tre turer på 30 minutter i uken. Når jeg tenker tilbake, så fatter jeg ikke hvordan jeg fikk det til. Men det var første gangen, og ekstremt motiverende da jeg så resultatene komme så fort som det gjorde.

Kondis og restitusjonstid er to unnskyldninger jeg bruker for å ikke løpe noe særlig. Programmet jeg følger nå er fullkropp fordelt på tre dager, og det er knebøy hver dag. Beina tåler mye juling, men jeg er litt redd for å kjøre for hardt på. Men jeg har jo minst en dag hvile mellom hver økt, så da kan jeg ta løpingen rett etter hver treningsøkt, hvor jeg er helt tom for energi. Du har kanskje erfaring med sånt? Jeg er ikke redd for at lårene skal slutte å vokse, heller tvert imot, men jeg har en mor som har dårlige knær pga. mye jogging. Og sånn vil ikke jeg ha det Tongue. Men jeg kan jo prøve, hvis ikke det går, så kommer jeg nok til å merke det før løpet er helt kjørt. Eller?

Klart klovneintervaller (som du så fint kaller det Grin ) funker. Skjønner hva du mener med å reklamere for slackertrening, men det er jo sånn at det ikke har så mye å si hva du gjør i starten, for kroppen er ikke vant til det ene eller det andre uansett (hvis jeg forsto deg riktig)?

Angående dette med gerilja kardio versus intervaller, så faller jeg mer over på intervalltrening. Jeg innbiller meg at kroppen surner fort med lite karb, og med gerilja kardio opp mot 95% intensitet (som er ganske høyt), så kommer vel melkesyren ganske fort? Som igjen gjør at jeg ikke klarer å holde ut så lenge?

Gøy med tips fra alle tre, merker jeg blir mer og mer motivert Smiley

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Angående dette med gerilja kardio versus intervaller, så faller jeg mer over på intervalltrening. Jeg innbiller meg at kroppen surner fort med lite karb, og med gerilja kardio opp mot 95% intensitet (som er ganske høyt), så kommer vel melkesyren ganske fort? Som igjen gjør at jeg ikke klarer å holde ut så lenge?
Man skal vel over 95% på gorillakardio? Er det ikke max på sprintene? Et intervalldrag på 95% over tre minutter er absolutt ikke uoverkommelig (men tungt), og da har man tatt 3/4 av hele gorillakardioen samt at man har løpt i pausene...

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Man skal vel over 95% på gorillakardio? Er det ikke max på sprintene? Et intervalldrag på 95% over tre minutter er absolutt ikke uoverkommelig (men tungt), og da har man tatt 3/4 av hele gorillakardioen samt at man har løpt i pausene...
Åja. Jaja, men det får vel fortsatt fart på melkesyren? Eller er ikke det et problem med den type kardio?

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Åja. Jaja, men det får vel fortsatt fart på melkesyren? Eller er ikke det et problem med den type kardio?
All intervalltrening med litt futt får fart på melkesyren, det er ikke noe galt med melkesyre. Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
All intervalltrening med litt futt får fart på melkesyren, det er ikke noe galt med melkesyre. Smiley
Da er det mulig at jeg har bommet litt på hva melkesyre var for noe. Det er når du blir "seig", er det ikke? Blir man ikke voldsomt støl av sånt noe?

Ganske basic kunnskap det her, altså Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Grei styrkeøkt i dag, gidder ikke logge, ikke noe spesielt som skjedde.

Tok meg akkurat en ekstremt liten joggetur bare for å teste, og det gikk ganske greit. Skulle opp og hente noe hos en kompis, så kunne like godt gjøre noe ut av det.

Kommer neppe til å jogge noe særlig på mølla, prøvde det i dag. Ufattelig kjedelig. Men ute gikk det helt fint. Tar med stoppeklokke og iPod neste gang Grin

Fór:
Lite havregryn med en banan i. Ca 5dl lettmelk.
Fire rugbrødskiver med relativt mye peanutsmør, 5dl lettmelk. Relativt lite cashewnøtter.
50g proteinshake, en neve rosiner.
Én kyllingpectoralis, og litt slankegrateng.
50g kasein (orker ikke omelett i dag), 2 ss tran.


Har ikke regnet ut kcal på dette, skal bli strengere i morgen.

Utlogget Kpt. Plumbonite

  • Skravlekopp
  • ******
  • Innlegg: 1 849
  • Honnør: 260
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 849

Da er det mulig at jeg har bommet litt på hva melkesyre var for noe. Det er når du blir "seig", er det ikke? Blir man ikke voldsomt støl av sånt noe?

Ganske basic kunnskap det her, altså Smiley
Både ja og nei. Tradisjonelt blir det anset som det er melkesyre som gjør en støl, men visstnok er det ioner (eller noko slikt, orker ikke å slå opp) og ikke melkesyre. Igjen, hvis jeg husker riktig, melkesyre er et biprodukt av glukoseforbrenningen som blir brukt i fettforbrenningen (krebs sykel). Opp til melkesyreterskelen greier fettforbrenningen å forbruke melkesyren, men når man går over det blir det en opphopning av melkesyre. Så fort man stopper brytes denne melkesyren ned mens man betaler oksygengjelden (1-2 min). Eller noe sånt. Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Både ja og nei. Tradisjonelt blir det anset som det er melkesyre som gjør en støl, men visstnok er det ioner (eller noko slikt, orker ikke å slå opp) og ikke melkesyre. Igjen, hvis jeg husker riktig, melkesyre er et biprodukt av glukoseforbrenningen som blir brukt i fettforbrenningen (krebs sykel). Opp til melkesyreterskelen greier fettforbrenningen å forbruke melkesyren, men når man går over det blir det en opphopning av melkesyre. Så fort man stopper brytes denne melkesyren ned mens man betaler oksygengjelden (1-2 min). Eller noe sånt. Smiley
Daså! Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Bøy: 30kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 4
42,5kg x 5
Militærpress:
20kg x 5
25kg x 5
30kg x 5
32,5kg x 5
Sumomark:
42,5 x 5
50kg x 5
57,5kg x 5
67,5kg x 5

Kardio: 30 minutter med intervaller. Det ble vel 4 minutters løping, og ett minutts pause. Om det er riktig eller ei, vet jeg ikke, men jeg forbrent vel iallefall litt.

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Bøy: 30kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 4
42,5kg x 5
Militærpress:
20kg x 5
25kg x 5
30kg x 5
32,5kg x 5
Sumomark:
42,5 x 5
50kg x 5
57,5kg x 5
67,5kg x 5

Kardio: 30 minutter med intervaller. Det ble vel 4 minutters løping, og ett minutts pause. Om det er riktig eller ei, vet jeg ikke, men jeg forbrent vel iallefall litt.


Kjører du progresjon på vektene eller er du bare ikke glad i intensitet ? Cheesy (synes du lå litt lavt på vektene til å ha så lavt repsantall) Kan jo være en idé om du vil forbrenne fett å kjøre litt høyere repsantall og mindre pauser Wink
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Kjører du progresjon på vektene eller er du bare ikke glad i intensitet ? Cheesy (synes du lå litt lavt på vektene til å ha så lavt repsantall) Kan jo være en idé om du vil forbrenne fett å kjøre litt høyere repsantall og mindre pauser Wink
Hehe :p Det er sånn programmet er satt opp. Bill Starr 5x5. Jeg kan jo ha høyere vekter, men hvis jeg setter de for høyt, så blir hele poenget med programmet borte. Det er meningen at det skal være progresjon over tid, og da er det greit å begynne litt lavt, iallefall når jeg er på kaloriunderskudd. Det "klassiske" eksemplet på fail i dette programmet, er jo å sette vektene for høyt til å begynne med.

Men støtter det du sier om høyrep på deff. Ikke at jeg har så mye erfaring med det, men korte pauser og høyt antall repetisjoner (12+ ..?) virker iallefall logisk med tanke på hjerterytme og forbrenning Smiley Om jeg har forstått rett.

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Bøy:
30kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 5
50kg x 5
57,5kg x 3
42,5kg x 8
Benkpress:
30kg x 5
40kg x 5
45kg x 5
55kg x 5
62,5kg x 3
45kg x 8
Foroverbøyd roing:
30kg x 5
35kg x 5
42,5kg x 5
50kg x 5
57,5kg x 3
42,5kg x 8


Ingen kardio etter styrketrening i dag. Skal ut i kveld (uten alkohol, yay Grin ), så regner med at det blir en times gåtur hjem igjen, som vanlig.

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Hehe :p Det er sånn programmet er satt opp. Bill Starr 5x5. Jeg kan jo ha høyere vekter, men hvis jeg setter de for høyt, så blir hele poenget med programmet borte. Det er meningen at det skal være progresjon over tid, og da er det greit å begynne litt lavt, iallefall når jeg er på kaloriunderskudd. Det "klassiske" eksemplet på fail i dette programmet, er jo å sette vektene for høyt til å begynne med.

Men støtter det du sier om høyrep på deff. Ikke at jeg har så mye erfaring med det, men korte pauser og høyt antall repetisjoner (12+ ..?) virker iallefall logisk med tanke på hjerterytme og forbrenning Smiley Om jeg har forstått rett.

Er vel egentlig en liten fare for "klassisk fail" når man kjører lavkalori på et styrkeøkningsprogram også da ? Smiley Selv synes jeg spising og styrke er psykisk, i allefall i kortere tidsaspekter. Blir du skikkelig kjørt etter en sånn økt så er det vel greit, har bare gått i fella med 5x5 før da det kjennes digg ut å trene, men det blir for lite intensitet om man ikke øker nok.
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!