Skrevet av Emne: Salter som gjør kroppen mer basisk?  (Lest 6110 ganger)

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Salter som gjør kroppen mer basisk?
« : 03. mai 2009, 03:15 »
Jeg kan ikke mye om dette temaet, men jeg fikk høre fra en kar, som forebygger skader av alle slag, at salter gjør kroppen mer basisk: Saltene er ikke mulig å få taki i nasjonalt, kun internasjonalt, fikk ikke med meg navnet på saltene. Har noen peiling på dette og har mulighet til å hjelpe meg?
Takk.
Blablabla

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #1 : 11. mai 2009, 09:52 »
bump
Blablabla

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #2 : 19. mai 2009, 14:47 »
bump2
Blablabla

Utlogget henrikhardcoar

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 250
  • Honnør: 402
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 250

  • Er for tiden chubby for siste gang
Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #3 : 19. mai 2009, 14:53 »
Kan du ikke bare smøre inn kroppen med melk? Neida.

bump3

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #4 : 19. mai 2009, 15:07 »
Jeg kan ikke mye om dette temaet, men jeg fikk høre fra en kar, som forebygger skader av alle slag, at salter gjør kroppen mer basisk: Saltene er ikke mulig å få taki i nasjonalt, kun internasjonalt, fikk ikke med meg navnet på saltene. Har noen peiling på dette og har mulighet til å hjelpe meg?
Takk.

Det høres suspekt ut. Det finnes vel ikke noe som sier at man kan påvirke pH-verdiene i kroppen direkte gjennom kosthold eller tilskudd.



Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #5 : 19. mai 2009, 15:35 »
Vet ikke helt hvilke salter dette skulle vært, de fleste saltene som er involvert i syre-base balansen i kroppen er velkjente og stort sett en del av ett normalt kosthold. Men generelt, for å få kroppen din basisk så kan du f.eks tilføre salter som fungerer som buffer base (HCO3- fra bakepulver, basisk mineralvann), eller stoffer som påvirker syre-base balansen i kroppen gjennom "anion gap" (f.eks vegetar diett som inneholder organiske syrer, og Kalium). Da får du det man kaller metabolsk alkalose. Men ett forsøk på å opprettholde en basisk eller tilstand i kroppen er vanskelig fordi kroppen har en mengde mekanismer (senke respirasjon, øke utskillelsen av salter i urin etc.) for å motvirke dette. Selv om en langvarig basisk tilstand i kroppen sikkert kan gi noen posititve effekter hva gjelder skadeforebygging, så finnes det flere negative følger av å forstyrre kroppens "likevekt". Fordi dette er kompliserte mekanismer som kroppen regulerer, og fordi det finnes mange individuelle forskjeller så er det vanskelig for deg å vite hvor stort/lite inntak av salt som gi deg den effekten du er ute etter. Elektrolytt-balansen kan påvirke nervesystem, hjerterytme, nyrefunksjoner, viktige cellefunksjoner etc.

Hvis du allikevel vil utforske litt så kan du f.eks søke "alkaline body PH", "happy salts" etc. så finnes det litt informasjon. Det er finnes mange som hevder at en langvarig basisk pH er sunt for kroppen, da gjerne litt i overkant av kroppens fysiologiske pH (7.4), så finner du sikkert like mange som mener det motsatte. Hvis du går inn på enkelt ting så kan man alltids finne positive virkninger, men for å kunne se den totale effekten så må det puttes sammen i ett større bilde. Fjerner eller tilfører du en ting i kroppen, så vil det alltid påvirke noe annet.

190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #6 : 19. mai 2009, 20:22 »
Kan du ikke bare smøre inn kroppen med melk? Neida.

bump3
Takk for din optimisme, men jeg ser ikke etter dumme kommentarer som dine. Har du ikke innspill som er hjelpsom, ikke post.

Til resten; er ikke jeg selv som påstår dette, har bare fått høre det og lurer på om noen har informasjon som bekrefter det. Takk for ditt innlegg glucifer.
Blablabla

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #7 : 19. mai 2009, 20:29 »
Husker du forresten hva slags skadeforebygging det var snakk om? Og om dette er noe som selges som  kosttilskudd med ett slikt spesifikt formål?
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget nilster

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 449
  • Honnør: 25
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 449

  • AlbAlbAlb
Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #8 : 19. mai 2009, 21:02 »
Husker du forresten hva slags skadeforebygging det var snakk om? Og om dette er noe som selges som  kosttilskudd med ett slikt spesifikt formål?
Det han sa var at saltene gjorde kroppen mer basisk, og en basisk kropp gjør at alle prosesser i kroppen tar mindre tid ergo alle typer skader forebygges fortere. Jeg husker ikke hva kosttilskuddet het, jeg fikk se boksen et lite øyeblikk. Han sa at det ikke selges i Norge enda, kun i utland, et eller annet sted i Europa om jeg ikke tar helt feil. Om du lurer på navnet til personen kan du sende meg en PM.
Blablabla

Utlogget Brigg

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 5
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 5

Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #9 : 19. mai 2009, 21:28 »
Hjernen din måler pH verdien i blodet ditt for å finne ut om du trenger å trekke pusten eller øke pulsen da CO2 blir en svak syre i vann. Sikkert tusener av kjemiske reaksjoner i kroppen som trenger en bestemt pH verdi for å gå i riktig hastighet. Kan hende han snakket om å øke pH i feks mage/tarm. Da funker "fruktsalt" eller som nevnt vanlig bakepulver. Går også an å få protonpumpehemmere hos legen , som gjør at magesekken slipper ut mindre syre.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Salter som gjør kroppen mer basisk?
« #10 : 19. mai 2009, 22:08 »
Hjernen din måler pH verdien i blodet ditt for å finne ut om du trenger å trekke pusten eller øke pulsen da CO2 blir en svak syre i vann. Sikkert tusener av kjemiske reaksjoner i kroppen som trenger en bestemt pH verdi for å gå i riktig hastighet. Kan hende han snakket om å øke pH i feks mage/tarm. Da funker "fruktsalt" eller som nevnt vanlig bakepulver. Går også an å få protonpumpehemmere hos legen , som gjør at magesekken slipper ut mindre syre.

hehe...dette hadde du faktisk ikke så mye greie på gitt;-)

Om du lurer på navnet til personen kan du sende meg en PM.

Jepp:-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!