Skrevet av Emne: Trenger lynkurs i kosthold  (Lest 1419 ganger)

Utlogget Nordis

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 1
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1

Trenger lynkurs i kosthold
« : 04. mai 2009, 15:16 »
Hei. Jeg har behov for å ta av meg 10+ Kg i løpet av det neste året, men sliter litt med fremgangsmåter ogsånt...

Kan jo begynne  med å fortelle litt om min situasjon. Mann, 20 år drevet med ski og sykling siden jeg var liten, og har gjort et lite comeback i år på sykkel. Begynte å trene i Januar i år, rundt 6 timer i uka frem til i dag, mestparten på sykkel. Denne treninga har ikke hjulpet noe på vekta og er idag 87 Kg og 177 høy, uten at jeg er spessielt feit.

Vil som sagt ned rundt 10 Kg, og føler jeg må gjøre noe med kostholdet mitt for å komme dit og mer trening selvsagt. Har som mål å klare det til neste sommer, altså 12 måneder. Det er vell gjennomførbart?

Begynte nå i Mai med dette lille prosjektet mittt og har sålangt kuttet ut brus og søtsaker, spiser brød med mye fiber og prøver å spise litt mindre enn det jeg har gjort tidligere. Men vet ikke så mye mer om kosthold en det, så alle tips tas imot med stor takk  Smiley

Utlogget Gærneheia

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 509
  • Honnør: 21
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 509

Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #1 : 04. mai 2009, 15:26 »
Jeg synes du kan prøve løping, mens du spiser i kaloriunderskudd. Har hjulpet meg kjempe ihvertfall, men det er opp til deg om du vil prøve det. Jeg hadde testet det ut mai og sett om du kom ned på 82-84kg, du har jo lang tid som du sier. Men hadde vært noe å gått ned noen kg før sommern...  biggrin

Utlogget ThirdEye

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 164
  • Honnør: 11
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 164

Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #2 : 04. mai 2009, 15:32 »
Begynn med styrke utenom sykling og løping. Dette vil øke forbrenningen din.
"if life gives you aids, make lemonades"-Jesse Hughes

Høyde: 170
Vekt: 67-69 kg

Mark: 200 kg
Benkpress: 132kg
Knebøy: 150 kg

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #3 : 04. mai 2009, 19:19 »
Det avgjørende når det gjelder slanking: Ligg i kaloriunderskudd (altså spis mindre enn det du forbenner). Da vil du uten unntak gå ned i vekt Wink

Dette er veldig lett i teorien, men for mange er dette vanskeligere i praksis.
Det at du har byttet ut søtsaker med mat som inneholder mer fiber og som generelt er sunnere er en bra start.
Det er bedre å gjøre forandringer gradvis, istedenfor å gjøre alle forandringene umiddelbart. Dette kan for mange føre til et veldig sug etter å gå tilbake til gamle vaner (uvaner). Så:

Punkt 1) Ta ting gradvis.

F.eks. vil bare det å kutte ut smør på brødskiven spare deg for omtrent 50 kcal pr. skive. La oss da si at du spiser 4 skiver med smør hver dag. Da vil dette spare deg for omtrent 200 kcal hver dag, noe som fort kan utgjøre en vesentlig forskjell.

Du bør også ha som mål å kutte ut de varene som gir fortest "resultater". Siden du ønsker å gå ned i vekt kan det være gunstig å kutte ut varer som inneholder mye mettet fett og karbohydrater (spesielt karbo med høy GI).
Det er dermed lurt å kutte ut mat med masse karbohydrater og fett, og gå over til mer proteinrik mat (kylling, skinke, karbonadedeig, tunfisk, svinefilet osv). Proteiner kan ha en god effekt når det gjelder forbrenning av fett. Samtidig kan faktisk sunt fett ha en positiv innvirkning når det  gjelder fettforbrenning. Spesielt omega 3 og 6 (les denne artikkelen: http://www.iform.no/pub/art.php?id=921).

Du bør også spise ofte, men små måltider. Dette vil føre til en kontinuerlig forbrenning, og siden du ikke spiser så mye om gangen vil ikke kroppen ha så mye mat å bryte ned etter hvert måltid. Du bør også spise rolig. Ofte tar det en stund før kroppen merker at den er mett, og spiser du i et rolig tempo vil du ha en større sjanse for å unngå å "overspise".

Føler du at du har behov for det kan du også gå til innkjøp av f.eks. proteinpulver, grønn te, fettforbrenningspiller osv.

Du bør også selvfølgelig opprettholde treningen. Dette også selvsagt for å forbrenne mer fett, men samtidig bygge mer muskler. Treningsformer som du kan benytte er f.eks: sykling, jogging, rask gange, styrketrening osv.

Lykke til!

- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #4 : 05. mai 2009, 02:04 »
man kan alltids slenge ut råd om ditten og datten, og gi retningslinjer hit og dit. men det vil hjelpe deg bedre om du loggfører matinntaket ditt en liten stund, med vektmål, slik at du blir klar over hvor mye du faktisk spiser. gjør du det vil du også kunne ta øyemål av maten, sånn at du har en mye bedre kontroll over hvor mye du spiser.

det som vil være anbefalt er å ha nok proteiner til å bevare muskelmasse, og nok essensielle fettsyrer. alt annet kan du styre selv utifra hva du trives best med. et annet råd vil være å droppe vekta, og bruke klype og speil istedet.

og forresten, så er det for lenge siden avkreftet at det å spise mange, små måltider om dagen vil øke forbrenningen.

Utlogget BEISTET!

  • Leieboer
  • *****
  • Innlegg: 577
  • Honnør: 152
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 577

  • BÅB BÅB BÅB IKKE SANT?!?
Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #5 : 05. mai 2009, 08:22 »
man kan alltids slenge ut råd om ditten og datten, og gi retningslinjer hit og dit. men det vil hjelpe deg bedre om du loggfører matinntaket ditt en liten stund, med vektmål, slik at du blir klar over hvor mye du faktisk spiser. gjør du det vil du også kunne ta øyemål av maten, sånn at du har en mye bedre kontroll over hvor mye du spiser.

det som vil være anbefalt er å ha nok proteiner til å bevare muskelmasse, og nok essensielle fettsyrer. alt annet kan du styre selv utifra hva du trives best med. et annet råd vil være å droppe vekta, og bruke klype og speil istedet.

og forresten, så er det for lenge siden avkreftet at det å spise mange, små måltider om dagen vil øke forbrenningen.

Og med det sier vi takk til "professor yo".
- Your biggest potential is in your weaknesses.

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #6 : 05. mai 2009, 08:42 »
1. Skriv ned hva du spiser, evt skriv ned hva du skal spise. Det glemmes mye mat rundt omkring..

2. Skriv handlelister FØR du går i butikken, og følg dem slavisk. Da unngår du å kjøpe snop, selv om påskemarsipanen er til halv pris....

3. Spis kjøtt, fisk, egg og grønnsaker. Kast brødet hvis du orker, eller hold deg til brød til frokost, ikke ellers. Knekkebrød går an. Bli venner med salatbestikket.  Grin

4. Tøm huset for snop, brus, sjokoladepålegg, syltetøy, ja, alt med sukker i.

5. Antall måltider er underordnet. Det som er viktig er at du spiser akkurat lite nok, men at du klarer å holde mengdene du har planlagt. Frokost, lunch, middag og en liten kvelds holder fint.

6. Sett deg et mål for når de 10 kiloene skal være borte, og regn bakover. Da ser du hvor mye du må ned hver uke, og det er lettere å knipe inn litt på maten.

7. Husk at du trener for å gå ned i vekt. Det betyr at du ikke har fortjent en is/brus/sjokolade fordi du har trent hardt. Sorry.  :Smiley

8. Begynn å trene styrke. 2 økter i uken, hele kroppen hver gang. Ca 45-60 min varighet holder masse. Styrketrening hjelper deg til å beholde muskelmassen når du går ned i vekt, og mer muskler = mer energi brukt når du ligger i sofaen.

9. Intervalltrening. På egne dager, eller i starten av sykkeløktene. Bruker mye mer kalorier pr tid enn langkjøring.

10. Hold ut. Sprekker du i sjokoladehyllen en dag, så fortsett neste dag som normalt, ikke ta igjen ved å kutte ekstra mye dagen etter.

11. Ha noe å putte i munnen dersom sulten blir for sterk og det er en stund til neste måltid. Nøtter, frukt, vann, hva som helst. Selv bruker jeg en teskje peanøttsmør uten noe å drikke til. Det fjerner den verste sulten fort, og du slipper å falle for fristelsen til å spise råtten kantinemat.

Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget yo

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 363
  • Honnør: 20
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 363

Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #7 : 05. mai 2009, 11:47 »
Og med det sier vi takk til "professor yo".

gå og les litt mer på iform du Wink

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Sv: Trenger lynkurs i kosthold
« #8 : 07. mai 2009, 20:03 »
Og med det sier vi takk til "professor yo".

Professor Yo har nok rett i det. Flere måltider øker ikke forbrenningen nevneverdig. Faktisk kan det vise seg å være tvert imot. Les litt i Beefcakes tråder om intermittent fasting. Iform.no har nok aldri vært noen pålitelig kilde når det kommer til, i hvert fall, ernæring.
For øvrig har det lite å si om kroppen får noe mer eller minder mat å bryte ned. Tarmen jobber i sitt tempo helt uavhengig av mengde mat som blir inntatt. Absorpsjonen av næringsstoffer skjer i sitt tempo, og den har ingen problemer med å ta seg av store måltider. Et gammelt (og dårlig) og lite vitenskaplig argument har jo lenge vært at små måltider ofte gir jevn forbrenning. Men å spise f.eks to store måltider vil gi akkuratt like jevn forbrenning. La oss si at man spiser 10gram proteiner i ett måltid. Det vil ta ca 1,5-2 timer å absorbere. Dersom du istedenfor spiser et måltid med 100gram proteiner, så vil det ta kanskje opptil 10-12 timer å absorbere helt ferdig.

Synes FenrikFlink hadde gode praktiske råd. Honnør
Sa brura

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!