Skrevet av Emne: Knebøy?  (Lest 1981 ganger)

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Knebøy?
« : 26. april 2009, 14:25 »
Ble tipset her på forumet om at jeg burde gå dypere under knebøy. (Dvs. dypere enn 90 grader) Men i dag på treningen fikk jeg tilsnakk av treningsveileder på spenst om at jeg for all del IKKE måtte gå dypere enn 90 grader, pga belastning på kneleddet? Blir forvirret jeg, hva er riktig?
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Knebøy?
« #1 : 26. april 2009, 14:28 »
Treningsveilederen din vet ikke hva han/hun snakker om. Du kan fint gå dypt så lenge teknikken er god.

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Knebøy?
« #2 : 26. april 2009, 14:52 »
noen krefter i leddet vil nok øke når man går dypere, men så må man justere for at man bruker mye mere vekt når man bare går til 90 enn når man går dypt. Dessuten så må man si noe om den ekstra (om den i det hele tatt finnes) faktisk er skadelig eller ikke.
Det er ingen som sier at du ikke skal stå fordi det belaster knærne mer enn hvis du sitter.

Utlogget Kim-s

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 677
  • Honnør: 9
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 677

Sv: Knebøy?
« #3 : 26. april 2009, 15:14 »
noen krefter i leddet vil nok øke når man går dypere, men så må man justere for at man bruker mye mere vekt når man bare går til 90 enn når man går dypt. Dessuten så må man si noe om den ekstra (om den i det hele tatt finnes) faktisk er skadelig eller ikke.
Det er ingen som sier at du ikke skal stå fordi det belaster knærne mer enn hvis du sitter.
Så sant du har grei teknikk og ikke lar knærne "vandre" for langt frem er det mer heldig å kjøre dyp bøy.
Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm.

-Winston Churchill

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Knebøy?
« #4 : 26. april 2009, 15:35 »
enig i det, man får en mye fullere utvikling, spesielt med tanke på rumpemusklene. Tror egentlig ikke at det å la knærne vandre langt frem er så farlig så lenge man holder vekta på hælene.

Protein1991

  • Gjest
Sv: Knebøy?
« #5 : 26. april 2009, 15:38 »
Ble tipset her på forumet om at jeg burde gå dypere under knebøy. (Dvs. dypere enn 90 grader) Men i dag på treningen fikk jeg tilsnakk av treningsveileder på spenst om at jeg for all del IKKE måtte gå dypere enn 90 grader, pga belastning på kneleddet? Blir forvirret jeg, hva er riktig?
Overaskelse at det "tipset" kom fra en som jobber på Spenst.

Om teknikken er god, kan du gå veldig dypt uten at det er noen galt med det  Smiley

Utlogget Biffmaister

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 734
  • Honnør: 114
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 734

  • Real men lift stones!
Sv: Knebøy?
« #6 : 26. april 2009, 15:48 »
Stumpen i gulvet!!
Norgesmester i grep 2011
Norgesmester i grep 2012
3. Plass Ironmind Grip Classic
Norgesmester Rolling Thunder 2013
Norgesmester Farmers Walk 2013

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Knebøy?
« #7 : 26. april 2009, 16:31 »
En ting når du går dypt. Pass på at du ikke går dypere enn hva du egentlig kan. Få noen som har litt peiling til å se på deg for å se at du ikke bøyer ryggen. Mange har ikke hoftemobiliteten som skal til for å få så mye hoftefleksjon som dype knebøy krever samtidig som de har bekkenet i en slik posisjon at ryggen ikke bøyes.

Celdiir

  • Gjest
Sv: Knebøy?
« #8 : 26. april 2009, 17:02 »
Hvis jeg husker rett så fikk du vel tipset om å gå dypere av Gundersen her. Gundersen er medaljevinner i den eneste idretten som konkurrerer i den øvelsen, og har et solid apparat med kompetanse bak seg. En vanlig veileder på et treningssenter er sjelden noe å stole på, da knebøy er alt for avansert for disse til å lære bort på noen minutter. Tittelen er ikke reservert for mennesker med en spesiell utdanning, og hvem som helst kan egentlig bli det. Ofte trener ikke veiledere med vekter engang. Andre er derimot sikkert flinke, selv om jeg har til gode å møte noen.

http://www.youtube.com/watch?v=7IkyiekPIrg#noexternalembed

Hvis du vil ha en guide til knebøy kan jeg anbefale deg de 5 første videoene her:
http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=59737.0





Det er en helt naturlig bevegelse.



Bra oppvarmingsdrill for å lære seg å spre ut knærne og sette hoftene mellom lårene.


Hvis man bare går ned til 90° kan ikke øvelsen kalles knebøy. Se forskjellen på dette og bildene ovenfor.

Faktisk er knærne hennes spissere enn 90° grader her, og dette er ikke dypt i det hele tatt. Vektene man bruker er gjerne veldig tunge, man stopper bevegelsen akkurat der knærne er mest ustabile og hvis man skulle være så uheldig å ikke stoppe i tide (fordi vektene er jo tunge) så går man på tryne.

http://www.youtube.com/watch?v=fiO5ng92Kfg#noexternalembed&feature=channel_page

Utlogget Major Eirik Von Thunder

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 721
  • Honnør: 142
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 721

  • Fornærmelser avler kun perler i mitt sinn!
Sv: Knebøy?
« #9 : 26. april 2009, 17:32 »
Er det skadelig å gå så langt ned at det stopper av seg selv og man dermed får "spretten" på bunn? Eller bør man bremse opp og stoppe selv før man går så dypt?
300 - 230 - 297,5 - 822,5 @ 110
245 - 185 - 280     Raw
24 år, -110 Senior,  Lørenskog AK (styrkeløft)

"DIT SVIN! DE MAA BRUGE KOMMA I MIDTEN AV LEDSETNINGER!"
-"OG VEM SIER SAA?"
-"DIN MOR!"
Welhaven med norges første "morra di"-vits, 1831.

Logg: http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=79423.msg1248249;topicseen#new


Utlogget ballehans

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 58
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 577

Sv: Knebøy?
« #10 : 26. april 2009, 17:37 »
ja det lurer jeg og på, celdiir. for kommer ikke det her tullet fra noen studier hvor de fant ut at hvis utslaget på knevinkelen ble lite nok ville bindevet på baksiden av kneet prøve å åpne kneleddet? også bare balla det på seg og folk blei hysteriske og anbefalte kvartbøy?

23 år gammel
190 cm høy og ganske lett ~ 93 kg
165-145-250 rå på stevne 105,4 kg kroppsvekt

http://www.treningsforum.no/forum/index.php?topic=77168.0</br>

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Knebøy?
« #11 : 26. april 2009, 17:42 »
Det er vel noen som trener med den spretten på bunnen med vilje. Tror vektløftere bruker den en god del for å komme seg opp av sitten i ei vending. I teorien kan det vel øke stresset på kneet siden du begyner å skifte rotasjonspunkt fra kneet til dær baksiden av lårene og leggmusklene kontakter, slik at toppen av leggen og bunnen av lårbeinet blir presset ut fra hverandre. Igjen kan man stille spørsmålet om dette er skadelig i lengden eller ikke. Tror dette var mye av bakgrunnen for hvorfor folk begynte å anbefale kvartbøy isteden for ordentlig bøy.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Knebøy?
« #12 : 26. april 2009, 21:32 »
Tusen takk for mange gode svar;) Når jeg ser på de bildene har jeg nok gått dypere enn 90 grader hele tiden, men har tatt utgangspunkt i at det har vært "det riktige". Prøvde for første gang å fokusere på å gå dypere i dag, merket det godt i beina for å si det sånn;p Så etter å ha lest svarene her kommer jeg til å fortsette med det. Begynner på ny runde ryp i morgen, så starter med lette vekter, og skal få noen med peiling til å kontrollere teknikken;) Så da satser jeg på at det blir bra!
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget anka

  • Litt godt kjent
  • **
  • Innlegg: 91
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 91

Sv: Knebøy?
« #13 : 06. mai 2009, 22:20 »
Knærne er jo til for å bøyes:-)
real girls ain't perfect and perfect girls ain't real

Utlogget Karky

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 382
  • Honnør: 49
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 382

Sv: Knebøy?
« #14 : 06. mai 2009, 22:23 »
Knærne er jo til for å bøyes:-)

MEn ikke over 90 grader. Det vet jo alle Tongue

Det jeg synes er morsomt er at 90 graders "regelen" for bøy har blitt overført av mange til andre øvelser som nedtrekk, benkpress, skullcrushers, etc.. ingen ledd skal visst nok bøyes mer enn til 90 grader Cheesy

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!