avstemning
Spørsmål: Blir det vaskebrett på stiansoftcore til neste sommer?
Ja
Nei
Dust, du er russ i mai 2010

Skrevet av Emne: klein logg! BARE overanalysering  (Lest 293549 ganger)

Utlogget holrun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 661
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 661

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #675 : 21. februar 2010, 12:59 »
Spennende og motiverende lesning! Vurderer selv noe litt mer ekstremt innenfor deffing visst det ikke går som jeg vil med det jeg holder på med nå. Kanskje er UD2.0 noe å prøve? Fortsett det gode arbeidet! Smiley

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #676 : 22. februar 2010, 10:35 »
Ekstremt motiverende å høre når andre synes det jeg driver med er motiverende, skal jeg si deg Wink

Selve dietten ser jo genial ut på papiret, det gjenstår bare å se om det funker for meg. Men jeg er helt klart fan av hele lavkarb/oppkarb greia i sammenheng med deff. Anbefaler deg å lese hele boken, artig lesning selv om du nødvendigvis ikke planlegger å legge deg på en sånn type diett Smiley

Utlogget holrun

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 661
  • Honnør: 7
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 661

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #677 : 22. februar 2010, 16:36 »
Hvor får man bestil denne boka da? Finnes den på norsk? Tongue Er ikke sånn kjempeglad i å lese engelsk, hehe

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #678 : 23. februar 2010, 14:43 »
Dagens:
Benkpress:
30kg x 20
40kg x 20
50kg x 15
Skrå hantelpress:
13kg x 20
13kg x 20
13kg x 17
Brystpress:
20kg x 15
15kg x 20
15kg x 15
Foroverbøyd stangroing:
30kg x 20
40kg x 20
40kg x 15
Nedtrekk:
35kg x 20
35kg x 20
35kg x 15
Sittende maskinroing:
20 reps
20 reps
15 reps
Beinpress:
80kg x 20
80kg x 20
Tåhev versus crunches:
80kg x 20
Crunches x 20
80kg x 20
Crunches x 20
Sittende frontpress, smith:
35 kg x 15
30kg x 15
Fronthev:
6kg x 15
Smalbenk:
30kg x 20
30kg x 17
Biceps curls:
12kg x 20
12kg x 20
12kg x 17

Tror da det var alt Smiley

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #679 : 23. februar 2010, 14:57 »
Å lang tid bruker du per sett?
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #680 : 23. februar 2010, 15:54 »
Å lang tid bruker du per sett?
Etsje sekker! Litt forskjellig.

Men er det virkelig nødvendig å telle sekunder? Med to depletiontreninger i uken + kardio, så bør det meste glykogenet være ute uansett?

"Min erfaring" er at jeg ikke vinner veldig mye på å overanalysere ting, da blir alt fort veldig kjedelig. Men hvis det spiller en veldig stor rolle, er det selvfølgelig kanskje verdt det.

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #681 : 23. februar 2010, 15:56 »
Etsje sekker! Litt forskjellig.

Men er det virkelig nødvendig å telle sekunder? Med to depletiontreninger i uken + kardio, så bør det meste glykogenet være ute uansett?

"Min erfaring" er at jeg ikke vinner veldig mye på å overanalysere ting, da blir alt fort veldig kjedelig. Men hvis det spiller en veldig stor rolle, er det selvfølgelig kanskje verdt det.

folk liker å overkomplisere ting Wink Jeg gadd ikke å tenke på noe av flisespikkeriet nevnt i boka.. og jeg kan vel si det fungerte rimelig OK uansett.
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #682 : 23. februar 2010, 17:36 »
folk liker å overkomplisere ting Wink Jeg gadd ikke å tenke på noe av flisespikkeriet nevnt i boka.. og jeg kan vel si det fungerte rimelig OK uansett.

Tja. Uten å ha tømt glykogenlagrene fullstendig vil de ikke overkompensere når du oppkarber. Og de blir ikke helt tømt ved mindre du hvert sett varer 45-60 sekunder. Ellers hadde det neppe stått i boka(?). Og blir ikke glykogenlagrene overfyllt blir du kanskje ikke like sterk som du ellers ville blitt. Var nysjerrig på dette en stund tilbake og mener konklusjonen var at ikke alle merket noen nevnverdige forandring på fulle/overfulle glykogenlagre, men noen gjør det.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #683 : 23. februar 2010, 18:08 »
Tja. Uten å ha tømt glykogenlagrene fullstendig vil de ikke overkompensere når du oppkarber. Og de blir ikke helt tømt ved mindre du hvert sett varer 45-60 sekunder. Ellers hadde det neppe stått i boka(?). Og blir ikke glykogenlagrene overfyllt blir du kanskje ikke like sterk som du ellers ville blitt. Var nysjerrig på dette en stund tilbake og mener konklusjonen var at ikke alle merket noen nevnverdige forandring på fulle/overfulle glykogenlagre, men noen gjør det.


True true, jeg sleit hvertfall med å holde meg under 45 sekunder når jeg løftet så tungt jeg bare klarte i 15-20 reps alt etter dagsform. Hvis man bruker mindre tid enn det løfter man for lett. Wink
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget Junkfood-mannen

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 959
  • Honnør: 175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 959

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #684 : 23. februar 2010, 18:12 »
True true, jeg sleit hvertfall med å holde meg under 45 sekunder når jeg løftet så tungt jeg bare klarte i 15-20 reps alt etter dagsform. Hvis man bruker mindre tid enn det løfter man for lett. Wink

Hva mener du? Boka sier 45-60.
Treningslogg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=94020.msg1393598;topicseen

"Weigh gain will impair insulin sensitivity, the source of the calories will matter very little." - Lyle Mcdonald.

Lyle McDonald wrote: "You need two main exercises:
1. table push aways: When you start to get full, just push away from the table
2. Head shakes: when someone offeres you food not on your diet, twist your head right and then left and repeat going 'No thank you'. Getting a 6 pack is mostly about losing fat."

Utlogget ggi3201

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 570
  • Honnør: 43
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 570

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #685 : 23. februar 2010, 18:29 »
Hva mener du? Boka sier 45-60.

I know, men måten jeg forklarte treningsprogrammet til stian på så skal han slite med holde seg under 45-60 sekunder pr set fordi han skal løfte så tungt som mulig opptil 15-20 reps! Poenget mitt er at det ikke skal være noe poeng å telle, men er vel ikke noe poeng i å være så kritisk til alt som blir sagt? Tipper han får framgang slik han holder på nå?
Mål for sommern:
Vedlikehold +-

Profile

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #686 : 23. februar 2010, 20:36 »
Nå vet ikke jeg om det går an å måle om du har overfylte glykogenlagre eller ikke, men merker greit mer trøkk på lørdagstreningene enn jeg har på en "vanlig" styrkeøkt. Så jeg vil gå utifra at jeg er ganske depleted før jeg kjører igang med oppkarb.

Må si jeg heller litt mer over på 15-20 reps per sett enn 45-60 sek. per sett, det er i alle fall enklere og mer praktisk. Men nå som de har fått klokke og greier i styrkerommet, så går det nok an å finne en mellomting. 20 reps på biceps eller legger kan lett klares på under et halvt minutt selv om det er relativt tungt, men med f.eks beinpress eller smalbenk (som er helt i slutten av økta) kan det fort overstige 60 sek... Så det er vel ikke verre enn å bare kjenne litt etter, telle reps og sjekke klokka før/etter hver sett?

Er ikke noen fan av å gjøre ting vanskeligere enn de er, da ender det bare opp med at alt koster mye mer enn det smaker.

Fremgang ja, kanskje vanskeligere å se sånt på badevekta på denne type diett, da man ideelt sett bør brenne fett "samtidig" som man kitter på seg litt muskler. Så det er kanskje litt tidlig å si! Torsdag er iallefall veiedag Smiley

Synes selv kritikk er bra sålenge den er konstruktiv, er jo bare naturlig å stille spørsmålstegn til en konseptdiett (om man kan kalle det det) som er fikset litt på og justert litt.

Utlogget ralphern

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 521
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 521

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #687 : 23. februar 2010, 23:55 »
Mye som går over hodet på meg i en diskusjon som dette, men hva er konseptet og hovedtrekkene i denne dietten?

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #688 : 24. februar 2010, 21:14 »
Mye som går over hodet på meg i en diskusjon som dette, men hva er konseptet og hovedtrekkene i denne dietten?
Mye greier som står i boka som kanskje får det hele til å virke litt for avansert for "mannen i gata", men i praksis er det egentlig ikke vanskelig i det hele tatt. Kan prøve å forklare litt, selv om jeg sikkert glemmer mye. Skal ikke gå for mye inn på ting, er redd for å ljuge eller si feil Grin

4,5 depletiondager på rad i uken. Depletion betyr uttømming, og det er disse dagene man skal ligge under femti gram med karbohydrater. Hos meg er disse dagene søndag, mandag, tirsdag, onsdag, og frem til treningsøkten på torsdag. Altså fire og en halv dag. I tillegg til å ligge under 50g karb, skal man ligge på 3-3,5g proteiner per kg kroppsvekt, ha i seg sunne fettsyrer til hvert måltid. Jeg gjør det enkelt og knipser et par omega3 kapsler før jeg spiser kyllingen min, som jeg steker i raps. Moderat med fett, så mettet fett er vel ingen dødssynd, men ved å holde seg unna mettet fett, kommer man enda lavere på kaloriene. For meg er transfett neinei i livet sånn generelt, og har vel heller ingen funksjon i et sunt kosthold (?).

To depletiontreninger i uken (mandag+tirsdag hos meg), hvor målet er å tømme glykogenlagrene i kroppen for glykogen. Siden poenget er å oppnå max depletion, skal man trene hele kroppen iløpet av disse to øktene. Det er forslått forskjellige splitter i boken, men jeg trener bare enkelt og greit hele kroppen på begge treningene. Dette er også foreslått i boken. Én time med moderat kardio etter hver depletionøkt, i tillegg til en time på søndag og onsdag.

Torsdag er det proteinsyntese trening. Skal ikke gå noe særlig inn på dette, da jeg ikke helt husker greia. Men det så veldig pent og logisk ut på arket Smiley Smiley Men dette hadde hvertfall en veldig gunstig effekt på stølheten hos meg. Tre sett på bryst, tre på rygg, og tre på bein. Veldig koselig økt.

Matmessig er torsdagen litt rar fordi den fungerer som en depletiondag helt frem til endt treningsøkt, hvor jeg starter carbloaden umiddelbart. Trykker i meg tre-fire bananer ved siden av proteinshaken, rett etter trening. Her er målet å få i seg 15g karb per kg kroppsvekt iløpet av ca 30 timer. Løper selvfølgelig rett hjem og går helt cowboy på alt som inneholder karbohydrater.

Dette betyr at hele fredagen er dedikert til konsumering av karbohydrater. Null trening på fredag, bare løfting av matvarer med MASSE karbzzzz. Vitkig å holde seg unna usunt fett, bare sunne fettsyrer. Dette for at man får i seg nok kalorier fra alle karbohydratene. Litt sjipern at man ikke kan munche melkesjokkis på fredagskvelden, menmen. Lavfett is og vingummi og alt annet som er lavt på fett er selvfølgelig helt lov. I boken skriver Lyle at de beste oppkarbene han har hatt, er med komplekse karbohydrater og matvarer som inneholder stivelse, så det er selvfølgelig noe han anbefaler. Men sukker er helt lov, det eneste du skal være forsiktig med, er fett og fruktose. Igjen, 15g carbz per kg kroppsvekt. Det er snakk om vilt mye mat.

På lørdag skal jeg ha i meg ca 300g karbs før powerøkten. Hensikten med økten er å løfte så tungt som mulig for å beholde om ikke øke styrken. Kroppen er kastet inn i en anabol fase pga. oppkarbingen, så det meste av kalorier (ifølge boken) går rett til musklene (dette er forøvrig ganske godt forklart i boken). Etter økten har jeg hundre gram karbohydrater igjen.

Så er det på an igjen! Søndag er depletiondag. Her er det lov med hundre gram karbs, men det er ikke kjempeviktig. Poenget er bare at du skal trappe ned til depletion igjen.

Enkelt sammendrag:
Fra mandag til torsdag kveld ligger man lavt på under 50g karb per dag. Fra torsdag kveld til lørdag formiddag ligger man høyt på karbohydratene. Resten av lørdagen og frem til søndag kveld, skal man helst ikke ha fått i seg noe særlig mer enn 200g karb. 3-3,5g protein per kg kroppsvekt alle dager i uken.

Høyrep trening (15-20 reps) på hele kroppen på mandag+tirsdag, tolvreppere på torsdag. Ganske lett og koselig økt i kontrast til depletiontreningene. Firere på lørdagens powerøkt (dette er dritgøy).

Verre er det ikke.

Kan virke litt avansert når du leser boken, jeg husker lite av det som sto. Spesielt dette med hormoner og fettreseptorer (eller noe sånt). Men det står der bare for at du skal vite hva du driver med, hvorfor du ligger under 50g karb på depletiondagene, hvorfor du skal spise til du sprekker på oppkarbdagene, etc. etc... Å følge dietten er null stress, så lenge du har litt viljestyrke. Egentlig ganske enkelt!

Skrev litt rotete, har sikkert misforstått litt noen steder. Bare å rette på meg Smiley

EDIT: Vilt lang post, merker fingrene begynner å bli depleted HE-HE

Utlogget ralphern

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 521
  • Honnør: 33
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 521

Sv: Stiansoftcore: lavkarb og høyrep
« #689 : 25. februar 2010, 14:14 »
Skjønner. Hørtes slitsomt ut! Gruer meg til diett ass...

Bra du står på og jeg er mektig imponert at du orker å kjøre dette løpet! Hva sier vekten nå som det er veiedag(?).

Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!