Skrevet av Emne: Hvordan blir gressetende pattedyr så muskulløse?  (Lest 1831 ganger)

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Har faktisk ikke tenkt på dette før, og tanken slo meg nettop, etter å ha diskutert PH-dietten med kjærringa. Mente å huske at PH-dietten påstår at det ikke er proteiner som bygger muskler, men ph-balansen. Så da sa jeg på fleip at kanskje det er derfor gressetende pattedyr er så muskulløse.
Finner heller ikke noe om det på nett. At avlsokser og hester og slikt blir muskulløse er jo ikke så rart, med alt det bolet de får i seg, men hva med f.eks nesehorn? De må jo ha enorme muskler? Og så vidt jeg vet så er de gressetere. Det eneste jeg kan tenke meg er at genene deres bare "bestemmer" at de skal bli så store. Eller kan de omgjøre cellulose til noe musklene kan bruke? Eller er det ingen som vet?  Huh

Sa brura

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Kan forklares ganske enkelt. Proteiner er jo laget av aminosyrer og vi klarer ikke lage alle disse selv, derfor må vi få i oss disse fra andre kilder. Planteetende dyr kan lage disse aminosyrene selv og er ikke avhengig av like varierte kilder som oss. De har en bakterieflora som kan fordøye og utnytte cellulose som energi. Cellulose er et sukker såvidt jeg vet.

380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no


Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Kan forklares ganske enkelt. Proteiner er jo laget av aminosyrer og vi klarer ikke lage alle disse selv, derfor må vi få i oss disse fra andre kilder. Planteetende dyr kan lage disse aminosyrene selv og er ikke avhengig av like varierte kilder som oss. De har en bakterieflora som kan fordøye og utnytte cellulose som energi. Cellulose er et sukker såvidt jeg vet.



Plausibelt. Jeg var selvsagt klar over at vi produserer mange aminosyrer selv, men at flere av de som er muskelbyggende må tilføres i kosten. Så det du sier er at enkelte dyr produserer ALLE aminosyrer i kroppen selv? At de kan bruke cellulose som energi var jeg forsåvidt klar over ja..logisk siden de tross alt spiser cellulose Smiley
Takk for innspill!
Sa brura

Utlogget 1000

  • .: Aktivutøver :.
  • ******
  • Innlegg: 2 305
  • Honnør: 350
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 2 305

Plausibelt. Jeg var selvsagt klar over at vi produserer mange aminosyrer selv, men at flere av de som er muskelbyggende må tilføres i kosten. Så det du sier er at enkelte dyr produserer ALLE aminosyrer i kroppen selv? At de kan bruke cellulose som energi var jeg forsåvidt klar over ja..logisk siden de tross alt spiser cellulose Smiley
Takk for innspill!
Ser jeg spant litt rundt grøten. Jeg er ikke helt sikker, men etter det jeg har lest kan planteetere produsere flere essensielle aminosyrer enn oss blodetere. Og det forklarer biffen/gresset.
380 - 250 - 325 = 955 @ 115 kg (554 wilks)

www.laserklinikken.no

Utlogget Biffboy

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 651
  • Honnør: 488
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 651

  • THE WIENER TAKES IT ALL - PØLSE POWER
Gressetende planteetere har enzymet cellulase som gjør at de kan bryte ned og utnytte gress til næring.

 Smiley

http://en.wikipedia.org/wiki/Cellulase
No time to talk - it's Farmers walk!                                                                                                                                                        

Kristiansand Strongteam

Utlogget Burrhus

  • Erfaren bruker
  • ****
  • Innlegg: 362
  • Honnør: 184
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 362

Ph-dietten er i hvertfall ikke svaret på noe som helst. Jeg kan tenke meg at mr. Young kunne ha brukt det som et argument dog, siden folk ikke vet så godt hvordan ting egentlig foregår.

Burhus

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Gressetende planteetere har enzymet cellulase som gjør at de kan bryte ned og utnytte gress til næring.

 Smiley

http://en.wikipedia.org/wiki/Cellulase

Joda Smiley Men cellulose er vel ikke muskelbyggende? Det er energi, på samme måte som vi spiser karbohydrater.
Sa brura

Utlogget Biffboy

  • Tungvekter
  • *******
  • Innlegg: 3 651
  • Honnør: 488
  • Utlogget Utlogget

  • Kjønn: Mann
  • Innlegg: 3 651

  • THE WIENER TAKES IT ALL - PØLSE POWER
Joda Smiley Men cellulose er vel ikke muskelbyggende? Det er energi, på samme måte som vi spiser karbohydrater.

Sant sant. En av årsakene til at dyr raskt bygger muskulatur (iallefall i vekstfasen fra fødsel til de er utvokste) må da være forhøyede hormonnivåer i denne perioden. Etter at dyret er utvokst vokser det ikke på samme måte. Da legger dyret på seg fett akkurat som oss mennesker.

Eller?
No time to talk - it's Farmers walk!                                                                                                                                                        

Kristiansand Strongteam

Utlogget Unknown_Soldier

  • Treningsnarkoman
  • *******
  • Innlegg: 2 863
  • Honnør: 1248
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 2 863

Ja, det er jo en god forklaring det. Sannsynligvis er det nok en kombinasjon av mange av forslagene her. Smiley
Sa brura

Utlogget frank85

  • Aktivt medlem
  • ***
  • Innlegg: 100
  • Honnør: 4
  • Utlogget Utlogget

    Innlegg: 100

Har faktisk ikke tenkt på dette før, og tanken slo meg nettop, etter å ha diskutert PH-dietten med kjærringa. Mente å huske at PH-dietten påstår at det ikke er proteiner som bygger muskler, men ph-balansen. Så da sa jeg på fleip at kanskje det er derfor gressetende pattedyr er så muskulløse.
Finner heller ikke noe om det på nett. At avlsokser og hester og slikt blir muskulløse er jo ikke så rart, med alt det bolet de får i seg, men hva med f.eks nesehorn? De må jo ha enorme muskler? Og så vidt jeg vet så er de gressetere. Det eneste jeg kan tenke meg er at genene deres bare "bestemmer" at de skal bli så store. Eller kan de omgjøre cellulose til noe musklene kan bruke? Eller er det ingen som vet?  Huh



er bare genetikk ja. grunnen til at vi mennesker må slite for å få muskler er fordi vi ikke har gener som bestemmer at vi skal bli store og sterke naturlig.

Gå til:  

Disse kosttilskuddene er glemt for mange, men som alle bør ta.

5 digge middager med cottage cheese

Kosthold09.08.2021270

Cottage cheese er blitt en svært populær matvare!
Det er en risiko forbundet med treningen og løftene man utfører
Det finnes så mange gode varianter av middagskaker enn bare karbonadekaker.

5 fordeler med stående leggpress

Trening28.06.202153

Det er mange fordeler med å trene leggene dine. Se her!