Skrevet av Emne: Så hvorfor skal man ligge unna mettet fett?  (Lest 2667 ganger)

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Så hvorfor skal man ligge unna mettet fett?
« #15 : 04. mai 2009, 13:57 »
Svar finner jeg, mine ytringer er basert på mitt liv som medisinstudent og de utallige bøker, og minst timer man tilbringer med biokjemi og fysiologi gjennom studiet. Dessuten har jeg tilbragt tilsammen 18 mnd på kryss og tvers av Grønland så noen eskimoer har jeg møtt, uten at det er av noen stor betydning:-) Men man legger sammen det man finner, og velger ett standpungt som viker fornuftig utifra den kunnskapen man har. At du gjennom skole, wikpedia eller google har kommet frem til noe annet enn meg er helt greit, det er vel også litt av poenget med ett diskusjonsforum. Og ja, eskimoenes tilpasning har utviklet seg over mer en generasjoner....det har jeg heller aldri vært uenig i:-)

Hvis det er forskningsrapporter du trenger som bevis for mine meninger så må jeg skuffe deg, da hadde du nok blitt forvirret. Hvis du tar for deg studier om kostholdet til eskimoene, helseskader ved snus eller nytteverdien av å innta antioksidanter som er utgitt fra 2001-2009, så vil du se at resultatene både er motstridene og varierende. Det er sånn forskning fungerer, det som var sunt i går, tar livet av deg i dag. Så for å lære og mene noe må du velge ett lag du vil spille med, så får du med tiden se om det fører til seier eller nederlag. I denne tråden svarer jeg på bakgrunn av mine egen erfaringer, sunn fornuft og det jeg gjennom 4 år har lært på studiet.


PS. At Nansen gjennom flere ekspedisjoner klarte seg fint på på eskimoenes kosthold er ingen indikasjon på annet enn at mennesker er forskjellige, det finnes alltid unntak fra regelen. For å se effekten av ett type kosthold så trenger du nok mer enn Nansen og hans dager ute i isødet.


Men nå havner vi langt utenfor topic her, så vi får være enig i at vi er uenige:-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget UpAndComming

  • Ekstremt avhengig
  • ********
  • Innlegg: 24 303
  • Honnør: 1384
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 24 303

  • There is only one person in which I believe.
Sv: Så hvorfor skal man ligge unna mettet fett?
« #16 : 04. mai 2009, 14:15 »
PS. At Nansen gjennom flere ekspedisjoner klarte seg fint på på eskimoenes kosthold er ingen indikasjon på annet enn at mennesker er forskjellige, det finnes alltid unntak fra regelen. For å se effekten av ett type kosthold så trenger du nok mer enn Nansen og hans dager ute i isødet.


Nettopp! Dette var bra svart. Smiley

Og det er det som er hele poenget mitt. Dine erfaringer er vel og bra, men de duger alikevel ikke som noe annet enn akkurat det. Noe som selvsagt går for min del.

Jeg har selv levd "steinaldersk" i lang tid, har utelukkende positive erfaringer med det. Min egen erfaring selvsagt, og jeg trer ikke det over noen andre, men jeg kan i hvert fall konstatere at et fett- og proteinrikt kosthold overhodet ikke er noe problem å gjennomføre. Ubehaget enkelte snakker om går svært raskt over da et svært fettrik kost, dersom man ikke er vandt med så, selvsagt kan medføre at galleproduksjonen ikke helt følger med - i starten vel og merke. Samme gjelder i grunn om man ikke er vandt med et fiberrikt kosthold, dvs. samme i forhold til litt rasmageskval sånn i starten.

Evulosjon tar tid, og det tar lang tid. Menneskets fordel er dog at det er utrolig tilpassningsdyktig i forhold til sine omgivelser. Smiley



Men nå havner vi langt utenfor topic her, så vi får være enig i at vi er uenige:-)

Du har nok rett i så. Smiley
Inni meg lever en tynn liten gutt som skriker etter å komme ut. Men som regel kan jeg få han til å holde kjeft med en kjeks.

Utlogget Glucifer

  • Pratsom bruker
  • ******
  • Innlegg: 895
  • Honnør: 385
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 895

Sv: Så hvorfor skal man ligge unna mettet fett?
« #17 : 04. mai 2009, 14:26 »
Men poenget med ett diskusjonsforum er da helller ikke å kun gjengi det som står i ett leksikon, da hadde trådene blitt korte. Å belyse en spørsmål fra forskjellige vinkler som følge av medlemmenes egne erfaringer og kunnskap er jo halve moroa, noe som også trådstarter spør om innledningsvis;-)

Ha en fortsatt fin dag, våre meninger møtes nok igjen i en annen tråd:-)
190 cm

Vekt 98 kg

Sykkelknappen: rød, gul og grønn

Utlogget Big-P

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 345
  • Honnør: 12
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 345

Sv: Så hvorfor skal man ligge unna mettet fett?
« #18 : 09. mai 2009, 01:36 »
Ja, når vi først er inne på mettede fettet; Har lest litt overalt at mettet fett øker testosteronnivåene i kroppen (helst for individer som driver med styrketrening). Og kokosolje er jo ganske hypet opp og skal visstnok være bra for flere ting. Det vet jeg ikke er pga. MCT fettsyrene da (medium-chain triglyserid).

Og så tror jeg at mettet fett i fravær av karbohydratrik-kost, blir utnyttet mye bedre i kroppen.

Og det med evolusjon er jeg er enig i...kanskje mennesket tilpasser vel seg til kosthold med mye fett og karbs om et par tusen år også? McDonaldsresistant genet oppstår (McDR)
Born weak, die weak, live strong

Knebøy: 125 kg
Benkpress: 110 kg
Markløft: 160 kg
Militærpress: 55 kg

Utlogget Treningsvitenskap

  • Forumavhengig
  • ******
  • Innlegg: 692
  • Honnør: 88
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 692

  • Treningsvitenskap.com
Sv: Så hvorfor skal man ligge unna mettet fett?
« #19 : 09. mai 2009, 02:49 »
for de som virkelig er intereserte kan de jo bare google saturated fats journal, og liknende. har gjort d altfor mange gangwer, men d kommer opp mye bra lesing
Trenings og ernærings elsker. Driver www.treningsvitenskap.com

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!