Skrevet av Emne: Feit av frukt...  (Lest 4491 ganger)

Utlogget Beefcake

  • Treningsveileder
  • ******
  • Innlegg: 1 969
  • Honnør: 1175
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 969

  • Spiser til failure
Sv: Feit av frukt...
« #15 : 06. mai 2009, 16:02 »
Men generelt sett vil du si grønnsaker er "bedre" enn frukt?

Ja, seff.


Utlogget SILK

  • Nykomling
  • *
  • Innlegg: 28
  • Honnør: 0
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 28

Sv: Feit av frukt...
« #16 : 06. mai 2009, 16:31 »
http://www.myrevolution.no/artikle/myrevolution_health_fitness_concept_kosthold/2/

Her bruker man frukt som eneste karb-kilde (til hvert måltid). Men det er jo også lagt vekt på at man skal spise masse grønnsaker også.
Børge er min helt

Skal man være nr. 1 må man trene som om man er nr. 2!

Utlogget Fenrikflink

  • .: Eliteutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 5 194
  • Honnør: 2648
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 5 194

  • Support Infernus
Sv: Feit av frukt...
« #17 : 06. mai 2009, 17:44 »
Bare for å være pirkete, en halvliter cola inneholder 210 kcal?   what
 

Stemmer. Blandet 50 gram og 500 kcal. Fort gjort. Rettet nå.
Real men worship Satan



Konkurrerende utøver i alt som er tungt og skal hives langt

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Feit av frukt...
« #18 : 07. mai 2009, 00:29 »
Det er riktig nok side 2 som skriver dette, but still..

http://www.side2.no/helse/article2618452.ece

Min erfaring fra å jobbe med overvektige mennesker er ikke at de har blitt feite på grunn av at de spiser for mye frukt for å si det sånn! Latterlige greier spør du meg! Eller?
Det virker som de fleste er enige om at bruken av frukt ikke bør overdrives...

Jeg er langt på vei enig med overlege Christer Enkvist når han kritiserer bruk av frukt som mellommåltid, men det er ikke slik at frukt alltid gir et insulinkick. Det kommer an på insulinsensitiviteten, noe som påvirkes av fysisk aktivitet. Å bruke frukt knyttet til arbeid/trening er det ingenting galt med, tvert imot. Etter min mening fungerer det bra som restitusjonsmat. Det å stadig helle innpå frukt derimot - i god tro på at dette er så grenseløst sunt - blir feil. Frukt kan faktisk bli en felle å gå i. Folk som er avhengige av sukker/karbohydrater og stadig kjenner sug, finner ikke løsningen i å bruke mye frukt.
Jeg har jobbet litt i skolen og har sett fra dag til dag fruktordningen som har kommet de siste årene. Alle elever skal få gratis frukt/grønt i løpet av skoledagen. Et par timer etter lunsj, når blodsukkeret er lavt, vil en slik input være nyttig. Men det opprettholder kroppens avhengighet av sukker, noe som tross alt ikke er fordelaktig for våre håpefulle. Typisk er det også at det er de "dårligste" alternativene som dukker opp, typisk bananer, pærer eller appelsiner. Grønnsaker er det lite av. Hva med å heller bruke nøtter og få myndighetene til å forstå at elevene bør bruke fett som primær energikilde? Det kunne saktnes gjort noe med dagens skoleelever som faktisk mishandles under landets mattyrrani. Kantinematen er kanskje enda værre, men det får bli en annen sak.
Jeg satt også og ristet kraftig på hodet av å se deltakerne i Puls på NRK1 forleden. De stakkars deltakerne tror nå de følger et nærmest perfekt opplegg skreddersydd av eksperter, men det hele er bare trist å se på. Det kan godt hende noen av disse har kommet i bedre form og lever sunnere, men i såfall har de gått fra "værst" til "dårlig", og ikke fra "værst" til "bra". Å kjøre den fettrestriktive linja Jørgen Skavland og teamet hans anbefaler er ikke oppbyggende, men nedbrytende. Jeg synes spesielt synd på han tidligere fotballdommeren (husker ikke navnet) som dag etter dag måtte kjøre i seg denne havregrynsretten til frokost. Tenk hvor fornøyd mannen ville vært hvis han kunne utsatt frokosten noen timer og heller spist egg og bacon. Og tenk hvor fort magen hans hadde forsvunnet (i motsetning til nå).
Når samme mann forklarer ernæringsfysiologen på NRK i beste sendetid at epler bare gjør han mer sulten, lyser usikkerheten ut av ansiktet hennes. Å forklare hvorfor det er slik tok hun seg ikke bryet med (hvis hun i hele tatt visste det), men rådet mannen å bytte til en annen frukt som kanskje ikke skapte samme sultfølelsen. Tragisk... Det mannen trenger er å kutte drastisk på karbohydratene - også frukt - og legge om til skikkelig MAT. Det finnes ingen andre løsninger for å bekjempe den evige søthungeren folk sliter med dag etter dag. Karbohydrater, uansett type, må reduseres, mens fettinntaket må opp.

Jeg får konkludere der jeg begynte, og er helt enig med Atkins råd om å kunne fråtse i grønnsaker, men ikke i frukt! Man blir neppe feit av frukt i seg selv, men av suget et overdrevent bruk medfører.

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Feit av frukt...
« #19 : 07. mai 2009, 00:37 »
MB7: Lyst til å legge til -hvorfor- frukten gjorde han mer sulten? Om det var noen spesiell grunn til det?

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Feit av frukt...
« #20 : 07. mai 2009, 00:51 »
MB7: Lyst til å legge til -hvorfor- frukten gjorde han mer sulten? Om det var noen spesiell grunn til det?
Jeg trodde kanskje det framgikk av konteksten, men jeg kan forklare Smiley
Det er her dette insulinkicket dukker opp, slik Christer Enkvist snakket om. Epler (og frukt generelt) inneholder svært lite av essensielle næringstoffer med unntak av noen mikronæringssoffer av typen vitaminer og mineraler. Essensielle aminosyrer eller fettsyrer er praktisk talt fraværende. Derfor vil en frukt aldri være skikkelig mettende. Når frukt i tillegg innholder karbohydrater som trigger til produksjon av insulin, blir det fort krøll. Blodsukkeret går opp som følge av spisingen, men tilsvarende ned igjen når insulinet kommer på banen. Det er da sultfølelsen kommer kanskje enda sterkere enn den var før man inntok eplet. Hvis insulinfølsomheten er høy på det tidspunktet man inntar sukkeret (frukten) vil cellene kunne ta det opp mer direkte, uten bruk av insulin, og fettforbrenningen fortsette.
Fruktspising innebærer måtehold og riktig timing.

Utlogget miss betty

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 194
  • Honnør: 18
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Kvinne
  • Innlegg: 194

  • Må jo bare lære alt, alltid. ;)
Sv: Feit av frukt...
« #21 : 07. mai 2009, 00:57 »
Stilig.  Smiley

Virker jo logisk. Det er jo mest vann, fruktsukker og vitaminer.. Men det er vel iitt fiber i det og da vel?
For min del så metter det da ei lita stund. Wink

Utlogget Kengdal

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 237
  • Honnør: 220
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 1 237

Sv: Feit av frukt...
« #22 : 07. mai 2009, 08:55 »
Epler (og frukt generelt) inneholder svært lite av essensielle næringstoffer med unntak av noen mikronæringssoffer av typen vitaminer og mineraler.
Jepp, mye bedre å spise en boks med rømme. Mye mere essensielle næringsoffer.
Passion trumps fucking everything!

Utlogget Carnivore

  • Superavhengig
  • ******
  • Innlegg: 1 167
  • Honnør: 323
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 1 167

Sv: Feit av frukt...
« #23 : 07. mai 2009, 11:58 »
Stilig.  Smiley

Virker jo logisk. Det er jo mest vann, fruktsukker og vitaminer.. Men det er vel iitt fiber i det og da vel?
For min del så metter det da ei lita stund. Wink

Det er litt fiber i frukt ja, men dette er heller ikke noe essensielt næringsstoff. Det er derimot nyttig for tarmsystemet (sammen med en del enzymer som også finnes i frukt), samtidig som det senker den glykemiske belastningen noe. Men sålenge det ikke finnes byggesteiner av typen fett og proteiner i frukt, vil det aldri bli mat som metter. Er blodsukkeret veldig lavt kan det riktignok hjelpe litt, men det varer ikke lenge Smiley

Jepp, mye bedre å spise en boks med rømme. Mye mere essensielle næringsoffer.
Så sant! Man kan gå inmari lenge på en klatt med rømme Smiley

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!