Skrevet av Emne: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?  (Lest 11882 ganger)

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #60 : 23. april 2009, 22:21 »
jeg vil heller ha tittelen "kretsmester i dip"
altså bare dip uten overstøt,også kjent som wpc-knebøy.

Så det er det fotballgutta på styrkerommet konkurrerer i!

Utlogget kaballeggeren

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #61 : 23. april 2009, 22:29 »
Det viste seg at Mr. Rømme var en vi har utestengt fra forumet to ganger tidligere....
Eller 3-4 ganger? Skal ikke se bort fra at han er her nå også.. Wink

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #62 : 23. april 2009, 23:11 »
Eller 3-4 ganger? Skal ikke se bort fra at han er her nå også.. Wink
Skal ikke se bort fra at jeg akkurat sperret Ip'en også... Smiley

Utlogget VegarGjerdrum

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 554
  • Honnør: 1320
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 554

  • www.kalibergym.no
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #63 : 23. april 2009, 23:16 »
Har det blitt nevnt tåhev her? Det mener jeg det kunne vært stas og funnet landets sterkeste i.
En mester for sittende tåhev og en for stående tåhev.
Eat more woman! They are high in proteins!

www.kalibergym.no
www.highwhey.no
www.godrygg.no

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #64 : 23. april 2009, 23:18 »
Har det blitt nevnt tåhev her? Det mener jeg det kunne vært stas og funnet landets sterkeste i.
En mester for sittende tåhev og en for stående tåhev.

De som gikk inn for stående tåhev ville da vært pinglene.. alle vet jo at sittende tåhev er best! De som driver med stående er bare wannabes..

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #65 : 23. april 2009, 23:28 »
Er det ikke mulig å finne ut hvem som er sterkest ved å ta en MR-røntgenscan? Så ganger man all muskelmasse x muskelfibertype og finner ut hvem som er sterkest alt i alt.. Så slipper man jo å løfte i det hele tatt!?
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget TheGreatWhite

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 653
  • Honnør: 56
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 653

  • FTK Bodybuilder Club
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #66 : 27. april 2009, 13:41 »
Tror de fleste styrkeløftere kan løfte greit i alle mulige øvelser Smiley



Familien din Einar sist sommer!? Tongue
NO SACRIFICE, NO VICTORY!!

Rebuilding a machine from scratch!

"Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated."

Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #67 : 27. april 2009, 14:37 »
Selv om det er litt tullete å innføre flere øvelser i styrkeløft som idrett, vil jeg påstå at benk, mark og bøy alene på ingen måte er noen komplett styrketest, og at roing/pull-down/pull-ups med vekt i belte er høyst relevante for måling av helhetlig funksjonell styrke. Knebøy tester presstyrke i underkropp, markløft tester dragstyrke i 'underkropp' (herunder ryggstrekkere), benkpress tester presstyrke i overkropp, og da gjenstår en øvelse som måler dragstyrke i overkropp.

Så klart, det er ingen grunn til at styrkeløftkonkurranser trenger inkludere noen slik øvelse, men å si at markløft er den eneste dragøvelsen man trenger, høres for meg ut som sneversynt styrkeløftpropaganda.

neonX

  • Gjest
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #68 : 27. april 2009, 14:48 »
Er det ikke derfor vi har strongman da? For å se hvem som er sterkest jevnt over....

Edit: Noen hadde vist skrevet dette allerede

Utlogget Ivrig pingle

  • Global Moderator
  • *****
  • Innlegg: 12 289
  • Honnør: 1394
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 12 289

  • RAW = DOPINGFRI
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #69 : 27. april 2009, 14:53 »
Selv om det er litt tullete å innføre flere øvelser i styrkeløft som idrett, vil jeg påstå at benk, mark og bøy alene på ingen måte er noen komplett styrketest, og at roing/pull-down/pull-ups med vekt i belte er høyst relevante for måling av helhetlig funksjonell styrke. Knebøy tester presstyrke i underkropp, markløft tester dragstyrke i 'underkropp' (herunder ryggstrekkere), benkpress tester presstyrke i overkropp, og da gjenstår en øvelse som måler dragstyrke i overkropp.

Så klart, det er ingen grunn til at styrkeløftkonkurranser trenger inkludere noen slik øvelse, men å si at markløft er den eneste dragøvelsen man trenger, høres for meg ut som sneversynt styrkeløftpropaganda.

Markløft tar for seg dragstyrken i hele ryggen, benkpress er også avhengig av styrken i lats.
Det er tilstrekkelig å ha med markløft på rygg. Styrkeløftere ser nytten av å trene drag øvelser for øvre del av ryggen som støtteøvelse og man merker seg fort at dette er vesentlig for styrken i markløft.
Du kan gjerne kalle det propaganda, jeg kaller det erfaring: Markløft er tilstrekkelig
Eternal growth... It ain`t gonna happen. Snap out of it and get out of depth now, or bite the dust. Sucker!

Tendensen til å overvurdere egen kompetanse og mestringsevne kan betraktes som en psykologisk forsvarsmekanisme, som bidrar til at vi tør å gi oss i kast med oppgaver vi ellers ville unngått, og at vi ikke gir opp så lett til tross for motgang.

Les forumreglene her


Utlogget aiwass

  • Elite medlem
  • *******
  • Innlegg: 4 322
  • Honnør: 1098
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 4 322

Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #70 : 27. april 2009, 15:21 »
Først sier du at styrkeløftere ser nytteverdien av å trene overkroppsdragstyrke 'direkte' med øvelser som stangroing, og så sier du at markløft alene er tilstrekkelig? Det er vanskelig å bli klok på hva du mener her.

For øvrig bør det spesifiseres hvilken målsetning det er snakk om; mark alene er sikkert tilstrekkelig når markstyrke er det endelige målet, men når det er snakk om helhetlig funksjonell styrke, sier det seg selv at en som kun trener mark for ryggen, ikke kommer til å være tilsvarende sterk i bevegelser à la chins eller roing.

Utlogget Egil Skallagrimsson

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 17 784
  • Honnør: 4412
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 17 784

Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #71 : 27. april 2009, 16:07 »
Det er jo ikke styrkeløft sin oppgave å dekke alle basene i all styrketrening. på samme måte som Tennis, badminton og ping pong hver har sine egne utfordringer og forskjeller.

Styrkeløft har blitt slik den er idan som følge av en hel rekke utviklingsskritt. Majoriteten av utøverne har til enhver tid vært med på å forme idretten. Som andre idretter også har blitt endret fra sin spede begynnelse.

det fins ikke noe universellt fasitsvar på hva som er bedre enn hva og hva som viser styrke best osv.. Styrkeløft er det det er idag... å legge til øvelser vil ikek gjøre idretten bedre, heller tvert imot... det vil medføre mer regler. og MER regler er ihvertfall nådestøtet til styrkeløft som idrett.

taraquin

  • Gjest
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #72 : 30. april 2009, 23:13 »
Kroppshevinger med vekt hadde vært ei artig øvelse å inkludere. Jeg synes ikke mark nødvendigvis sier så mye om trekkstyrken, vet om\kjenner flere som tar mye i mark og suger skikkelig i alle trekkøvelsene og omvendt Wink Men styrkeløft dekker jo ganske mange styrkedisipliner og muskelgrupper og gir etter min mening et godt bilde på allroundstyrken til vedkommende.

Utlogget zenurai

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 321
  • Honnør: 399
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 321

  • I will either find a way, or make one!
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #73 : 30. april 2009, 23:19 »
Kroppshevinger med vekt hadde vært ei artig øvelse å inkludere. Jeg synes ikke mark nødvendigvis sier så mye om trekkstyrken, vet om\kjenner flere som tar mye i mark og suger skikkelig i alle trekkøvelsene og omvendt Wink Men styrkeløft dekker jo ganske mange styrkedisipliner og muskelgrupper og gir etter min mening et godt bilde på allroundstyrken til vedkommende.
at noen tar mye i mark og lite i kabelroing og nedtrekk er vell ikke relevant med at de har svak trekkstyrke men heller at de er smarte me prioriteringene sine..

Tror det er lettere for en med 200kgx5 i markløft å bli sterk i foroverbøyd roing enn en person mde 100kgx5..

taraquin

  • Gjest
Sv: Nedtrekk/roing i styrkeløftkonkurranser?
« #74 : 01. mai 2009, 14:18 »
Enig i den, men jeg synes uansett ikke at mark nødvendigvis gir et godt bilde på trekkstyrke, samtidig som man kan være rimelig svak i korsryggen, setemusklene og hams og være rå på chins og sugen i mark Wink Foroverbøyd roing, sittende roing og ligende trekkøvelser har helt klart utbytte av mark, mens i chins hvor korsrygg, setemuskler og hams aktiveres svært lite trenger ikke markstyrken ha så mye å si. For min del var det å bli sterkere i trekkøvelsene det som fiksa skulderplagene mine og det å bli bedre i mark det som fiksa korsryggplagene velger jeg å tro Wink

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!