Skrevet av Emne: Mer mat?  (Lest 1153 ganger)

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Mer mat?
« : 26. april 2009, 22:02 »
Jeg har gått ned i vekt, mens jeg helst skulle gått litt opp. En typisk dag for meg ser ca. slik ut:

Frokost;
Havregrøt laget av 40g havrekli og vann, pluss 15g vanilje proteinpulver og kanel
1 ss tran

Mellommåltid;
1 egg + 1 eple

Lunch;
100g karbonade deig
3ss cottagecheese
Salat,tomat, røde salatbønner, paprika, mais og agurk
Tortillasauce u/tilsatt sukker

Før trening;
20g prottis i vann
0,5 banan

Etter trening;
0,5 banan
40g prottis i 1 dl skummetmelk og vann

Middag;
140g laksefilet med sweet chillisaus
Salat, bønner, mais, paprika,tomat og agurk
1 ss selolje med masse sitronsaft over

Mellommåltid kan være 1 frukt/grønnsak og nutrilettbar, 1 egg, cottagecheese, lompe med kalkunfileet, en håndfull nøtter eller lignede.

Kveldsmat blir oftest 3 dl mager kesam med 15g proteinpulver og med kanel på.

Skal jeg øke matinntaket siden jeg har gått ned i vekt? Og hva trenger jeg mer av? Proteiner, karbohydrater eller fett? Jeg trener 5 dager i uken, 4 styrke og 1 kondisjon og yoga. I tillegg går jeg 30 min tur hver dag.

Veldig takknemlig for alle svar, dette er jeg ikke så veldig god på selv, så fint med litt hjelp hvis noen har noe å bidra med Smiley
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Mer mat?
« #1 : 26. april 2009, 23:56 »
går du ikke opp i vekt så er kaloriinntaket ditt for lavt. når aktivitetsnivået ditt er såpass høyt, så må du nok øke på litt. hvor mye vekt har du gått ned? og over hvor lang tid?

du har ikke mye karbs i kosten din, fett er også lavt i enkelte måltider. noen måltider kan også inneholde mer proteiner. en halv banan sier ganske lite, siden de varierer i størrelse.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Mer mat?
« #2 : 27. april 2009, 12:28 »
Har gått ned 3 kg på 2 uker. (er 164 høy og 54kg) Jeg har bevisst lite karbs i kosten fordi jo mer jeg spiser av det jo mer har jeg lyst på.. og da blir det fort for mye;p Når det gjeler banan så snakker vi ca 130-150g Wink
Hva om jeg tar 1 proteinshake på 40 g i skummetmelk sammen med 1 ss selolje som et ekstra mellommåltid. Evt en frukt også? Konkrete forslag er fint hvis noen har råd å komme med;)
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Mer mat?
« #3 : 27. april 2009, 17:12 »
du ligger på ca 70g karbs om dagen, og det er som å være på en lav-karb diett. hvor du da er i ketose, og forbrenner bl.a lagret fett for å erstatte glukosen du normalt ville fått fra karbs. det er en helt grei måte å kvitte seg med fett på..

70g karbs er ca 380kcal, og det er ikke mye. du kan fint øke til det dobbelte eller mer, da unngår du også ketose. men hva er egentlig grunnen til at du ikke vil spise mer karbs?

når du er på trening, og har en intens økt, så er det viktig at det er godt med glykogen i musklene dine for at du skal ha energi. måltidene dine før trening burde inneholde mer karbs. hvertfall siden du ikke har karbs i lunchen, noe du også burde hatt. hvor lang tid er det mellom lunch og treningsøkta? ville også ha økt proteinmengden i før trening måltidet, men det avhenger litt av hvor lenge det er mellom lunch og en økt.

etter trening må du ha mer karbs, men det trenger ikke å være rett etter trening. så middagen må hvertfall ha mer karbs. selolje trenger du egentlig ikke på dager du spiser fet fisk.


ser jeg glemte kveldsmåltidet, 3 dl kesam har ca 12g karbs. så du ligger på ca 80g karbs, noe som utgjør ca 420kcal.

Utlogget Koro

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Mer mat?
« #4 : 27. april 2009, 17:18 »
Bare sånn for å hive ut en idé.
Hadde ikke vært dumt å bytte protein shaken med en weight gainer isteden? for å få mer karbs.

Stemmer det med selolje btw, det som er greia er det at så lenge du spiser 2-3 ordentlige fiskemåltider i uka så har du ihvertfall omega-3 dekka fullt.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Mer mat?
« #5 : 27. april 2009, 17:32 »
Bare sånn for å hive ut en idé.
Hadde ikke vært dumt å bytte protein shaken med en weight gainer isteden? for å få mer karbs.

Stemmer det med selolje btw, det som er greia er det at så lenge du spiser 2-3 ordentlige fiskemåltider i uka så har du ihvertfall omega-3 dekka fullt.

skikkelig mat slår alltid kosttilskudd, men har man ikke økonomien til det, så er gainer helt ok det. sunn mat skal ikke være billig i norge, hvertfall ikke den som smaker godt da.

Utlogget Koro

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 113
  • Honnør: 22
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 113

Sv: Mer mat?
« #6 : 27. april 2009, 17:50 »
Helt enig i det du.
Men tenkte det at hu får vel nok proteiner gjennom det hu spiser?
Hadde kanskje vært greit å droppe den ekstra shaken og heller ta gainer : )
Men skjønner hva du mener Smiley

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Mer mat?
« #7 : 27. april 2009, 18:14 »
At jeg ikke spiser så mye karbs er både fordi jeg blir veldig mett av den mengden mat jeg allerede spiser, og fordi jeg tidligere har vært skikkelig karbojunkie. Opplever at hvis jeg spiser ris/potet/brød/havre etc. så frister ikke kjøtt og fisk og jeg må nærmest tvinge det ned.

Det er ca 4 timer mellom lunch og trening. Kan fint putte inn ett mellommåltid ca 2 timer før trening, f. eks da med gainer? Og så får jeg forsøke med karbohydrater til middag også:)

Tusen takk for gode svar iallefall:) Ble litt klokere!
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget Evis

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 6 169
  • Honnør: 1362
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 6 169

  • Eg skal bli sterk.
Sv: Mer mat?
« #8 : 27. april 2009, 18:18 »
Tja når du har så god oversikt over hva du spiser så er det vel ikke så vanskelig å øke totalen, med mindre hvert måltid er slik at du ikke klarer å spise mer. Men det regner jeg med det ikke er?

Tviler på at det er nødvendig å ty til gainer i dette tilfellet.

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Mer mat?
« #9 : 27. april 2009, 18:28 »
Det går sikkert greit å øke totalen dersom det er det samme når på døgnet jeg spiser mer. Men det blir vanskelig å få spist mer mat før treningen pga. jobb. Har ikke pause, spiser mens vi springer rundt på sykehusavdelingen ;p I løpet av ettermiddag og kveld klarer jeg fint å spise mer, så da får jeg kanskje satse på det da?
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Mer mat?
« #10 : 27. april 2009, 20:01 »
protein-inntaket ditt er hvertfall ok, ganske høyt faktisk. ville nok tatt proteinpulveret fra kveldsmåltidet over på før trening, og økt karbmengden enten ved å spise en stor banan (250-300g), en halv/liten banan og blande prottisen i fruktjuice ( ikke konsentrat), eller bare blande prottisen i fruktjuice. sjekk kartongen for næringsinnhold, vanligvis vil vel 1dl være rundt 10g karbs. fett burde du også ha der, så en ss med noe olje, eller en neve nøtter f.eks.

 hvis du er sulten etter trening kan du gjøre det samme der, hvis du ikke er sulten kan du vente til du kommer hjem og spise middagen. men en middag med karbs da.. f.eks 100g kokt ris, og en frukt hvis det går.

lunch burde også ha karbs, hvis det er vanskelig å få mer fast føde der så kan du ta noen dl juice. eller senke proteinmengden for å få mer karbs fra mat, f.eks de tre ss med CC. hvis du føler de er mettende da. du kan ta litt nøtter her hvis du vil

samme med kveldsmåltidet. 3dl kesam har jo 12g karbs, men lite fett. du kan ta f.eks et eple i tillegg, og en neve nøtter. men da dropper du seloljen til middagen (den trenger du uansett ikke). evt en halv boks kesam, en frukt eller to og nøtter hvis det skulle bli vanskelig med en hel boks pluss en frukt.

hvis du orker kan frokosten inneholde mer havrekli, eller bytte til havregryn/mel som har mer karbs. eller plusse på en frukt eller litt juice

Utlogget marielle

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 138
  • Honnør: 15
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 138

Sv: Mer mat?
« #11 : 27. april 2009, 21:07 »
Tusen takk for svar yo, det der er noe jeg kan klare å få til uten altfor mye stess;) Starter i morgen og satser på at det blir bra ;P
Jeg er glad i mennesker - det er bare folk jeg ikke kan fordra!

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Mer mat?
« #12 : 27. april 2009, 21:44 »
lykke til Smiley du får rapportere tilbake med hvordan det har gått

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!